پیشنهاد چارچوب کاربست آینده‌نگاری در حکمرانی آموزش عالی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری آینده‌پژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران،

2 دانشجوی دکترای آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

3 رئیس گروه مطالعات آینده علم و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران،

4 عضو هیئت علمی گروه سیاست علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران

چکیده

بسیاری از موسسات آموزش عالی با توجه به وجود نگرانی‌هایی درباره هزینه و ارزش تحصیلات عالی، تلاش می‌کنند برای آینده نوآیند، برنامه‌ریزی کرده و از فشارهای شدید ناشی از نظارت عمومی، بودجه‌های پایین و رقابت برای دانشجو و منابع‌ به سلامت بیرون آیند. شرایط متغیر در سازوکارهای ارائه خدمات آموزش عالی، نوآوری‌های ایجاد شده در تأمین مالی نظام دانشگاهی، تحولات اقلیمی، مسائل فرهنگی-سرزمینی آتی، جمعیت دانشجویی و نیروی کار آینده، تغییرات ماهوی شغلی و بین‌المللی شدن آموزش، لزوم اتخاذ رویکرد آینده‌نگرانه و میان‌رشته‌ای را در ابعاد حکمرانی بخش آموزش عالی روشن می‌سازد. در این پژوهش با استفاده از بررسی متون آینده‌پژوهی آموزش عالی و مدل‌های آینده‌نگاری،‌ که خود ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد، به کمک روش‌های خبره‌محور چارچوبی کیفی با تلفیق فرایندها و مفاهیم ارائه شده است که هدف اصلی آن پیاده‌سازی یک بوم آینده‌نگاری در حوزه آموزش عالی و ارائه توصیه‌های حکمرانی در نسبت با آینده است. بوم آینده‌نگاری، به استخراج آینده‌های بدیل آموزش عالی، تحلیل محیط نوآیند پیش رو و همچنین ترسیم نقشۀ‌راه حکمرانی این حوزه می‌انجامد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Proposing the Foresight Framework in Iran Higher Education Governance

نویسندگان [English]

  • Ahmad Borumand Kakhki 1
  • Iman Rezaei 2
  • Amir Houshang Heidari 3
  • Reza Naghi Zadeh 4
1 Ph.D. in Futures Studies, National Research Institute for Science Policy, Tehran, Iran,
2 PhD Student in Futures Studies, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran,
3 Assistant Professor and Head of Science & Technology Futures Studies Department, National Research Institute for Science Policy, Tehran, Iran,
4 Assistant Professor of Science and Technology policy making, National Research Institute for Science Policy, Tehran, Iran
چکیده [English]

Many of higher education institutions, given the concerns about the cost and value of higher education, are trying to plan for a emergent future and to survive the severe pressures of public oversight, low budgets, and competition for students and resources. The changing conditions in the mechanisms of providing higher education services, innovations in the financing of the university system, climate change, future cultural-territorial issues, the student population and the future workforce highlight the need for adopting a future-oriented and interdisciplinary approach to different dimensions of governance in the higher education sector. In this study, by examining the texts regarding future analysis, higher education research and future studies models that have an interdisciplinary nature, a qualitative framework is presented by combining different processes and concepts with the help of expert methods. The main purpose is to implement a higher education foresight canvas in the field of higher education and governance advices in relation to the future. Foresight canvas leads to extracting alternative future scenarios of higher education, analysing emergent upcoming environment and also designing roadmap for governing of this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Governance
  • Futures Studies
  • Scenario Planning
  • Foresight Framework
  • الف) منابع فارسی

    • باقری مقدم, ن., و احمدی, ح. (۱۳۹۸). آسیب‌شناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه سیاستگذاری عمومی, ۴(۴), ۵۵-۷۴.
    • تقوی, م., و پاکزاد, م. (۱۳۸۶). نقش و کارکرد دانشگاه ها در نظام ملی نوآوری. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی, ۱۱(۴), ۱۹-۳۸.
    • خواجه نایینی, ع. (۱۳۹۵). درآمدی تحلیلی بر نقش شبکه‌های سیاستی در سیاستگذاری عمومی. دولت پژوهی, ۱(۳), ۱۴۷-۱۷۵.
    • ذاکرصالحی, غ. (۱۳۹۷). مسائل آموزش عالی ایران.
    • زاهدی مطلق, ح., و فولادگر, م. (۱۳۹۶). تمدن و تحلیل تمدنی (بر مبنای گفت‌وگو با صابر میرزایی). تهران: بنیاد توسعه فردا.
    • زبردست محمد امجد. (۱۳۹۴) پارادایم‌های پژوهشی در مطالعات مربوط به سازمان و مدیریت نظام آموزش عالی: تحلیلی بر مقالات فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی. آموزش عالی ایران; ۷ (۴) :۱۰۴-۶۱
    • عطاری, م., طاعتی, م., علمداری, ش., و بهرامی, م. (۱۳۹۳). روش‌های آینده‌نگاری. تهران: نشر رویش.
    • عفیف, م. (۱۳۹۷). سیاست‌گذاری در حوزه آموزش عالی کشور مبتنی بر برنامه‌ریزی سناریو و با رویکرد حکمرانی دانشگاه‌ها. (کارشناسی ارشد). دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران), تهران.
    • غیاثی ندوشن, س. (۱۳۹۶). تحلیلی بر نقش و کارکرد رویکرد شبکه‌ای در سیاست‌گذاری آموزش‌ عالی. نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی, تهران.
    • قریشیان, م. (۱۳۹۷). تحلیل مصاحبه‌های حمایت و رفاه اجتماعی از منظر کارکردهای حکمرانی.
    • گلدسته, ا. (۱۳۹۶). آینده‌نگاری در آموزش عالی (مبتنی بر روش سناریونویسی). تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
    • نامداریان, ل., حسن زاده, ع., و مجید پور, م. (۱۳۹۳). ارزیابی تأثیر آینده‌نگاری برسیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری. مدیریت نوآوری, ۳(۲), ۷۰۳-۱۰۲.
    • نوری، علی و همکاران. (۱۳۹۸). بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزشی الگوی چندمحوری شفیع آبادی (smpvc) در کاهش آسیب‌های سازمانی در شرکت‌های صنایع غذایی. پژوهشنامه تربیتی . ۴ (۶۰). ۱۷۶-۱۵۷.
    • نیک‌پیما, ن., عابدسعیدی, ژ., آذرگشب, ا. ا., و علوی مجد, ح. (۱۳۹۲). تحلیل چارچوب؛ شیوه‌ای برای تحلیل داده‌های کیفی. پایش, ۱۳(۱), ۴۱-۵۰

    ب) منابع لاتین

    • Aaltonen, M., & Barth, T. (2005). How do we make sense of the future. Journal of futures studies, 9(4), 45-60.
    • Austin, I., & Jones, G. A. (2015). Governance of higher education: Global perspectives, theories, and practices: Routledge.
    • Barben, D., Fisher, E., Selin, C., & Guston, D. H. (2008). Anticipatory Governance of Nanotechnology: Foresight, Engagement, and Integration. In The handbook of science and technology studies: MIT Press.
    • Bell, W. (2004). Foundations of futures studies, volume 1: Human science for a new era (Vol. 1): Transaction publishers.
    • Bess, J. L., & Dee, J. R. (2008). Understanding college and university organization: Dynamics of the system (Vol. 2): Stylus Publishing, LLC.
    • Bevir, M. (2008). Key concepts in governance: Sage.
    • Bevir, M. (2012). Governance: A very short introduction: OUP Oxford.
    • Dator, J. A. (2019). Jim Dator: A Noticer in Time: Springer.
    • Dewar, J. A. (2002). Assumption-based planning: a tool for reducing avoidable surprises: Cambridge University Press.
    • Finn, A., Ratcliffe, J., & Sirr, L. (2007). University futures: The direction, shape and provision of higher education in the university of the future.
    • Freeman, R. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach (Pitman, Boston, Mass.).
    • Fuerth, L. S. (2009). Foresight and anticipatory governance. Foresight-The journal of future studies, strategic thinking and policy, 11(4), 14-32.
    • Geels, F. W. (2002). Technological transitions as evolutionary reconfiguration processes: a multi-level perspective and a case-study. Research policy, 31(8-9), 1257-1274.
    • Halbe, J., Holtz, G., & Ruutu, S. (2020). Participatory modeling for transition governance: Linking methods to process phases. Environmental Innovation and Societal Transitions, 35, 60-76.
    • (Energy Technology Roadmaps, a guide to development and implementation). 2014. Retrieved from Paris:
    • Inayatullah, S. (2008). Six pillars: futures thinking for transforming. foresight.
    • Inayatullah, S. (2009). Causal layered analysis: An integrative and transformative theory and method. Futures Research Methodology, Version, 3.
    • Jaramillo, A. (2012). Universities through the looking glass: Benchmarking university governance to enable higher education modernization in MENA: World Bank.
    • Ju, R., Buldakova, N. V., Sorokoumova, S. N., Sergeeva, M. G., Galushkin, A. A., Soloviev, A. A., & Kryukova, N. I. (2017). Foresight methods in pedagogical design of university learning environment. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(8), 5281-5293.
    • Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). The Balanced Scorecard; Translating Strategy in to Action. In: Harvard Business School Press.
    • Keenan, M., & Popper, R. (2007). Combining foresight methods for impacts. Paper presented at the NISTEP 3rd International Conference on Foresight. Tokio.
    • Kompella, L. (2017). E-Governance systems as socio-technical transitions using multi-level perspective with case studies. Technological Forecasting and Social Change, 123, 80-94.
    • Meehan, E. M. (2003). From Government to Governance, Civic Participation and'new Politics': The Context of Potential Opportunities for the Better Representation of Women: Centre for Advancement of Women in Politics, Queen's University Belfast.
    • Miemis, V., Smart, J., & Brigis, A. (2012). Open foresight. Journal of futures studies, 17(1), 91-98.
    • Miles, I. (2012). Dynamic foresight evaluation. Foresight-The journal of future studies, strategic thinking and policy, 14(1), 69-81.
    • Minkkinen, M., Auffermann, B., & Ahokas, I. (2019). Six foresight frames: Classifying policy foresight processes in foresight systems according to perceived unpredictability and pursued change. Technological Forecasting and Social Change, 149, 119753.
    • noori, a., shafi abadi, A., Delavar, a., & farah bakhsh, k. (2018). The Construct of Organizational Pathology Scale Based on Three-Branch Model and the Investigation of Organizational Damage in Food Industries Company. journal of counseling research, 17(65), 125-149. (in persian)
    • Piirainen, K. A., & Gonzalez, R. A. (2015). Theory of and within foresight—“What does a theory of foresight even mean?”. Technological Forecasting and Social Change, 96, 191-201.
    • Pillkahn, U. (2008). Using trends and scenarios as tools for strategy development: shaping the future of your enterprise: John Wiley & Sons.
    • Popper, R. (2008). How are foresight methods selected? Foresight-The journal of future studies, strategic thinking and policy, 10(6), 62-89.
    • Porter, M. E. (2001). The value chain and competitive advantage. Understanding Business Processes, 50-66.
    • Sanders, E. B.-N., & Stappers, P. J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Co-design, 4(1), 5-18.
    • Schwartz, P. (1996). The art of the long view: planning for the future in an uncertain world (rev. ed.). New York: Currency Doubleday, 241-248.
    • Scott, W. (1995). Institutions and Organizations,(2nd edn: 2001) Sage: Thousand Oaks. In: CA.
    • Van Asselt, M. (2012). Foresight in action: developing policy-oriented scenarios: Routledge.
    • Voros, J. (2003). A generic foresight process framework. foresight.
    • Weigand, K., Flanagan, T., Dye, K., & Jones, P. (2014). Collaborative foresight: Complementing long-horizon strategic planning. Technological Forecasting and Social Change, 85, 134-152.
    • Zabardast, M. (2015). Research Paradigms in Studies on Organization and Management of Higher Education System: An Analysis of Articles Published in Higher Education Planning and Research Journal. Iranian Higher Education, 7(4), 61-104. Retrieved from http://ihej.ir/article-1-726-fa.html (in persian)