پارادوکس رویه بین‌المللی دولت‌ها در پیوند به‌ عدم شناسایی حکومت طالبان با تأکید به استراتژی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، دانشیار گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، قم، ایران

2 دانش‌آموخته حوزه و دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل عمومی دانشگاه قم ، قم، ایران

چکیده

سردرگمی سیاسی و وضعیت شکنندة اقتصادی که مردم افغانستان را به ناامیدی و مهاجرت واداشته‌اند، باعث شدند پژوهش حاضر با تکیه بر نظریه مشروعیت دموکراتیک حکومت که چارچوب نظری مقاله انتخاب شده است، و به‌کارگیری روش توصیفی‌-تحلیلی، به جواب این سؤال بپردازد که، راه‌حل پارادوکس رویه بین‌المللی دولتها در پیوند به عدم شناسایی حکومت طالبان از منظر حقوق بین‌الملل چیست؟، کشورهای متعدد با حکومت طالبان روابط دارند یعنی هم سفارت‌شان در کابل فعال هستند و هم دیپلمات از حکومت طالبان در سفارت افغانستان پذیرفته‌اند و برخی کشورها (چین، روسیه، ایران، ترکیه و ترکمنستان) حتی سفارت افغانستان را به حکومت سرپرست طالبان تحویل داده‌اند، ولی بازهم اعلان می‌کنند، آن را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و روابط ما نباید به معنای شناسایی تلقی شود. بیان تفاوت شناسایی با سایر عملکردهای بین‌المللی دولتها، و تأکید بر استراتژی جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین هدف این پژوهش می‌باشد. فرضیه‌ای این پژوهش این است که از دید جامعه بین‌المللی مشروعیت حکومت طالبان محل تردید است و صرفاً سه مؤلفه‌ای جمعیت، سرزمین و حاکمیت را برای شناسایی آن کافی نمی‌دانند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد؛ شناسایی برای حکومت طالبان مهم و سرنوشت‌ساز است، چون بدون شناسایی از سوی دیگر دولت‌ها؛ قادر به ورود در جامعه بین‌المللی نخواهد بود. حق حیات دولت‌ها در عرصه بین‌المللی متکی به شناسایی است که حکومت طالبان مستثنی از این امر نمی‌باشد. شناسایی یک دولت یا عدم آن توسط دولت دیگر، یک عمل و اقدام سیاسی یکجانبه و صلاحدیدی است که فی‌نفسه بر موجودیت یک دولت تأثیر گذار نیست و دولت صادرکننده را فقط در زمینه سیاسی متعهد می‌سازد. بنابراین، شناسایی یک امتیاز است نه یک حق که قصد دولت صادرکننده در آن، تعیین کننده می‌باشد، تنها با تکیه بر حقوق بین‌الملل نمی‌شود به‌عنوان دولت دست یافت، زیرا حقوق فقط به آثار حقوقی واقعیتی سیاسی که عبارت از دولت باشد، متوجه است و چارچوب و محدودۀ سیاسی این حق را معین می‌کند. جامعۀ جهانی معیارنوین نظریه مشروعیت دموکراتیک حکومت، که عبارت از پایبندی به دموکراسی، حاکمیت قانون، رعایت حقوق بشر و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و ایجاد نشدن حکومت از طریق توسل به‌زور است را مدنظر دارد، بدین لحاظ، تا کنون هیچ کشوری به‌رسمیت نشناخته‌اند و بدون اصلاحات به‌رسمیت نخواهد شناخت. سایر عملکرد دولت‌ها که بر اساس یک سری ملاحظات صورت می‌گیرند به‌معنای شناسایی نیست و آثار آن را در پی ندارد و نمی‌توانند حکومت طالبان را عضو جامعه بین‌المللی بسازند. بنابراین، راهی دیگری جز پایبندی به مشروعیت دموکراتیک حکومت، برای نجات حکومت طالبان و مردم افغانستان از این وضعیت، به‌نظر نمی‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Paradox in International Government Practices Regarding the Non-Recognition of the Taliban Government, with a Focus on Iran's Strategy

نویسندگان [English]

  • Ahmad Reza Tohidi 1
  • Mohammad Amir Qasemishahi 2
1 Associate Professor of the International Law Department of Qom University,Qom, Iran
2 Learned of religious Sciences and PhD student of public international law of Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]

The prevailing political turmoil and the fragile economic conditions compelling Afghans to desperation and migration serve as backdrop for this research. Anchored in the theory of democratic government legitimacy, this study employs a descriptive-analytical approach to address the perplexing paradox in international government practices concerning the non-recognition of the Taliban government within the realm of international law. Many countries maintain relations with the Taliban government; with active embassies in Kabul and diplomatic engagements with its officials. Some countries such as China, Russia, Iran, and Turkey as well as Turkmenistan have entrusted the Afghan embassy to the caretaker government of the Taliban. Yet,these nations officially refrain from granting recognition and insist that their interactions should not be construed as such..  A primary objective of this research is to elucidate the distinction between recognition and other international functions of governments, with a particular emphasis on the strategy of the Islamic Republic of Iran. The central hypothesis posits that the international community views the legitimacy of the Taliban government with skepticism, deeming population, territory, and sovereignty as insufficient indicators of its legitimacy. The research findings underscore the pivotal  importunate of recognition for the Taliban government because, as without recognition, it remains excluded from the international community.. The existence and stand of governments in the international arena hinge on recognition, a principle applicable to the Taliban government as well. Recognition or non-recognition by another government is a unilateral and discretionary political action that does not affect the existence of a government. Instead, it carries political implications for the recognizing state. Therefore, recognition is a privilege rather than an inherent right, contingent on the intention of the recognizing state. It cannot be attained solely through adherence to international law, as the law concerns itself with the legal consequences of a political reality‒ the state. The framework and political context determine this right. The international community holds the contemporary standard of democratic government legitimacy, characterized by adherence to democracy, the rule of law, respect for human rights, the rights of ethnic and religious minorities, and the non-establishment of government through the use of force, as the criterion for recognition. The Taliban government must align with these principles to secure international recognition.. Other governments' actions, guided by various considerations, do not constitute recognition, and does not entail its legal implications, and do not grant the Taliban government membership in the international community. Therefore, adherence to the principles of democratic government legitimacy appears as the sole viable path to rescue both the Taliban government and the Afghan people from their current predicament.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unilateral Acts of Governments
  • Taliban Government
  • Recognition de jure
  • International Governments Procedures and Democratic Legitimacy of Government
ارزگانی (30 آذر 1401). مسدود‌ شدن دانشگاه‌ها بر روی دختران؛ «شرم‌آور‌ترین روز افغانستان». Ibna. https://nimrokhmedia.com/2022/12/21/blocking-universities-on-girls/
اصلانی، عباس، قاسمی‌طاری، زینب و سجادپور، سید محمدکاظم (1400). تغییر در ادراک آمریکا از تهدید در افغانستان و پیامدهای راهبردی برای ایران. فصلنامه راهبرد، شماره 100، ص. 495-530.
افتخاری، اصغر و باباهادی، محمدباقر (1398). راهبردها و سیاست‌های ارتقای کارآمدی نظام اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی). فصلنامه راهبرد، شماره 90، ص. 5-33.
توکلی، علی (1390). مشروعیت دموکراتیک و تحول در مفهوم شناسایی کشورها و حکومت‌ها. نشریه پژوهش حقوق عمومی، شماره 32، ص. 1 - 30.
جمشیدیها، غلامرضا، محمدی، سبحان و مکرمی‌پور، محمدباقر (1400). بایستگی «مقاومت فعال» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (الگوی کنش ایرانی- اسلامی در سیاست خارجی). فصلنامه راهبرد، شماره 98، ص. 37- 66.
حدادی، مهدی و کریمی، سیامک (1397). اعمال یکجانبه‌ی دولت‌ها به‌عنوان منبع تعهد بین‌المللی در حقوق بین‌الملل. نشریه تحقیقات حقوقی، شماره 81، ص. 289 - 314.
حسین‌خانی، الهام (1390). امنیت افغانستان و مسأله قدرت‌یابی دوباره طالبان. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره 16، ص. 206 - 240.
خبرگزاری آریانا نیوز (16 شهریور 1400). رونمایی از لست کامل کابینه طالبان + اسامی وزرا. Ibna. https://ariananews.co/news/
خبرگزاری تسنیم (15 بهمن 1401). وزیر خارجه طالبان: به ۱۰ کشور دیپلمات جدید اعزام کرده‌ایم. Ibna. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/11/15/2848126
خرم‌شاد، محمدباقر و برخورداری، یاسر (1398). کاربست مؤلفه مدارای سیاسی در راهبرد رهبری امام خمینی (ره). فصلنامه راهبرد، شماره 90، ص. 59-86.
دلدار، علی (1399). مشروعیت حکومت و مداخله نظامی از طریق دعوت در اسلام (سنی) و حقوق بین‌الملل با تأکید بر مشروعیت مقام دعوت‌کننده. نشریه جریان شناسی دینی معرفتی در عرصه بین‌الملل، شماره 4، ص. 121- 152.
رمضانی‌قوام‌آبادی، محمدحسین (1395). از شناسایی دولت فلسطین تا عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی. نشریه دولت پژوهی، شماره 7، ص 1 - 40.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران-هرات (بی­تا). تاریخ افغانستان در یک نگاه. Ibna. https://herat.mfa.ir/portal/generalcategoryservices/12570
سهیلی‌نجف‌آبادی، سهیل، حسین‌خانی، الهام و عمویی، حامد (1399). بررسی آینده‌پژوهانه حضور ناتو در خاورمیانه و محیط پیرامونی ایران و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات بین‌المللی، شماره 1، ص. 169 - 193.
شایگان، فریده و عبدالهی‌رودمعجنی، مجتبی (1400). کارکرد قواعد آمره در حوزة اعمال یکجانبة دولت‌ها. فصلنامة مطالعات حقوق عمومی، شماره 2، ص. 695 - 714. DOI: 10.22059/jplsq.2020.299419.2360
صادقی، محمدمهدی، راعی، مسعود و رئیسی، لیلا (1401). حاکمیت مردم و شناسایی دولت‌ها. نشریه مطالعات حقوق عمومی، شماره 3، ص. 1299 - 1317.
عزیزی، آریا (1397). شناسایی از دیدگاه حقوق بین‌الملل اسلام و حقوق بین‌الملل معاصر. نشریه قانون یار، شماره 6، ص. 457 - 483.
عزیزی، ستار (1400). شناسایی امارت اسلامی افغانستان (طالبان) از منظر حقوق بین‌الملل. نشریه مطالعات بین‌المللی، شماره 70، ص. 7 - 22. DOI: 10.22034/ISJ.2021.301775.1571
عسکری، پوریا و ساعدی، بهمن (1397). تحولات جایگاه نهاد شناسایی در ایجاد دولت جدید: بررسی ادعای داعش مبنی بر ایجاد دولت اسلامی. نشریه مطالعات حقوق عمومی، شماره 1، ص. 181 - 200.
فلسفی، هدایت‌الله (1371). روش‌های شناخت حقوق بین‌الملل، شناخت‌ منطقی حقوق بین‌الملل. مجله تحقیقات حقوقی، شماره 10، ص. 149- 190.
فلسفی، هدایت‌الله (1398). حقوق بین‌الملل معاهدات. چاپ ششم، تهران: فرهنگ نشرنو.
فلسفی، هدایت‌الله (1399). سیر عقل در منظومة حقوق بین‌الملل. چاپ دوم، تهران: فرهنگ نشرنو.
فلسفی، هدایت‌الله (1401). صلح جاویدان و حکومت قانون، چاپ سوم, تهران: نشرنو.
قوام، عبدالعلی، برزگر، کیهان و روان­بد، امین (1393). سازوکارهای شناسایی و تقویت بنیادهای صلح در روابط بین‌الملل. نشریه رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، شماره 37، ص. 9 - 32.
کاوه, امین (15 آذر 1401). ممنوعیت سفر خارجی طالبان؛ آیا فیصله‌ شورای امنیت سازمان ملل نقض شده است؟. .Ibna https://8am.media/ban-on-foreign-travel-of-the-taliban-has-the-decision-of-the-un-security-council-been-violated/
کریمی، سیامک (1400الف). مبانی نظری التزام دولت‌ها به اعمال یکجانبه در ساختار مفهومی حقوق بین‌الملل. پژوهش‌نامة ایرانی سیاست بین‌الملل، شماره 1، ص. 297 - 321. Doi: 10.22067/irlip.2021.21459.0
کریمی، سیامک (1400ب). مشروعیت خاتمه ارادی اعمال یکجانبه دولت‌ها در حقوق بین‌الملل. فصلنامه علمی پژوهشی حقوق عمومی، شماره 72، ص. 95 - 125. DIO: 10.22054/QJPL.2020.50131.2332
لطفی، فروزان (1398). مفهوم شناسایی دولت‌ها و حکومت‌ها در نظام حقوق بین‌الملل. نشریه قانون‌یار، شماره 12، ص. 551 - 570.
محبی، محسن، موسی‌زاده، رضا، هرمیداس‌باوند، داود و سلیمی مقدم، مهدی (1400). چالش‌ها و ضعف‌های اصول رهنمای 2006 در مورد اعمال یک‌جانبه دولت‌ها در حقوق بین‌الملل. پژوهشکدة حقوق، شماره 51، ص. 295 - 329. DOI: 10.48300/JLR.2021.297274.1716
مظاهری‌جبلی، شاهین و بهنام‌رودسری، یکتا (1398). چگونگی شناسایی و عدم شناسایی یک دولت (برخی ملاحظات کاربردی). نشریه پژوهش ملل، شماره 50، ص. 55 - 69.
موسوی، سیدهادی، دیرباز، عسکر، و قدسی‌فر، نصیبه (1401). مبانی منشائیت و مشروعیت حکومت اسلامی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای. نشریه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، شماره 26، ص. 87 - 108.
مولائی، مرتضی، (1400). شناخت تهدیدها و فرصت‌های پیرامون جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی طالبان در افغانستان). همایش تخصصی "تهدیدات نوپدید نظامی در گام دوم انقلاب اسلامی". تهران: بازیابی از https://civilica.com/doc/1421732
نجفی، علی (1389). تنوع قومی، فرهنگی و زبانی در افغانستان -1-. پژوهش‌های منطقه‌ای، شماره 5، ص. 39- 80.
نجفی، محمدجواد، رحمان ستایش، محمدکاظم و ژرفی یگانه، زهرا (1399). مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه مفسران فریقین. نشریه پژوهش‌های تفسیر تطبیقی، شماره 12، ص. 237- 258.
یوسفی (12 شهریور 1401). داستان سقوط پنجشیر. Ibna. https://8am.media/the-story-of-the-fall-of-panjshir/
Assembly, UN General . (1966). International Covenant on Civil and Political Rights . https://www.ohchr.org/sites/default/files/ccpr.pdf
Azizi, S. (2022). Democratic Legitimacy of Governments: From Theory to Practice. The Journal of Human Rights, 16(2), 5-28. doi: 10.22096/hr.2021.538736.1366
Bellal, A., Giacca, G., & Casey-Maslen, S. (2011). International law and armed non-state actors in Afghanistan (1607-5889). Retrieved from http://ui.daneshlink.ir
Bizhan, N. (2018). Building legitimacy and state capacity in protracted fragility: The case of Afghanistan. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=3166985
Brownlie, Ian. (1983). RECOGNITION IN THEORY AND PRACTICE. British Yearbook of International Law, 53(1). 197-211. file:///C:/Users/EDRIS/Downloads/daneshLink10.1093_bybil_53.1.197.pdf
Center for American Progress. (2016). State Legitimacy, Fragile States, and U.S. National Security. By the CAP National Security and International Policy Team, 1-38. https://cdn.americanprogress.org/wp-content/uploads/2016/09/08062435/StateLegitimacy-report.pdf
de Wet, E. (2019). ). The role of democratic legitimacy in the recognition of governments in Africa since the end of the Cold War. International Journal of Constitutional Law, 471-478. https://doi.org/10.1093/icon/moz036
DOCUMENT . (1998). The Universal Declaration of Human Rights, Health and Human Rights. 3 (2), Fiftieth Anniversary of the Universal, pp. 177-183, http://ui.daneshlink.ir
DOCUMENT A/77/L.11. (2022). The situation in Afghanistan. United Nations General Assembl Retrieved from file:///C:/Users/EDRIS/Downloads/A_77_L.11-EN.pdf
DOCUMENT A/CN.4/569 and Add.1. (2006). UNILATERAL ACTS OF STATES. [Agenda item 6], Ninth report on unilateral acts of States, by Mr. Víctor Rodríguez Cedeño, Special Rapporteur. https://legal.un.org
DOCUMENT. (2020).  Joint Declaration between the Islamic Republic of Afghanistan and the United States of America for Bringing Peace to Afghanistan. https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/02/02.29.20-US-Afghanistan-Joint-Declaration.pdf
DOCUMENT. (2020). Agreement for Bringing Peace to Afghanistan between the Islamic Emirate of Afghanistan which is not recognized by the United States as a state and is known as the Taliban and the United States of America. https://www.state.gov/wp-content/uploads/2020/02/Agreement-For-Bringing-Peace-to-Afghanistan-02.29.20.pdf
DOCUMENT.(1993). Vienna Declaration and Programme of Action . Adopted by the World Conference on Human Rights in Vienna . https://www.ohchr.org
 EUROPEENNE, C.P. (1991). Declaration sur les "lignes directrices sur la reconnaissance des nouveaux Etats en Europe orientale et en Union Sovietique. CPE Retrieved from https://ec.europa.eu/dorie/fileDownload.do?docId=391691&cardId=391691
Franck, T.M. (1992). The Emerging Right to Democratic Governance. The American Journal of International Law, 86(1), 46-91. https://doi.org/10.2307/2203138
Gooneratne, J. (2014). Facing the Taliban: Experiences of a UN Woman Aid Worker in Taliban Controlled Afghanistan by Anoja Wijeyesekera. Strategic Analysis, 38(3), 381-382. doi:10.1080/09700161.2014.895243
Ibrahimi, S.Y. (2017). The Taliban’s Islamic Emirate of Afghanistan (1996–2001): ‘War-Making and State-Making’ as an Insurgency Strategy. Published online: 30 Oct 2017., 28(6), 947-972. doi:10.1080/09592318.2017.1374598
Jackson, A. (2018). Life under the Taliban shadow government. Retrieved from https://cdn.odi.org/media/documents/12269.pdf
Kohen, M.. (2006). Secession; International Law Perspectives. New York: Cambridge University Press: https://www.corteidh.or.cr
Marks, S. (2011). What has Become of the Emerging Right to Democratic Governance. The European Journal of International Law, 22(2), 507-524. doi: 10.1093/ejil/chr023
McGowan, P.J. (2003). African military coups d'état, 1956–2001: frequency, trends and distribution. The Journal of Modern African Studies, 41(3), 339-370. doi:10.1017/S0022278X0300435X
Meron, L.,& Martinus, B. (2007). The Humanization of International Law. The American Journal of International Law, 101, 680-684.
Nations, C. o. t. U. (1945). Charter of the United Nations. Retrieved from https://treaties.un.org
Osman, B., Gopal, A., & Rubin, B. (2016). Taliban Views on a Future State: Center on International Cooperation. file:///C:/Users/a/Downloads/Taliban_Views_on_a_Future_State.pdf
Poya, p. (2019). The Status of Durand Line under International Law: An International Law Approach to the Pakistan-Afghanistan Frontier Dispute. Journal of Borderlands Studies, 35(2), 1-15. doi: https://doi.org/10.1080/08865655.2019.1646147
Project, M. C. J. T. D. (1933). Montevideo Convention on the Rights and Duties of States. Retrieved from, https://www.jus.uio.no
Qureshi, S. M. M. (1996). Pakhtunistan: The Frontier Dispute Between Afghanistan and Pakistan. Pacific Affairs, , 39(½), 99-114. http://ui.daneshlink.ir
Report, S. C. (2023). Monthly Forecast- Afghanistan. Retrieved from https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/2023_06_forecast.pdf
Roth, B. R. (2010). Secessions, Coups, and the International Rule of Law: Assessing the Decline of the Effective Control Doctrine. Melbourne Journal of International Law, 11, 393-440. https://digitalcommons.wayne.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1241&context=lawfrp
Ryngaert, C., & Sobrie, S. (2011). Recognition of States: International Law or Realpolitik? The Practice of Recognition in the Wake of Kosovo, South Ossetia, and Abkhazia. Leiden Journal of International Law, , 24(2), 467-490. doi: http://journals.cambridge.org/abstract_S0922156511000100
S/RES/1988. (2011). Adopted by the Security Council at its 6557th meeting. The Security Counci Retrieved. from https://documents-dds ny.un.org/
S/RES/2513. (2020). Adopted by the Security Council at its 8742nd meeting. The Security Counci Retrieved from file:///C:/Users/EDRIS/Downloads/S_RES_2513_(2020)-EN.pdf
S/RES/2543. (2020). Adopted by the Security Council at its 8759th meeting. The Security Counci Retrieved. . from https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N20/238/05/PDF/N2023805.pdf?OpenElement
S/RES/2593. (2021). Adopted by the Security Council at its 8848th meeting. The Security Counci Retrieved from https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N21/238/85/PDF/N2123885.pdf?OpenElement
S/RES/2596. (2021). Adopted by the Security Council at its 8862nd meeting. The Security Counci Retrieved from https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N21/256/08/PDF/N2125608.pdf?OpenElement
S/RES/2626. (2022). Adopted by the Security Council at its 8997th meeting. The Security Council Retrieved from https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N22/291/52/PDF/N2229152.pdf?OpenElement
S/RES/2678. (2023). Adopted by the Security Council at its 9283rd meeting. The Security Counci Retrieved from file:///C:/Users/EDRIS/Downloads/S_RES_2678_(2023)-EN.pdf
S/RES/2679. (2023). Adopted by the Security Council at its 9283rd meeting. The Security Council Retrieved from https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N23/078/09/PDF/N2307809.pdf?OpenElement
S/RES/2681. (2023). Adopted by the Security Council at its 9314th meeting. The Security Council, Retrieved from https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N23/121/49/PDF/N2312149.pdf?OpenElement
Shaw, M.N. (2017). International law, United Kingdom, Eighth edition, Cambridge University Press. Britain: Cambridge University Press. https://dokumen.pub
Source: Human Rights Quarterly, Vol. 7, No. 1, pp. 132-154. http://ui.daneshlink.ir
Statements. (2023). Secretary-General's press encounter on Afghanistan. Retrieved from Doha, Qatar https://www.un.org/sg/en/content/sg/press-encounter/2023-05-02/secretary-generals-press-encounter-afghanistan
Summary, M. (2010). Recognition of States: the Consequences of Recognition or Non- Recognition in UK and International Law. Summary, M. (2010). Recognition of States: the Consequences of Recognition or Non- Recognition in UK and International Law. Retrieved from CHATHAM HOUSE: https://www.chathamhouse.org
Sungur, Z. T. (2016). Early Modern State Formation in Afghanistan in Relation to Pashtun Tribalism. Studies in Ethnicity and Nationalism, 16(3), 437-455. http://ui.daneshlink.ir
VOLGER, H. E. (2010). A Concise Encyclopedia of the United Nations (Second Revised Edition ed.): MARTINUS NIJHOFF PUBLISHERS. http://ui.daneshlink.ir
Wolfrum, R., & Philipp, C. E. (2002). The Status of the Taliban: Their Obligations and Rights under International Law, 559-597. Max Planck UNYB, http://ui.daneshlink.ir