پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231320221221The Ideal Model for the Reconstruction of Iran's Governance Structure based on the Network Approachالگوی مطلوب بازسازی ساختارهای حکمرانی ایران بر اساس رویکرد شبکهای37340616465110.22034/rahbord.2023.164651FAمهدی رحیمیپژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایرانمحمدرحیم عیوضیاستاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0009-0001-9356-853XJournal Article20221108<strong>Purpose:</strong> The specific characteristic of the world is the recent developments that have complicated the practice of governance. In the same way, countries need a more sophisticated mechanism to guide the link between institutions in line with their vision. On the other hand, government stability is the central notion of political stability. In this regard, every government is trying to stabilize its authority. Therefore, This essay seeks to know:
• should some of the shortcomings of Iran's governance be considered as the results of its governance structure or otherwise, agents and processes?
• Focusing on the reconstruction of which sector can have a tremendous impact on reforming the governance situation?
• What is credible approach to reconstruction?
• What are the characteristics of a successful model and what are the requirements for reconstruction?
<strong>Methodology:</strong> In accordance with the principle of future studies, to understand a problem, the analysis should be directed to different levels of the problem. In strategic foresight, the method of causal layer analysis is the method for analyzing the depth of a case study. This essay seeks to analyze the issues in different layers. However, the current essay, based on the findings of its method is focused on the layer of social systems.
<strong>Findings:</strong> Every governance model must have "internal logic", "structural coherence", "executability" and compliance with the "cost and benefit" rule; Examining the trends of the world governance theater proves that to solve the problems, the governance structures should be reconstructed with a network approach. Accordingly, by designing the four-ring model, structural coherence was achieved in the governance space; In addition to expressing the existing image of the problem in the country, the implementation capability of the model was also guaranteed by matrix designing, while through the formation of the feedback and effect system, the governance model was founded on the basis of the "cost and benefit" rule.<strong>هدف:</strong> ویژگی جهان، تحولات نوشوندهای است که حکمرانی را بغرنج کرده است. برهمینمنوال، کشورها به سازوکار متکاملتری نیازمندند تا در راستای چشمانداز خود، پیوند میان نهادها را هدایت نمایند. ازطرفدیگر هم پایداری حکومت، هسته مرکزی پایداری سیاسی بوده و هر حکومتی در تلاش برای ثبات حکمرانی خود میباشد. این مقاله در پی آن است که بداند: برخی کاستیهای حکمرانی ایران پیامد ساختارهاست و یا کارگزاران و یا فرایندها حکمرانی آن؟ با تمرکز بر بازسازی کدام بخش میتوان تأثیر شگرفی در اصلاح وضعیت حکمرانی داشت؟ رویکرد صائب برای بازسازی چیست؟ الگوی موفق، واجد چه ویژگیهایی بوده و الزامات موردنیاز برای بازسازی کدامند؟ مطابق با اصل آیندهپژوهی، برای درک مسئله باید به سطوح مختلف مسئله هدایت شد. در آیندهنگاری راهبردی، روش تحلیل لایهای علّی، روش به عمق رفتن است. این مقاله بهدنبال آن است که مسائل را در لایههای مختلف تحلیل کند. مقاله حاضر بر اساس یافتههای روشی خود، بر لایه سیستمهای اجتماعی متمرکز گشته است. یافتهها<strong> </strong>نشان میدهد هر الگوی حکمرانی میباید از «منطق درونی»، «انسجام ساختاری»، «قابلیت اجرایی» و رعایت قاعده «سود ـ زیان» برخوردار باشد؛ بررسی روندهای صحنه حکمرانی دنیا بیان میدارد که برای حل مسائل میباید ساختارهای حکمرانی با رویکرد شبکهای بازسازی شوند. برهمیناساس با طراحی الگوی چهار حلقهای، به انسجام ساختاری در فضای حکمرانی دست یافته شد؛ ضمن بیان تصویر موجود مسئله در کشور، قابلیت اجرایی الگو نیز با طراحی ماتریسی مورد تضمین قرار گرفته و با طراحی نظام بازخورد و اثر، الگوی حکمرانی بر اساس قاعده «سود ـ زیان» طراحی شد.https://rahbord.csr.ir/article_164651_c5834efb724120e7baf0d32ef673ff34.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231320221221Smart Governance: a New Approach in Realizing Effective Participation and Cooperation of Citizensحکمرانی هوشمند: رویکردی نوین در تحقق مشارکت و همکاری مؤثر شهروندان40744016841910.22034/rahbord.2023.378262.1526FAجواد معدنیاستادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20220905Governance is not a new concept and various theories and models have been proposed for a long time. This category has different types, and smart governance is one of the most important. Smart governance is an approach for citizen-oriented governments with capabilities such as human capital development, information and communication technology infrastructure, and active citizenship; it provides public participation, and technological, organizational and political innovation. The purpose of this research is to identify the components and indicators of smart governance in line with the effective participation and cooperation of citizens. This research is qualitative based on the nature of the data and the research method used in it is the focus group method. The data collection tools are semi-structured interviews that were collected from three focus groups with academic and executive participants related to the fields of governance, political science, public administration, and public participation. According to the findings of the research, 83 primary codes, 37 centralized codes, 17 systematic codes and 4 main categories were extracted, which are considered as the main components and indicators of smart governance in realizing the effective participation and cooperation of citizens. From the results of the present research, it is possible to point out the important features of smart governance, such as "futurism, innovativeness, and micro-centeredness" that governments can create the necessary background and platform for cooperation and participation of citizens by referring to such aspects.حکمرانی مفهوم جدیدی نیست و از دیرباز تاکنون در رابطه با آن نظریهها و مدلهای مختلفی مطرح شده است. این مقوله دارای انواع مختلفی است که حکمرانی هوشمند بهعنوان یکی از مهمترین آنهاست. حکمرانی هوشمند رویکردی است که برای حکومتهای شهروندمحور دارای قابلیتهایی چون توسعه سرمایه انسانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و شهروندی فعال؛ مشارکت عمومی، و نوآوری فناورانه، سازمانی و سیاسی و... را فراهم میسازد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفهها و شاخصهای حکمرانی هوشمند در راستای مشارکت و همکاری مؤثر شهروندان است. این پژوهش بر مبنای ماهیت دادهها، کیفی بوده و روش تحقیق مورداستفاده در آن، روش گروه کانونی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافته هستند که از سه گروه کانونی با مشارکتکنندگان دانشگاهی و اجرایی مرتبط با رشتههای حکمرانی، علوم سیاسی، مدیریت دولتی، مشارکت عمومی گردآوری شدهاند. مطابق با یافتههای تحقیق، 83 کد اولیه، 37 کد متمرکز، 17 کد نظاممند و 4 دسته اصلی استخراج شدند که بهعنوان مؤلفهها و شاخصهای اصلی حکمرانی هوشمند در تحقق مشارکت و همکاری مؤثر شهروندان تلقی میشوند. از نتایج تحقیق حاضر میتوان به ویژگیهای مهمی ازجمله «آیندهنگری، نوآورانه بودن و خردمحوری» حکمرانی هوشمند اشاره کرد که حکومتها با عطف به چنین جنبههایی میتوانند زمینه و بستر لازم برای همکاری و مشارکت شهروندان را ایجاد نمایند.https://rahbord.csr.ir/article_168419_89b7353c2614ae786d25acbec053ecc0.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231320221218Artificial Intelligence and the Strategic Future Studies of the Iranian Academia: the Analysis of Goals and Actorsهوش مصنوعی و دورنمای آیندهپژوهی راهبردی دانشگاه در ایران: تحلیل اهداف و بازیگران44146616651910.22034/rahbord.2023.382428.1533FAمحمد حسینیمقدماستادیار گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.0000-0001-9139-5658Journal Article20221108The realization of national ideals and visions requires having possibilities and capabilities that are compatible with future changes. The ability to benefit from the opportunities of artificial intelligence and manage its risks is one of the requirements for realizing the desirable future of the academia in Iran. Since the future is the product of different actors' behavior, the purpose of this essay is to explain the strategic role of actors in the Iranian academia in benefiting from artificial intelligence. The main question is that what is the role of actors and stakeholders in realizing the desirable future of the academia in Iran in the shadow of the advancement of artificial intelligence? The methods used in this article are: experts' panel in order to determine and validate the role of actors and stakeholders; The structural-interpretive analysis method through using Mactor application to identify and analyze the role of actors. The main findings of this research are: Realization of the desired future of the academia in Iran in the shadow of the progress of artificial intelligence requires having a picture of the expected future and drawing its macro view. In this regard, this issue depends on the role of the main influential actors.تحقق آرمانها و چشماندازهای ملی نیازمند در اختیار داشتن امکانها و توانمندیهایی است که با تغییرات آینده سازگاری داشته باشد. توانایی بهرهمندی از فرصتهای هوش مصنوعی و مدیریت مخاطرات آن یکی از استلزامات تحقق آینده مطلوب دانشگاه در ایران است. ازآنجاکه آینده محصول کنش بازیگران است، هدف این مقاله تبیین نقش راهبردی کنشگران و بازیگران عرصه دانشگاه در بهرهمندی از هوش مصنوعی است. پرسش اصلی آن است که نقش کنگشران، بازیگران و ذینفعان در تحقق آینده مطلوب نهاد علم در ایران در سایه پیشرفت هوش مصنوعی چگونه است؟ روشهای بهکارگرفتهشده در این مقاله عبارتاند از: پانل خبرگان بهمنظور تعیین و اعتباربخشی نقش کنشگران و ذینفعان؛ روش تحلیل ساختاری ـ تفسیری با استفاده از نرمافزار مَکتُور بهمنظور شناسایی و تحلیل نقش کنشگران. یافتههای اصلی پژوهش عبارتاند از: تحقق آینده مطلوب نهاد علم در ایران در سایه پیشرفت هوش مصنوعی نیازمند داشتن تصویری از آینده مورد انتظار و ترسیم کلاننمای آن است و این موضوع منوط به نقشآفرینی ذینفعان و بازیگران اصلی و تأثیرگذار است.https://rahbord.csr.ir/article_166519_e84869b9fc8ff1f6fabcbc95ac306b59.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231320221221The Future of Political-Security Relations between the Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia
(A case study of Peace of Ibrahim)آینده مناسبات سیاسی ـ امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی (مطالعه موردی صلح ابراهیم)46750016746210.22034/rahbord.2023.375916.1519FAمصطفی اسماعیلیاستادیار روابط بینالملل، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران0000-0002-3215-5256حمیدرضا هاشمیدانشجوی دکتری مطالعات امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.Journal Article20221210Saudi Arabia is considered among the most influential countries in the Arab world. Countries such as Egypt, Syria and Jordan played a central, decisive and effective role in the politics of the Arab world in some historical periods. But in the current situation, such a special role is considered as the responsibility of Saudi Arabia. Saudi Arabia has special economic capabilities, and over the past years, has tried to play an effective role in line with the goals, policies and security priorities sought by the United States in the regional environment through pragmatic mechanisms in parallel with tactical and selective offensive action. These efforts, along with Iran's position in the region and the world and some religious and ethnic divisions, have led to the formation of a full-scale competition between the two countries before and after the Islamic Revolution. In this regard, the purpose of this research is to estimate the future scenarios of the political-security relations between the Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia, despite the recent rapprochements and alliances such as the Abraham accords. This article is of a developmental-applicative type while an attempt has been made to describe the future of the aforementioned relations with the help of the GBN scenario writing method for the proper analyzing of the future political-security relations between the Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia. the required data is collected through the analysis of documentaries, library sources and focus groups, and in the quantitative part with the help of field surveys, interviews and questionnaires. The questionnaire data used to explore the drivers, key factors of change and uncertainties have been prioritized and weighted using quantitative methods. Finally, according to the key uncertainties extracted from the questionnaire, four scenarios are formulated and examined: 1) the worst; Convergence of the Saudi Arabian community and non-revival of the JCPOA, 2) the best; The divergence of the Saudi Arabian community and the revival of the JCPOA, 3) the continuation of current trends; The divergence of the Saudi society and the non-revival of the JCPOA, 4) unbridled; The convergence of the Saudi Arabian community and the revitalization of the JCPOA.عربستان سعودی در زمره کشورهای تأثیرگذار در جهان عرب محسوب میشود کشورهایی همانند مصر، سوریه و اردن در برخی از دورانهای تاریخی نقشمحوری، تعیینکننده و اثربخش در سیاست کشورهای جهان عرب را عهدهدار بودند، اما در شرایط موجود چنین نقش و کارویژهای بر عهده عربستان قرار دارد. عربستان از قابلیتهای اقتصادی ویژهای برخوردار میباشد و در طی سالهای گذشته تلاش نموده تا از طریق سازوکارهای عملگرایانه به موازات کنش تهاجمی تاکتیکی و گزینشی نقش مؤثری در راستای اهداف، سیاستها و امنیت مورد نظر ایالات متحده در محیط منطقهای ایفا کند. این تلاشها در کنار جایگاه ایران در منطقه و جهان و برخی شکافهای مذهبی و قومی منجر به شکلگیری رقابت تمامعیار میان دو کشور پیش و پس از انقلاب اسلامی شده است. در این راستا هدف از این پژوهش، با وجود توافقات و ائتلافات اخیر مانند صلح ابراهیم، سناریوهای آینده مناسبات سیاسی ـ امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برآورد شود. این مقاله از نوع توسعهای ـ کاربردی بوده و تلاش شده تا ضمن تحلیل آینده مناسبات سیاسی ـ امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، آینده مناسبات مورد اشاره با کمک روش کیفی سناریونویسی GBN توصیف شود. جمعآوری دادههای مورد نیاز با کمک بررسیهای اسنادی، کتابخانهای و گروههای کانونی و در بخش کمی نیز با کمک بررسیهای میدانی، مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شدهاند. دادههای پرسشنامه مورد استفاده که با آن به اکتشاف پیشرانها، عوامل کلیدی تغییر و عدم قطعیتها پرداخته شده، به کمک روشهای کمی اولویتبندی و تعیین وزن شده است. سرانجام با توجه به عدم قطعیتهای کلیدی مستخرجه از پرسشنامه چهار سناریوی: 1- بدترین؛ همگرایی جامعه عربستان سعودی و عدم احیای برجام، 2- بهترین؛ واگرایی جامعه عربستان سعودی و احیای برجام، 3- تداوم روندهای کنونی؛ واگرایی جامعه عربستان سعودی و عدم احیای برجام، 4- افسار گسیخته؛ همگرایی جامعه عربستان سعودی و احیای برجام، تدوین شده است.https://rahbord.csr.ir/article_167462_abc9ff266bee6452eedfaf936d67b96b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231320221221Indigenous Islamic-Iranian Future Studies and Its Plausible Achievementsآیندهپژوهی بومی (اسلامی ـ ایرانی) و دستاوردهای متصور آن50153216741110.22034/rahbord.2023.379644.1528FAفرهاد نظری زادهاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانفرزانه میرشاه ولایتیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.Journal Article20220908Future studies is the science of cognition, description and formation of the future of human life in various dimensions. It is an important science for the future of all countries, which is closely related to the values, knowledge, culture, conditions, contexts and needs of every society, both theoretically and practically. Naturally, every country has its own indigenous and significant perspective towards the future. In this line, considering the rich Islamic-Iranian culture, Islamic-Iranian future studies can form the indigenous theme of future studies in Iran. After discussing Islamic future studies and its dimensions, this essay has introduced fourteen of its main achievements in four scientific, social, political and legal fields. The research method, employed by the Author is systematic study of the existing literature and analysis of previous works. Our study shows that the Islamic future studies has different functions from the point of view of different stakeholders (especially society, government and scientists). Islamic future studies, from the general point of view and for the society, is a guide to move towards excellence, hope and happiness in this world and the hereafter. From the point of view of academics, the religious perspective can offer new horizons and solutions that compensate for the theoretical and practical shortcomings of science in terms of cognition of the future. In terms of governance, Islamic future studies can be employed as a framework for progress and governance and as a tool to justify policies and actions.آیندهپژوهی دانش شناخت، توصیف، ترسیم و شکلدهی به آینده زندگی بشر در ابعاد و زمینههای گوناگون است. آیندهپژوهی دانشی مهم برای آینده هر جامعه است که هم بهلحاظ نظری و چه بهلحاظ عملی با ارزشها، معارف، فرهنگ، شرایط و زمینهها و نیازهای هر جامعه عجینبوده و طبعاً هر کشوری نگاه بومی و خاص خود را به آینده دارد. بههمیندلیل و با توجه به فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی کشورمان، آیندهپژوهی اسلامی ـ ایرانی میتواند مضمون بومی آیندهپژوهی در کشور ما را تشکیل دهد. مقاله حاضر پس از بحث درباره آیندهپژوهی اسلامی و ابعاد آن، چهارده مورد از دستاوردها اصلی آن را در چهار محور علمی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی معرفی کرده است. روش پژوهش، استفاده از مطالعه نظاممند ادبیات و تحلیل آثار پیشین بوده است. بررسی ما نشان میدهد آیندهپژوهی اسلامی از منظر ذینفعان مختلف (بهخصوص جامعه، حکومت و دانشمندان) کارکردهای متفاوتی دارد. آیندهپژوهی اسلامی، از نظر عمومی و برای جامعه بهمنزله راهنمایی برای حرکت بهسمت تعالی، امید و سعادت دنیوی و اُخروی است. از دید اندیشمندان، منظر دینی میتواند افقهای جدید و راهکارهایی ارائه دهد که کمبودهای نظری و عملی علم را در قبال شناخت و ترسیم آینده جبران نماید. از نظر حاکمیت، آیندهپژوهی اسلامی میتواند بهعنوان چارچوب واقعی برای پیشرفت و حکمرانی باشد و هم بهمثابه ابزاری برای توجیه سیاستها و اقدامات بهکار گرفته شود.https://rahbord.csr.ir/article_167411_88ff4721169da1b48ec97852c7a88541.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231320221221Future Studies of the Islamic Revolution through the Analysis of the Socio-Cultural Developments of Contemporary Iranآیندهپژوهی انقلاب اسلامی با نگرشی به تحولات فرهنگی ـ اجتماعی ایران امروز53356216814610.22034/rahbord.2023.374970.1511FAمصطفی قربانیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی، قم، ایراناحسان مصطفی پوراستادیار جامعهشناسی دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی، قم، ایران.Journal Article20221122The emergence of some dynamics inconsistent with the familiar and dominant values and practices in the socio-cultural environment of Iranian society has raised the question that despite these dynamics, how will the ideal future for the Islamic revolution be determined? It is assumed that these dynamics will be able to be internalized in case of activation of the broad capacities of Shia jurisprudence and cannot threaten the stability of the Islamic revolution. Relying on Parsons' theory of structural functionalism and identity politics, to understand these developments and using scenario planning method and Micmac software to identify key (strategic) variables, relying on library and documentary sources as well as interviews with experts, these findings have been obtained that Although these developments cannot cause political collapse as one of the possible scenarios, they can be effective in accelerating the formation of blind riots and transformation as a possible scenario for the future of the Islamic Revolution. Also, the findings show that the establishment of the desirable future of the Islamic Revolution, according to the developments in the cultural and social field of contemporary Iran, depends on the activation of the foundation-breaking capacities of Shia jurisprudence to provide a valid answer to these developments and their internalization on the one hand, and the efficiency of the Islamic Republic For solving the challenges of people's daily life by relying on internal capacities and reviving the unity of elites and political currents of the country on the other.وقوع برخی تغییرات ناهمسو با ارزشها و شیوههای مألوف و مسلط در فضای فرهنگی اجتماعی جامعه ایران، این سؤال را ایجاد کرده است که با وجود این تغییرات، آینده مطلوب برای انقلاب اسلامی چگونه رقم خواهد خورد؟ فرض بر آن است که این تغییرات در صورت فعالسازی ظرفیتهای گرهگشای فقه شیعه، قابلیت هضم و درونیسازی داشته و نمیتواند پایداری انقلاب اسلامی را در معرض تهدید قرار دهد. با اتکا به نظریه کارکردگرایی ساختاری پارسونز و سیاست هویت برای فهم این تغییرات و استفاده از روش سناریوپردازی و نرمافزار Micmac برای شناسایی متغیرهای کلیدی(راهبردی)، با اتکا به منابع کتابخانهای و اسنادی و همچنین، مصاحبه با صاحبنظران، این یافتهها بهدستآمده که این تحولات اگرچه نمیتواند سبب فروپاشی سیاسی بهعنوان یکی از سناریوهای ممکن شود، اما میتواند در تسریع شکلگیری جنبشهای ریزوموار، آشوبهای کور و استحاله بهعنوان سناریوی محتمل برای آینده انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشد. همچنین یافتهها نشان میدهد که رقم خوردن آینده مطلوب انقلاب اسلامی با توجه به تحولات حوزه فرهنگی اجتماعی ایران امروز، منوط به فعالسازی ظرفیتهای گرهگشا و بنبستشکن فقه شیعه برای ارائه پاسخ معتبر به این تغییرات و درونیسازی آنها از یکسو و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در حل و رفع چالشهای زندگی روزمره مردم با اتکا به ظرفیتهای داخلی و احیای انسجام نخبگان و جریانهای سیاسی کشور، از سویدیگر میباشد.https://rahbord.csr.ir/article_168146_d945686f5e85cd661d7dd83a366841bb.pdf