پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231120220522The Role of IRIB Strategic Foresight in Managing Social Change and Promoting National Securityنقش آیندهنگاری راهبردی صداوسیما در مدیریت تغییرات اجتماعی و ارتقاء امنیت ملی13714886710.22034/rahbord.2022.148867FAعلیرضا کیقبادیمدرس دانشگاه و پژوهشگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران0009-0001-9356-853Xعلی اصغر جعفریدکترای مطالعات امنیت ملی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایرانJournal Article20210918In today's world, the media have a special and unique place in the management of public opinion, so that political systems try to use the media to guide and engineer comprehensive values and attitudes. In fact, the media is one of the most important tools for managing social dynamics and because of this important function, it has a direct impact on national cohesion and ultimately national security of countries. The purpose of this study is to explain the Strategic foresight in the management of social change and promotion of national security through the role of IRIB. Accordingly, the main hypothesis of the research is that the IRIB will improve and increase the level of national security through the management of social change based on forecast and foresight along with using Islamic-Iranian teachings. It should be noted that in this essay, the qualitative-quantitative methods and closed questionnaire have been used. The results of statistical tests of this research (correlation and linear regression) show that the on the one hand, IRIB’s management of social change has a positive effect on increasing the national security and on the other hand, strategic foresight has also an effect on the management of social change. Finally, the Strategic foresight of IRIB in managing social change with Islamic-Iranian teachings will promote and increase the level of national security of the country.رسانهها در دنیای امروز جایگاه ویژه و منحصر به فردی در مدیریت افکار عمومی دارند به طوری که نظامهای سیاسی تلاش میکنند از رسانهها برای هدایت و مهندسی ارزشها و نگرش های جامع استفاده کنند. در واقع رسانه ها یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت تغییر و تحولات اجتماعی به شمار می آیند و به واسطه این کارکرد مهم، تاثیر مستقیمی در انسجام ملی و در نهایت امنیت ملی کشورها میگذارد.هدف ازانجام این پژوهش این است که نقش صداوسیما راباکاربست آینده نگاری راهبردی در مدیریت تغییرات اجتماعی و ارتقاء امنیت ملی کشور تبیین کند بر این اساس، فرضیه اصلی پژوهش این است که صداوسیما از طریق مدیریت تغییرات اجتماعی مبتنی بر پیشبینی و پیشتدبیری و با بهرهگیری از آموزههای اسلامی-ایرانی موجب ارتقاء و افزایش سطح امنیت ملی خواهد شد. برای پاسخگویی به این مساله از روش های کیفی-کمی و پرسشنامه بسته استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون های آماری این پژوهش(همبستگی و رگرسیون خطی) نشان می دهد که مدیریت تغییرات اجتماعی بر افزایش امنیت ملی کشور توسط صداوسیما تأثیر مثبت دارد و از سوی دیگر آینده نگاری راهبردی نیزبر مدیریت تغییرات اجتماعی تأثیر دارد. در نهایت نیز آینده نگاری راهبردی صداوسیما در مدیریت تغییرات اجتماعی با آموزههای اسلامی- ایرانی موجب ارتقاء و افزایش سطح امنیت ملی کشورخواهد شدhttps://rahbord.csr.ir/article_148867_a4185f610163534d01698456608fe4d5.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231120220522Strategic Analysis of the Competencies of Iran's Educational System Based on the Conceptual Framework of Policy-Making Capacityتحلیلِ راهبردیِ شایستگیهایِ نظامِ حکمرانیِ آموزش و پرورشِ ایران بر اساس چارچوبِ مفهومیِ ظرفیتِ سیاستگذاری397714976810.22034/rahbord.2022.149768FAعلی رضا حیدریگروه آموزشی مطالعات اجتماعی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-9684-7411Journal Article20211027In recent decades, some governments have been able to provide the basis for the efficiency and effectiveness of sustainable educational policies along with providing high quality, universal, free, and equitable education by the benefits of good governance. In Iran, the existence of a large number of official documents suggests the deepening of challenges such as the increasing number of dropouts, inequality and educational gap along with the poor quality of educational infrastructure. These challenges show the Iranian educational system has failed to achieve its sustainable goals. The purpose of this article is to examine the different dimensions and layers of competencies of the Iranian educational system from the theoretical perspective of policy-making capacity through using analytical, comparative and survey methods based on the opinions of education experts. The research question is that "to what extent do the competencies of different levels of the Iranian educational system are consistent with the indicators of the policy-making capacity model?" Based on the research findings, analytical, operational and political competencies and skills at the individual, organizational and systemic levels along with the resources of the Iranian educational policy-making system have a significant difference with the components of the theoretical model of policy-making capacity. These conflicts have been some of the main obstacles to the efficiency and effectiveness of Iran's educational sustainability policies and the achievement of the relevant goals set out in the policy documents. Therefore, for the post-Covid period of Iranian education, it is essential that policy-making and data-based governance capacity be multilevel, fair, accountable, and participatory on the policy agenda.در دهههای گذشته، برخی دولتها توانستند با بهرهمندی از حکمرانیِ خوب، زمینه کارایی و اثربخشی سیاستهایِ پایداریِ آموزش و پرورش را فراهم آورند و آموزشِ باکیفیت، همگانی، رایگان و عادلانه را محقق سازند. در ایران، با وجودِ اسناد بالادستی پرشمار، شواهدی چون تعمیقِ روزافزونِ چالشهایی چون دانشآموزانِ بازمانده از تحصیل، نابرابری و شکافِ آموزشی و کیفیتِ پایینِ زیرساختهایِ آموزشی، نشانگر اینست که آموزش و پرورش ایران از دستیابی به اهداف پایداری بازمانده است. هدف نوشتار حاضر اینست که با بهرهگیری از روشهای تحلیلی، مقایسهای و پیمایشی مبتنی بر آراء و نظرات خبرگان و متخصصان تعلیم و تربیت، ابعاد و لایههایِ شایستگیهایِ نظامِ حکمرانیِ آموزش و پرورشِ ایران را از چشمانداز نظریِ ظرفیت سیاستگذاری، آسیبشناسی کند. سؤال پژوهش این است که صلاحیتهای سطوح گوناگون نظام حکمرانی آموزش و پرورش ایران به چه میزان با شاخصهایِ نُهگانه الگوی ظرفیت سیاستگذاری همسویی دارد؟ بر اساس یافتههای پژوهش و دیدگاهها و نظرات متخصصان، شایستگیها و مهارتهایِ تحلیلی، عملیاتی و سیاسی در سطوح و منابعِ فردی، سازمانی و سیستمیِ نظامِ سیاستگذاریِ آموزش و پرورشِ ایران در مقایسه با مؤلفههای الگوی نظریِ ظرفیت سیاستگذاری با ناهمسوییها، ضعفها و چالشهایی روبروست. این کاستیها، از موانع اصلی کارایی و اثربخشی سیاستهایِ پایداری آموزش و پرورش ایران و نیل به اهدافِ مرتبطِ پیشبینیشده در اسنادِ سیاستیِ بالادستی بوده است. پیشنهاد میشود برای دوره پساکرونای آموزش و پرورش ایران، ظرفیتسازیِ در چارچوبِ حکمرانیِ شبکهای، دادهمحور، چندسطحی، منصفانه، پاسخگو و مشارکتی در دستورکار سیاستی کشور قرار گیرد.https://rahbord.csr.ir/article_149768_5a593f904dc026d821fff3de4eea5675.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231120220522The Association between Delay Discounting in Intertemporal Decisions and Socioeconomic Status (SES)رابطهی بین کاهش ارزش تأخیری در تصمیم گیری بین-زمانی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی799815268210.22034/rahbord.2022.152682FAفاطمه عیوضیپژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.جواد حاتمیگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعلیرضا مرادیدانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.محمدرضا ناظم زادهدانشکده فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانJournal Article20220510Intertemporal decisions involve outcomes that occur at different points in time. Individuals tend to discount delayed rewards or outcomes. This process is called delay discounting (DD) and is reliably related to subjective self-control or impulsiveness. The delay discount rate differs among individuals. The aim of the present study is to investigate whether the DD rates vary as a function of socioeconomic status (SES) along with demographic variables in a high inflationary macroeconomic context. The present study applied the 27-item delay discounting questionnaire (DDQ) to measure individuals’ DD rates. Education and income level as SES indicators were obtained likewise age, gender, and, marital status. The results revealed that highly educated individuals discount delays to a lesser extent and are less impulsive. There was no significant association between income level and DD rates but totally SES was significantly and negatively associated with delay discounting. There is evidence for women discounting more than men and married subjects discounting more than single ones. In a multiple regression analysis, education can predict fewer discounting behaviors controlling for gender and marital status (R2=0.123, Adjusted R2=0.098, F=5.026, p-value=0.003).در تصمیمات بین-زمانی، پیامدها در زمانهای مختلفی ارائه میشوند. افراد در این تصمیمات پاداشهای همراه با تأخیر را کم ارزشتر از پاداشهای آنی و فوری میدانند. این رفتار با مفهوم کاهش ارزش تأخیری شناخته میشود که با مفاهیم تکانشگری و خود کنترلی مرتبط است و از این رو به موضوع مهمی در حوزههای مختلف بدل شده است. نرخ کاهش ارزش تأخیری در افراد مختلف مقدار متفاوتی دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطهی وضعیت اجتماعی-اقتصادی به همراه ویژگیهای جمعیت شناختی با کاهش ارزش تأخیری افراد در دورهای از کشور است که نرخ تورم بالایی تجربه میشود. بدین منظور از پرسشنامه انتخاب پولی(MCQ) برای سنجش نرخ کاهش ارزش تأخیر افراد استفاده شده است. تحصیلات و درآمد به عنوان شاخصهای وضعیت اجتماعی-اقتصادی به همراه سن، جنسیت و وضعیت تأهل در نظر گرفته شدند. نتایج نشان میدهد افرادی با تحصیلات بالاتر کمتر پاداشهای آینده را بی ارزش میدانند و رفتار تکانشی کمتری دارند. با این حال، درآمد رابطه ی معناداری با نرخ کاهش ارزش تأخیری نشان نداد. بالا بودن درآمد در زمینهی تورمی، برخلاف سایر مطالعات با تکانشگری کمتر رابطه ندارد. در کل، وضعیت اجتماعی-اقتصادی با نرخ کاهش ارزش تأخیری رابطهای منفی دارد. در مدل رگرسیون چندگانه، با کنترل جنسیت و وضعیت تأهل، سطح تحصیلات میتواند نرخ کاهش ارزش تأخیریِ کمتر را پیشبینی کند.<br />(R<sup>2</sup>=0.123, Adjusted R<sup>2</sup>=0.098, F=5.026, p-value=0.003)https://rahbord.csr.ir/article_152682_d87da89562f28fb5828aa24d63388abd.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231120230123Presenting a Comprehensive Model for the Evaluation of Iranian Researchers: Lessons from the Worldارائه الگوی ارزشیابی جامع پژوهشگران برای ج.ا.ایران: آموزههایی از جهان9912615284410.22034/rahbord.2022.152844FAخلیل نوروزیاستادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایرانهادی رنجبردانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیهالسّلام، تهران، ایرانمجتبی علویاندانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایرانJournal Article20230123Researcher evaluation is not just about prioritizing them. It is also there to compensate for their services or to attract them to research organizations. Above, evaluation is used as one of the methods of creating organizational commitment, promoting and guiding research capacity, increasing the level of satisfaction with research projects and finally solving real problems and improving the welfare of society. The purpose of this study is to reconstruct the evaluation metrics of researchers based on scientific documents related to this field and finally to provide a suitable comprehensive framework that meets the expectations of a committed, knowledgeable and problem-solving researcher. The method used in this research is a combination of scientific documents in which 118 scientific documents were used. Extracting the strengths and weaknesses of the main and complementary methods of researchers' evaluation, identifying the risks of traditional evaluation and new restorative measures called metamorphoses are among the most important research findings. The comprehensive evaluation model of researchers as the main result of the research consists of five levels. According to the model, the researchers' scientific documents are the result of the researcher's individual characteristics multiplied by the research ecosystem, which are measured by judges appropriate to the type and purpose of the research. In any case, research is defensible and useful when it leads to economic improvement or theory development in the medium term and increased authority and public welfare in the long run.ارزیابی پژوهشگر در ایران نهتنها به دلیل اولویتبندی آنها برای جبران خدمات یا جذب ایشان در سازمانهای پژوهشی بلکه به عنوان یکی از روشهای ایجاد تعهد سازمانی، ارتقا و هدایت توان پژوهشی، افزایش میزان رضایت از کار پژوهشی و نهایتاً حل مسائل واقعی و بهبود وضعیت رفاه جامعه کاربرد دارد. هدف این پژوهش آن است که سنجههای ارزشیابی پژوهشگران را مبتنی بر مستندات علمی مربوط به این حوزه ترمیم نموده و نهایتاً چارچوب جامعِ مناسبی را که تامین کننده انتظارات از یک پژوهشگر متعهد، دانشمند و توانمند در حل مساله است ارائه دهد. روش بهکار گرفته شده در این پژوهش فراترکیب مستندات علمی است که 118 مستند علمی مبنای کار قرار گرفت. استخراج نقاط قوت و ضعف روشهای اصلی و مکمل ارزشیابی پژوهشگران، شناسایی مخاطرات ناشی از ارزشیابی سنتی و سنجههای جدید ترمیمی تحت عنوان دگرسنجهها از مهمترین یافتههای پژوهش است. الگوی ارزشیابی جامع پژوهشگران به عنوان نتیجه اصلی پژوهش که مشتمل بر پنج سطح است. مطابق با الگو، مستندات علمیِ پژوهشگران، حاصلی از ویژگیهای فردی پژوهشگر در ضرب با زیستبومِ پژوهش است که توسط داورانی متناسب با نوع و هدف پژوهش سنجیده میشود. در هر صورت، پژوهش زمانی قابل دفاع و مفید است که منجر به بهبود اقتصادی یا بسط نظریه در میان مدت و افزایش اقتدار و رفاه عمومی در بلند مدت گردد.https://rahbord.csr.ir/article_152844_cf875e5774d042652ea9a572a6607227.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231120220522Proposing the Foresight Framework in Iran Higher Education Governanceپیشنهاد چارچوب کاربست آیندهنگاری در حکمرانی آموزش عالی ایران12716415284510.22034/rahbord.2022.152845FAاحمد برومند کاخکیدکتری آیندهپژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران،0000-0002-0754-9157ایمان رضاییدانشجوی دکترای آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانامیرهوشنگ حیدریرئیس گروه مطالعات آینده علم و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران،0000-0002-6490-02رضا نقی زادهعضو هیئت علمی گروه سیاست علم، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانJournal Article20220415Many of higher education institutions, given the concerns about the cost and value of higher education, are trying to plan for a emergent future and to survive the severe pressures of public oversight, low budgets, and competition for students and resources. The changing conditions in the mechanisms of providing higher education services, innovations in the financing of the university system, climate change, future cultural-territorial issues, the student population and the future workforce highlight the need for adopting a future-oriented and interdisciplinary approach to different dimensions of governance in the higher education sector. In this study, by examining the texts regarding future analysis, higher education research and future studies models that have an interdisciplinary nature, a qualitative framework is presented by combining different processes and concepts with the help of expert methods. The main purpose is to implement a higher education foresight canvas in the field of higher education and governance advices in relation to the future. Foresight canvas leads to extracting alternative future scenarios of higher education, analysing emergent upcoming environment and also designing roadmap for governing of this field.بسیاری از موسسات آموزش عالی با توجه به وجود نگرانیهایی درباره هزینه و ارزش تحصیلات عالی، تلاش میکنند برای آینده نوآیند، برنامهریزی کرده و از فشارهای شدید ناشی از نظارت عمومی، بودجههای پایین و رقابت برای دانشجو و منابع به سلامت بیرون آیند. شرایط متغیر در سازوکارهای ارائه خدمات آموزش عالی، نوآوریهای ایجاد شده در تأمین مالی نظام دانشگاهی، تحولات اقلیمی، مسائل فرهنگی-سرزمینی آتی، جمعیت دانشجویی و نیروی کار آینده، تغییرات ماهوی شغلی و بینالمللی شدن آموزش، لزوم اتخاذ رویکرد آیندهنگرانه و میانرشتهای را در ابعاد حکمرانی بخش آموزش عالی روشن میسازد. در این پژوهش با استفاده از بررسی متون آیندهپژوهی آموزش عالی و مدلهای آیندهنگاری، که خود ماهیتی میانرشتهای دارد، به کمک روشهای خبرهمحور چارچوبی کیفی با تلفیق فرایندها و مفاهیم ارائه شده است که هدف اصلی آن پیادهسازی یک بوم آیندهنگاری در حوزه آموزش عالی و ارائه توصیههای حکمرانی در نسبت با آینده است. بوم آیندهنگاری، به استخراج آیندههای بدیل آموزش عالی، تحلیل محیط نوآیند پیش رو و همچنین ترسیم نقشۀراه حکمرانی این حوزه میانجامد.https://rahbord.csr.ir/article_152845_cd47d5df18dc0dae88fb3a85d5589d25.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310231120230123Achieving Environmental Security by Emphasizing the Importance of Environmental Standards in Strategic Urban Development Plans (Tehran Case Study)دستیابی به امنیت زیستمحیطی با تاکید بر اهمیت استانداردهای محیط زیستی در برنامههای استراتژیک توسعه شهری (مطالعه موردی شهر تهران)16519315284610.22034/rahbord.2022.152846FAالهام فولادیدانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، گروه محیط زیست واحد رودهن، دانشکده کشاورزی و علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-1195-0592آزیتا بهبهانی نیاستادیار گروه محیط زیست ,واحد رودهن، دانشکده کشاورزی و علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-6568-5560بیتا آزادبختاستادیار گروه محیط زیست واحد رودهن، دانشکده کشاورزی و علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانسعید مطهریاستادیار گروه محیط زیست واحد رودهن، دانشکده کشاورزی و علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانJournal Article20230123Over the past few decades, metropolises have been threatened by numerous environmental challenges due to the emphasis on economic growth and the continuous exploitation of natural resources and the environment. Given the importance of environment as one of the basic needs of today's societies, survival in the environment is highly competitive and with its dynamics. The city of Tehran-along with the developments around it-needs to be examined and explored in order to advance the existing developments in the regional and international dimensions. Therefore, it becomes necessary to study the possible challenges evolving around it.<br />The aim of this study is to investigate the impacts of compliance with environmental standards in strategic urban development plans in order to achieve environmental security in Tehran. This is a descriptive-analytical study using a questionnaire and interview technique. The statistical population of the study is the managers of the Ministry of Interior and the municipalities of the 22 districts of Tehran. the statistical sample includes 30 people and the method is simple random sampling. Data were analyzed by Spss23 software at both descriptive and inferential levels.<br />To analyze the internal (weakness, strength) and external (threat and opportunity) factors of the city, the SWOT method was used in order to confirm the proposed hypothesis. The results show that according to the existing conditions, the city of Tehran is facing various environmental challenges. According to the chart obtained from internal and external factors, the city of Tehran is in a defensive position. The test results also show that compliance with the standards in strategic urban development plans as a solution to achieve environmental security has a significant impact. In this regard, the most important solutions consist of compliance with environmental standards during the implementation of urban projects, the application of standards in the development of plans and strict monitoring of compliance with them during implementation.در خلال چند دهه گذشته به دلیل تأکید صرف بر رشد اقتصادی و بهرهبرداریهای بیرویه از منابعطبیعی و زیستمحیطی کلان شهرها با مسائل ومشکلات عدیدهای درزمینه محیط زیست و امنیت زیستمحیطی مواجه شدهاند. با توجه به اهمیتی که محیطزیست بهعنوان یکی از نیازهای اساسی جوامع امروزی برای بقا در محیط به شدت رقابتی و با تغییرات گسترده دارد. شهر تهران بهعنوان یک منطقهای تأثیرگذار، برای پیش رفتن با تحولات موجود نیازمند وارسی و کنکاش تحولات اطراف خود، در بعد منطقهای و بینالمللی است و این مسأله ضرورت مقابله با موانع و چالشهای احتمالی آن را ضروری مینماید.<br />این تحقیق با هدف بررسی تأثیر رعایت استانداردهای زیستمحیطی، در برنامههای استراتژیک توسعه شهری به منظور دستیابی به امنیت زیستمحیطی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی از نوع توصیفی- تحلیلی با استفاده از تکنیک پرسشنامه و مصاحبهمیباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران وزارتکشور و شهرداری مناطق 22 گانه شهر تهران و نمونه آماری30 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده میباشد. دادهها با نرمافزار Spss23 در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. جهت تحلیل عوامل داخلی (ضعف، قوت) و خارجی (تهدید و فرصت) شهر از روش SWOT و جهت آزمون فرضیه از آزمون تیتک نمونهای، استفاده و فرضیه پیشنهادی تأیید گردید. نتایج نشان میدهد که با توجه به شرایط موجود، شهر تهران با چالشهای مختلف محیطزیستی روبهروست. با توجه به نمودار حاصل از عوامل درونی و بیرونی، شهر تهران در موقعیت تدافعی قرار دارد. همچنین نتایج آزمون نشان میدهد که رعایت استاندارد در برنامههای استراتژیک توسعه شهری به عنوان یک راهکار در دستیابی به امنیت زیستمحیطی تأثیر معناداری دارد. در این راستا مهمترین راهکارها، استانداردها بر امنیت زیستمحیطی رعایت استانداردها در زمان اجرای پروژهها، الزام و اعمال استانداردها در تدوین طرحها و نظارت دقیق به رعایت آنها در زمان اجرا میباشد.https://rahbord.csr.ir/article_152846_8dd5af58a62c1d15306eb8c8758d0b3b.pdf