پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216420090219Environmental Democracy for the Protection of Environment in International Lawدموکراسی زیست محیطی برایحفاظت ازمحیط زیست درحقوق بینالملل124334FAژانت بلیکفرهاد جمJournal Article19700101Decisions made at the international level by states, international organizations or even multinational companies, influencing international community and eventually citizens, are of an undemocratic nature. Because, these institutions are not representative of people. One of the solutions for redressing this democratic deficit, is the participation of citizens and civil society institutions, especially NGOs in the process of international decision-making which is not surely possible without factors such as awareness, information and knowledge. Participation and awareness are mutually influential, constituting the key concept of environmental democracy. Also, the participation of all interested groups on international decision-making enhances the efficiency of the decisions. Given the unconcentrated structure of international law, the legitimacy of international regulations is vital for their effective implementation. Among the ways of the participation of NGOs in international decision-making, we can mention: holding conferences for having access to public views, using the potentials of International Union for Conservation of Nature (IUCN), establishing a set of regional consultative processes or roundtables and etc.تصمیماتی که در سطح بینالمللی توسط دولتها، سازمانهای بینالمللی دولتی و حتی شرکتهای چندملیتی گرفته میشود و بر جامعه بینالمللی و نهایتاً شهروندان تأثیر میگذارد، در فضایی غیردموکراتیک اتخاذ میشود، زیرا آنها نمایندگان مردم بهحساب نمیآیند. یکی از راههای مؤثر جبران این کاستی دموکراتیک مشارکت شهروندان و نهادهای جامعه مدنی، بهویژه سازمانهای غیردولتی در فرایند تصمیمگیریهای بینالمللی است که طبعاً بدون عناصری همچون آگاهی، اطلاع و دانش میسر نمیشود. مشارکت و آگاهی اثر متقابل بر هم دارند و با هم مفهوم اصلی دموکراسی زیستمحیطی را میسازند. همچنین مشارکت تمامی گروههای ذینفع در تصمیمات بینالمللی کارآمدی این تصمیمات را نیز ارتقا میدهد و با توجه به ساختار غیرمتمرکز حقوق بینالملل، مشروعیت قواعد بینالمللی نزد گروههای گوناگونی که تحتتأثیر این تصمیمات قرار میگیرند، برای اجرای کارآمد آنها حیاتی است. از جمله راههای مشارکت سازمانهای غیردولتی در عرصه تصمیمگیری بینالمللی میتواند شامل: برگزاری نشستهای عمومی در شهرهای بزرگ دنیا برای کسب نظر شهروندان، استفاده از ظرفیتهای اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) و ایجاد مجموعهای از فرایندهای مشورتی منطقهای یا میزگردهایی باشد که نمایندگان سازمانهای غیردولتی، شهروندان و دیگر بازیگران شرکت کننده در مباحثات و اولویت دادن به امکانهای متنوع در آنها شرکت دارند.https://rahbord.csr.ir/article_124334_4821f0e59b598a994d29e5d9c2c6667f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216420090219Legal Foundations of Electronic Commerceمبانی حقوقی تجارت الکترونیکی124335FAحامد هوشیارانمحمدحسن زارعیJournal Article19700101One of the important developments during the recent decades has been the emergence of Internet. Its impact has been very vast covering numerous fields including international commerce. The economic dimensions and legal aspects of this innovation created new disciplines in the field of economic sciences, computer and law. Electronic commerce law is among them. The volume of electronic commerce in the world is growing in an unprecedented way.;
This article tries to make the reader familiar with the nature and domain of electronic commerce law.;تأثیر اینترنت در تمام سطوح، تحولات زیادی ایجاد نمود از جمله اینترنت در تجارت بینالملل بسیار مؤثر واقع شد. ابعاد اقتصادی و جنبههای حقوقی این تحول رشتههای نوینی را در حوزهی علوم اقتصاد، کامپیوتر و حقوق ایجاد نمود و حقوق تجارت الکترونیکی از جمله عرصههای نوین این رشته است.; این مقاله تلاش کوچکی است تا ضمن آشنایی با ماهیت و قلمروی تجارت الکترونیکی، نگاهی نیز به برخی ابعاد حقوقی تجارت الکترونیکی داشته باشیم.; در این مقاله با تاریخچه تجارت الکترونیکی، تعریف و اهمیت حقوق تجارت الکترونیک، آشنا میشویم. مهمترین حوزهی حقوق تجارت الکترونیکی یعنی قراردادها و مسائل حقوقی مرتبط با آن است که آشنایی با زوایای مختلف آن اعم از پرداخت الکترونیک، اسناد الکترونیکی و امضای دیجیتالی است که به طور تطبیقی مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت با توجه به ظرفیتهای حقوقی گشورمان، راهکارهای عملی ارائه میگردد.;https://rahbord.csr.ir/article_124335_0003d54dd5a21e67f4b1a9f0eb90a22b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216420090219A Review of Hierarchy of norms in legal system of Islamic Republic of Iranتأملی بر سلسله مراتب هنجارها در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران124336FAمحمدرضا ویژهJournal Article19700101In an organized legal system, the relations between the legal norms are regulated based on a hierarchical pyramid structure. Recognition of the structure of this hierarchy and the relation between the existing legal norms are necessary for survival and quantitative and qualitative improvement of any legal system. Similar to the other legal systems, such a hierarchy of norms exists in the legal system of Islamic Republic of Iran. However, it has some differences with the general hierarchical system that makes these legal norms distinguishable. It is obvious that to clarify the legal system of our country identifying these differences is unavoidable.;
Coexistence of the Islamic order as well as the legal order and the need to analysis of the relation between these two, the problem of determining the exact boundary of different levels of the legal order pyramid, and the importance of accurate definition of elements of these levels are among the specifications of this hierarchy. Furthermore, the hierarchy of legal norms has some problems whose appropriate solutions should be considered. Thus, it could be stated that evaluation of the legal norm of Islamic Republic of Iran requires recognition of the theoretical bases of its hierarchy norms.;وجود نظم اسلامیبه موازات نظم حقوقی و لزوم تحلیل روابط بین این دو، دشواری تعیین مرز دقیق بین سطوح هرم نظم حقوقی و ضرورت تعریف دقیق اجزای این سطوح از ویژگیهای سلسله مراتب هنجارها به شمار میروند. افزون بر آن، سلسله مراتب مذکور با چالشهایی نیز روبهرو است که به حل آنها از طریق راهکارهای مناسب باید توجه نمود. از این روی، شناخت مبانی نظری سلسله مراتب هنجارها در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی صحیح آن لازم مینماید.https://rahbord.csr.ir/article_124336_e65c316752d07907f756f8ba22442a0c.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216420090219Religion and International Relations: Paradoxes and Necessitiesدین و روابط بینالملل؛ پارادوکسها و ضرورتها124337FAحسن روحانیJournal Article19700101This article is based on a speech delivered by Dr. Rohani in the opening ceremony of a conference entitled "Religion and International Relations" held in the Center for Strategic Research on January 2009. Generally, what is discussed in studying the relationship between religion and international relations is the role of religious beliefs in forming political opinions and in creating incentives for political action by citizens, organizations, states, and leaders at the international level.;
In his speech, Dr. Rohani addressed various topics including religion and international relations after Renaissance, philosophical explanation of secularism, religion and theories of international relations, political and social consequences of modernization, Iranian example, effects of religion on international relations, imperatives of a religious state in the international system and religion in the process of globalization.;
He concludes that at the present time, religions have challenged the mainstream paradigms of international relations and have become a factor contributing to resistance against domination.موضوع بحث این نشست، "دین و روابط بینالملل" است. این موضوع به صورت کلی دارای ابعادی گسترده و گوناگون است. البته برای اولین میزگرد در این زمینه، مطرحشدن کلیت بحث مفید است، زیرا زمینه بحثهای تخصصیتر و طرح موضوعات مشخصتر را فراهم میکند. ; در آغاز بحث لازم است موضوع میزگرد را تا حدی تنقیح کنیم. اگر بخواهیم نسبت به موضوع، بررسی واژهای و مفهومی داشته باشیم و در ضمن آن را در جملهای تبیین کنیم، میتوان گفت منظور از بحث دین و روابط بینالملل، نقش باورها و اعتقادات دینی در شکلگیری افکار سیاسی و محرکههای عمل سیاسی از جانب شهروندان، سازمانها، دولتها و رهبران در سطح بینالمللی است. ;https://rahbord.csr.ir/article_124337_091518d3f7795e37a204948484104b6b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216420090219Social Welfare Rights and Different Forms of Judicial Controlحقوق رفاه اجتماعی و اشکال کنترل قضایی124338FAاردشیر امیرارجمندمجتبی همتیJournal Article19700101The common and normative logic among scholars of constitutional law is that the constitution should not recognize or be interpreted as recognizing the so-called the second generation of welfare rights such as right to have a shelter or to have minimum earnings. Their main argument is that rights based on the constitution should be justiciable. This article analyzes the concept of welfare rights. Then, it is argued that the main issue is related to the methods of judicial control. Each of them has their own advantages and disadvantages. Although, the weak form of judicial control seems more interesting, Tushnet believes that it may lead to instability and ensues inverse outcomesمنطق مشترک و عرفی بین دانشمندان حقوق اساسی این است که قانون اساسی- و در واقع به صورت کلیتر قوانین اساسی- نبایستی به اصطلاح نسل دوم حقوق رفاهی همانند حق بر سرپناه یا حق بر معاش حداقلی را به رسمیت بشناسد یا بهگونهای تفسیر گردد که در مقام شناسایی آن برآید. استدلال علیه شناسایی حقوق رفاه اجتماعی با این پیشنهاد شروع میشود که حقهای مبتنی بر قانون اساسی بایستی در دادگاهها اجرا شوند. در نوشتار حاضر، ابتدا به کالبد شکافی مفهومی حقوق رفاهی(توجیهات، مصادیق، ماهیت و مسئولان اجرایی) پرداخته می شود. سپس این مطلب عنوان می شود که مسئله اصلی به نحوه شناسایی و نوع کنترل قضایی برمیگردد که دو محور اصلی نوشتار حاضر است. هرکدام از این اشکال در ارتباط با حقوق رفاه اجتماعی محاسن و معایبی دارند. اما – به دلایلی که در آغاز در تنظیم اجتماعی قوانین اساسی مدرن مطرح میشود- شکل ضعیف کنترل قضایی میتواند به صورت خاص جالب باشد. توشنت علیرغم توصیه شکل ضعیف کنترل قضایی به این نتیجه میرسد که با وجود جذابیتهای آن، ممکن است بیثبات بوده و منجر به پذیرش شکل قوی کنترل قضایی و پیچیدهتر کردن مشکلاتی گردد که شکل ضعیف کنترل قضایی در صدد اجتناب از آن بود.https://rahbord.csr.ir/article_124338_5231c99f63b8fe58d7672b50da581137.pdf