پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
مصاحبه علمی «راهبرد» با آیتالله هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ نقادی نظرورزیها درباره مجمع تشخیص مصلحت
123843
FA
اکبر
هاشمی رفسنجانی
Journal Article
1970
01
01
بسیار متشکریم که این وقت را در اختیار ما گذاشتید. همانگونه اکه استحضار دارید حدود 15 سال از آغاز تأسیس مجمع میگذرد. فرمان تأسیس مجمع در هفدهم بهمن ماه 1366 پیرو نامهای که به امضای حضرتعالی و چند تن از مسئولان نظام به محضر حضرت امام نوشته شد، از سوی ایشان صادر گردید. مجمع به فرمان امام دورهای قبل از ورود به قانون اساسی را داشته و بعد هم که در اصل 112 وارد قانون اساسی شده است. با توجه به اینکه حضرتعالی از جمله کسانی بودید که در تشکیل مجمع مصلحت نظام مؤثر بودید، لطفاً قدری در خصوص تاریخچه، چگونگی شکلگیری، اهداف و مبنای تشکیل مجمع تشخیص مصلحت توضیح بفرمایید؟
https://rahbord.csr.ir/article_123843_1e71ca2f9a3f94208657fae852f20254.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
مصلحت از نظر اهل سنت
123844
FA
جلیل
امیدی
Journal Article
1970
01
01
مفهوم و اقسام مصلحت ; مصلحت را باید از جلمه مسائل مرتبط با نظریة مقاصد شریعت به شمار آورد. نظریهای که در نقابل با تئوری تعلیلناپذیری احکام و افعال خداوند، احکام شرعی را معطوف به مقاصدی مطلوب میداند و تفاصیل احکام را طرق تحقق مقاصد عامة شریعت میشمارد. طرفداران این نظریه دربارة انواع و اوصاف اهداف و مقاصد موردنظر شارع به تفصیل سخن گفتهاند و مقاصد متعددی چون تحقق ارزشهای واالای انسانی، حفظ حقوق و آزادیهای فردی، تهذیب و تربیت اخلاقی، نظم، امنیت و عدالت اجتماعی و پالایش و پیراستگی فرد از بدیها و پلیدیها برای شریعت شمردهاند;
https://rahbord.csr.ir/article_123844_3d4ba7755702f3b82b4d015fc4502faf.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
کاوش در برخی زوایا؛ سیاستهای کلی نظام در پرتو اصل حاکمیت قانون و جمهوریت
123845
FA
اردشیر
امیرارجمند
Journal Article
1970
01
01
پس از بازنگری قانون اساسی در سال 1368، به موجب بندهای 1 و 2 اصل 110، دو اختیار و وظیفه جدید بر عهده رهبر قرار گرفت: 1- «تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام. 2- «نظارت بر حسن سیاستهای کلی نظام». در لابلای اصلاحات انجام شده در قانون اساسی 1368، اختیار رهبر در تعیین سیاستهای کلی نظام و نظارت بر حسن اجرای آنها جلب توجه نکرد و معدودی از حقوقدانان به بررسی اجمالی آن پرداختند، اما پس از اعلام سیاستهای کلی برنامه پنج ساله دوم و سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور، ابلاغ سیاستهای کلی و به ویژه رویه اخیر شورای نگهبان در رابطه با جایگاه سیاستهای کلی تأثیر تعیینکننده اصلاحات انجام شده در بندهای 1 و 2 اصل 110 در تحول شالوده نظام جمهوری اسلامی هویدا گردید
https://rahbord.csr.ir/article_123845_e74c0a237c4243994fcc6b1b7df4cdc6.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
مقدمهای بر جامعهشناسی امنیت
123846
FA
محمود
عسگری
Journal Article
1970
01
01
امنیت از جمله کالاهایی است که برای تولید آن، هر نوع سرمایهگذاری در هر مقطعی قابل توجیه میباشد. با این وجود، امنیت مفهومی است که همواره از تحدید در قالب واژهها گریزان بوده و چنان ظرفیتی دارد که همبسته با محملها، معنا و صورت خاصی مییابد. هرچند نباید فراموش نمود که دولتها، سهم فراوانی در تعیین مصادیق این مفهوم برای خود قایل هستند. جدا از این مباحث بر اساس تجربیات جوامع بشری میتوان اذعان داشت که استفاده از ابزارهای دفاعی/نظامی همواره به عنوان راهکاری مؤثر مدنظر بوده است. لیکن به نظر میرسد مکانیزم مزبور نتوانسته امنیتی جامع را ایجاد کند
https://rahbord.csr.ir/article_123846_f752c6ab43c478453df54c8f4d365d3f.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
نماگر سرمایه اجتماعی و پیامدهای آن بر توسعه اجتماعی-اقتصادی و دموکراسی؛ جامعه مدنی و سرمایه اجتماعی
123847
FA
سیدفتحالله
پورموسوی
Journal Article
1970
01
01
نظریهپردازان مختلفی چون دوتوکویل و جان استوارت میل تا دورکیم، زیمل و کورنهاوزر، مدتها پیش براهمیت جامعه مدنی و انجمنهای دواطلبی، بهعنوان جوهرة حیاتی دموکراسی تأکید کردهاند. پیرامون ادعا برتوانایی و قابلیت جوامع مدنی در انجام وظایفی که دولتها و بازار در اجرای آن با شکست مواجه شدهاند، چیز خاص و جدیدی وجود ندارد. نظریههای پلورالیستی دهه 1960، برنقش گروههای ذینفع در تجمع و بیان خواستها و مطالبات عمومی، که از طریق ارائه کانالهای بدیل چندگانهای از مشارکت سیاسی، شهروندان را به دولت متصل میسازد، تأکید کردهاند؟ پلورالیستها اظهار میکنند که همکاریهایی چون همکاری انجمنهای اولیاء-مربیان، گروههای دورهای محلی و تعاونیهای روستایی، از طریق طیفهای مختلفی از سازمانهای غیررسمی در بخش داوطلبی، راهحلهای محلی را برای مشکلات و مسائل اجتماعی ارائه میکنند، که یک مکانیسم بدیل برای ادارة حکومت و یک بستر آموزشی برای دموکراسی بهشمار میرود
https://rahbord.csr.ir/article_123847_ef08455b8ebd8b38af2e213ffa552733.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
تهدیدها و فرصتهای یک پاردایم؛ امنیت مدنی
123848
FA
فرزاد
پورسعید
Journal Article
1970
01
01
خازج از جامعه مدنی تحت حکومت هوای نفس، جنگ، برس، فقر، پلیدی، تنهایی، وحشیگری و جهل حاکم است اما در جامعه مدنی تحت لوای حکومت عقل، صلح، امنیت، فراوانی، نعمت، زیبایی، نوعدوستی، ادب، دانش و خیرخواهی فرمان میراند. «توماس هابز، لویاتان» ; اگر جامعهشناسی Sociologyرا به معنای درک «منطق امر اجتماعی» در استقلال و غیرقابل تحویل بودن آن به هرامر و واقعیت دیگری فرض کنیم، در آن صورت جامعهشناسی امنیت نیز در پی شناخت منطق امنیت به مثابه امری اساساً اجتماعی و مستقل از امور دیگر است. بنابراین پرسش اساسی در جامعهشناسی امنیت این است که یک وضعیت امن/ناامن از کدام شرایط و یا بسترهای اجتماعی برخوردار بوده است؟ در عین حال از آنجا که جامعهشناس اساس و کارویژه جامعه را رفع نیازهای انسان از مجرای برقراری روابط اجتماعی (امکان گروهی) میداند، بنابراین امنیت نیز بهمثابه امری مستقلاً اجتماعی عبارت خواهد بود از امکان و موقعیت مطلوب و بهینه برای برقراری روابط متقارن و متعادل بین انسان و جامعه در جهت ارضاء نیازهای افراد و تأمین منافع آنها، امنیت در این برداشت به گفتمان مثبت خود نزدیک شده و صرفاً در نبود تهدید تعریف نمیشود، بلکه افزون بر آن مبین وضعیتی است که منافع فرد، جامعه و دولت بهگونهای اجتماعی و در رابطهای متقابل با یکدیگر تأمین میشود
https://rahbord.csr.ir/article_123848_8e988d839ce52bbd0fd47919100208ea.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
پُستمدرنیزه کردن امنیت
123849
FA
آندریاس
بنکه
Journal Article
1970
01
01
استیفن والت در مقایسهای که اینک معروف است، در سال 1991 «تجدید حیات مطالعات امنیتی» را پیشبینی کرد. در این مورد حق با او بود، البته علیرغم دلایل اشتباهش، تأکید وی از این عرصه و رشته مبتنی بر بنیادهای استوار ادعایی، همگرایی (Convergence) تئوریک، صحت سیاستگذاری و غلبه اهل علم بر تعهدات ایدئولوژیک در داخل آن. والت برای حفظ این حد اعلای پیشرفت دلگرمکننده، آشکارا علیه گمراهکنندگی رویکردهای «پُستمدرن» هشدار میدهد فقط رویکردهایی میتوانند این رشته را به ورطه «اطناب و گفتمان لذتجویانهای بکشانند که از جهان واقعی بریدهاند
https://rahbord.csr.ir/article_123849_893b9b6b4de6bc48764fe255930da7e2.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
مصاحبه با دکتر عماد افروغ و دکتر اصغر افتخاری، جامعهشناسی امنیت؛ مؤلفهها و ریشههای تاریخی
123850
FA
عماد
افروغ
Journal Article
1970
01
01
گفتگو با دکتر عماد افروغ ; همانگونه که مستحضرید در سالهای اخیر در مطالعت امنیتی، گرایش و حوزهای تحت عنوان «جامعهشناسی امنیت» مطرح گردیده است. به عقیده شما آیا در حوزه جامعهشناسی میتوان از «جامعهشناسی امنیت» سخن گفت؟ ; • اینکه ما رشته خاصی تحت عنوان جامعهشناسی امنیت در دنیا داشته باشیم، محل تأمل است. اما به هرحال میتوان از بحثهای مختلف و تئوریهای متنوع جامعهشناسی برای تبیین امنیت و ریشههای اجتماعی آن استفاده کرد. اگر خواسته باشیم در مورد جامعهشناسی امنیت بحث نماییم در ابتدا باید به چند نکته توجه کنیم. اول آنکه باید تعریفی از امنیت داشته و اصول آن را بشناسیم و بعد ببینیم که جامعهشناسی در کل، چه در سطح کلان یا میانه یا خُرد چه ظرفیتی برای تبیین ریشهها و پیامدهای امنیت دارد
https://rahbord.csr.ir/article_123850_ecf15712c18ad2243eaeaa01a66a7bdf.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
جامعه ایرانی و شکاف میان نسلها
123851
FA
محمدرضا
تاجیک
Journal Article
1970
01
01
بیتردید، جامعه ایرانی در دوران کنونی حیات تاریخی خود بیش از هر عصر و دوران دیگری، مستعد شگفتن «شکافها و ناسازهها» و روییدن «نهالهای هویتی و اندیشگی» گوناگون است. در سالیان اخیر، انسان ایرانی یکبار دیگر به تجربه پروسه و پروژهگذار دیگر فراخوانده شده است. چهره زیرین این تغییر و تبدّل، از یکسو، درگذار از یک جامعه پوپولیستی به یک جامعه پلورالیستی؛ از یک جامعه سنّتی (مبتنی بر قدرت حاکمی) به یک جامعه مدرن (مبتنی بر قدرت انتظامی)؛ از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان اصلاحی؛ از تهدید سختافزاری به تهدید نرمافزاری؛ از مبارزه کلاسیک به مبارزه جدید؛ از ثبات به تغییر؛ از تمرکز قدرت به توزیع قدرت؛ از انجمنها و احزاب حقیقی به انجمنها و احزاب مجازی؛ از جهان اطلاعاتی به جهان وانموده؛ از ایدئولوژیگرایی به گفتمانگرایی؛ از درونگرایی به برونگرایی؛ از خودیگرایی به دگرگرایی؛ از آرمانگرایی به اتوپیاگرایی به زندگی روزهمرهگرایی؛ از خط قرمز به خط نارنجی؛ از سیاست به فرهنگ؛ از مواضع شفّاف به مواضع کدر؛ از نخبهسالاری به مردمسالاری؛ از ماکروفیزیک قدرت به میکروفیزیک قدرت؛ از ماکروپلتیک به میکروپلتیک؛ و از جانب دیگر صیرورت از چالش رقابت سیاسی به تنفّر سیاسی؛ از دگر خارجی به دگر داخلی؛ از توقف فعال به عبور فعال؛ از گفت و شنود به گفت بیشنود؛ از فرهنگسازی به سیاستبازی؛ از پیشتاز تغییرات به پستاز تغییرات؛ از ارزشگرایی به قدرتگرایی؛ از جذب و محافظهکارسازی به دفع رادیکالسازی؛ از اعتمادسازی به تخریب اعتماد؛ از تولید کالاهای فرهنگی به تخریب کارخانه فرهنگی؛ از نرمافزار به سختافزار؛ از گفتمان به خشونت؛ تجلّی یافته است
https://rahbord.csr.ir/article_123851_7176a750ab67263934e071a7dd729718.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
تبلیغات سیاسی رسانهها در انتخابات هشتم
123852
FA
مهدی
محسنیان راد
Journal Article
1970
01
01
یکی از ارتباطشناسان معاصر به نام جی بلومر دربارة تبلیغات سیاسی در انتخابات میگوید: هر انتخابات، یک رویداد ویژه، غیرقابل تکرار و کاملاً قطعی است که در نامزدهای انتخاباتی و تودة مردم، بیش از هر زمان دیگری، در معرض حجم وسیعی از ارتباطات سیاسی قرار میگیرند. ویژه بودن انتخابات، غیرقابل تکرار بودن آن و در واقع خصلت منحصر به فردبودن هر انتخابات، سبب میشود که نتوان براحتی نظریة خاصی را در حوزة علوم ارتباطات به عنوان مبنای مطالعة عملکرد تبلیغات سیاسی انتخاباتی خاص- از جمله هشتمین انتخابات ریاست جمهوری ایران- قرارداد و شاید علت آن، خصلت، میان رشتهای بودن تبلیغات سیاسی است که از یکسو به دلیل جایگاه ارتباطات و رسانهها در آن، به ارتباطات و از سوی دیگر به دلیل رفتارهای سیاسی، به علوم سیاسی وابسته است؛ معمولاً نظریههای مستقل هریک از دو حوزة علوم ارتباطات و علوم سیاسی، متمرکز بربخشی از پدیده میشوند نه تمامی آن
https://rahbord.csr.ir/article_123852_7138c293e164b0b12ceccdc92f8a59cc.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
درنگی در کارویژههای پارکهای علمی شهرکهای تحقیقاتی در جستجوی حلقه رابط دانشگاه و صنعت
123853
FA
حمید
میرزاده
Journal Article
1970
01
01
طی سه دهه گذشته، علم و تکنولوژی پیشرفتی بیسابقه داشته است. این پیشرفت با گسترش نمایان فعالیتهای تحقیق و توسعه، هم از نظر وسعت و دامنه و هم از نظر عمق و ژرفایی همراه بوده و تغییراتی را در الگوهای سازمانی این فعالیتها پدید آورده که حاصلش تخصص بالاتر و همکاری بیشتر بوده است. بهعلاوه، فعالیتها از مرحله پژوهش ناب و اساسی و زیربنایی، به مرحله تجاری کردن آنها طی گامهای متعددی صورت گرفته است
https://rahbord.csr.ir/article_123853_160fb9e9f87d414e896462d6bfa6a149.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
سیّد حسن مدرس و بازبینی در سیاست موازنه عدمی
123854
FA
علیرضا
ازغندی
Journal Article
1970
01
01
دولتها در ارتباط با ساخت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه و با درنظر گرفتن منافع اقشار و طبقاتی که نمایندگی میکنند و نیز با توجه به نوع و ماهیت نظام بینالملل، برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خویش از جهتگیریهای مختلفی پیروی میکنند. در طول تاریخ سیاسی یک قرن اخیر ایران نیز دولتها عمدتاً از دو جهتگیری سیاسی که به نحوی در ستیز با یکدیگر بودند، پیروی کردهاند، یکی سیاست موازنه عدمی یا موازنه منفی که منعکسکننده و بیانگر خواستهای اکثریت مردم و تأمینکننده منافع آنهاست و دیگری سیاست موازنه وجودی یا موازنه مثبت که استراتژی قدرتهای خارجی و عناصر و عوامل داخلی آنهاست. تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر ایران به خوبی نشان میدهد، هرگاه دولتی از سیاست موازنه وجودی یا مثبت (مثبت برای دیگران) پیروی کرد، استقلال ملی و اعتبار بینالمللی خود را از دست داد
https://rahbord.csr.ir/article_123854_f36ba9aa5dc7efbbd48d8e200ad7fe63.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
بررسی سطح نخبگان سیاسی؛ موانع ذهنی و روانی همگرایی در خاورمیانه
123855
FA
سیدحسین
ولی پورزرومی
Journal Article
1970
01
01
واژههایی نظیر «وحدت» و «همبستگی» بیش از هرجای دیگر، در خاورمیانه کاربرد دارند. «وحدت جهان اسلام»، «امت واحد اسلامی»، «همبستگی عربی» از اصطلاحاتی است که به وفور در ادبیات سیاسی-اجتماعی این منطقه به کار میرود. رسیدن به سطحی از همکاری پایدار و تحقق همگرایی در میان کشورهای خاورمیانه از دغدغههای اساسی منطقه در دهههای گذشته بوده است. مخصوصاً در عصری که «منطقهگرایی» به عنوان شقّی از بدیهیترین استراتژیهای توسعه و نیز روشی معمول برای جستجوی امنیت پایدار در نزد دولت-کشورها از جایگاه رفیعی برخوردار شده است
https://rahbord.csr.ir/article_123855_0e0c54eb22e61646d34a6f1a847ea091.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
امریکا و بحران نظام جهانی
123856
FA
حسین
پوراحمدی
Journal Article
1970
01
01
ایالات متحده امریکا به عنوان قدرتمندترین کشور در نظام اقتصاد بینالملل قبل و بعد از جنگ جهانی دوم، در دوران پس از جنگ اقدام به ایجاد تقویت و گسترش نظم هژمونیک چندجانبهگرا نمود. این نظم که با تکیه بر کارکرد رژیمهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی بینالمللی ایجاد شد و رشد کرد با بهرهمندی از حمایتهای بیدریغ ایالات متحده امریکا از طریق پرداخت هزینههای کارکرد آن به عنوان اصلیترین عامل رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم محسوب میشود
https://rahbord.csr.ir/article_123856_dcf0918a56633490a44a4b8df1c8eb0d.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
بررسی لغو معاهده ABM از سوی آمریکا در پرتو حقوق بینالملل معاهدات؛ آمریکا و پایان یکجانبه، پیمان موشکهای ضدبالستیک
123857
FA
نادر
ساعد
Journal Article
1970
01
01
در مه 2001 جرج بوش رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دولت وی در مقام دفاع در برابر تهدیدات احتمالی موشکی کشورهایی برای امنیت ملی ایالات متحده، حتی از کشورهایی که موسوم به خطرات عمده نیز نیستند، کاملاً مصمم است. وی همگام با سیر عدم پایبندی دولت خود در معاهدات بینالمللی خلع سلاح و کنترل تسلیحات، خود اعلام کرد که بدین منظور و در این راستا «ما باید از پشت محدودیتهای معاهده موشکهای بالستیک که رابطهای براساس بیاعتمادی و آسیبپذیری متقابل [با اتحاد جماهیر شوروی سابق] را دائمی میسازد، خارج شویم
https://rahbord.csr.ir/article_123857_ed768ce5ac3daadfc90b8f41b4e5a32a.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
اتوپیای جهانی و برخورد تمدنها
123858
FA
جان
گری
Journal Article
1970
01
01
افرادی که قبلاً، در یادوارة مارتین وایت کنفرانس داشتند، اشخاص بسیار برجستهای بودند، من آمادگی پیگیری مباحثی را که آنها مطرح کردند، ندارم. در میان آنها، هربرت باترفیلد و میشل هاوارد، شرحی از روابط دولتها با یکدیگر و؛ حکومتها و مشکلاتشان و طرح یکسانِ مباحثِ مربوط به اصول اخلاقی و الزمات عملی را ارائه کردند. هریک اعتقاد داشتند که گرچه اصول اخلاقی و بستر قدرتی که در آن دولتهای حاکم ناگزیر به عمل هستند، خواستههایی ایجاد میکنند که هرگز بهطور کامل با یکدیگر سازگار نیستند، اما براساس یک اندیشة ناب و سیاست عقلانی میتوان میان آنها سازش برقرار کرد
https://rahbord.csr.ir/article_123858_763444f8ddde0d38bcde71394e00d7d9.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
قفقاز و ناحیة خزر؛ درک سیاست ایالات متحده
123859
FA
برندا
شافر
Journal Article
1970
01
01
با استقلال حکومتهای جمهوریهای جنوب قفقاز -جمهوریهای آذربایجان، گرجستان و ارمنستان- همچنین حکومتهای تازه در منطقة خزر برای ایالات متحده آمریکا، فرصتی مغتنم و بینظیر پیش آمده تا به منافع ملی خود در این منطقه دستیابد. آذربایجان، گرجستان و ازبکستان هریک با جهتگیری در مسیر سیاستهای مورد تأیید آمریکا تمایل شدید خود را به پیوستن به فعالیتهایی که از سوی ایالات متحده برنامهریزی میشود، نشان دادهاند. قزاقستان نیز میکوشد روابط خوب و سودمندی با آمریکا ایجاد کند و به همین ترتیب، ترکمنستان درپی دستیابی به مساعدتهای واشنگتن برای ایجاد تعادل در رابطهاش با قدرتهای دیگر حاضر در منطقه است
https://rahbord.csr.ir/article_123859_c32224864a29e6b2ccb0456d52526aac.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
دو دستگی در فلسطین
123860
FA
خلیل
شیکاکی
Journal Article
1970
01
01
چه کسی تازی جنگ را رها کرد؟ ; آیا «یاسر عرفات»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (PA)، سازماندهی و رهبری انتفاضة دوم را به منظور کسب محبوبیت و مشروعیت و تضعیف اسرائیل و پذیرش خواستههای فلسطینیان قبول کرد؟ و یا این قیام پاسخی است از سوی فلسطینیان خشمگین به بازدید «آریل شارون»، رهبر حزب لیکود (و نخست وزیر پیشین اسرائیل) در سپتامبر سال 2000، از معبد سلیمانِ یهودیان که نزد مسلمانان حرمالشریف نامیده میشود و نیز شکست روند صلح اسلو و پایان بخشیدن به اشغال نظامی اسرائیلیان؟ اکثر اسرائیلیان مورد اول و اکثر فلسطینیان مورد دوم را دلیل اصلی برمیشمارند، در حالی که موضع هر دو به خطاست
https://rahbord.csr.ir/article_123860_c3e08ba357de471d8e7a7407e2e064f1.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
سیاست معاصر در خاورمیانه
123861
FA
رسول
افضلی
Journal Article
1970
01
01
کتاب «سیاست معاصر در خاورمیانه» با هدف ارائه مقدمهای کلی پیرامون سیاست معاصر در منطقه خاورمیانه نگاشته شده و در قالب هشت فصل تقریباً تمام موضوعات یا مقولات عمدهای که ساختار سیاسی و روابط اجتماعی منطقه را شکل دادهاند، مورد بررسی قرار داده است. نگارنده در مقدمه کتاب متذکر شده که در نگارش این کتاب، غیر از دانشجویان رشته علوم سیاسی و علاقمندان به مباحث تخصصی سیاست منطقه، مخاطبان عام یا مبتدی نیز مدنظر بودهاند و از همین رو موضوعات مورد بررسی، بسیار وسیع و گستردهاند
https://rahbord.csr.ir/article_123861_8c021856d424861818aa7a0639554147.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
ترکیه قرن بیست و یکم؛ فرصتها، چالشها و تهدیدها
123862
FA
عسگر
قهرمانپور
Journal Article
1970
01
01
اریک کورنل»، نویسنده کتاب، دارای درجه لیسانس تاریخ و فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه استکهلم است و از سال 1990 تا 1995 به عنوان سفیر سوئد در ترکیه خدمت کرده است. سوابق دیپلماتیک، دید تاریخی و نگاه سیاسی کورنل را می توان به خوبی در کتاب «ترکیه قرن بیست ویکم؛ فرصتها، چالشها و تهدیدها» مشاهده کرد. این کتاب حاوی مطالبی تاریخی، توصیفی و عمدتاً مشاهدهای در مورد مهم ترین مسائل داخلی و خارجی این کشور است
https://rahbord.csr.ir/article_123862_41dfe8346ad4f2d7fe17f59d6c8fd5a7.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
امنیت پایدار، سرمایه اجتماعی و جنبشهای اجتماعی؛ معنا و ارکان جامعهشناسی امنیت
123863
FA
قدیر
نصری
Journal Article
1970
01
01
کسانی که خواهان حُسن اداره حکومت در یک جامعه سیاسی هستند با خوبی یا بدی و عیب و حُسن اجتماعی افراد آن کار دارند. (ارسطو) ; به نظر میرسد نکته ارسطو پس از گذشت 23 قرن همچنان شاسته توجه است که برای حسن اداره حکومت، توجه به عیب و حُسن اجتماعی و نه فردی را ضروری میداند. از نگاه او انسان در اجتماع زاده میشود و برای بهزیستن مجبور به مشارکت در اجتماع میباشد. در واقع مشارکت و همکاری در جامعه موجب دفع خطر و تأمین زندگی امن میگردد. برخی نظریهپردازان توجه به عیب و حُسن اجتماعی را وظیفه «دولت» میدانند که برای تولید شناسایی مثبت مجبور است ضمن تأمین امنیت سختافزاری و فیزیکی به امنیت وجودی (Ontological Security) و رفاه شهروندان همّت گمارد
https://rahbord.csr.ir/article_123863_8668fdd5ff8fc1f362a8eb3eac6af88e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
10
4
2003
02
20
بررسی در دو سطح «هویت ملّی» و «تعاملات اجتماعی»؛ درآمدی بر بنیادهای اجتماعی امنیت
123864
FA
سیدحسین
ولی پورزرومی
Journal Article
1970
01
01
نسبی بودن» بدیهیترین ویژگی پدیدة «امنیت» است. تعابیر و مصداقهای بحث امنیت فوقالعاده سیال و گوناگون میباشد. با وجود نسبی بودن امنیت و حاکم بودن شرایط و ملاحظات گوناگون امنیتی در نزد افراد و دولت-ملتهای مختلف، این اصل قطعیت یافته است که امنیت را دیگر نمیتوان تنها در سطح رسمی و دولتی و براساس ملاحظات تنگنظرانه و سختافزاری تعریف نمود. البته میزان عدول از این برداشتهای رسمی و تنگنظرانه، در جوامع گوناگون متفاوت میباشد، ولی کمتر کسی پیدا خواهد شد که بتواند همچنان صرفاً بر معیارهای کلاسیک و قدیمی در زمنیه امنیت پافشاری نماید
https://rahbord.csr.ir/article_123864_34fa8e4fbb2e703f3e8d43091e2f91f9.pdf