TY - JOUR ID - 124577 TI - طراحی مدل کاربردی تعالی حرفه‌ای پرستاران؛ مطالعه کیفی با استفاده از نظریه پایور JO - فصلنامه علمی راهبرد JA - RAHBORD LA - fa SN - 1028-3102 AU - رضاپور نصرآباد, رفعت AU - نیکبخت نصرآبادی, علیرضا AD - Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 24 IS - 4 SP - EP - KW - پرستاران KW - تعالی حرفه‌ای KW - رفتارهای فرانقش KW - مدیریت استعداد DO - N2 - در این مقاله که باهدف تبیین فرایند تعالی حرفه‌ای پرستاران و ارائه مدل کاربردی به کمک نظریه پایور انجام ‌شده است، عوامل مؤثر بر شکل‌گیری رفتارهای تعالی‌خواه کشف و تبیین گشته و مدل کاربردی تعالی حرفه‌ای پرستاران ارائه شده است. ‌این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از نظریه پایور انجام ‌شده است. شرکت‌کنندگان در پژوهش از میان پرستاران و از رده‌های مختلف بودند که به‌صورت مبتنی بر هدف، گلوله برفی و تئوریک انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه ساختاری بوده است. در این مطالعه نوزده مصاحبه با پانزده شرکت‌کننده انجام ‌شده که داده‌ها پس از پیاده‌سازی، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و انجام مقایسات مداوم به‌منظور تراکم مفهومی، در نهایت منجر به استخراج طبقات یا درون‌مایه‌هایی شد که فرآیند تعالی حرفه‌ای را نشان می‌داد. در این مطالعه درمجموع 1450 کد اولیه، 35 طبقه اولیه، 8 زیر طبقه و 3 زمینه نهایی استخراج شد. طبقات اصلی (تم‌ها) شامل: رفتارهای فرانقش حرفه‌ای، بینش راهبردی حرفه‌ای و مدیریت استعدادهای حرفه‌ای هستند: نتایج حاصل نشان داد که برای دستیابی به تعالی حرفه‌ای، دارا بودن برخی از ویژگی‌ها و نگرش‌های فردی ازجمله ارزش‌آفرینی برای خود و نیز حفظ و توسعه ارزش‌های حرفه‌ای به‌عنوان رفتارهای فرانقش حرفه‌ای، لازم و ضروری است؛ اما بروز رفتارهای فرانقش، نیازمند ترغیب و تشویق می‌باشد. در این میان نقش مدیران حائز اهمیت است. بروز چنین رفتارهایی تنها در محیط‌های حمایت‌کننده که توسط خانواده و به‌ویژه مدیریت سازمان ایجاد می‌شود، میسر خواهد بود. UR - https://rahbord.csr.ir/article_124577.html L1 - https://rahbord.csr.ir/article_124577_3abda9cd520611871c92e059726ccf64.pdf ER -