کار بست تساهل و مدارا در مدل حکمرانی امام خمینی(ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دکتری علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

مقاله پیش‌رو،با فرض اینکه نظریه مدارا راه‌حلی بنیادین برای دستیابی به اهداف نظام سیاسی و پذیرش متقابل مدنی است و همچنین در آثار امام خمینی(ره) جایگاهی خاص دارد، می‌خواهد با بررسی عقبه نظری مدارا در تمدن اسلامی و غربی، آن را در اندیشه امام پیگیری و برجسته کند. حقوق افراد و چگونگی تعامل با دیگری یکی از وجوهات اندیشه امام خمینی (ره) است که با رعایت و رسمیت‌یافتن حقوق و آزادی‌های مدنی در قول و فعل ایشان جلوه‌گر می‌شود. بررسی آثار امام خمینی(ره)، نشان می‌دهد که ایشان در آرای خود به تبیین چرایی تعامل مدارامحورانه در یک جامعه و تأثیرات آن در حیات اجتماعی و مذهبی پرداخته است و همچنین با سنت سیاسی رفتاری‌شان عملاً نشان داده‌اند که منش خشونت‌محورانه نه‌تنها تأثیری در اصلاحِ فردی و اجتماعی ندارد بلکه منشأ مفاسد بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیز می‌شود. این مفهوم در اندیشه امام بر مدارا از یک مفهوم پارادایمیک منتزع از متون دینی شکل گرفته و از منظر اخلاق سیاسی و فلسفه سیاسی، جزء لاینفک حاکمیت دینی و یک فضیلت اخلاقی و اصل حقوقی- سیاسی است که در عمل به زندگی صلح‌آمیز افراد و گروه‌ها با عقاید متفاوت و شیوه عمل متمایز در درون یک جامعه معین اجازه ظهور و بروز می‌دهد؛ لذا شیوه مناسبی برای تأسیس سرمایه اجتماعی در جامعه و کاهنده تنش‌های اجتماعی و سیاسی بین‌گروهی است. روش تحقیق در این مقاله مقایسه‌ای-تحلیلی است که با بررسی تاریخی سیر مفهوم در دو تمدن اسلامی و غربی و سپس تحلیل آن در اندیشه امام نهایتاً به این نتیجه‌گیری رسیده که توسل و تأسی به اندیشه و عمل سیاسی امام می‌تواند راه‌حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات امروزین تمدن اسلامی-ایرانی باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of Tolerance in Imam Khomeini's Ruling Model

نویسندگان [English]

  • Mostafa Bayat
  • Yaser Barkhordari
  • morteza bayat
PhD in Political Science, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The current article assuming that the theory of tolerance is a fundamental solution to achieve the goals of the political system and civil mutual acceptance, and also has a special place in the works of Imam Khomeini, intends to follow and highlight it in the Imam's thought by examining the theoretical support of tolerance in Islamic and Western civilization. The rights of individuals and how to interact with others is one of the aspects of Imam Khomeini's thought, which is manifested by observing and recognizing civil rights and freedoms in his speech and actions. The study of the works of Imam Khomeini (ra) shows that in his views he has explained the need for tolerant interaction in a society and its effects on social and religious life, and also with his political tradition of behavior has shown that violent behavior not only is not effective in Individual and social reform, but it is also the source of larger and more complex corruptions. In Imam Khomeini's thought, tolerance is a paradigmatic concept extracted from religious texts and from the perspective of political ethics and political philosophy, it is an integral part of religious sovereignty and a moral virtue and legal-political principle that in practice leads to The peaceful life of individuals and groups with beliefs. A different and distinct way of acting allows for the emergence and emergence within a given society; Therefore, it is a good way to establish social capital in society and reduce social and political tensions between groups. The research method in this article is a comparative-analytical one that by historically examining the course of the concept in both Islamic and Western civilizations and then analyzing it in Imam's thought, finally came to the conclusion that resorting to Imam's thought and political action can be a suitable solution for many The current problems of Islamic-Iranian civilization.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tolerance
  • Imam Khomeini
  • Political Thought
  • Violence
  • Dialogue
احسان بخش, پ. (1379). استاد مصباح و ده نکته درباب تئوری خشونت و تروریزم. تهران.
آرنت, ه. (1366). توتالیتاریسم. تهران: سازمان انتشارات.
آملی, ع. ج. (1391). نسبت دین و دنیا. قم : اسراء.
بابویه،, م. ب. (1413). من لا یحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
بشیریه, ح. (1374). دولت عقل: ده گفتار در فلسفه و جامعه شناسی سیاسی. تهران: موسسه نشر علوم نوین.
پاینده, ا. (1383). نهج الفصاحه. قم: انصاریان.
پورحسین, ف. (1383). تساهل و مدارا در اندیشه های سیاسی. تهران: مطالعات اسلامی.
جرجانی, ع. ب. (1370). التعریفات. تهران: ناصرخسرو.
حنایی کاشانی, م. (1388). تسامح و تساهل. نامه فرهنگ، شماره 28, 61.
خمینی, ر. (1380 ج 3). صحیفه امام. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. (1380). صحیفه امام (جلد 6). تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. ا. (1370). آداب الصلواه. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. ا. (1378). صحیفه امام. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. ا. (1378). صحیفه امام ج 21. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. ا. (1378). صحیفه امام ج 8. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. ا. (1380). صحیفه امام ج 12. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
خمینی, ر. ا. (1382). شرح حدیث جنود عقل و جهل. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
داوری اردکانی, ر. (1376). تساهل و تسامح. فصلنامه فرهنگ.
رشاد, ع. ا. (1378). آسیب شناسی ادبیات اجتماعی معاصر با درنگی درباب خشونت و ثمدارا. تهران: کانون اندیشه جوان.
صدوق, م. ب. (1413). من الیحضره ال فقیه . قم: انتشارات جامعە مدرسی.
غزالی, ا. (1413). احیا العلوم الدین. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
فولادوند, م. (1376). قرآن کریم. تهران: دارالقرآن الکریم.
فولادی, م. (بی تا). تساهل و تسامح از منظر دین. تهران: مجله معرفت.
کلینی, م. (1393). اصول کافی (جلد 5). تهران: دار الثقلین.
کلینی, م. ی. (1363). اصول کافی (جلد2). قم: موسسه الوفا.
کیهان‌فرهنگی. (1376). تساهل و تسامح دینی پویایی و بالندگی یا التقاط و انحراف. تهران.
لاک, ج. (1377). نامه ای در باب تساهل. تهران: نشر نی، ترجمه شیرزاد گلشاهی کریم. چاپ اول،.
مجلسی, م. (1363). بحارالانوار. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مصباح یزدی, م. (1379). خشونت و تساهل. تهران: کتاب نقد.
مطهری, م. (1386). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: صدرا.
همایی, ج. ا. (1385). مولوی نامه. تهران: نشر هما.
Catriona, M. (2006). Toleration: A Critical Introduction. New York: Routledge. https://www.dictionary.com/browse/tolerance. (n.d.).
King, T. (1976). (London: : Geave Allen: Uniwin.
Murphy, A. (1997). Tolerance, Toleration and the liberal Tradition. united state: university of chicago press journal.