مقاله


کد مقاله : 139409171234145000552

عنوان مقاله : قيمت گذاري کالاها و خدمات فرهنگي

نشریه شماره : 41 فصل پاییز 1385

مشاهده شده : 381

فایل های مقاله :


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 اسماعیل کاووسی kavosi@yahoo.com, rashidpor@yahoo.com - -
2 علی رشیدپور rashidpour@yahoo.com - -

چکیده مقاله

يکي از موضوعاتي که در سال‌هاي اخير توجه اقتصاد دانان و نيز انديشمندان حوزه فرهنگ را به خود جلب نموده است،چگونگي قيمت گذاري کالاها و خدمات فرهنگي مي باشد. در راستاي بررسي اين موضوع،در اين مقاله نخست به تعريف مفهوم ارزش پرداخته و سپس نظريات مطروحه پيرامون ارزش در علم اقتصاد از عصر آدام اسميت تا کنون مورد کنکاش قرارگرفته و الگوهاي رايج در قيمت گذاري کالاها در علم اقتصاد معرفي مي گردد. در ادامه صنعت فرهنگي تعريف گرديده و ارزش گذاري اقتصادي کالاها و خدمات فرهنگي مطرح مي گردد. با توجه به اين مهم که کالاها و خدمات فرهنگي علاوه برارزش اقتصادي(بازاري)،داراي ارزش فرهنگي (غير بازاري) نيز مي باشند،دامنه اي از ويژگي هاي ارزش فرهنگي کالاها و خدمات فرهنگي ارائه گرديده و سپس روش‌هاي ارزش گذاري در علوم اجتماعي و انساني تشريح مي گردد. در پايان روش‌هاي مرسوم ارزش گذاري کالاهاي فرهنگي CVM و WTP معرفي و نقاط قوت وضعف آنها بيان گرديده و سپس تأکيد مي شودکه انديشمندان حوزه فرهنگ و اقتصاد بايستي با توجه به ضعف هاي موجود در روش‌هاي رايج ارزش گذاري کالاهاي فرهنگي به دنبال شناسايي روش‌هاي کاملتري برآمده که از محدوديت‌هاي کمتر و نقاط قوت بيشتري برخوردار باشند.