سرمایه فرهنگی و اقتصادِ فرهنگ (با تأکید بر نظریه‌های پی‌یر بوردیو و دیوید تراسبی)

مقاله


کد مقاله : 13940907143935000115

عنوان مقاله : سرمایه فرهنگی و اقتصادِ فرهنگ (با تأکید بر نظریه‌های پی‌یر بوردیو و دیوید تراسبی)

نشریه شماره : 72 فصل پاییز 1393

مشاهده شده : 743

فایل های مقاله : 410 KB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 محمد گنجی m.ganji@kashanu.ac.ir دانشیار دکترا
2 امین حیدریان amin.hn2011@yahoo.com دانش آموخته کارشناسی ارشد

چکیده مقاله

مقاله حاضر به بررسی دو مفهوم سرمایه فرهنگی و اقتصاد فرهنگ و رابطه میان آن دو در حوزه علوم اجتماعی می‌پردازد. در تشریح این دو مفهوم، از نظریه‌های پی‌یر بوردیو و دیوید تراسبی استفاده شده است. در بخش نظریات بوردیو، مفاهیمی چون منش، میدان، سرمایه (در قالب نظریه‌های عمل اجتماعی و سرمایه‌ فرهنگی)، و در بخش نظریات تراسبی سه مفهوم ارزش‌ها، کالاها و صنایع فرهنگی (در قالب نظریه اقتصاد فرهنگ) مطرح شده‌اند. همچنین این مقاله ضمن بررسی مقولات مذکور، به رابطه دیالکتیکی میان آنها نیز می‌پردازد؛ به طوری که مفهوم ذائقه در نظریات بوردیو به عنوان نقطه‌عطفی می‌باشد که در مناسبات اقتصادی (تولید و مصرف) محصولات فرهنگی و هنری نیز اثرگذار می‌باشد و سرانجام می‌تواند در ارتقا سرمایه فرهنگی کنش‌گران اجتماعی و کسب سرمایه اقتصادی آنان در میدان تولیدات فرهنگی نقشی فعال داشته باشد.