پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230420220220From Governance View; Explanation the Challenges of Tehran's Urban Building Management to Attaining Sustainable Urban Developmentاز منظر حکمروایی؛ تبیین چالشهای مدیریت ساختوساز شهری تهران در مسیر تحقق توسعه پایدار653689144141FAغلامرضا کاظمیاندانشیار مدیریت شهری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایرانحسین اصلی پوراستادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایرانآرش تقی پوراختریکارشناسیارشد مدیریت شهری دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0001-6856-9605Journal Article20211105Sustainable construction is one of the foundations of sustainable development, and its realization in the city of Tehran, which includes a significant share of construction and production of artificial environment in Iran, is doubly important. In the meantime, urban management as a custodian of the realization of sustainable urban development has an important and irreplaceable role. Therefore, the purpose of this study is to authoritatively explain the management challenges of sustainable construction in Tehran. For this purpose, combined methods and strategies such as content analysis and CODAS analysis have been used. What was obtained from the data analysis showed that Tehran's urban management is facing two categories of procedural and contextual challenges on the way to achieving sustainable urban construction, which includes a total of 14 challenges, the most important of which is the confrontation with the "managerial non-social organization", which has evolved for decades. This issue has increasingly confirmed the importance of good urban governance in Tehran and shows that without comprehensive, motivating and promising strategies, it will be impossible to face more progressive challenges such as the integration of the urban management organization, Resilience enhancement and stakeholder awareness in the future. Finally, the identified challenges are presented in the form of a conceptual model.ساختوساز پایدار، یکی از پایههای توسعه پایدار است، و تحقق آن در شهر تهران که سهم قابل توجهی از ساختوساز و تولید محیط مصنوع در کشور ایران را در برمیگیرد، اهمیتی مضاعف دارد. در این بین مدیریتشهری به عنوان متولی تحقق توسعه پایدار شهری نقشی مهم و بیبدیل دارد. ازاینرو هدف این پژوهش، تبیین حکمروایانه چالشهای مدیریتی ساختوساز پایدار در شهر تهران است. به اینمنظور از روش ترکیبی و راهبردهایی چون تحلیل مضمون، تحلیل CODAS استفاده شدهاست. آنچه از تحلیل دادهها بدست آمد، نشانداد که مدیریت شهری تهران در مسیر تحقق ساختوساز پایدار شهری با دو دسته چالشهای رویهای و محتوایی که در مجموع شامل 14 چالش میشود روبهروست؛ که مهمترین آنها مواجهه با «سازمان غیر اجتماعی مدیریتی» است، که طی دهها سال شکلگرفتهاست. موضوعی که بیش از پیش بر اهمیت پرداختن به حکمروایی خوب شهری در شهر تهران صحه گذاشته و نشان میدهد که بدون مواجههای فراگیر، برانگیزاننده و اتخاذ راهبردهایی نوید بخش، امکان گذر از آن برای رویارویی با چالشهایی مترقیتر همچون یکپارچه کردن سازمان مدیریت شهری، توجه به تابآوری، ارتقا آگاهی ذینفعان و غیره، محقق نخواهد شد. در نهایت نیز چالشهای احصا شده در قالب مدلی مفهومی عرضه میشود.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230420220220Complexities of Identifying Public Issues in Iran with a Grounded Theory Approachپیچیدگی های شناسایی مسائل عمومی در ایران با رویکرد داده بنیاد691730143239FAشکیبا الصاقگروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسن گیوریاندانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمدرضا ربیعی مندجیناستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.مینا جمشیدی اوانکیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20211008What governments either decide to do or do not decide to do is called public policy. This process begins with identifying the issues; but its focus on identifying these very issues is something that affects the general public. This research provides a model for identifying public issues in Iran with the grounded theory approach. In this essay, the grounded theory has been used and 15 interviews with policy experts have been conducted. Data were analyzed by open, axial and selective coding and the research model was presented. Data analysis led to 122 concepts, 23 categories and the formation of the grounded theory model. The results show that the causal conditions include the issues of public sensitivity to the subject, the cost of the issue for the country, the geographical area surrounding the issue, emergency events and natural disasters, interfering factors including legislators and government officials, Political actors, non-governmental actors, mass media, universities and research institutes in the public space of the Iranian policy-making system, the intellectual currents and mental models of policy makers, political and security dynamics, social, cultural and religious conditions, Economic and technological developments, foreign and international currents along with organizational and administrative currents influence the identification of public issues in Iran.
آنچه دولت تصمیم به انجام آن میگیرد یا تصمیم به انجام آن ندارد خطمشی عمومی خوانده میشود. این فرآیند با شناسایی مسئله آغاز میشود و تمرکز آن بر شناسایی مسئله است که عموم مردم را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش الگوی شناسایی مسائل عمومی با رویکرد دادهبنیاد در ایران را ارائه میدهد. در این پژوهش از نظریه دادهبنیاد استفاده شده و 15 مصاحبه با خبرگان نظام خطمشیگذاری انجام گردیده است. دادهها توسط کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل و قضایا والگوی پژوهش ارائه گردید. تحلیل دادهها در نهایت به احصای 122 مفهوم و 23 مقوله و شکلگیری الگوی دادهبنیاد انجامید. نتایج پژوهش نشان میدهد شرایط علّی شامل مقولههای حساسیت عمومی نسبت به موضوع، هزینه ایجاد شده ناشی از وجود موضوع برای کشور، محدوده و قلمرو جغرافیایی درگیر با موضوع و حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی و عوامل مداخلهگر شامل قانونگذاران و مجریان دولتی، بازیگران سیاسی، بازیگران غیردولتی، رسانههای جمعی، و دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی در فضای عمومی نظام خطمشیگذاری ایران شامل جریانهای فکری و مدلهای ذهنی خطمشیگذاران، جریانهای سیاسی و امنیتی، شرایط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، شرایط اقتصادی و فناوری، جریانهای خارجی و بینالمللی، و جریانهای سازمانی و اداری بر شناسایی مسائل عمومی در ایران تأثیرگذارند.
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230420220220Abdel Fattah al-Sisi's Foreign Policy Strategy and its Security Requirements for Iranراهبرد سیاست خارجی عبدالفتاح السیسی و الزامات امنیتی آن برای ایران731760144142FAامید عزیزیاندانشجوی دکترای دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانحسین رفیعدانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانJournal Article20211014Abdel Fattah al-Sisi changed Egyptian foreign policy strategy after gaining power in Cairo. Al-Sisi is following a realistic trend in foreign policy. But he is also trying to limit Iran's regional influence through an offensive approach. Meanwhile, the expansion of cooperation with Israel and active participation in the anti-Iranian regional coalition threatens Iran's national security. With this in mind, the present study seeks to answer the fundamental question of what requirements the foreign policy strategy of Abdel Fattah al-Sisi in the region has created for the foreign policy and national security of the Islamic Republic of Iran? In this paper, "Copenhagen School’s theory of Regional Security", "offensive realism" and the decision-making theory are used as a combined theoretical framework. Furthermore, the research method of this essay is descriptive-analytical. findings of the present study indicate that Egypt, with its growing intimacy to Israel, establishing an Arabian front with the participation of the United Arab Emirates and Saudi Arabia, pursuing confrontational policies against resistance movement in the region, and widespread confrontation against Tehran’s regional policies, affects Iran’s national security. Therefore, cairo’s behaviour has created the need for reconsideration of Iran’s type of interaction with Egypt at both levels of confrontation and de-escalation.<br /> عبدالفتاحالسیسی پس از به قدرت رسیدن در مصر، استراتژی سیاست خارجی مصر را تغییر داد. سیسی در سیاست خارجی روندی واقعبینانه را دنبال میکند. اما وی با رویکردی تهاجمی در تلاش است نفوذ منطقهای ایران را محدود کند. در این میان، گسترش و توسعه همکاریها با اسرائیل و مشارکت فعالانه در ائتلاف منطقهای ضد ایرانی، امنیت ملی ایران را تهدید میکند. با این اوصاف، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش اساسی است که استراتژی سیاست خارجی عبدالفتاحالسیسی در منطقه، چه الزاماتی را برای سیاست خارجی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است؟ در این مقاله، از نظریه «امنیت منطقهای مکتب کپنهاگ»، «واقعگرایی تهاجمی» و نظریه «تصمیمگیری» بهصورت تلفیقی بهعنوان چارچوب نظری بهره گرفتهشده و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و برای گردآوری دادهها از روش کتابخانهای-اسنادی استفادهشده است. یافتههای پژوهش حاضر نشاندهنده آن است که مصر با نزدیکی فزاینده به اسرائیل، تلاش برای ایجاد جبهه عربی همراه با امارات متحده عربی و عربستان سعودی، سیاستهای تقابلی علیه گروههای مقاومت در منطقه و تقابل گسترده باسیاستهای منطقهای تهران، امنیت ملی ایران را در سطحی گسترده متأثر ساخته و ضرورت بازنگری در نوع تعامل با مصر را در دو سطح تقابل و تنشزدایی ایجاد کرده است. <br /> پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230420220220Perspectives on the Strategicization of Relations between the Islamic Republic of Iran and Pakistanچشماندازی بر راهبردی شدن مناسبات جمهوری اسلامی ایران و پاکستان761789145449FAهادی غلام نیادانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران، تهران، ایران،سعید پیرمحمدیکاندیدای دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانمرتضی یحیایی خارکشیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، مازندران، ایرانJournal Article20211118The present study seeks to analyze and evaluate the strategic relations between the Islamic Republic of Iran and Pakistan. In recent decades, the strategic relationship between Tehran and Islamabad has experienced a significant leap on economic, political, diplomatic, military and cultural levels. However, the contexts and factors of divergence in the relations between the two countries still have a special prominence. The Islamic Republic of Iran, based on its neighborhood policy along with its strategy for deepening economic and trade relations with its neighbors, has defined a special importance for the enhancement of relations with the neighbouring countries. Pakistan also has a strong interest in reducing its concentration on its western borders in order to focus on the management of its issues across its eastern frontiers with India, along with meeting some of its economic needs from Iran. In this regard, the main question of the present article is that, considering the various levels and dimensions of the relations of the Islamic Republic of Iran with Pakistan, "to what extent is it possible to form a strategic alliance in the bilateral relations between Iran and Pakistan? In response, this hypothesis is tested due to the high level of cultural commonalities, geographical proximity, relatively complementary bilateral economic needs and social capital of Iran in Pakistani society, along with the possibility of tripartite cooperation with China as an emerging regional power, There are necessary grounds for pushing Iran-Pakistan bilateral relations to a strategic level. writing this article was through using policy prescriptions and the descriptive-analytical method. The required information is also collected through the library research method, the use of first-class sources, interviews with elites and state officials and Internet references.<br /> مقاله حاضر درصدد تحلیل و ارزیابی مناسبات راهبردی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است. در چند دهه اخیر، مناسبات راهبردی تهران و اسلامآباد در سطوح اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، نظامی و فرهنگی جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. با این حال، زمینهها و عوامل واگرایی در روابط دو کشور همچنان از برجستگی خاصی برخوردارند. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای راهبرد سیاست همسایگی و استراتژی تعمیق روابط اقتصادی-تجاری با همسایگان، اهمیت و جایگاه ویژهای برای گسترش مناسبات با کشورهای حوزه پیرامونی خود تعریف نموده است. پاکستان نیز نفع بالایی در کاهش تمرکز در مرزهای غربی جهت افزایش تمرکز و مدیریت مرزهای شرقی با هند و تأمین برخی نیازهای اقتصادی خود از ایران دارد. در همین ارتباط، پرسش اصلی مقاله حاضر این است که با عنایت به سطوح و ابعاد گوناگون روابط جمهوری اسلامی ایران با پاکستان تا چه میزان امکان شکلگیری اتحاد راهبردی در مناسبات دو طرف وجود دارد؟ در پاسخ، این فرضیه به آزمون گذاشته میشود که به دلیل سطح بالای اشتراکات فرهنگی، مجاورت جغرافیایی، نیازهای نسبتاً مکمل اقتصادی دوطرف و سرمایه اجتماعی ایران در جامعه پاکستان، درکنار امکان همکاری سهجانبه با کشور چین به عنوان یک قدرت نوظهور منطقهای و جهانی، بسترهای حرکت روابطدوجانبه ایران و پاکستان به سطح راهبردی وجود دارد. روش نگارش مقاله حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی و استفاده از تجویزات سیاستی بوده و اطلاعات موردنیاز به روش کتابخانهای، استفاده از منابع دسته اول، مصاحبه با نخبگان و مقامات اجرایی و مراجعه به منابع اینترنتی گردآوری میشود.<br /> پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230420220220The Political Strategy for Iran and Saudi Arabia in the Second Wave of Islamic Awakening in Bahrain, Syria and Yemenراهبرد سیاسی ایران و عربستان در موج دوم بیداری اسلامی درکشورهای بحرین، سوریه و یمن791827142888FAشهره پیرانیاستادیار،گروه علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20210727Iran and Saudi Arabia are two regional powers in West Asia that have long had ideological and political rivalries. After the victory of the Islamic Revolution in 1979, the pre-existing competition intensified and the security of the West Asian region underwent a fundamental change. The two countries have different views on regional order, both claiming leadership of the Islamic world and trying to design regional strategies to influence regional developments in their favor. Saudi Arabia puts the basis of its regional strategy on compromise with the West, while Iran-leveraging its network of regional coalitions-pursues geopolitical resistance. After the dominolike uprisings throughout the Arab countries in the region in the name of the Islamic Awakening and their subsequent developments, the rivalry between the two countries intensifies even more. Iran and Saudi Arabia pursued two different strategies in their neighborhood policy towards the developments regarding the Islamic-awakening in the Arab world. The purpose of this article is to examine the neighborhood policy of Iran and Saudi Arabia in Bahrain, Syria and Yemen. This article seeks to answer the main question: What was the neighborhood policy of Iran and Saudi Arabia towards the Islamic Awakening and the subsequent developments in West Asia? In this article, in addition to examining the neighborhood policy of Iran and Saudi Arabia during the Islamic Awakening, leading strategies in the future of Saudi-Iranian relations are also examined. using the library resources, the authors adopt the qualitative method of documentary analysis to write this paper.
ایران و عربستان به عنوان دو قدرت منطقهای در غرب آسیا هستند که از دیرباز رقابتهای ایدئولوژیک و سیاسی داشتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رقابتی که از پیش وجود داشت تشدید شد و امنیت منطقهای غرب آسیا دچار تغییر اساسی شد. دو کشور دیدگاه های متفاوتی در مورد نظم منطقهای دارند، هر دو ادعای رهبری جهان اسلام را دارند وتلاش می کنند راهبردهای منطقه ای تأثیر گذاری بر تحولات منطقه ای طراحی کنند که راهبرد عربستان بر پایه سازش با غرب و ایران راهبرد مقاومت و ائتلاف بر پایه ژئوپولوتیک مقاومت است. پس از ناآرامیهای دومینو وار کشورهای عربی منطقه در بیداری اسلامی و تحولات پس از آن، شکاف و رقابت بین دو کشور بیشتر شد. ایران و عربستان دو راهبرد متفاوت در سیاستهمسایگیشان نسبت به تحولات در کشورهای عربی و بیداری اسلامی در پیش گرفتند. هدف این مقاله بررسی سیاست همسایگی ایران و عربستان در کشورهای بحرین، سوریه و یمن است. این مقاله در پی پاسخ به این سئوال اصلی است که سیاست همسایگی ایران و عربستان نسبت به بیداری اسلامی و تحولات غرب آسیا چه بود؟ در این مقاله علاوه بر بررسی سیاست همسایگی دو کشور در جریان بیداری اسلامی راهبردهای پیشرو در آینده روابط ایران و عربستان نیز مورد بررسی قرار میگیرد. این مقاله با روش کیفی از نوع تحلیل اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانهای نوشته شده است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230420220220Designing a Participatory Governance Model in Order to Reduce Corruption with a Mixed Approach (Case study: Ahvaz Governor's Office)طراحی مدل حکمرانی مشارکتی در راستای کاهش فساد اداری با رویکرد آمیخته (موردمطالعه: استانداری و فرمانداری شهر اهواز)829863146134FAمعصومه ژاله باغبادرانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.علی یعقوبی پوراستادیار ،گروه مدیریت ، واحد سیرجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان ،ایران.علیرضا فتحی زادهاستادیار ،گروه مدیریت ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20211209The aim of this study was to design a participatory governance model in order to reduce corruption. Accordingly, the present study is practical-fundamental in terms of purpose, mixed (qualitative-quantitative) in terms of data type, cross-sectional in terms of data collection time, and a survey research in terms of data collection method. The statistical population of the present research in the qualitative section includes 20 experts, specialists and elites working in both the provincial government and the office of governor. Also in the quantitative part, the statistical population of this study includes all experts working in the organizations of the provincial office and office of governor from which 335 individuals were selected as a sample using cluster random sampling method. The analysis in the qualitative part was conducted through the methods of literature review and the interview. In the inferential and quantitative sections, one-sample t-test and SPSS-v21 software were used in order to answer the research questions. The results showed that the model of participatory governance to reduce corruption in Iran includes the dimensions of the central phenomenon: participatory governance, causal conditions: institutional development of participatory governance, consequences and results: reduction of corruption, Contextual background (governing context): participatory culture, interfering conditions: strengthening the administrative system and strategies: reforming the organizational structure along with 30 components. Finally, the results showed that the proposed model has a good validity.
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل حکمرانی مشارکتی در راستای کاهش فساد اداری صورت گرفت. بر این اساس پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی-بنیادی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، یک پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان، متخصصین و کارشناسان شاغل در استانداری و فرمانداری است. همچنین در بخش کمی، جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارشناسان سازمانهای استانداری و فرمانداری هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهبندیشده، 335 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی مرور ادبیات و روش مصاحبه بود. در بخش استنباطی و کمی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون تی تک نمونهای و نرمافزار SPSS-v21 استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که الگوی حکمرانی مشارکتی جهت کاهش فساد اداری در ایران شامل ابعاد پدیده محوری: حکمرانی مشارکتی، شرایط علی: توسعه نهادی حکمرانی مشارکتی، پیامدها و نتایج: کاهش فساد اداری، شرایط زمینهای (بستر حاکم): فرهنگ مشارکتی، شرایط مداخلهگر: تقویت نظام اداری و راهبردها: اصلاح ساختار سازمانی و 30 مؤلفه است. در نهایت نتایج نشان داد مدل ارائه شده از اعتبار مطلوبی برخوردار است.