پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823A Framework for the Development of Scientific Diplomacy in the Islamic Republic of Iran: the Perspectives of Experts, Officials of Scientific Organizations and Diplomatsارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران از منظر خبرگان و مسئولان علمی و دیپلماسی کشور124631FAاحمد مخدومیخلیل نوروزیمحمدسعید تسلیمیمهدی هاجریJournal Article19700101Aim: the aim of this study is to provide a systematic and paradigmatic model of the development of scientific diplomacy based on interviews with experts and officials involved in the field of science and technology and diplomacy. Methodology: this study is based on a management strategy with a grounded and autonomous approach to scientific diplomacy and follows the model of development paradigm. To this end, 17 professors, experts and professionals in the field of scientific diplomacy were identified and interviewed. Then, by using data processing concepts, categories of Level 1, Level 2 and Level 3 and a paradigmatic model were extracted. Findings: by using a grounded approach, different stages of the categories identified in relation to the relevant issues, therefore, the categories of ultimate cause, essential causes, efficient cause, conditions, obstacles, capabilities, inductors and outputs were classified. Results: given the motives resulted from ultimate causes and exigencies related to the essential causes, the development of scientific diplomacy is considered a critical issue by the authorities in the Islamic Republic of Iran by taking conditions, obstacles and capabilities to depict appropriate inductors. Finally, outputs are indicated as the practical and objective results of the development of scientific diplomacyهدف این پژوهش، ارائه الگوی پارادایمی و نظاممند توسعه دیپلماسی علمی کشور، مبتنی بر مصاحبههای خبرگان و مسئولان دخیل در حوزه علمی و فناوری و دیپلماسی است. این پژوهش مبتنی بر راهبرد پژوهشی دادهبنیاد و بر اساس رویکرد مختار به دنبال استخراج الگوی پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی است. بدین منظور ابتدا 17 نفر از استادان، خبرگان و متخصصان حوزه دیپلماسی علمی شناسایی شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله بعد با فرآوری دادهها و مفاهیم، مقولههای سطح 1، سطح 2، سطح 3 و الگوی پارادایمی استخراج شد. با طی مراحل پژوهشی دادهبنیاد، هر کدام از مقولههای شناساییشده با توجه به سنخیت موضوعی، ذیل مقولههای پارادایمیِ علل غایی، علل ضروری، علل فاعلی، شروط، موانع، ظرفیتها، معدّات و بروندادها دستهبندی شدند. با توجه به محرکات انگیزاننده ناشی از علل غایی و اضطرار بهوجودآمده از علل ضروری، توسعه دیپلماسی علمی کشور بهعنوان یک امر مهم از منظر خبرگان و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی میشود و باید با در نظرگرفتن شروط، موانع و ظرفیتها به ترسیم معداتی برای نیل به این مهم پرداخت. در پایان به بروندادها بهعنوان نتایج عملی و عینی توسعه دیپلماسی علمی اشاره شده است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823Some Scenarios for Political Currents in Iran in 2025سناریوهای آینده جریانهای سیاسی در ایران 1404124632FAامیرمسعود شهرام نیاسیدجواد امامجمعهزادهفرهاد عباسیملیحه رمضانیJournal Article19700101Existing political currents in every political system are considered important and influential phenomena in the history and developments of societies. For this reason, knowing the current situation, the future and factors influencing them are of great importance. Future studies aims at analyzing designing and shaping the future. Given the extension of future studies to the various fields of political and social life, this article tries to study some scenarios for political currents in Iran in 2025. To do this, we used the uncertainty matrix method. First, we put forward the most important driver forces affecting political currents in Iran in different areas, then we selected the most influential driver forces based on interviews with experts, as the main driver forces of political currents. Finally, we wrote scenarios accordingly. The findings of research suggest that given the two important uncertainties of "leader" and "people", four scenarios for the future of pilitical currents in Iran could be envisaged that the first of them could be considered the most desirable. In this regard, neglecting unifying elements and challenging and threatening domestic and foreign factors could undermine the desirable future for political currents in Iran and challenge the future of the Islamic revolation and the Islamic Republic of Iranجریانهای سیاسی موجود در هر نظام سیاسی، پدیدهای بسیار مهم و نقشآفرین در تاریخ و تحولات جوامع به شمار میروند؛ بر این اساس شناخت وضعیت فعلی، آینده و عوامل تأثیرگذار بر آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. آیندهپژوهی دانش تحلیل، طراحی و شکلدادن به آینده است. با توجـه به گسترش آیندهپژوهی و کاربرد همهجانبه آن در حوزههای گوناگون زندگی سیاسی- اجتماعی انسانها، در این مقاله تلاش میشود به بررسی سناریوهای آینده جریانهای سیاسی در ایران 1404 بپردازیم. بهمنظور نگارش سناریوها از روش ماتریس عدم قطعیتها استفاده کردهایم، بدین صورت که در ابتدا مهمترین پیشرانهای تأثیرگذار بر جریانهای سیاسی ایران در حوزههای مختلف مطرح شده و در ادامه با استفاده از نظرسنجی از افراد متخصص و صاحبنظر، پیشرانهایی که از بیشترین میزان اهمیت و تأثیرگذاری برخوردارند، بهعنوان پیشرانهای کلیدی جریانهای سیاسی انتخاب شده و درنهایت بر اساس آنها به نگارش سناریوها پرداختهایم. یافتههای پژوهش حاکی از آن است. با توجه به دو عدم قطعیت مهم رهبری و مردم، چهار سناریو برای آینده جریانهای سیاسی در ایران میتوان در نظر گرفت که سناریوی نخست بهعنوان مطلوبترین آینده برای جریانهای سیاسی ایران است. در این زمینه عدم توجه به عناصر وحدتبخش مردم در نظام سیاسی و بیتوجهی به عوامل چالشزا و تهدیدآفرین خارجی و داخلی میتواند حوزه جریانهای سیاسی و آینده انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده و آینده مطلوب در حوزه جریانهای سیاسی را محقق نسازد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823Environment; Multiple Concepts in Humanitiesمحیطزیست؛ مفهومی چندگانه در علوم انسانی124633FAزهرا سعیدآبادیشهناز هاشمیمحمد سلطانیفرJournal Article19700101Due to the fact that environmental issue is pervasive throughout the world and necessitates a global effort, the authors believe that this area has been neglected in academic research, especially in humanities, while it can significantly contribute to the production of knowledge. Hence, this article tries to offer some background knowledge about enviroment in human sciences. In order to achieve this goal and to become more meaningful, we have drawn upon views expressed by Ruth Wodak. In our belief, her views constitute a theory that stands on its own. She considers each concept as a background with varied functions. Wodak believes that each of these functions have their own genre in the framwork of language, to be used for reasoning. We considered environment as a background, and studied its functions in some human sciences. We also paid attention to reasoning resulted from these functions. Such a strategic approach can create a meaning system for environmental research in humanities. So, we first introduce Wodak’s theory and then present our envisioned concept and the functions of this concept and finally, put forward relevant arguments in the framework of environment.با توجه به آنکه محیطزیست مبحثی فراگیر در دنیای کنونی است و تلاشهای جهانی درباره آن انجام شده است، نگارندگان معتقدند این حوزه تا به حال در پژوهشهای دانشگاهی بهویژه در علوم انسانی مغفول مانده است. از اینرو، در این مقاله سعی شده است تا یک مجموعه از دانش زمینهای مربوط به محیطزیست در این علوم ارائه شود. در راستای رسیدن به این هدف و برای معنادارشدن بیشتر، از نظریه روث وداک بهره جستهایم؛ چراکه نظریه وی بهاندازه کافی قائم به خویش بوده و میتوان آن را بهعنوان روش نیز به کار برد. وداک هر مفهوم را بهعنوان زمینهای در نظر میگیرد که دارای کارکردهای متنوع است. وی معتقد است هر یک از این کارکردها ژانرهای زبانی خاص خود را دارند که با استفاده از آنها به استدلالورزی میپردازند. ما نیز محیطزیست را بهعنوان زمینهای در نظر گرفته و در پی کارکردهای آن در برخی از علوم انسانی و همچنین استدلالورزیهای آنها در این حیطه هستیم. چنین رویکرد راهبردی، میتواند نظام معنایی تحقیقات مربوط به محیطزیست را در علوم انسانی قوت بخشد؛ بنابراین در مباحث پیشرو ابتدا به ذکر پیشینه تحقیق، سپس به معرفی نظریه وداک میپردازیم و درنهایت کارکردهای این مفهوم را در علوم مورد نظر و استدلالورزیهایشان را در حیطه محیطزیست روشن میکنیمپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823Analyzing the Possibility of Reference to the Constitution by Administrative Justice Courtتحلیل امکان استناد دیوان عدالت اداری به قانون اساسی124634FAحسین مهرپورسیدحجتاله علمالهدیJournal Article19700101There are different views among lawyers about the possibility of referring to the articles of the Constitution in the verdicts of the Administrative Justice Court. However, studying the Constitution and laws proves this competency for the court, and the judicial procedure of the Administrative Justice Court in its general board and its branches shows that this interpretation is accepted by the judges of the court. Nevertheless, there are some challenges and problems stated by lawyers about this competency such as: interference of this competency with the authority of the Guardian Council, conflict of this competency with the interpretation of article 138 of the Constitution by the Guardian Council, its conflict with the recent decision of Guardian Council about the Administrative Justice Court law, existing laws enacted by the Expediency Council (given the fact that some of which are inconsistent with the Constitution) and laws enacted before the Islamic revolution. However, rejecting this competency for the Administrative Justice Court leads to the lack of constitutional supervision on the executive regulation and decisions. Finally, while accepting this competency, we should find solutions for above challenges, and this constitutes the approach followed in this articleدر میان حقوقدانان درخصوص امکان استناد دیوان عدالت اداری به اصول قانون اساسی در مقام صدور حکم اختلافنظر وجود دارد. بررسی اصول قانون اساسی و قانون عادی در این خصوص مؤید وجود این صلاحیت برای دیوان است و رویه جاری دیوان نیز هم در سطح شعب و هم در سطح هیئت عمومی در استناد به اصول قانون اساسی نشاندهنده این برداشت توسط قضات دیوان است. درعینحال اشکالات و چالشهایی درخصوص این صلاحیت دیوان از جانب حقوقدانان مطرحشده است که ازجمله میتوان به تداخل این صلاحیت دیوان با صلاحیت شورای نگهبان، مغایرت با نظر تفسیری شورای نگهبان درخصوص اصل 138 قانون اساسی، مغایرت با نظر شورای نگهبان در تصویب قانون اخیر دیوان، وجود قوانین مغایر با قانون اساسی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و وجود قوانین مصوب قبل از انقلاب که دارای مغایرت با قانون اساسی هستند، اشاره کرد. درعینحال، عدم قبول صلاحیت دیوان در اینخصوص منجر به خلأ نظارت بر انطباق مقررات و تصمیمات اجرایی با قانون اساسی میشود، لذا باید ضمن قبول صلاحیت دیوان، سازوکاری برای حل این چالشها در نظر گرفت که این رویکرد در مقاله دنبال شده است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823A Study of Strategic Capabilities of the Free Zone of Chabahar along with Geopolitical Weight and National Power of Iran (From Iran’s Internal, Regional and International Perspectives)بررسی توانمندیهای راهبردی منطقه آزاد چابهار در راستای وزن ژئوپلیتیکی و قدرت ملی ایران (از منظر داخلی، منطقهای و بینالمللی)124635FAابراهیم احمدیسید عباس احمدیJournal Article19700101Today, free zones are a means to enter the global market and to use the comparative advantage of internal economy in international commerce. They can also serve as a catalyst for linking national economy to global economy. Since the geopolitical weight and position of countries in global system have a direct relation to their national power, free zones as semi-independent entities with various economic, industrial, touristic functions, play an important role in increasing national power and geopolitical weight of countries. The main question posed by this article is that whether marine port and free zone of Chabahar has acquired appropriate geopolitical weight to increase national power of the Islamic Republic of Iran? In responding the main question of the research, this hypothesis is put forward that given its unprecedented geopolitical situation, the marine port and free zone of Chabahar, in case of the realization of its development goals, enjoys the three levels of national, regional and global capabilities. At the national level, the development of Chabahar paves the ways for the sustainable and comprehensive development of the deprived, vulnerable and crisis-ridden province of Sistan and Balouchestan. At the regional level, the contiguity of Chabahar with Afghanistan and enclosed republics of Central Asia will make economic exchange and profitable maritime trade much easier, and therefore, it can provide necessary means for convergence among regional countries. The situation of Chabahar in north – south corridor with its many benefits shows the outstanding geopolitical position of Chabahar at the international level. Also, the serious participation of India (at present) and China (in near future) increases the high geopolitical weight and global capabilities of Chabahar.امروزه مناطق آزاد، وسیلهای برای ورود به بازارهای جهانی و بهرهگیری از برتریهای نسبی اقتصاد داخلی در بازرگانی بینالمللی بوده و بهعنوان تسریعکننده(کاتالیزور) ارتباط اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی دارای جایگاه ویژهای هستند. از آنجاییکه وزن ژئوپلیتیکی و منزلت کشورها در نظام جهانی رابطه مستقیمی با قدرت و توان ملی کشورها دارد، مناطق آزاد بهعنوان بخش سیاسی شبهمستقل از حکومت ملی/ مرکزی، با کارکردهای متنوع اقتصادی، صنعتی، گردشگری و غیره، در افزایش قدرت ملی و وزن ژئوپلیتیکی کشورها نقش حائز اهمیتی دارند. پرسش اصلی مقاله این است که آیا بندر دریایی و منطقه آزاد چابهار از وزن ژئوپلیتیکی لازم در راستای افزایش قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است؟ در پاسخ به پرسش اصلی پژوهش، این فرضیه مطرح است که بهتبع موقعیت ژئوپلیتیکی کمنظیر بندر دریایی و منطقه آزاد چابهار در صورت حصول واقعی توسعه، دارای سه سطح از توانمندهای ملی، منطقهای و جهانی است. در سطح ملی توسعه چابهار مدخل و میانبری بر توسعه پایدار و همهجانبه استان محروم، آسیبپذیر و بحرانخیز سیستان و بلوچستان است. در سطح منطقهای همسایگی چابهار با افغانستان و جمهوریهای محصور در خشکی آسیای مرکزی، ضمن ارزآوری ناشی از تجارت پرسود دریایی، میتواند مهیاکننده اسباب همگرایی کشورهای بالا و دیگر کشورهای منطقه باشد. قرارگرفتن چابهار در کریدور شمال-جنوب با مزایای فراوانش، نشان از جایگاه ژئوپلیتیکی برجسته چابهار در سطح بینالمللی است؛ همچنانکه مشارکت جدی دو قدرت هند (هماکنون) و چین (در آینده نزدیک) بیانگر وزن ژئوپلیتیکی بالا و توانمندیهای جهانی چابهار است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823The Pathology of Barriers to the Integration of Information Systems in E-Governmentآسیبشناسی موانع یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی دولت الکترونیک در ایران124636FAصدیقه محمداسماعیلعلی خیشوندفاطمه نوشینفردفهیمه بابالحوائجیJournal Article19700101The integration of information systems in e-government is faced with barriers in Iran. These barriers are divided into human, technical, organizational and strategic categories. The research community includes the educated members of information and science departments and also the e-government administrators. However, sampling was not accomplished for a limited population .Kolmogroff-Smirnoff test was applied to measure the normality of the variables. In conclusion, we used one sample T-test to study the variables position, but for measuring the gap between the medium of the main variables and their dimensions among academics and elite, independent t-test was applied. After the hypotheses investigation, Freedman test and SPSS 20 software were applied for ranking the information system dimensions. In the analysis of the research questionnaire, we used factor analysis test to explore the main dimensions of the designed construct to measure the variables. Factor analysis (CFA) using Liserel was used to explain the components impact reflecting the integration barriers of e-government. In the research population, only 134 persons filled in the questionnaires. The result shows that the strategic factor is the main barrier (57 percent), political and technical barriers (54 and 45 percent each), and the human and designing barriers (45 and 35 percent) respectively, are the most significant in determining the system integration of e- governmentیکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی دولت الکترونیک در کشور ایران با موانعی مواجه است که میتوان آنها را در قالب موانع طراحی، انسانی، فنی، سیاسی و استراتژی دستهبندی کرد. جامعه پژوهش در برگیرنده اعضای هیئتعلمی گروههای آموزشی علم اطلاعات، دانششناسی و دستاندرکاران دولت الکترونیک بود که به دلیل محدودبودن تعداد افراد، نمونهگیری انجام نشد. بهمنظور کشف ابعاد اصلی سازه طراحیشده برای سنجش متغیرهای تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و از الگوی تحلیل عاملی تأییدی دومرحلهای (CFA) با استفاده از نرمافزار LISREL برای بررسی تأثیر مؤلفههای تبیینکننده موانع یکپارچهسازی دولت الکترونیک استفاده گردید. از کل جامعه پژوهش 134 نفر اقدام به تکمیل پرسشنامه کردند. از نظر پاسخگویان، درجه اهمیت موانع استراتژی در یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی از همه موانع بیشتر بود (57/0). موانع سیاسی و موانع فنی به ترتیب با میانگین 54/0 و 45/0 در درجه دوم و سوم اهمیت و موانع انسانی و طراحی به ترتیب با میانگین 45/0 و 35/0 در رتبههای چهارم و پنجم قرار گرفتند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823Evaluation of Public Policy on Subsidies (through Marsh and McConnell’s Framework)ارزشیابی خطمشی عمومی هدفمندکردن یارانهها: از آغاز اجرا تا پایان دوره تصدی دولت دهم124637FAبابک وطندوستجواد عطارانرحمتالله قلیپورسوتهJournal Article19700101Evaluation of policy measures aims at improving the implementation of policy and outcomes. This article tries to use Marsh and McConnell’s framework to evalvate public policy on subsidies. It is a three-dimensional framework with process, program, and political dimensions. To achieve this goal, it has conducted a survey to explore the views of 70 experts through interviews and questionnaires. The results show that this policy, from the process dimension viewpoint, was not successful. Also in the opinion of the experts, government couldn’t achieve any of its targeted objectives in the short-term. And finally the evaluation of political dimension indicates that subsidies cannot lead to the increased levels of political popularity in the short-term. Also, some environmental factors and international restrictions governing the domestic economy as well as the currency crisis have played a significant role. Finally, some solutions are presented for streamlining this policy, they have been extracted from the views expressed by experts in the interviewsارزشیابی خطمشی عمومی یکی از اقدامات لازم برای اصلاح و بهبود خطمشی عمومی و نتایج حاصل از پیادهسازی آن است. در این مقاله سعی شده است با استفاده از چارچوب مارش و مککانل به ارزشیابی خطمشی عمومی هدفمندی یارانهها در قالب سه بعد فرایندی، برنامهای و سیاسی که نگاهی جامع به جنبههای مختلف یک خطمشی عمومی دارد، پرداخته شود. بدین منظور نظرات 70 نفر از خبرگان و صاحبنظران با ابزار پرسشنامه و مصاحبه گلوله برفی مورد ارزشیابی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که این خطمشی عمومی از بعد فرایندی نه موفق بوده و نه شکستخورده است. همچنین تلقی صاحبنظران و متخصصان از ارزشیابی خطمشی عمومی هدفمندی یارانهها از بعد برنامهای نشان داد که دولت وقت در بازه زمانی کوتاهمدت در دستیابی به هیچیک از اهداف اعلامشدهاش موفق نبوده است. درنهایت ارزشیابی خطمشی عمومی از بعد سیاسی، بیانگر آن است که هدفمندکردن یارانهها نتوانسته است منجر به افزایش سطح محبوبیت سیاسی دولت وقت در کوتاهمدت شود. هرچند عواملی محیطی ناشی از اعمال محدودیتهای بینالمللی حاکم بر اقتصاد کشور و بروز بحران ارزی نیز در عدم موفقیت این خطمشی عمومی از ابعاد برنامهای و سیاسی نقش داشتهاند. در پایان نیز برخی راهکارها برای ادامه اجرای این خطمشی عمومی که از مصاحبه با این 70 نفر خبره بهدستآمده، ارائه شده استپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823Missile Technology and the I.R of Iran’s Defense- Security Strategyتحول فناوری موشکی و راهبرد دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران124638FAسحر پیرانخوفریبرز ارغوانی پیرسلامیJournal Article19700101The main goal of this article is evaluating the impact of missile technology developments on Iran’s security- defense strategy. The Middle East security environment and major changes in great and regional powers attitudes toward Iran have influenced the security strategy of this country and have led to change in its defense policy by reinforcing military and missile capabilities. In this area, Iran’s main endeavor has been to localize the technology. In later decades, especially after the war with Iraq, Iranian missile experts have focused on the quality and quantity of the missile technology. The main criteria in the development of missile systems are the range and accuracy of missiles. The question that this article is trying to answer is what are the impacts of the missile technology developments on Iran security– defense strategy? As a hypothesis, this article argues that Iran’s missile capabilities in terms of range and accuracy have led to change in Iran’s security– defense strategy from frontier deterrence to regional deterrenceدر این مقاله تأثیر تحول فناوری موشکی بر راهبرد دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران مورد کاوش قرار میگیرد. با توجه به التهاب دائمی فضای امنیتی خاورمیانه و تغییر رویکرد قدرتهای بزرگ و همچنین برخی از کشورهای منطقه در قبال ایران، بعد از پیروزی انقلاب، این کشور برای دفع تهدیدات احتمالی و حفظ امنیت خود در نظام بینالملل، تقویت توان نظامی و افزایش توانمندی موشکی را در سرلوحه سیاست دفاعی قرار داده است. در دهههای اخیر و بهویژه بعد از جنگ تحمیلی، ازلحاظ کمی و کیفی در قابلیتهای موشکی ایران پیشرفتهایی حاصل شده است که مهمترین وجه آن افزایش برد و دقت سیستمهای موشکی بوده است. این مقاله با طرح این پرسش که تحول در فناوری موشکی چه تأثیری بر راهبرد دفاعی- امنیتی ایران داشته است؟ در قالب فرضیه و با بهرهگیری از روش توصیفی- تبیینی، بر این ادعا است که افزایش قابلیتهای موشکی از حیث برد و دقت منجر به تحول راهبرد دفاعی- امنیتی ایران از بازدارندگی سرزمینی و مرزی به بازدارندگی فرامرزی شده است. بر این اساس، بررسی نظریه بازدارندگی برای توضیح ضرورت توسعه این فناوریها، واکاوی راهبرد دفاعی-امنیتی ایران در قالب سیاست بازدارندگی و درنهایت تمرکز بر فناوری موشکی و تأثیر آن بر راهبرد دفاعی- امنیتی ایران بخشهای اصلی مقاله را تشکیل میدهند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226220170823A Study of the Impact of Information and Communication Technology (ICT), Financial Development and Energy Consumption on International Tourism and Economic Growth Nexusبررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، توسعه مالی و مصرف انرژی بر رابطه بین گردشگری بینالملل و رشد اقتصادی124639FAمجید آقاییمهدیه رضاقلی زادهیوسف عیسیزاده روشنJournal Article19700101Economic growth in all the countries depends on various factors, so in empirical studies with regard to the purpose and view of the researcher, different explanatory variables are used in the economic growth model. Due to the importance of tourism industry in the growth and prosperity of countries, studying the relationship between international tourism and economic growth is the main purpose of this article. On the other hand, based on existing theories and previous studies, information and communication technology (ICT), financial development and energy consumption are effective on economic growth and the relationship between economic growth and international tourism, so we have investigated the impact of these variables on the international tourism and economic growth nexus. In order to achieve the research goals, augmented Solow growth model and vector autoregressive distributed lag bounds test method were used for modeling and estimating equations during the period of 1353 to 1391.Results indicate that international tourism, energy consumption, and ICT have a positive and significant effect on economic growth in the long and short run. The estimation of causality confirmed the existence of causality of all of these variable to economic growth. Also, the results show that the impact of variables on international tourism such as economic growth, ICT, financial development and energy consumption are positive but it is not significant. So the causal relationship between these variable doesn’t exist and we can not accept the impact of ICT, financial development and energy consumption on international tourism and economic growth nexus.فرایند رشد اقتصادی هر کشور متکی بر عوامل گوناگونی است و در تحقیقات تجربی انجامشده نیز با توجه به هدف و دیدگاه هر محقق، متغیرهای توضیحی متفاوتی در الگوی رشد اقتصادی لحاظ میشود. با توجه به اهمیت فراوان صنعت گردشگری در رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها، در مقاله حاضر رابطه بین گردشگری بینالملل و رشد اقتصادی در ایران بهعنوان هدف اصلی تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفته و نیز از آنجاییکه بر اساس نظریههای موجود، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، توسعه مالی و مصرف انرژی نقش مهمی در اثربخشی بر رشد اقتصادی ایفا نموده و همچنین بر چگونگی رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی مؤثرند، تأثیر این متغیرها بر رابطه بین گردشگری بینالملل و رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور دستیابی به اهداف تحقیق از چارچوب الگوی رشد تعمیمیافته سولو و تکنیک خودرگرسیونبرداری با وقفههای توزیعی کرانهای (ARDL Bounding Test) برای الگوسازی و برآورد معادلات، طی دوره زمانی 1353-1391 استفاده شد. نتایج بهدستآمده حاکی از این است که گردشگری بینالملل، توسعه مالی، مصرف انرژی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در کوتاهمدت و بلندمدت تأثیر مثبت و معنیداری بر رشد اقتصادی ایران داشته و برآورد رابطه علیت بین متغیرها نیز نشاندهنده وجود رابطه علیت از تمامی این متغیرها به رشد اقتصادی است، درحالیکه بر اساس نتایج حاصل از بررسی رابطه علیت بین عوامل مؤثر بر گردشگری بینالملل، رابطه علی معناداری از رشد اقتصادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه مالی و مصرف انرژی به گردشگری بینالملل در کوتاهمدت و بلندمدت وجود ندارد. بنابراین نمیتوان تأثیرگذاری این متغیرها بر رابطه بین رشد اقتصادی و درآمد حاصل از گردشگری بینالملل را طی دوره مورد بررسی تأیید کرد.