پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Extracting Key Indicators of Research Development Based on Ishikawa Fuzzy Delphi in Healthcare Sectorاستخراج شاخصهای کلیدی توسعه پژوهش با روش دلفی فازی ایشیکاوا برای بخش بهداشت و درمان124608FAامیرعلی سیفالدین اصلفاطمه ثقفیمحمد عسکریانمحمد مهدی ذوالفقارزادهمهدی حمیدیJournal Article19700101Achieving sustainable development is not possible without relying on research. Successful implementation will be achieved by evaluation and monitoring. The aim of this study is to extract key indicators of research development in Iran, with a focus on healthcare sector. Descriptive and analytical content analysis and Fuzzy Delphi Technique are used for this study. From expert view, 34 of 74 indicators, which are extracted with researchers, are the key indicators of research development that should be monitored continuously. Some of these indicators are “industry consulting and research contract volume with research centers and universities”, “National H-Index value (degree of credibility and references of articles in the international arena)”, and “number of joint papers with abroad students (or teachers)”.دستیابی به توسعه بدون اتکا بر پژوهش، امکانپذیر نیست و موفقیت در پیادهسازی با ارزیابی و نظارت محقق خواهد شد. هدف این تحقیق، استخراج شاخصهای کلیدی توسعه پژوهش در ایران با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتواست و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تکنیک دلفی فازی ایشیکاوا استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد که 34 شاخص از مجموع 74 شاخص استخراجشده توسط محقق از نگاه خبرگان عوامل کلیدی محسوب میشوند که باید بهطور مستمر مورد پایش قرار گیرند. ازجمله این شاخصها میتوان به «حجم قراردادهای مشاوره و پژوهشی صنعت با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی»، «مقدار H-Index ملی (درجه اعتبار و ارجاعات مقالات در عرصه بینالملل)» و «تعداد مقالات مشترک با دانشجویان (یا استادان) خارج از کشور» اشاره کرد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Urban Air Pollution and Strategic Responsibility of the State in the Light of Environmental Securityآلودگی هوای شهری و مسئولیت راهبردی دولت در پرتو امنیت محیطزیستی124609FAمسعود فریادیJournal Article19700101Urban air pollution, due to its massive and destructive impacts on human and ecosystem safety, has turned into one of the environmental security matters. As a matter of environmental security, urban air pollution necessitates a high level of state responsibility to play an effective, immediate, and comprehensive role in curbing this problem. Such a responsibility requires an essential evolution in the current legal regime of responsibility towards proactive, pervasive, and participatory control of the urban air pollution by the state bodies. However, the present Iranian legal system, in spite of devising some regulatory mechanisms to restrain the urban air pollution, does not provide any legal base to promote the responsibility of state bodies in responding to this problem effectively. To proportionate the responsibility of state to the mounting problem of urban air pollution, it is necessary to base it on the responsibility to provide environmental securityامروزه امنیت محیطزیستی تبدیل به یکی از ارکان مهم امنیت شهروندان شده است بهنحویکه تأمین امنیت اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی برای شهروندان بدون تأمین امنیت محیطزیستی، ناکارامد خواهد بود. در این میان، آلودگی هوا یکی از جدیترین مشکلات محیطزیستی است که امنیت شهروندان را از جنبههای مختلف بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و البته ایمنی اکوسیستمی را بهشدت دچار اختلال میسازد. با توجه به اینکه تأمین امنیت شهروندان بر عهده نهادهای عمومی، بهویژه دولت است؛ تأمین امنیت محیطزیستی نیز باید در سرلوحه اقدامات این نهادها باشد. این در حالی است که میزان مسئولیتپذیری این نهادها در مقابله با آلودگی هوا بهعنوان جدیترین تهدید محیطزیستی با میزان شدت و آثار نامطلوب آن بر حیات انسانی و محیطزیستی متناسب نیست. نظام کنونی حقوقی ایران در ایجاب دولت به مسئولیتپذیری بیشتر و مؤثرتر، کارامدی لازم را ندارد و بدون اعمال تحولی اساسی در مبنای حقوقی مسئولیت دولت، نمیتوان امنیت محیطزیستی و هوای پاک را برای شهروندان به ارمغان آورد. حال آنکه با استناد بهضرورت تأمین امنیت محیطزیستی توسط دولت، میتوان خواستار ایفای نقش بیشتر دولت در مدیریت مؤثر آلودگی هوای شهری شد. چنانچه آلودگی هوای شهری بهعنوان مسئلهای از مسائل امنیت شهروندان تلقی شود، تأمین این امنیت مستلزم اقدام بیدرنگ، سریع و همهجانبه دولت خواهد بودپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Hydropolitics and National Security (Case study: Persian Gulf Countries)هیدروپلیتیک و امنیت ملی (مطالعه موردی: کشورهای منطقه خلیجفارس)124610FAسید شمس الدین صادقی0000000321131707Journal Article19700101There is a long history of conflicts over water resources, extending back thousands of years into myths, legends, and ancient history. However, even now, in the modern world, disputes over access to water, the use of water as a weapon, and the targeting of water systems during conflicts remain all too common. It has been argued that water resources have rarely, if ever, been the sole source of violent conflict or war. However, this fact has led some international security “experts” to ignore the complex and real relationships between water and security, which remain a major challenge. Indeed, our work suggests that the risks of water-related violence and conflict is growing, not diminishing, as population, resources, and economic and environmental pressures on scarce water resources increase. Many of these risks are materializing at the sub-national level rather than as disputes among nations, but even at the national level, there are growing concerns about tensions in the Middle East and parts of Persian Gulf that share international rivers but lack international agreements over how to manage those waters. Recent international events in the Persian Gulf and other countries have, unfortunately, continued to lead to new entries. In addition, new information is being sent all the time by historians, water experts, and readers to update, correct, and expand the current chronology. Research method of this study is descriptive-analytical, research type is functional, and data collection is based on document and book studyهرچند که منازعه بر سر چگونگی بهرهبرداری از منابع آب شیرین، ریشه ای هزاران ساله در تاریخ اساطیری ملل و اقوام گذشته دارد، اما در دنیای مدرن امروزی نیز باوجود دسترسی آسان به منابع آبی، همچنان از این ماده حیاتی بهعنوان سلاح و ابزاری برای پیشبرد دیگر مقاصد سیاسی، بهخصوص در دوران شکل گیری منازعات استفاده می شود. باوجود نادیدهانگاشتن واقعیت ارتباط پیچیده میان آب و امنیت از سوی پاره ای از متخصصان امنیت بین الملل، واقعیت ها حکایت از آن دارد که کمبود منابع آب شیرین می تواند بهعنوان یک چالش پایدار در مناسبات بین المللی مطرح شود. با توجه به این مهم، این پژوهش در پی آن است که آشکار سازد چگونه کمبود منابع آب شیرین می تواند سبب شکل گیری منازعه در سطح ملی و بین المللی گردد؛ مسئله ای که تاکنون راهحلی اساسی برای حلوفصل آن ارائه نشده است. تحولات و رویدادهای اخیر کشورهای حوزه خلیجفارس در سطح ملی و منطقهای، بیانگر شکلگیری بحرانی جدید در این عرصه است. این پژوهش ضمن آنکه پیامدهای کمبود منابع آب شیرین و تنش بر سر آن را در منطقه خلیجفارس مورد مطالعه قرار میدهد، در پی آن است تا برای این پرسش، پاسخی مناسب بیابد: چه ارتباطی بین کمبود منابع آب شیرین و امنیت ملی کشورهای حوزه خلیجفارس وجود دارد؟ فرضیه تحقیق: کمبود منابع آب شیرین، تنش و تهدید امنیت ملی در کشورهای منطقه خلیجفارس را تشدید کرده است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی- توصیفی و نوع پژوهش کاربردی است و ابزار جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Analysis of the Water Resources Resilience in Land Governance Process of the Iranian Plateauتحلیلی بر تابآوری منابع آب در فرایند حکمرانی سرزمین فلات ایران124611FAاحمدرضا یاوریبهرام ملکمحمدیسیده آل محمدمهسا یزدانپناهJournal Article19700101In the endorheic basins of the Iranian plateau, water is the most important factor in forming topography and limiting the capacity of production. In long term, interruption and blockage in the flow of surface and ground water in these basins likely leads to desertification. During the recent decades, water resources and consumption indices have reached critical levels. The solution of water crisis should be searched in the land governance process. Nowadays, sustainable development of water resources is tied with critical methodology and resilience concept. The method of this research is based on analysis, criticism, and inference of the relative literature. The study aims to identify the opportunities and challenges in water resources management of the Iranian plateau and to formulate its resilience-related strategies. The land use planning in our country is not matched with social and ecological properties of the Iranian plateau. The foundations of land uses in the Iranian hydrocratic civilization is based on opportunities such as structural heterogeneity of the land, spatio-temporal dimensions of the resource accessibility, topological and chorological relationships in the land, and dependence on the groundwater instead of surface water which results in a metastability statement of the environment. Therefore, land capacity in the plateau is beyond the capacity suggested by the conventional assessing methods. The resiliency of this unity needs to identify and assess the land at different hierarchical scales, including macro scale (basin), meso scale (elevation belts), and micro scale (ecosystem). In these circumstances, organization, restoration, and protection of critical networks and natural infrastructures of the land is possible with the cautionary approach and continuous monitoring of changes. Cultural characteristics, the sense of belonging to the land, ethics and innovation should be considered as the foundations for the utilization of our land. Furthermore, institutional reforms are essential in order to solve the problems of water resources bureaucratic system, including reducing authorities of the central government and moving towards the public participation, consensus orientation, meritocracy, and transparency in policy-making, responsibility, cost effectiveness, justice, and legitimacyآب در آبریزهای بسته فلات ایران، مهمترین عامل شکلزایی و محدودیت توان توسعه سرزمین است که انقطاع ارتباط آن در سیستم همبسته بالادست- پاییندست و مسدودشدن جریان آن در زیر و روی زمین، موجب بیابانزایی است. طی دهههای اخیر، شاخصهای منابع و مصارف آب کشور به سطح بحرانی رسیده است. راهحل بحران آب را باید در فرایند حکمرانی هر سرزمین جستجو کرد. امروزه، توسعه پایدار منابع آب با روششناسی انتقادی و تفکر تابآوری، گرهخورده است. روش این پژوهش، تحلیلی، انتقادی و مطالعه مروری همراه با استنباط نظرات نویسندگان میباشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصتها و نارساییهای فراروی نظام مدیریت و بهرهبرداری منابع آب در فلات ایران بهمنظور تدوین راهبردهای تابآوری آن است. بنیاد آمایش سرزمین کشور ما با محتوای بومشناختی- اجتماعی، جهانبینی و بستر تعامل با طبیعت در فلات ایران تطابق ندارد. توان سرزمین در فلات ایران، فراتر از نتایج روشهای ارزیابی توان معمول جهان است؛ زیرا مبانی استفاده از سرزمین در این تمدن آبسالار، بر مزیتهایی (عدمتجانس ساختاری سرزمین، ابعاد زمانی- مکانی دسترسی به منابع، ارتباطات عمودی- افقی سرزمین و تکیهبر آبهای زیرزمینی بهجای آبهای سطحی) بنا شده که فراپایداری ایجاد کردهاند. تابآوری چنین وحدتی، نیازمند شناسایی و ارزیابی سرزمین در مقیاسهای سلسله مراتبی کلان (آبریز همبسته)، میانی (کمربندهای ارتفاعی) و سپس خرد (بومسازگانها) میباشد. در این شرایط، ساماندهی، مرمت و حفاظت شبکههای حیاتی و زیرساختهای طبیعی سرزمین، با رویکرد محتاطانه و پایش مستمر تغییرات ممکن میشود. سرمایههای فرهنگی، احساس تعلق به سرزمین، اخلاق و ابتکار باید بهعنوان مبانی دیگر استفاده از سرزمین ما تلقی شوند. همچنین اصلاحات نهادی بهمنظور برونرفت از موانع نظام دیوانسالاری منابع آب کشور شامل کاهش اختیارات دولت و حرکت به سمت الگوی مشارکتی، اجماعمحور، شایستهسالار، شفاف در سیاستگذاری، پاسخگو، اثربخش و کارا، عادلانه و قانونمدار ضروری استپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219IRIB and Social Capital in the Islamic Republic of Iran (Abilities and Challengesراهبرد رسانه ملی در توسعه یا گسترش سرمایه اجتماعی124612FAعلی دارابیJournal Article19700101Concept of social capital and expanding the methods and strategies to preserve and strengthen the concept has widely attracted the attention of scholars of sociology and media economy in Iran in recent years. This concept is considered as a tool for performance assessment of success and popularity of institutions and social organizations and effort of social institutions or groups and associations. In fact, one of the strengths of institutions, associations, and groups is in accumulation and strengthening social capital, which in turn owes to several factors among which the media and especially IRIB have a special contribution. Hence, the present article seeks to review the position and influence of IRIB in the status of social capital in the Islamic Republic of Iran. Abilities, opportunities, and challenges of IRIB in this area are considered. Although measuring the scope and extent of social capital is very difficult according to some experimental data, evidence and judge witness elders in sociology and media, at least the national importance and influence of the media regarding this topic could be examinedمفهوم سرمایه اجتماعی و گسترش و بسط روشها و راهکارهای حفظ و نگهداری یا تقویت آن در سالهای اخیر بهطور گسترده مورد توجه علمای جامعهشناسی، اقتصاددانها، سیاستمداران و اصحاب رسانه در ایران قرار گرفته است. این مفهوم بهعنوان ابزاری برای ارزیابی کارکرد نهادها و سازمانهای اجتماعی و میزان موفقیت، تلاش و محبوبیت نهادهای اجتماعی یا گروهها و انجمنها محسوب میشود. درواقع، یکی از نقاط قوت نهادها، انجمنها و گروهها عبارت است از انباشت و تقویت سرمایههای اجتماعی که به نوبه خود مدیون عوامل متعددی است که در این میان رسانههای گروهی سهم ویژهای دارند. بر این اساس، در نوشتار حاضر سعی بر آن است تا ضمن بررسی جایگاه و تأثیر رسانه ملی بر وضعیت سرمایه اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران، تواناییها، فرصتها و چالشهای فراروی رسانه ملی در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه سنجش این موضوع با توجه به حیطه و گستردگی سرمایه اجتماعی بسیار دشوار است، اما با استناد به برخی دادههای تجربی، شواهد عینی و داوری بزرگان جامعهشناسی و اصحاب رسانه، دستکم میتوان اهمیت و تأثیر رسانه ملی را در این مبحث مورد بررسی قرار داد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Evolutions in NATO Missions and the Need for Strengthening Supervisory System in International LAW (NATO Responsibility Strategy)تحول در مأموریتهای ناتو و ضرورت تقویت رژیم نظارتی در حقوق بینالملل (راهبرد مسئولیتپذیری ناتو)124613FAابومحمد عسگرخانیمحمود محمدیJournal Article19700101NATO was formed in response to February 1948 threats and incidents, the Communist Party rise to power in Czechoslovakia, and preventing Soviet forces, specifically and Warsaw Pact forces, generally, from attacking Western countries in North Atlantic. NATO is responsible for preserving international law according to the needs of international organizations and member countries (based on their responsibilities) because NATO military decisions are made through a consensus among member states. Therefore, member states are responsible in compensation for damages caused by NATO violations of law. This study, in addition to analyzing the legal evolution in NATO nature and missions after the Cold War, underlines some of the violations of international laws made by the organization and absence of an international supervisory system that could preside over the implementation of Security Council resolutions, especially in the case of NATO violations. The objective is to provide an opportunity for Iranian diplomatic and policy-making institutions responsible for decision-making to devise strategies in order to deter possible NATO actions against Iran’s security and interestsشکلگیری ناتو در پاسخ به تهدیدات و وقایع فوریه 1948 و بهقدرت رسیدن حزب کمونیست چکسلواکی و بازداشتن نیروهای شوروی بهطور خاص و نیروهای پیمان ورشو بهطور عام از حمله به کشورهای غربی در منطقه آتلانتیک شمالی بود. ناتو بر اساس مسئولیتپذیری سازمانهای بینالمللی و حتی دولتهای عضو ناتو (بنا به مسئولیت دولتها) در برابر نقض حقوق بینالمللی مسئولیت دارد؛ زیرا تصمیمات نظامی ناتو با اجماع کشورهای عضو اتخاذ میشود، بنابراین دولتهای عضو نیز بر اساس اصل مسئولیتپذیری دولتها در جبران خسارت وارده ناشی از تخلفات ناتو مسئولیت دارند. این مقاله علاوهبر بررسی حقوقی تحول در ماهیت و مأموریتهای ناتو بعد از پایان جنگ سرد، به مواردی از نقض و تخلفات ناتو از حقوق بینالملل و خلأ نظارت حقوقی بینالمللی بر نحوه اجرای قطعنامههای شورای امنیت، بهویژه در مواردی که ناتو مرتکب تخلف شده، اشاره دارد تا توجه دستگاه دیپلماسی و نهادهای ذیصلاح سیاستگذاری تصمیمساز و تصمیمگیر را به راهبردهای بازدارنده حقوقی در برابر اقدامات احتمالی ناتو علیه منافع و امنیت ملی کشور جلب کند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Future Engineering Method in Complex Systemsارائه روش مهندسی آینده در سیستمهای پیچیده124614FAحسن بشیری0000-0001-5429-5375علی مبینی دهکردیJournal Article19700101Future studies as an interdisciplinary research in the field of human social facts aim at formulating prescriptons for realizing the best possible future. On the one hand, many social structures have features which makes them complex systems. Future studies face uncertainty in studying future which is based on a complex foundation. On the other hand, engineering has had successful experiences in countrolling uncertainty. This article tries to show that how dominant methods in future studies are appropriate for complex systems. The authors seek to find a path for formulating an appropriate development process to conduct projects related to future studies in the context of complex system. To highlight the importance of complex systems, the authors, first study challenges posea against predictions, then, they examine complex systems and their characteristics. The finally, present a model based on enginering principles to be used by researches involued in this field to get access to maximus information from the system and to improve their ability of calulation and simulationآیندهپژوهی بهمثابه پژوهشی بینرشتهای در حیطه واقعیتهای انسانی- اجتماعی است که هدف آن تدوین تجویزهایی است که عمل به آنها تحقق مطلوبترین آینده ممکن را نوید میدهد. از طرفی، بسیاری از ساختارهای اجتماعی دارای ویژگیهایی هستند که نظریه پیچیدگی، آنها را بهعنوان سیستمهای پیچیده دستهبندی میکند. سیستمهایی با ویژگیهای مهمی مانند توانایی ایجاد رویدادهای بزرگ و نوایندی که از منظر آیندهپژوهی برای مطالعه آینده بسیار کلیدی است. آیندهپژوهی در مطالعه و ساخت آیندههایی که در بستر پیچیدگی شکل میگیرند با عدم قطعیت مواجه است. از سوی دیگر، مهندسی یکی از شاخههای علم است که تجربیات عملی موفقی در زمینه مهار عدم قطعیت دارد. پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش که روشهای مرسوم آیندهپژوهی برای سیستمهای پیچیده چقدر مناسب هستند، شکلگرفته است. در این پژوهش مسیری برای دستیابی به فرایند توسعه مناسب برای انجام پروژههای آیندهپژوهی در بستر سیستمهای پیچیده ترسیم شده است. بهمنظور برجستهکردن اهمیت سیستمهای پیچیده، ابتدا چالشهای پیشبینی در آیندهپژوهی مورد بررسی قرار میگیرد و سپس سیستمهای پیچیده و ویژگیهای آنها مطالعه میشود. دانش بهدستآمده از پژوهشهای انجامشده و مطالعه منابع برای رسیدن به فرایند توسعه از طریق پرسشنامه بین متخصصان آیندهپژوهی و سیستمهای پیچیده در داخل و خارج از ایران مورد پردازش قرار گرفت. درنهایت بر اساس دانش بهدستآمده، مدلی (فرایند توسعه) با تکیهبر اصول مهندسی مانند قانون 80-20، تکرار گامها در سیستمهای پیچیده برای دستیابی به حداکثر اطلاعات از سیستم، مدلسازی محاسباتی و شبیهسازی ارائه شده است. این مدل میتواند برای پژوهشگران آیندهپژوهی مورد استفاده قرار گیرد و از آنجایی که در این مدل، آینده بهعنوان محصولی برای توسعه تعریف میشود که برای محققسازی آن از برخی اصول مهندسی منطبق با سیستمهای پیچیده استفاده شده، این مدل «مهندسی آینده» نامگذاری شده است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219The Challenge in Education of Qualitative Content Methodology in Urbanism Studies (Quality Analysis to the Reliability of Results)چالش در آموزش محتوایی روششناسی کیفی در مطالعات شهرسازی «از تحلیل کیفیتها تا اعتمادپذیری یافتهها»124615FAابراهیم دلایی میلانرضا خیرالدینJournal Article19700101According to the qualitative nature of intervening phenomena in the urban environment, studies in urban areas are required to use qualitative research methods. Despite all the strengths of qualitative research in environmental studies, validity and reliability of this method is neglected by the researchers in most urban studies. As a result, the findings of the research, which led to the implementation of programs and urban development projects, have encountered fundamental weaknesses. Due to the attributes, methods and the process of qualitative research, the following questions arise: What is the role of validity and reliability in the findings of qualitative research in the context of urban studies?; What are the challenges and what are the responsive approaches in return? This paper analyzes the reliability of qualitative research in urbanism engineering studies with an analytical approach and with an emphasis on both educational and research aspects of research methodology. Major challenges in urbanism studies can be classified as initial research challenges, research analysis challenges and the end of research challenges. On the one hand, to strengthen aspects of the research and education and, on the other hand, to eliminate of aforementioned challenges, approaches such as improvement pf the education of research methodology in urbanism, research-based teaching of the models and quantitative software andبا توجه به ماهیتِ کیفی پدیدههای مداخلهگر در محیط شهری، بدون تردید روشهای کیفی میتوانند در مطالعات شهرسازی کاربرد موجهی داشته باشند. باوجود همه نقاط قوتی که روش تحقیق کیفی در پژوهشهای محیطی بهخصوص مطالعات شهری دارد، اعتبار و پایایی این روش در اغلب مطالعات شهرسازی مورد غفلت پژوهشگران قرار گرفته، درنتیجه یافتههای پژوهش که منجر به اجرای برنامهها و طرحهای توسعه شهری شده با ضعفهای اساسی روبهرو میشود. با توجه به ویژگیها، روشها و فرایند پژوهشهای کیفی، این پرسش مطرح میشود که «جایگاه اعتبار و پایایی در یافتههای حاصل از پژوهشهای کیفی در بستر مطالعات شهرسازی چیست؟ چالشهای آموزشی و در مقابل، رویکردهای پاسخده کدامند؟» تحقیق حاضر با رویکرد تحلیلی و با تأکید بر دو بُعد آموزشی و پژوهشیِ روش تحقیق، به تحلیل پایایی پژوهشهای کیفی در مطالعات مهندسی شهرسازی میپردازد. بررسیهای تحقیق حاضر نشان میدهد، چالشهای اساسی در پایایی پژوهشهای کیفی در مطالعات شهری را میتوان در سه دسته کلی؛ چالشهای آغازین پژوهش، چالشهای تحلیل پژوهش و چالشهای پایانی پژوهش تقسیمبندی کرد. در ادامه با هدف تقویت بُعد آموزشی و پژوهشی روش تحقیق از یکسو و رفع چالشهای مذکور از سوی دیگر، بر رویکردهایی مانند «بهبود آموزشِ روششناسی در شهرسازی، آموزش پژوهش محور مدلها و نرمافزارهای کمی و ارائه یافتههایی مفهومی و کاربردی» تأکید میشود.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225420170219Good Urban Governance: The Prioritization of Components and Indicatorsحکمرانی خوب شهری در ایران: اولویتبندی مؤلفهها و معرفهها124616FAعلیاصغر آدینهوندمهدی علیانJournal Article19700101It seems that in contemporary urban management, the model of good urban governance has been able to prove its efficiency in improving urban management. One of the most important points in implementing this model in the context of Iran’s urban management is to define the major components of good urban governance and to also determine the significance of the differences between these components and indicators. The present study was designed to achieve this goal. The methodology used in the study is descriptive-analytic and the data collection method is survey-bibliography. First, the components of good urban governance were analyzed theoretically in other developed and developing countries. Then, the analytic model of TOPOSIS was used to determine the significance of the components and indicators of urban good governance. The indicators were evaluated by five specialists in the field of good urban governance and then were ranked and analyzed by the analytic model of TOPOSIS. The results show the priority and significance of components and indicators of rule of law, participation and justice over other components and indicators for a good urban governance in Iranامروزه الگوی حکمرانی خوب شهری توانسته است نقش خود را در بهبود مدیریت شهری معاصر بهخوبی نشان دهد. یکی از نکتههای بسیار مهم برای پیادهکردن این الگو در مدیریت شهری ایران، معرفهسازی از مؤلفههای کلان حکمرانی خوب شهری و همچنین میزان اختلاف اهمیت بین این مؤلفهها و معرفهها باشد. در راستای نیل به هدف مذکور، مقاله حاضر که از نظر ماهیت، کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی است، با شیوه جمعآوری اطلاعات پیمایشی- کتابخانهای، تدوین شد. در این پژوهش ابتدا بهصورت نظری به تحلیل و تفسیر مؤلفههای حکمرانی خوب شهری در دیگر کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه پرداخت شده است و در ادامه برای پیبردن به میزان اهمیت مؤلفهها و معرفههای حکمرانی خوب شهری از الگوی تحلیلی تاپسیس استفاده شده است. به این معنا که شاخصها توسط پنج متخصص در زمینه تطبیق حکمرانی خوب شهری در ایران ارزیابی شده و با استفاده از الگوی تحلیلی تاپسیس رتبهبندی و تجزیهوتحلیل شده است. نتایج تحقیق، اولویت و اهمیت مؤلفهها و معرفههای حاکمیت قانون، مشارکت و عدالت را نسبت به دیگر مؤلفهها و معرفههای حکمرانی خوب شهری برای مدیریت شهری ایران نشان میدهد.