پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230120210621The Future of Shiite Political Islam in Iranآینده اسلام سیاسی شیعی در ایران536132156FAیوسف خان محمدیدانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمدباقر خرمشاداستاد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210201<span style="letter-spacing: -.1pt;">The phenomenon known as the political Islam is one of the most important phenomena affecting politics, security and culture in the contemporary world. Any fate that the political Islam faces will affect the politics, government, culture and security of Islamic countries, as well as the international arena. This influence on Iran, as the most prominent example of Shiite political Islam in power, is more determinant. Various events, trends and driving forces influence the political Islam evolutions. Futuristic methods can help to understand the trends and drivers of political Islam. The main purpose of the study is to outlin the probable futures of Shiite political Islam based on Velayah in Iran. In this study, with the methods of trend analysis, two-stage Delphi and a panel of experts, an attempt was made to identify the most important trends in Shiite political Islam based on Velayah in Iran and to identify the key driving forces. The results showed that the five drivers of "Iran's influence on the West Asian region", "The growth and development of the political Islam in the Islamic world", "The efficiency of the system of Irans government", "The issue of Palestine and Israel", and "The strength of the resistance front in the region and the victory of Irans allies" have the highest consensus and importance among experts, and determine the future of Shiite political Islam in Iran. By analyzing the events, the trends and the driving forces, it seems that in the future, the republic dimension in Iran will gradually become more prominent and its regional presence will be reinforced.</span>پدیدهای که از آن با عنوان اسلام سیاسی یاد میشود، از مهمترین پدیدههای مؤثر بر سیاست، امنیت و فرهنگ در دنیای معاصر است. هر سرنوشتی که اسلام سیاسی با آن روبهرو شود، بر عرصه سیاست، حکومت، فرهنگ و امنیت کشورهای اسلامی و همچنین بینالملل تأثیر خواهد گذاشت. این تأثیر بر ایران، بهعنوان مشهودترین نمونه اسلام سیاسی شیعی مستقر در قدرت، تعیینکنندهتر است. رویدادها، روندها و پیشرانهای متعددی بر تحولات اسلام سیاسی اثرگذار است. استفاده از روشهای آیندهپژوهی به شناخت روندها و پیشرانهای اسلام سیاسی کمک می کند. هدف اصلی پژوهش نیز ترسیم دورنمایی از آیندههای احتمالی اسلام سیاسی شیعی-ولایی در ایران است. در این پژوهش، با روشهای تحلیل روند، دلفی دومرحلهای و پانل خبرگان، تلاش شد تا مهمترین روندهای حاکم بر اسلام سیاسی شیعی-ولایی در ایران، شناسایی و نیروهای پیشران کلیدی تعیین شود. نتایج تحقیق نشان داد که پنج پیشران «توسعه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا»، «رشد و توسعه اسلام سیاسی در جهان اسلام»، «کارآمدی نظام»، «مسئله فلسطین و اسرائیل»، و «قدرت جبهه مقاومت در منطقه و پیروزی متحدان ایران» از بالاترین اجماع و اهمیت در بین صاحبنظران برخوردارند و آینده اسلام سیاسی شیعی در ایران را رقم میزنند. با تحلیل رویدادها، روندها و پیشرانها به نظر میرسد در آینده، بُعد جمهوریت در ایران، بهتدریج پررنگتر و حضور منطقهای نیز تقویت خواهد شد.https://rahbord.csr.ir/article_132156_be625efd1898a3fbdc0c02f60599dd77.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230120210621The Necessity of "Active Resistance" In The Foreign Policy Of The Islamic Republic Of Iran (Model Of Iranian-Islamic Action In Foreign Policy)بایستگی «مقاومت فعال» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (الگوی کنش ایرانی- اسلامی در سیاست خارجی)3766133058FAغلامرضا جمشیدیهااستاد تمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایرانسبحان محمدیفارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران،تهران، ایرانمحمد باقر مکرمی پوردانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران0000-0002-3570-2761Journal Article20210425The present article entitled "The Necessity of Active Resistance in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran" is in fact an attempt to explain and prove the necessity of continuing the principle of resistance in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. "Resistance" is an inherent element of the identity of the Islamic Revolution. This concept has been a cause and direction in the emergence of the Islamic Revolution and has played a key role in its continuation and promotion. The aim of this research is to gain an understanding of the status and degree of discourse of governments to the value and degree of adherence of governments by searching,focusing, and measuring the coordinates of the position of resistance in the value and principled concept of the Islamic Revolution Thought . It also tries to examine the reason for the importance of resistance And by studying traditional and modern threats, it is necessary to identify active resistance as a strategy. In the first part of the article, the principles and background of the necessity of a resistance-oriented view in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran and the foreign policy discourses of the Islamic Republic of Iran from the beginning of the revolution until now are discussed In the second part, the threats related to the foreign policy of the Islamic Republic of Iran are examined. A case study has also been conducted on the FATF as an international regime with internal consequences. It should be noted that for data collection and analysis in this study, the library method and written documents have been used.مقاله پیشرو با عنوان «بایستگی مقاومت فعال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، درواقع تلاشی درجهت تبیین و اثبات ضرورت تداوم اصل مقاومت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. «مقاومت» بخش لاینفک هویت و اصول انقلاب اسلامی است. این مفهوم هم در پدیدآمدن انقلاب اسلامی سببساز و جهتبخش بوده و هم در استمرار و ارتقای آن نقش اساسی را بازی کرده است. هدف پژوهش این است که با جستجو و تمرکز و مختصاتسنجی جایگاه مقاومت در پندار ارزشی و اصولی تفکر انقلاب اسلامی، فهمی از منزلت و درجه پایبندی گفتمانی دولتها به آن کسب کند و در انتها، با بررسی علت ضرورتبخش به اهمیت مقاومت با مطالعه تهدیدات سنتی و مدرن، به بایستگی مقاومت فعال، بهعنوان یک راهبرد نائل شود. در بخش اول مقاله به اصول و پیشینه وجوب دیدگاه مقاومتمحور در سیاست خارجی ج.ا.ا و گفتمانهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب تا کنون پرداخته شده و در بخش دوم، تهدیدات مرتبط با سیاست خارجی ج.ا.ا مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه موردی هم در باب نهاد FATF بهعنوان یک رژیم بینالمللی اما با تبعات داخلی، صورت گرفته است. لازم به ذکر است که برای جمعآوری دادهها و تجزیه تحلیل در این پژوهش از روش کتابخانهای و اسناد مکتوب استفاده شده است.https://rahbord.csr.ir/article_133058_4cc1621a457e2e8ebe18ad5e790265ba.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230120210522United States Regional Strategy; Threatening of Iran’s Regional Actionsراهبرد منطقهای ایالاتمتحدهآمریکا؛ تهدیدسازی از اقدامات منطقهای ایران67100132157FAمحمد قیصریدانشجوی دکتری مطالعات انقلاب اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد تهران، ایران0000-0002-2651-6545ابراهیم باقریدانشجوی دکتری مطالعات منطقهای (گرایش اروپا)، دانشکده حقوق و علومسیاسی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-5842-1874Journal Article20210414The Withdrawal of JCOPA, with this claim that this agreement has not been able to curb Iran's regional actions and policies, was a turning point in the US regional strategy in the Middle East. The issue, which was generally pursued in various forms under the concept of "containment strategy" in previous US administrations, was pursued during the Trump era as a "strategic encirclement" under the "maximum pressure campaign." In this regard, the United States, as a securitizing actor, sought to extend its security and threatening perception of Iran's regional actions to securitizing audiences (Middle East and Europe) within "Two-level strategy". In the first level, By adopting a "negative approach" with the aim of introducing and representing the Islamic Republic of Iran as a threat to the stability and security of the region, de-legitimization and discrediting of the Iran’s region actions and position was put on the agenda. in the second level, by adopting a "positive approach", the United States has sought to provide the adequate context for its allies to engage in consensus-building and use countermeasures (ranging from sanctions, threats, coercion and negotiation) to this constructed threat. The findings show that although the United States has been relatively successful in the first level of the threatening strategy, but it has not been able to obtain the adequate support in the second level, which is required for positive actions by the threatening audience. The method of this article is descriptive-analytical and the library tools, documents, electronic resources and websites and statements of relevant authorities have been used to collect data.خروج از برجام، با این ادعا که این توافق نتوانسته مهاری بر اقدامات و سیاستهای منطقهای ایران باشد، نقطه عطفی در استراتژی منطقهای ایالاتمتحدهآمریکا در خاورمیانه بود؛ موضوعی که عموما ذیل مفهوم «استراتژی مهار» در دولتهای قبلی ایالاتمتحده به اشکال مختلف پیگیری شده بود، در دوره ترامپ باعنوان «محاصره استراتژیک» ذیل «کمپین فشار حداکثری» تعقیب شد. دراینراستا ایالاتمتحدهآمریکا بهعنوان بازیگر امنیتیساز، تلاش کرد ادراک امنیتی و تهدیدآمیز خود از اقدامات منطقهای ایران را در چارچوب یک «استراتژی دوسطحی» به مخاطبان امنیتیسازی (خاورمیانه و اروپا) تسری دهد. در سطح اول؛ با اتخاذ «رویکرد سلبی» و با هدف معرفی و بازنمایی جمهوریاسلامیایران بهمثابه تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه، مشروعیتزدایی و بیاعتبارکردن جایگاه و اقدامات منطقهای ایران در دستور کار قرارگرفت. در سطح دوم؛ ایالاتمتحده با اتخاذ «رویکرد ایجابی» سعی کرد زمینه و بستر لازم برای همراهی و مشارکت متحدان خود در ایجاد و کاربست سازوکارهای مقابلهای (در طیفی از تحریم، تهدید، اعمال زور تا مذاکره) با این تهدید برساخته را فراهم آورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اگرچه ایالاتمتحدهآمریکا در سطح اول استراتژی امنیتیسازی (اقناع) نسبتاً موفق بوده است، اما در سطح دوم که لازمه اقدامات ایجابی (راهحل) از جانب مخاطبان تهدیدسازی است، نتوانسته است همراهی لازم را به دست آورد. روش مورداستفاده این مقاله، توصیفی- تحلیلی بوده و از ابزار کتابخانهای، اسنادی، منابع الکترونیکی و پایگاههای اینترنتی و اظهارات مقامات مربوطه برای گردآوری دادهها استفادهشدهاست.https://rahbord.csr.ir/article_132157_b0eb32bbcae18fb7d62bd77c12f8c8e2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230120210522The concept of active resistance strategy in the foreign policy of the Islamic Republic of Iranمفهوم راهبرد مقاومت فعال در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران101127134651FAرضا انصاری باردهدانشجوی کارشناسیارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایرانمهدی جاودانی مقدماستادیار روابط بینالملل دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایرانJournal Article20210422The non-aligned strategy has been accepted as the main direction of Iran's foreign policy, while the performance of Iran's foreign policy is not necessarily consistent with the non-aligned strategy. Iran's foreign policy strategy can be called active resistance. Active resistance is a new approachof the non-alignment orientation based on the denial of domination and it’s acceptance. The importance of this discussion is in providing a scientific explanation of the strategy of active resistance, because this strategy provides a more accurate explanation of the performance of Iran's foreign policy and makes decisions closer to reality. The main question of this research is what is the main strategy of Iran's foreign policy? The research hypothesis is that the main strategy of Iran's foreign policy is the strategy of active resistance, not the orientation of non-alignment. Research Method In this article, the descriptive-analytical method using documentary-library data and non-structured elite interviews.. The result of the research is to reach the idea that the main direction of Iran's foreign policy is active resistance. Active resistance is the main factor in directing Iran's foreign policy due to its conformity with the principles of the Islamic Revolution and its conformity with the environment of the West Asian region.راهبرد عدم تعهد به عنوان جهتگیری اصلی سیاست خارجی ایران پذیرفته شده است و این درحالی است که عملکرد سیاست خارجی ایران لزوماً منطبق با راهبرد عدم تعهد نیست. راهبرد ایران در سیاست خارجی را میتوان مقاومت فعال نامید. مقاومت فعال، خوانش جدیدی از جهتگیری عدم تعهد است که بر مبنای نفی سلطهگری و سلطهپذیری است. اهمیت این بحث در ارائه تبیین علمی از راهبرد مقاومت فعال است زیرا این راهبرد، تبیین دقیقتری از عملکرد سیاست خارجی ایران ارائه میکند و تصمیمات را به واقع نزدیکتر میسازد. سوال اصلی این پژوهش این است که راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران چیست؟ فرضیه تحقیق این است که راهبرد اصلی سیاست خارجی ایران، راهبرد مقاومت فعال است، نه جهتگیری عدم تعهد. روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از دادههای اسنادی - کتابخانهای و مصاحبه نخبگانی غیرساختمند است. دستاورد پژوهش رسیدن به این ایده است که جهتگیری اصلی سیاست خارجی ایران، مقاومت فعال است. مقاومت فعال به دلیل همخوانی با مبانی اندیشهای انقلاب اسلامی و همخوانی با محیط منطقه غرب آسیا اصلیترین عامل در جهت دهی به سیاست خارجی ایران است.https://rahbord.csr.ir/article_134651_f71b6a45fc90a2e143636b57d0547573.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230120210621Pathology of the Policy-Making Cycle of Women's Affairs in the Islamic Republic of Iranآسیبشناسی چرخهی سیاستگذاری امور زنان در جمهوری اسلامی ایران129158132332FAروحاله اسلامیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-7429-6105فاطمه مصیبیکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20210411In the Islamic Republic of Iran, the issue of women is important due to the organization of the family and the philosophy of Shiite jurisprudence based on the priority of the presence of women in the private sphere. The question of this article is about drawing the policy-making cycle of women's affairs and the institutions in charge of designing and implementing women's affairs. In the research, the theoretical framework of system analysis with separation of components including inputs, designs, details and evaluation and feedback has been used. In order to collect information, the method of institutionalism and the output of the report of the official institutions in charge of women's issues have been used. Research results show that In addition to traditional institutions and demands, there are modern institutions and demands in Iranian society that sometimes form a zero-sum game to prioritize the political system. As a result, women's affairs policy-making in the field of design faces an incompatible and conflicting dichotomy. In the field of implementation, there is an insufficient budget and in the output, the fields of society and culture, especially in education and health, have had acceptable performance. Also, in the field of economics, there has been little growth and in politics, the weakest results have been achieved.در جمهوری اسلامی ایران موضوع زنان باتوجه به ساماندهی خانواده و فلسفه فقه شیعه مبتنی بر اولویت حضور زنان در عرصه خصوصی دارای اهمیت است. پرسش این مقاله در مورد ترسیم چرخه سیاستگذاری امور زنان و نهادهای متولی طراح و مجری در امر زنان است. در پژوهش حاضر از چارچوب تئوریک تحلیل سیستمی با تفکیک اجزا شامل ورودیها، طراحیها، جزئیات و ارزیابی و بازخورد استفاده شده است. جهت جمعآوری اطلاعات از روش نهادگرایی و خروجی گزارش نهادهای رسمی متولی در مسائل زنان بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که علاوه بر نهادها و مطالبات سنتی، نهادها و مطالبات مدرن در جامعه ایران وجود دارند که گاهی بازی با حاصل جمع صفر برای اولویتدهی سیستم سیاسی را شکل میدهند. در نتیجه، سیاستگذاری امور زنان در بخش طراحی با دوگانگی غیرقابلجمع و تخاصمآمیزی روبهرو میشود. در بخش اجرا، امور زنان با بودجهای ناکافی مواجه شده و در برونداد، حوزههای اجتماع و فرهنگ بهویژه در آموزش و بهداشت عملکرد قابلقبولی داشتهاند. همچنین در عرصهی اقتصاد، رشد اندکی وجود داشته و در سیاست، ضعیفترین نتایج حاصل شده است.https://rahbord.csr.ir/article_132332_1905715c47689b8692ab0e5bb7edd5a8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310230120210621The Effect of Thinking Style on Voter’s Visual Attention: An Experimental Study Using Eye Trackerبررسی تاثیر نحوه تفکر بر توجه دیداری افراد در انتخاب کاندیداها: مطالعه آزمایشگاهی با استفاده از ردیاب چشم159192132814FAمحمدحسین هزارخانیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی - بازاریابی دانشکده مدیریت، پردیس کیش دانشگاه تهران، کیش، ایرانامیر خانلریاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانرزا هندیجانیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20210315The use of modern marketing tools, such as neuromarketing, has expanded in recent research, and by considering the numerous investments in the use of these tools in the political elections of developed countries, this tool can play an important role in recognizing and examining voters' preferences. In addition, according to many investigations, considering thinking style of individuals can be the reliable predictor of individual’s decisions and behaviors. In this study, by using eye-tracking tool, researchers aimed to assess the impact of thinking style on visual attention of voters during observation of political advertisements published on social networks. Based on previous researches, thinking style has had great influence on visual attention of individuals. The result show that intuitive thinking style leads in paying more visual attention to the pictures in comparison with the texts as well as paying more visual attention to candidate pictures as opposed to conceptual pictures. Meanwhile, rational thinking style leads in paying more visual attention to texts in comparison with pictures as well as paying more visual attention to the conceptual pictures than the candidate pictures (F>3.5, 0.01<p-value<0.05).استفاده از ابزارهای بازاریابی مدرن، همچون بازاریابی عصبی در تحقیقات اخیر گسترش یافته است و باتوجه به سرمایهگذاریهای متعدد در استفاده از این ابزارها در انتخابات سیاسی کشورهای توسعهیافته، این ابزار میتواند نقش مهمی را در شناخت و بررسی ترجیحات رایدهندگان ایفا کند. همچنین، بررسی نحوه تفکر افراد میتواند به درک و پیشبینی بهتر ترجیحات، تصمیمات و رفتار رایدهندگان منجر شود. پژوهش حاضر با استفاده از ابزار ردیابی چشم، بهدنبال بررسی تاثیر نحوه تفکر بر میزان توجه دیداری رایدهندگان به عناصر مختلف تبلیغات سیاسی منتشرشده در شبکههای اجتماعی، بوده است. براساس نتایج تحقیقات گذشته، نحوه تفکر، بر میزان توجه دیداری تاثیرگذار بوده است. نتایج پژوهش حاضر با آماره F مدل تقریبا بیش از 3.5 و در سطح معناداری 1% و 5% ، نشان داد که نحوه تفکر شهودی منجر به توجه دیداری بیشتر به عکسها در مقایسه با متنها و عکسهای کاندیداها در مقایسه با عکسهای مفهومی شدهاست. درمقابل، نحوه تفکر منطقی منجر به توجه دیداری بیشتر به متنها در مقایسه با عکسها و عکسهای مفهومی در مقایسه با عکسهای کاندیداها شد.https://rahbord.csr.ir/article_132814_84510182e93da731c8325a85b73ff44d.pdf