پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220Evaluating and Reducing the Discursive Gap between Cultural Organizations and Audiences According to Brain Lateralizationارزیابی و کاهش فاصله گفتمانی سازمانهای فرهنگی و مخاطبان بر اساس راستمغزی- چپمغزی124644FAعلی نوری مطلقJournal Article19700101Brain lateralization is an interdisciplinary topic and is used in this article to examine the strategic gap between cultural organizations and audiences. The research question is: what is relationship between brain lateralization and the management of cultural organizations? How is the discursive gap between organizations and audiences obtained? And how can this gap be managed to create greater understanding? This is a descriptive/combined study carried out in a credible cultural research institute. In this study, the type and degree of brain lateralization within and outside the organization’s environment (audiences and the organization human resources) are assessed, and the difference between the degree of brain lateralization in the organization and audiences is obtained through comparing the means. Then, a model for discursive gap is designed and the process of understanding creation and management is proposed. According to the study findings, the organization’s external and internal environments have higher right-brain and higher left-brain characteristics, respectively. In this regard, the organization’s management should use a planning strategy within the organization and a task-oriented strategy in its environment. Within the organization, the management should try to attract creative people and to increase the level of creativity by using encouragement and punishment methods and collaborative management practices. Regarding the environment and in order to fill the gap, the management should separate the audiences in the left-brained and right-brained groups based on age and educational needs and predict and plan for suitable products, and finally fill the remaining gap with advertising and appropriate mutual methodsراستمغزی- چپمغزی از مباحث میانرشتهای است که در این مقاله برای بررسی فاصله راهبردی سازمان فرهنگی با مخاطبان، مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش مقاله حاضر این است که چه رابطهای بین راست مغزی- چپ مغزی و مدیریت سازمانهای فرهنگی وجود دارد؟ فاصله گفتمانی سازمان با مخاطب چگونه به دست میآید و چگونه میتوان این فاصله را برای ایجاد تفاهم بیشتر مدیریت کرد؟ روش این تحقیق توصیفی و نوع آن ترکیبی است. این تحقیق در یک پژوهشگاه معتبر فرهنگی انجام شده و طی آن بر اساس پرسشنامه نوع و شدت راستمغزی و چپمغزی در محیط بیرونی و درونی سازمان (مخاطبان و منابع انسانی سازمان) بررسی و اندازهگیری شده است. با محاسبه مقایسه میانگینها، فاصله میان شدت راستمغزی و چپمغزی در سازمان و مخاطبان استحصال و بر اساس آن مدل فاصله گفتمانی طراحی و روند ایجاد و مدیریت تفاهم پیشنهاد شده است. یافته تحقیق آن بوده که محیط سازمان از خصوصیات راستمغزی بالا و درون سازمان از خصوصیات چپمغزی بالاتری برخوردارند. بر این اساس مدیریت سازمان باید در درون سازمان از راهبرد برنامهریزی و در محیط آن از راهبرد کارسالارانه استفاده کند. در درون سازمان در جذب افراد خلاق کوشیده، در بالابردن سطح توانایى خلاقیت افراد با استفاده از روشهاى تشویق و تنبیه و شیوههاى مدیریت مشارکتى و غیره، تلاش کند. در رابطه با محیط نیز براى نزدیککردن فاصله، مخاطبان خود را تفکیک کرده، براى هر گروه از راستمغز و چپمغز، با توجه به نیازهاى دیگر سنى و تحصیلى و غیره محصولات متناسب پیشبینى و برنامهریزى کرده و فاصله باقیمانده را با تبلیغات و لحاظکردن روشهای دوسویه مناسب پر کند.https://rahbord.csr.ir/article_124644_5250ac888d949dd89d9a793478eec589.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220Knowledge Based Human Resource Architecture (A Model Based on the Advantage of Networks)الگوی معماری منابع انسانی دانشمحور بر اساس بهرهمندی از مزیت شبکهها124645FAحامد دهقانانعلی رضایی میرقائدمقصود امیریمیرعلی سیدنقویJournal Article19700101The purpose of this study is to examine and explain the network characteristics and the functions of human resource, related to each network by using human resource architecture to boost mutual learning in Sapco Company. The research method is exploratory-descriptive and data collection is based on quantitative studies (questionnaires) that were carried out in three stages. After theoretical studies, in the first stage, the architecture questionnaire was distributed in order to differentiate between managers’ and vice chairpersons, occupations of Sapco Company. After and specifying which occupation is related to which category, the grid questionnaire, designed in terms of density, homogeneity, and trust, was distributed among occupations. Then, human resource functions questionnaire, designed in terms of bonus, performance appraisal and education and development, was distributed among managers and vice-chair persons to determine the appropriate type of human resource function for every type of architecture. The data from quantitative studies (questionnaires) were analyzed by inferential analysis and by using a single-sample t-test (t-student). The results of this research point to the fact that knowledge-based occupations have a moderate density and homogeneity, but enjoy high-level internal and external trust. Occupations categorized in the type of occupational-oriented architecture have a high density, homogeneity and in-group trust. Ultimately, there was a high degree of heterogeneity between staff according to the type of allies, low density and low level of coordination, and high degree of out-group trust. By identifying the characteristics of each type of architecture, managers can better do the planning for their employees. It was also found that in the various types of networks, human resource functions should be developed to enhance bilateralism in the organization.هدف این مقاله بررسی و تبیین ویژگیهای شبکه و کارکردهای منابع انسانی مربوط به هر شبکه با استفاده از معماری منابع انسانی بهمنظور ارتقای یادگیری دوجانبه در شرکت ساپکو است. روش تحقیق این پژوهش تبیینی- توصیفی و جمعآوری داده مبتنی بر مطالعات کمی (پرسشنامهای) است که در سه مرحله انجام میشود. پس از مطالعات نظری، در مرحله نخست، پرسشنامه معماری بهمنظور تفکیک مشاغل میان مدیران و معاونان شرکت ساپکو توزیع شد. بعد از تفکیک مشاغل و مشخصشدن اینکه کدام مشاغل در کدام گونه معماری قرار میگیرد، پرسشنامه شبکه که برحسب تراکم، همگنی و اعتماد طراحیشده است، میان هرگونه از مشاغل توزیع شد. سپس پرسشنامه کارکردهای منابع انسانی که برحسب پاداش، ارزیابی عملکرد، آموزش و توسعه طراحی شده است، میان مدیران و معاونان توزیع گردید تا نوع مناسب کارکردهای منابع انسانی برای هرگونه مشخص شود. دادههای حاصل از مطالعات کمی (پرسشنامهای) از طریق تحلیل استنباطی و با استفاده از تی تکنمونه (تی استیودنت) آزمون شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مشاغل دانشمحور دارای تراکم و همگنی متوسط هستند، ولی اعتماد درونگروهی و برونگروهی بالایی دارند. مشاغل قرار گرفته در گونه معماری شغلمحور دارای تراکم، همگنی و اعتماد درونگروهی بالایی هستند، درنهایت میان کارکنان موجود در گونه همپیمانان نیز تراکم و همگنی پایین و اعتماد برونگروهی بالا به دست آمد که با تشخیص ویژگی هر کدام از انواع معماری مدیران با دید بهتری میتوانند برای کارکنان خود برنامهریزی کنند. همچنین مشخص شد که در انواع شبکه باید کارکردهای منابع انسانی طوری باشد که دوجانبهگرایی در سازمان ارتقا یابد.https://rahbord.csr.ir/article_124645_5d5eb807be8789f7d7698a1223cfd1a7.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220A Search for Good Governance: Towards the Sustainable Governance Modelاز بررسی حکمرانی خوب تا الگوی حکمرانی پایدار124646FAمحمدرحیم عیوضی0009-0001-9356-853Xمعصومه صالحینازنین مرزبانJournal Article19700101The issue of good governance was first introduced by the World Bank at the end of 1990s. After unsuccessful implementation of economic adjustments policies or the Washington Consensus in some countries, the World Bank concluded that since governments in those countries lack necessary conditions, they are unable to act successfully in implementing the recommendations of this Bank and freeing the prices. It is in fact the first stage of formation and emergence of good governance thought. It must be noted that the good governance paradigm has changed into the dominant paradigm in the development thoughts. Considering the subject of governance in the development issues has been due to a series of factors such as failure in previous development plans, expansion of attention to the institutions in the economic, social, and political analyses, knowledge on the importance of political factors in developing the countries, economists’ conclusion on the failure of some neoclassical assumptions and some other factors such as the fall of communism. However, this strategy too, like other international organization’s plans has been associated with shortages; so far several criticisms have been put forward. This article studies the different dimensions of good governance, explains criticisms of it as well as its shortages and introduces a substitute solution. The alternative solution in this article is sustained governance model. For this reason, the main question of this article is: “What are the deficits in good governance model and which model could replace it”. The hypothesis of this article includes: good governance has been introduced by the World Bank as a method for achieving development; however, different countries are facing challenges and shortcomings in its implementation; the source of good governance is economy and economic development; sustained governance could be discussed as a model to overcome the shortages of good governance; and the model is formed by the combination of the development paradigm as a brain tool; and good governance as an approach to make governance operational. The research methodology is descriptive- analytical method and the method used in data collection is literature review. The theoretical framework of this research is good governanceحکمرانی خوب نخستینبار در اواخر دهه 1980 توسط بانک جهانی مطرح شد. بانک جهانی پس از آنکه در اجرای سیاستهای تعدیل یا همان اجماع واشنگتنی در برخی کشورها ناموفق بود، به این نتیجه رسید که چون دولتها در آن کشورها واجد شرایط لازم نیستند؛ نمیتوانند در اجرای توصیههای این بانک و آزادکردن قیمتها موفق عمل کنند. این نخستین مرحله شکلگیری و پیدایی اندیشه (حکمرانی خوب) است. باید خاطرنشان کرد که پارادایم حکمرانی خوب به پارادایم غالب در اندیشه توسعه تبدیل شده است. همچنین در فرهنگ دینی اسلام بارها به مؤلفههای حکمرانی خوب اشاره شده است که به منظور چگونگی دستیابی به حکومتی است که بتواند زمینهساز توسعهای عادلانه و مردمسالار را فراهم کند. دستورات صریح دین مبین اسلام سدهها قبل به طرح ایده حکمرانی خوب، در قرآن، روایات، سیره پیامبران و امامان پرداخته است. توجه به موضوع حکمرانی در مباحث توسعه، به دلیل عواملی ازجمله شکست برنامههای قبلی توسعه، گسترش توجه به نهادها در تحلیلهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، آگاهی از اهمیت عوامل سیاسی در توسعه کشورها، پی بردن اقتصاددانان به اشتباهبودن برخی مفروضهای نئوکلاسیکی و برخی عوامل دیگر مانند فروپاشی کمونیسم بوده است. این استراتژی نیز به مانند دیگر برنامههای سازمانهای بینالمللی با کاستیهایی همراه بوده است، بهطوری که نقدهای متعددی برای آن ارائه کردند. نوشته حاضر درصدد است با بررسی ابعاد مختلف حکمرانی خوب و بیان نقدها و کاستیهای آن به ارائه راهحل جایگزین برای این الگو بپردازد. راهحل جایگزین مقاله حاضر حکمرانی پایدار است. در این راستا پرسش اصلی مقاله این است که کاستیهای الگوهای حکمرانی خوب چیست و چه الگویی را میتوان جایگزین آن کرد؟ فرضیه مقاله حاضر این است که حکمرانی خوب بهعنوان روشی برای دستیابی به توسعه توسط بانک جهانی مطرح گردید، ولی کشورهای مختلف برای اجرای آن با چالشها و کاستیهایی روبهرو شدهاند؛ ازجمله آنکه منشأ حکمرانی خوب اقتصاد و توسعه اقتصادی است که حکمرانی پایدار را بهعنوان الگویی برای برونرفت از کاستیهای حکمرانی خوب میتواند مطرح کرد که از ترکیب پارادایم توسعه بهعنوان مغزافزار و حکمرانی خوب بهعنوان راهکار عملیاتیسازی حکمرانی، این الگو شکل میگیرد. این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات و کتابخانهای است. چارچوب نظری پژوهش حاضر هم بر اساس نظریه حکمرانی خوب استhttps://rahbord.csr.ir/article_124646_30ac2d90952e911c45540e35a736c16e.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220Explaining Relationship Between Effective Environmental Factors and Cultural Strategic Planningتبیین رابطه بین عوامل محیطی مؤثر بر برنامهریزی استراتژیک فرهنگی124647FAاکبر بهمنیحامد فاضلی کبریارضا زارعJournal Article19700101Ever-increasing speed of changes in various areas, new knowledge and skills, ever-increasing contacts between culture and expanding communication networks in the field of culture and thought have made new challenges and opportunities at the national and international levels, thus, finding economic, political and cultural laws regarding this phenomenon has been considered by governments. Governments should pay attention to the formation of a new kind of worldwide society in the framework of general strategies and politics. The governing system needs cultural strategic planning in order to protect, spread and exchange the society’s culture. Along with the development of this planning, it is important to pay attention to effective environmental factors, because in case of not recognizing and distinguishing environmental factors properly, problems will be appeared in performing and executing programs. In this article, effective environmental factors on cultural strategic planning have been considered in three branches of economical, political and technological factors. This article is extracted from a research that is based on gathering data from questionnaires which were filled in by managers, experts and specialists of Islamic Propaganda Organization, High Council of Cultural Revolution and Ministry of Culture and Islamic Guidance. This article includes a main hypothesis and three sub-hypotheses. The results of statistical analysis showed that there is a significant relationship between effective environmental factors and cultural strategic planning. Then, economic, political and technological factors were ranked and at the end, the analytical research model was tested and analyzed in Lisrel Software and the model was confirmed.شتاب روزافزون تحولات در حوزههای مختلف، دانش و مهارتهای نوظهور، تماس روزافزون فرهنگها و گسترش شبکههای ارتباطی در عرصه فرهنگ و اندیشه، چالشها و فرصتهای جدیدی را در سطوح ملی و بینالمللی به وجود آورده است. لذا یافتن قانونمندیهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در مواجهه با این پدیده مورد توجه دولتها قرار گرفته است و دولتها باید در جهتگیریهای کلی سیاستها و راهبردها به شکلگیری نوع جدید جامعه جهانی توجه کنند. برای حفظ و ترویج و تبادل فرهنگ جامعه، نظام حاکم نیازمند برنامهریزی راهبردی فرهنگی است، در راستای تدوین این برنامهریزی توجه به عوامل محیطی مؤثر بر برنامهریزی راهبردی فرهنگی مهم است. زیرا در صورت عدم شناسایی و تشخیص درست عوامل محیطی، عملیاتیکردن و اجرای برنامه با مشکل مواجه میشود. در این مقاله عوامل محیطی مؤثر بر برنامهریزی راهبردی فرهنگی در سهشاخه عوامل اقتصادی، سیاسی و فناوری در نظر گرفته شده است. این نوشتار برخاسته از پژوهش بر اساس دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه در سازمان تبلیغات اسلامی- شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از مدیران، کارشناسان و متخصصان موضع پژوهش انجام گرفت. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آماری نشان داد که بین عوامل محیطی مؤثر در برنامهریزی راهبردی فرهنگی کشور رابطه معنیداری وجود دارد. در ادامه به رتبهبندی عوامل اقتصادی- سیاسی و فناوری پرداخته شد و درنهایت الگوی تحلیلی پژوهش در نرمافزار لیزرل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفت و الگو مورد تأیید قرار گرفت.https://rahbord.csr.ir/article_124647_556f4f3889df8af608adff47e8e9beb4.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220Prioritization of Developing Nuclear Technology Applications in Iran by Using TOPSIS Approach (Case Study: Sub-sectors of Agriculture, Industry and Medicine)اولویتبندی توسعه کاربرد فناوری هستهای ایران با رویکرد تاپسیس (مطالعه موردی: زیربخشهای بخش کشاورزی، صنعت و پزشکی)124648FAعباس مجدآبادیعبداله علم خواهJournal Article19700101Due to financal and budgetary constraints, the Atomic Energy Organization of Iran (AEOI) as the organization in charge of operating nuclear technology applications in various sectors, it is impossible to carry out simultaneously activities regarding investment, research and development in all sectors and is forced to choose some sectors and invest in them. This article is written based on documentary and library research and economic indexation (TOPSIS method in a series of MADM models) and it uses expert opinion in the form of a questionnaire. It has designated seven sub-sectors based on 13 criteria containing economic, technical, environmental and social sections. The results show that medicine (diagnosis) is of first priority, and medical affairs (treatment), industry, fisheries and aquaculture, soil and water, agriculture, gardening and forestry, and livestock and poultry are placed in next priorities respectively, for becoming entitled to investment, research and development plansبا توجه به محدودیتهای تأمین مالی و بودجهای، سازمان انرژی اتمی بهعنوان متولی عملیاتیکردن کاربردهای فناوری هستهای در بخشهای مختلف، امکان سرمایهگذاری و تحقیق و توسعه در همه بخشها را نداشته و بهناچار مجبور به انتخاب برخی بخشها و سرمایهگذاری در آنهاست. مقاله حاضر که مبتنی بر تحقیقات اسنادی، کتابخانهای و شاخصسازی اقتصادی (روش تاپسیس از سری مدلهای MADM) و استفاده از دیدگاه خبرگان در قالب پرسشنامه تهیه شده است، به اولویتبندی زیربخشهای هفتگانه بر اساس معیارهای سیزدهگانه- که شامل چهار بخش اصلی اقتصادی، فنی، زیستمحیطی و اجتماعی است- پرداخته است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که پزشکی (تشخیص) اولویت نخست، پزشکی (درمان) اولویت دوم، صنعت اولویت سوم، شیلات و آبزیان اولویت چهارم، خاک و آب اولویت پنجم، زراعت، باغداری و جنگلداری اولویت ششم و دام و طیور اولویت هفتم را در سرمایهگذاری و تحقیق و توسعه به خود اختصاص دادهاند.https://rahbord.csr.ir/article_124648_ad88de38435d460063a9726ed82dd1d8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220Impact of National Interests on Human Rights in World Trade Organizationتضاد و همکاری تجارت و حقوق بشر در پرتو مقررات سازمان جهانی تجارت124649FAاحسان فلاحیمحمدجعفر جوادیارجمندJournal Article19700101Relation between human rights and World Trade Organization (WTO), is only a small part of an old issue but it is an updated matter of trade and ethics. Various different human life arena cannot be easily separated in the process of globalization. International economics activities have an effect on human rights at the most remote place on the earth. The primary mission of World Trade Organization is coordinating economic activities of states organizations. But the main purpose of countries representatives in international organizations is maximizing their government’s interests. In this article, we seek to answer this question: What is the impact of national interests on human rights in World Trade Organization? Less developed and developed countries try to show that they are eager to establish a constructive linkage between human rights and trade rules in WTO. But, in fact, a conflict is going on between these two groups of countries. This conflict broken out over the commercial interests of countries, has a negative impact on human rights.رابطه بین حقوق بشر و سازمان جهانی تجارت، بخشی کوچک از مسئله قدیمی، اما بهروز تجارت و اخلاق است. در روند جهانیشدن عرصههای مختلف زندگی بشری را نمیتوان بهآسانی از یکدیگر تفکیک کرد؛ بهگونهای که فعالیتهای اقتصاد بینالملل بر حقوق انسانها در دورافتادهترین نقطه این کره خاکی تأثیر دارد. رسالت اصلی سازمان جهانی تجارت هماهنگی فعالیتهای اقتصادی دولتها با یکدیگر است، اما هدف اصلی نمایندگان کشورها در سازمانهای بینالمللی، بیشینهسازی منافع دولت متبوع خویش است. در این مقاله در پی پاسخ به این پرسش هستیم که منافع ملی کشورها چه تأثیراتی بر حقوق بشر در سازمان تجارت جهانی دارد؟ دولتهای کمتر توسعهیافته و دولتهای توسعهیافته چنین مینمایند که مشتاق ارتباط سازنده میان اصول حقوق بشری با قوانین تجاری در سازمان تجارت جهانی هستند، اما در عمل میان این دو دسته از کشورها جدالی سنگین در جریان است که حقوق بشر را تحت تأثیر منافع تجاری کشورها قرار میدهد.https://rahbord.csr.ir/article_124649_e7f6dd3598a0fdecd29fc2928d6a6c24.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310226420180220Methodological Critique of Islamic-Iranian Model of Progress: an Economic Perspectiveنقدی روششناختی به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت124650FAعبدالحمید معرفی محمدیJournal Article19700101What is the method of establishing an ideal model for progress and development? The first step for development is recognizing the contradictions of Iran’s society and then solving them. So we propose a new methodology that I called "holistic methodology". This methodology is based on phenomenology and dialectics. According to this methodology, we conclude that in order to we conserve social order, progress must be in conform it with the critical speed of social change. This critical speed must be consistent with the logic of motion in economic sphere. So development model must be designed with respect to this character of economic sphere. Of course, the problem of critical speed must be aligned in political and cultural sphere. So, the dialectical situation in social sphere leads to a paradoxical state in recognition of progress problems in mainstream development paradigm. We conclude that the main problem of progress is contradiction between legitimacy and efficiency. The main solution also is to devise a institutional design to solve contradictions. These contradictions are rooted in tension between the different layers of reality and also in the inconsistency of different logics in social sphere. So, we need a logic to give us development theories for recognizing and solving these contradictions.الگوی آرمانی برای توسعه و پیشرفت جامعه ایران با چه روشی باید بنا شود؟ جامعه ایران برای رسیدن به توسعه و گام برداشتن در مسیر پیشرفت در درجه نخست باید تضادهای درونی خود را حل کند. برای تبیین این ایده از روششناسی جدیدی استفاده میکنیم که نام آن را روششناسی کلنگر گذاشتهایم و تلفیقی از رویکرد پدیدارشناسی و روش دیالکتیکی است. با تحلیلهای انجامگرفته مبتنی بر این روششناسی به این نتیجه میرسیم که فرایند پیشرفت باید متناسب با یک سرعت بحرانی باشد تا نظم اجتماعی مختل نشود. این سرعت بحرانی متناسب با منطق حرکت در ساحت اقتصاد است. به همین دلیل نیز الگوهای توسعه باید با محوریت مسئله اقتصاد حرکت کند. البته خواهیم دید که راهحل مسائل اقتصادی نه در خود ساحت اقتصاد، بلکه باید در ساحت فرهنگ و سیاست جستجو شود. این وضعیت دیالکتیکی بین ساحات مختلف جامعه وضعیت متناقضی را به وجود آورده که تشخیص مسائل اصلی پیشرفت را با توجه به منطق صوری و ریاضی حاکم بر پارادایم غالب توسعه، با مشکل مواجه ساخته است. در این مقاله نشان دادهایم که مسئله اصلی پیشرفت را باید در تضادهای بین مشروعیت و کارایی جستجو کرد و راهحل آنهم نهادسازی در جهت حل این تضادها است. این تضادها، در تنش بین لایههای مختلف واقعیت و تحمیل منطق یک ساحت از جامعه به سایر ساحتها، ریشه دارد. به این منظور نیازمند منطقی هستیم که بتواند این تضادها را شناسایی و در قالب نظریات توسعه صورتبندی کند.https://rahbord.csr.ir/article_124650_2c3ac7afa18f8d72fcf83d1e402ea911.pdf