پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822A Flexible Structure, the Key Success of D-8 in the Futureساختار منعطف، کلید موفقیت دی- 8 در آینده پیش رو124588FAسهراب شهابیشیدا نعمتاللهیJournal Article19700101D-8 group was established in the course of international developments after the Cold War by the proposal of Necmettin Erbakan.D-8 members̕ aim was to find their place in the Muslim world and international system at that time. In the early days, D-8 had a rather promising start. Nevertheless, after a fairly short period due to domestic political changes in the most of D-8 members and especially Turkey, the performance of this group declined. Since the mid-2000 Iran has tried once again to reactivate the D-8. This article tries to examine the best way to re- activate the D-8. It is suggested that D-8, equipped with an informal and flexible structure as it was in the early days of its establishment, pursing the aim of coordinating the positions taken by its members towards the problems of Muslim world and in international organizations, would be a more desirable and successful institutionایجاد گروه هشت کشور اسلامی درحالتوسعه در حالی از سوی نجمالدین اربکان، نخستوزیر پیشین ترکیه مطرح شد که دولتهای عضو این گروه به دنبال یافتن جایگاهی جدید در جهان اسلام و نظام بینالملل بعد از جنگ سرد بودند. از اینرو پیشنهاد اربکان در ایجاد دی- 8 بهسرعت از سوی دولتهای عضو مورد استقبال قرار گرفت و فعالیت این گروه آغاز شد. با این حال شروع خوب عملکرد دی-8 پس از چندی و با تغییر رهبران دولتهای عضو این گروه رو به افول گذاشت. در این میان ج.ا.ایران در سالهای اخیر تلاش داشته است رونق دوباره را به این گروه بازگرداند. در این شرایط، مهمترین مسئله مورد بحث، چگونگی فعالکردن دوباره دی- 8 است. این مقاله بهدنبال آن است تا به این پرسش اصلی پاسخ دهد که گروه دی- 8 برای موفقیت و اعمال نقش مؤثر در عرصه بینالملل و جهان اسلام، بهتر است در چه مسیری فعال شود؟ این مقاله نتیجه میگیرد که بهترین مسیر برای فعالکردن دوباره دی- 8، اتخاذ دیدگاههای مشترک است که بتواند موقعیت آنها را در جهان اسلام و نظام بینالملل ارتقا دهد. لذا ایجاد ساختار تصمیمگیری غیربوروکراتیک و منعطف از سوی دی- 8، بهمانند جی-7 پیشنهاد میشود. این ساختار تصمیمگیری فرصتی را برای اعضای آن فراهم میکند که فارغ از چانهزنیهای وقتگیر و پرهزینه، بتوانند به دیدگاههای مشترک در موضوعات مورد علاقه در جهان اسلام و عرصه بینالمللی برسند.https://rahbord.csr.ir/article_124588_5b94a3e775ca4d237ff834d720492b50.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Investigating the Effects of Organizational Supervision by Using an Islamic Approach on Administrative Corruption in Public Organizations of Iranبررسی تأثیر نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران124589FAامین نیکپورسنجر سلاجقهعلیرضا عربپورعلیرضا منظری توکلیمسعود پورکیانیJournal Article19700101The aim of this research is to investigate the effect of organizational supervision by using an Islamic approach on administrative corruption in public organizations of Iran. This article is based on a correlation and descriptive research conducted by survey method. Study population consisted of all employees in public organizations of Iran and number of 3021 subjects were selected by using the two-stage cluster sampling. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (correlation test of Pearson, and structural equation modeling) were used and the data were analyzed by SPSS and Amos softwares. Data gathering tool was a questionnaire of the organizational supervision relied upon an Islamic approach designed by the researcher using the standard questionnaire of administrative corruption. The findings of research showed that there was a significant negative relationship between organizational supervision relied upon an Islamic approach and its sub-variables such as divine supervision, self-supervision, public supervision, and managerial supervision with administrative corruption.هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی بر فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمانهای دولتی ایران است و تعداد 3021 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای، بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری) استفادهشده است و دادهها از طریق نرمافزارهای SPSS و Amos مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته نظارت با رویکرد اسلامی و پرسشنامه استاندارد فساد اداری میباشند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی و زیرمتغیرهای آن، یعنی نظارت الهی، نظارت درونی، نظارت عمومی و نظارت مدیریتی با فساد اداری رابطه منفی معنیداری وجود دارد و نظارت سازمانی با رویکرد اسلامی بر فساد اداری اثر کاهنده دارد.https://rahbord.csr.ir/article_124589_5707e0b2a0e9d0766b095f1bc30e2078.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Legal Challenges of Using Production Sharing Contracts in the Iranian Oil and Gas Industryچالشهای قانونی استفاده از قراردادهای مشارکت در تولید در صنعت نفت و گاز ایران124590FAروح الله کهن هوشنژادسیدنصرالله ابراهیمیJournal Article19700101According to the part III, paragraph "d" of Article 3 of the Duties and Powers of the Ministry of Petroleum Act approved in 1391, to attract domestic and foreign investments for development of hydrocarbon fields with the priority of shared fields through the design of new models, including partnership with local and foreign investors and contractors, without transferring ownership of oil and gas reservoirs and production standards have been considered as parts of duties and powers of Ministry of Petroleum. The evolution of upstream contracts in oil and gas industry shows that participation has four main forms: production sharing agreements (contracts) (PSA/C), profit sharing agreements, joint venture contracts (JVC) and join operation agreements (JOA). So the word (participation) which has been used in the Duties and Powers of the Ministry of Petroleum Act does not tell us which kind of participation is intended. Moreover, if we assume this word refers to production sharing, it will have contradiction with the illegality of transfer of ownership of oil and gas in reservoirs because the ownership of reservoirs is indirectly transferred to the foreign petroleum company through ownership of production over the wellhead or delivery points or exporting point. Moreover, it contradicts other rules such as the article 3 of amendment of petroleum law approved in 1390 and article 129 of Fifth Five Year Plan as well.بهموجب قسمت سه از بند «ت» ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب 1391، جذب و هدایت سرمایههای داخلی و خارجی بهمنظور توسعه میدانهای هیدروکربوری با اولویت میدانهای مشترک از راه طراحی الگوهای جدید قراردادی ازجمله مشارکت با سرمایهگذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و با رعایت موازین تولید صیانتشده از وظایف و اختیارات وزارت نفت دانسته شده است. بررسی در تحولات قراردادهای صنعت بالادستی نفت و گاز نشان میدهد مفهوم مشارکت در این صنعت در چهار قالب اصلی موافقتنامهها یا قراردادهای مشارکت در تولید، موافقتنامههای مشارکت در سود، قراردادهای مشارکت در سرمایهگذاری و موافقتنامههای مشارکت در عملیات تحققیافته است. پس کلمه مشارکت بهکاررفته در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت از این حیث که مشخص نیست به کدامیک از انواع مشارکت در صنعت نفت و گاز اشاره دارد، دارای ابهام است. بهعلاوه، اگر کلمه مشارکت در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت را به مشارکت در تولید تفسیر کنیم، با شرط عدم انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن متناقض خواهد بود، زیرا برخلاف تصور رایج، در موافقتنامههای مشارکت در تولید، مالکیت مخازن حتی بهصورت غیرمستقیم و از طریق مالکیت بر منابع تولیدی در سرچاه یا نقطه تحویل یا نقطه صادرات به شرکت خارجی منتقل میشود. ضمن آنکه پذیرش مشارکت در تولید با اقتضای قانونی در دیگر قوانین نفتی کشور مثل ماده 3 قانون نفت اصلاح قانون نفت مصوب 1390 و ماده 129 قانون برنامه پنجساله پنجم قانون برنامه پنجساله پنجم در تضاد است.; طبقهبندی JEL: K12, K20, K40https://rahbord.csr.ir/article_124590_03ab54d39c32408318b7aad3964e82af.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822The Third Development Program (2000-2004): Context, Goals, Successes and Failuresبرنامه سوم توسعه (1383-1379)؛ زمینهها، اهداف،کامیابیها و ناکامیها124591FAاصغر محمدزادهعباس مصلینژادJournal Article19700101The third development program was implemented in the years 2000-2004. This program consists of three spheres: sectional, ultra sectional and implementation and supervision (including 26 chapters). The third development program was prepared by a reformist government by drawing upon experiences resulting from the first and second development programs. The most important goals of the 3rd development program are: reforms in bureaucracy and management, employment growth, reforms in taxes, privatization and high economic growth. The most important successes of the third development program are: creation of foreign currency reserves account, foreign investment growth, reform in currency system, reform and liberalization in financial markets, reform in budgeting system, favorable economic growth rate, paying attention aftertion to science, technology and IT and reform in bureaucracy and management. The most important failures of third development program are: increase in imports; slow increase in non-oil exports; increase in liquidity; high dependence of budget on oil revenue; slow and incomplete privatization; lack of targeted subsidies; non-reciept of taxes and low employment growth.برنامه سوم توسعه طی سالهای 1383-1379بهمرحله اجرا در آمد. این برنامه دارای بیستوشش فصل و شامل سه حوزه فرابخشی، بخشی و نظارت و اجرا است. برنامه سوم توسعه با استفاده از تجربه و عملکرد برنامههای اول و دوم توسعه توسط دولت اصلاحات تهیه و تدوین شد. مهمترین اهداف برنامه سوم توسعه شامل اصلاحات اداری و مدیریتی، رشد اشتغال، اصلاح امور مالیاتی، خصوصیسازی و افزایش رشد اقتصادی کشور است. اهم کامیابیها و موفقیتهای برنامه سوم عبارتند از: ایجاد حساب ذخیره ارزی؛ رشد سرمایهگذاری خارجی؛ اصلاح نظام ارزی (یکسانسازی نرخ ارز و ثبات در بازار ارز)؛ اصلاح و آزادسازی بازار مالی کشور؛ اصلاح نظام بودجهریزی؛ نرخ رشد اقتصادی بهنسبت مطلوب؛ کاهش تقریبی نرخ تورم؛ توجه به علم و فناوری و حوزه تکنولوژی اطلاعات و اصلاحات اداری و مدیریتی. همچنین مهمترین ناکامیهای برنامه سوم توسعه عبارتند از: افزایش بیرویه واردات؛ افزایش کند صادرات غیرنفتی؛ افزایش حجم نقدینگی؛ وابستگی شدید بودجه به درآمدهای نفتی؛ روند ناقص و کند خصوصیسازی؛ هدفمندنبودن یارانهها؛ عدم وصول درآمدهای مالیاتی و رشد اشتغال پایین.https://rahbord.csr.ir/article_124591_a57d1625f35a436ac78d0a2ee08b6adf.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Science and Technology Macro Intermediary Institutions; a Paradigmatic Model: the Case Study of Science and Technology Vice Presidencyمدل پارادایمی نهادهای کلان واسطه علم و فناوری کشور (مطالعه موردی: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دولت دهم)124592FAخلیل نوروزیمجتبی جوادیمحمد عبدالحسینزادهمحمدسعید تسلیمیJournal Article19700101Aim: The Vice Presidency of Science and Technology is an institution with a macro, fundamental and decisive role in the national innovation system of the IRI. Efforts to streamline this sector depends on strengthening the national innovation system of Iran. The main aim of this research is to present a paradigmatic model. Methodology: To achieve this aim, a methodology based on experiences and opinions was adopted. Also, by using Strauss and Corbin grounded theory approach and analysing, interviews made with officials, the categories of paradigmic model were identified. Findings: After processing the data according to the theory, a paradigmatic model was proposed. Results: Based on the theoretical analysis of data obtained from interviews, the contexts and interventions that help improve intermediary role as an action strategy were recognized. The paradigmatic model’s consequences are completion of science- wealth cycle, independency and national sovereigntyهدف: معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری بهعنوان نهاد واسطهای کلان، نقش اساسی و تعیینکنندهای در نظام ملی نوآوری کشور دارد. کارآمدکردن این نهاد، تلاش مهمی برای تقویت نظام ملی نوآوری کشور است. هدف اصلی این پژوهش، استخراج مدل پارادایمی (فرایندی) حاکم بر معاون علمی و فناوری بهمنظور ایفای نقش واسطهگری این معاونت در نظام ملی نوآوری است. روش پژوهش: این، یک پژوهش کیفی است. از میان انواع راهبردهای پژوهشهای کیفی، نظریه داده بنیاد انتخاب شده است. استفاده از روش دادهبنیاد نیز با تمرکز بر رهیافت استراوس و کوربین انجامشده است. بدین منظور ابتدا مصاحبههای انجام شده از مسئولان و متصدیان مناصب حساس این سازمان در دولت دهم مطالعه شد و بر اساس تجربیات و آرای آنها، مقولههای مدل پارادایمی حاکم بر این نهاد واسطهای احصا شدند. یافتهها: با طی مراحل پژوهشی دادهبنیاد، بیش از 500 کد باز که مربوط به پرسش و هدف تحقیق بود، شناسایی شد. پس از آن، کدگذاری انتخابی انجام شد و 31 کد محوری استخراج شد که در ذیل مقولههای مدل پارادایمی ازجمله مقولهمحوری، شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر و راهبردها و درنهایت پیامدها قرار گرفت. نتیجهگیری: بر اساس مدل پارادایمی، مقولهمحوری این مدل، واسطهگری علم و فناوری است که نیازمند شرایط علی همچون علل یکپارچهسازی، مدیریتی و ... است. شرایط زمینهای همچون زمینههای سیاسی و قانونی، ساختاری، خطمشی و اجرایی و عملیاتی نیز در این مدل نقش اساسی دارند. ظرفیتسازی، شبکهسازی و آیندهپژوهی و آیندهنگاری نیز ازجمله راهبردهای شناسایی شده برای ایفای نقش این نهاد کلان واسطهای تشخیص داده شدند. برای تحقق این راهبردها، بهینههایی برای تضمین ایفای نقش، کارایی مدیریتی و شفافیت احصا شدند که منجر به تحقق پیامدهایی از قبیل تکمیل زنجیره علم تا ثروت، خودکفایی و اقتدار ملی میشودhttps://rahbord.csr.ir/article_124592_65419a64707409003ff5292da263ee3d.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Political Future Studiesآیندهپژوهی سیاسی124593FAمحمدرحیم عیوضیJournal Article19700101In explaining relationship between politics and future studies, three kinds of approach could be supposed. Future studies in the field of politics containing issues such as political development, foreign policy, and the Islamic world. The other approach studies the future from the prespective of politics. There are many resources in this regard in political studies, most of which are devoted to the issues such as government, political power, participation and the geopolitics of the future world. The third approach is political future studies which consider politics as a future- oriented science and assume that in fact the present and past politics, in the time being or in the future, contains some aspirations for tomorrow which could be realized in the present time or the stage could be set for their realization in the future. This article tries to explore the feasibility of political future studies, to explain some dimensions of political future studies, and to formulate some strategies to implement political future studies.در تشریح رابطه سیاست و آیندهپژوهی، سه رویکرد متصور است. نخست، آیندهپژوهی در حوزه سیاست که موضوعاتی چون توسعه سیاسی، سیاست خارجی، جهان اسلام و... را شامل میشود که بهعنوان یکی از مؤلفههای مهم شکلدهنده آینده میتوانند موضوع فعالیتهای آیندهپژوهی باشند. رویکرد دیگر، آینده از دیدگاه علم سیاست است. در این زمینه منابع مختلفی در حوزه مطالعات سیاسی وجود دارد که به گزارههای متعددی درخصوص آینده اشاره داشته است که بخش قابلتوجهی از آنان به موضوع حکومت، قدرت سیاسی، مشارکت و ژئوپلیتیک آینده جهان و بسیاری از موضوعات آینده اختصاص دارد و رویکرد سوم آیندهپژوهی سیاسی، نسخهای از آیندهپژوهی که سیاست را علمی معطوف به آینده میبیند و قائل به این است که سیاست امروز و دیروز، درواقع خواستههای فردایی است که در امروز میتواند ساخته شود یا الزامات شکلگیری آن را در آینده فراهم کند. آنچه در این مقاله بر اساس ماهیت و قابلیت آیندهپژوهی و سیاست مدنظر است: بررسی امکانپذیری آیندهپژوهی سیاسی، تبیین وجوهی از آیندهپژوهی سیاسی و تدوین راهبردهایی در جهت تحقق آیندهپژوهی سیاسی میباشد.https://rahbord.csr.ir/article_124593_f8f5652b57d3a42a9a52ef6268e757e1.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Political Socialization; a Context for Relational Marketingجامعهپذیری سیاسی بستری برای بازاریابی سیاسی رابطهمند124594FAسید مسعود موسوی شفاییمحمد طالاری0000-0001-6346-2630Journal Article19700101The advent of political marketing theory can be considered as a combination of marketing and policy knowledge. Accordingly, any changes or improvements in the fundamental concepts of marketing and policy science could be applied in political marketing. In recent years, one of the key challenges of marketing has been establishing long term relations with customers and their loyalty. Many studies in marketing literature have been done in this area, but almost none of them concentrated on the following question: how can a political party could establish a long-term relationship with citizens and make them loyal to the party? The purpose of this study is to provide a relational model for political marketing in the context of a long-term relationship with citizens (voters) based on trust and mutual commitment. Our research methodology is the content analysis of scientific documents in the fields of marketing and politics. In this study, we consider political marketing as a process. At first, current political marketing models were studied to show their weaknesses. Then, according to the new definition of marketing, value creation process applied in our model. Finally, the process of political socialization for creating a common political culture and a context for value definition (as the basis of the model) was explained. Political relational marketing through creating mutual commitment and trust between political organizations and voters, reduces the risk of voting and facilitates the voters’ decision making process and their loyalty.ظهور نظریه بازاریابی سیاسی را میتوان نتیجه ترکیب دو دانش بازاریابی و سیاست دانست. بر این ; اساس، هرگونه تغییر یا بهبود در مفاهیم بنیادین علوم بازاریابی و سیاست باید در دانش بازاریابی سیاسی نیز نمود یابد. یکی از چالشهای اصلی بازاریابی در سالهای اخیر، برقراری ارتباط بلندمدت با مشتریان و وفادارکردن آنها است. در ادبیات بازاریابی در این زمینه مطالعات زیاد صورت گرفته، اما تاکنون کمتر پژوهشی به این موضوع پرداخته است که چگونه یک حزب یا جریان سیاسی میتواند با برقراری ارتباط بلندمدت با شهروندان و وفادارکردن آنها زمینه حضور پررنگ و مستمر خود در عرصه سیاست را تضمین کند؟ از اینرو، هدف این پژوهش ارائه مدل بازاریابی سیاسی رابطهمند برای برقراری ارتباط بلندمدت مبتنی بر اعتماد و تعهد متقابل با شهروندان (رأیدهندگان) است. روش پژوهش تحلیل محتوای مستندات علمی دو حوزه علمی بازاریابی و سیاست است و دیدگاه ما به بازاریابی سیاسی در این پژوهش، فرایندی است. در ابتدا مدلهای بازاریابی سیاسی کنونی مورد بررسی و نقد قرار گرفت تا در مدل ارائهشده نقاط ضعف پوشش یابد. سپس بر اساس تعریف جدید بازاریابی فرایند خلق ارزش وارد مدل شد و درنهایت، فرایند جامعهپذیری سیاسی با هدف ایجاد یک فرهنگ سیاسی مشترک و مبنایی برای تعریف ارزش زیربنای مدل قرار گرفت. مدل بازاریابی سیاسی رابطهمند با ایجاد تعهد و اعتماد متقابل بین سازمان سیاسی و رأیدهندگان باعث کاهش خطر رأی دادن، تسهیل فرایند تصمیمگیری رأیدهندگان و وفاداری آنان میشود.https://rahbord.csr.ir/article_124594_1d7bb5372b4904da2cab749da5bb1bcc.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Explanation of the Phenomenon of Scientific Vitality and Dynamism in Scientific Centers from Perspective of Academic Elites: A Study According to "Phenomenology"تبیین پدیده نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی از منظر نخبگان دانشگاهی: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی124595FAزینب محمدزادهکیوان صالحیJournal Article19700101Scientific vitality and dynamism is the most important factor of growth and excellence in the scientific centers. Sensitivity of this subject, lack of consensus in definition of “the phenomenon of scientific vitality and dynamism” and lack of a clear explanation of real examples and indicators of the favorable scientific vitality and dynamism in scientific and academic centers, led to this study that analyzed this phenomenon. Data were gathered in semi-structured interviews with 22 participants (12 graduate students and 10 professors of scientific board) by purposive sampling. Also, the Colizzi’s seven- step method was employed for information analysis. The theoretical saturation of data was obtained in fourteenth interview but in order to accreditation findings, it continued to the twenty-second interview. The results of this study were showed to the professors that participating in this research and the results were confirmed. Findings of this research represent reference definitions of “scientific vitality and dynamism” in 4 (individual, team, organizational and social) dimensions, indicators of scientific vitality and dynamism were explained from the systematic perspective to system elements for promoting the development of this phenomenon and moving in the scientific authority.نشاط و پویایی علمی، مهمترین عامل بالندگی و تعالی در مراکز علمی و دانشگاهی است. حساسیت این پدیده و فقدان اجماع در تعریف پدیده نشاط و پویایی علمی و تبیینی روشن از مصادیق و نشانگرهای نشاط و پویایی علمی مطلوب در مراکز علمی و دانشگاهی، موجب شد تا این پدیده در پژوهش حاضر مورد واکاوی قرار گیرد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 مشارکتکننده (تعداد 12 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد 10 نفر اعضای هیئتعلمی) گردآوری شد و به روش کُلایزی تحلیل گردید؛ در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصل گردید. بهمنظور اعتباربخشی یافتهها، مصاحبهها تا بیست و دومین نفر ادامه یافت. نتایج حاصل از این مطالعه به استادان شرکتکننده در این پژوهش ارائه و نتایج مطالعه، تأیید شد. تحلیل دادهها به ارائه تعریفهای مرجع از نشاط و پویایی علمی در چهار بعد فردی، تیمی، سازمانی و اجتماعی منتهی شد و بهمنظور زمینهسازی برای ارتقای بالندگی و حرکت در راستای مرجعیت علمی، شاخصهای نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی از منظر عناصر سیستمی تبیین گردید.https://rahbord.csr.ir/article_124595_fc5a97843c7eceec3bc5799fdb82ee62.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310225220160822Pathology of Regional Development Management in Iran and Selecting an Optimal Managerial Patternآسیبشناسی وضع موجود و ارائه الگوی مطلوب مدیریتی توسعه منطقهای در ایران124596FAعلیرضا محمدیکرامتاله زیاریJournal Article19700101Based on the opinion of researchers, regional development in Iran during recent decades has been associated with un-sustainability. This problem results from the lack of an optimal management pattern and the existence of an inappropriate pattern of regional management. This article is a documentary survey with a descriptive and analytical approach, aiming at providing a pathology and selecting optimal management pattern of regional development. The statisticals society of the research is the regional development experts that 370 of them have been chosen with the use of cluster sampling and Cochran equation from universities throughout the country. In addition, 30 persons were certified to do interviews based on Delphi technique and weight parameters and options. Questionnaire validity coefficient by using the CVR equation amounted to 0.80 and its reliability by using Cronbach method amounted to 0.926, which is the equivalent of 0.827 Gotman. The validity and reliability of the tool is of high limit. The result of Kolmogorov-test is at the significant level of 0.05, statistics showed that the figure is higher than the significance and normal level. For this weighting the criteria and parameters, ANP method and for ranking and choosing optimum regional management, decision-making models including multiple-ANP, SAW, ELECTREII, PROMETHEEII and TOPSIS were used. The results of this research show that among different patterns of management, "the pattern of good governance" is at the top of levels. At the end, some suggestions in the context of the results are providedبر اساس نظرات پژوهشگران، توسعه منطقهای در ایران طی دهههای اخیر با ناپایداری همراه بوده است. این مسئله تا حد زیادی به کاستیهای الگوی موجود و فقدان الگوی مطلوب مدیریتی ارتباط دادهشده است. این مقاله با استفاده از روش اسنادی و پیمایشی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی، باهدف آسیبشناسی وضع موجود و انتخاب الگوی مطلوب مدیریتی توسعه منطقهای تدوین شده است. جامعه آماری پژوهش متخصصان حوزه توسعه منطقهای هستند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و معادله کوکران 370 متخصص، در سطح دانشگاههای کشور برای انجام پرسشگری انتخابشده و از 30 خبره برای انجام روش دلفی و وزندهی به معیارها و گزینهها پرسشگری بهعملآمده است. ضریب روایی پرسشنامه با استفاده از معادله CVR، 80درصد و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرون باخ 926درصد و روش گاتمن معادل 827درصد محاسبهشده است که روایی و پایایی ابزار را در حد بالایی تأیید میکنند. نتیجه آزمون کولموگروف- اسمیرنوف در سطح معنیداری 05/0 نشان داد که رقم آمارها بالاتر از سطح معنیدار و در حد نرمال است. از آمار توصیفی و استنباطی برای آزمون فرضیات استفادهشده است. برای وزندهی به معیارها از روش ANP و برای رتبهبندی و انتخاب الگوی مطلوب مدیریتی از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره شامل ANP، SAW، TOPSIS، ELECTREII و PROMETHEEII استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که از بین الگوهای مدیریتی متفاوت، «الگوی حکمروایی خوب» برترین گزینه از بین گزینههای محتمل است. در پایان پیشنهاداتی در چارچوب یافتههای پژوهش ارائه شدهاند.https://rahbord.csr.ir/article_124596_adf6d7a6fb3dfcc7c91cdc7ec0096a57.pdf