پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Presenting "the 10-Step" Model of Human Resources Strategy Formulation Based on Strategic Reference Points (SRP)ارائه مدل ده مرحلهای تدوین استراتژی منابع انسانی برمبنای نقاط مرجع استراتژیک124569FAاحسان مهربانفرحامد دهقانانمحسن ورمزیارJournal Article19700101In this study, "the 10-Step" model, based on Strategic Reference Point (SRP), internal and external environment analysis, and also a focus group of human resource professionals is developed for Iran petroleum industry. All organizational posts are categorized into 4 groups of paternalistic, secondary, contractual, & commitment, and for each category, fundamental and functional strategies along with subsequent actions are provided. A qualitative research methodology is applied by selecting Delphi and deep interview techniques; and research population includes all staff of a well-known Research Technology Organization (RTO) in Iran petroleum industry. corobining a strategic framework with ameliorating actions enables the organization to provide consolidation and consistency in its human resource systems such as recruitment, labor relations, performance appraisal and compensation. As strategic human resource planning is a key factor in the reinforcement of human resources, presenting strategies scrupulously and connecting them in a streamlined order with organization plans plays a critical role to rectify the main HR problems. This research aims to delineate a comprehensive and step by step model in order to formulate human resource strategy for the studied case and also other organizationsدر این تحقیق مدلی تلفیقی «ده-گامه» بر اساس نقاط مرجع راهبردی و تحلیل محیط درونی و بیرونی جهت تدوین استراتژی منابع انسانی در سازمان مورد مطالعه «صنعت نفت» ارائهشده است. کلیه مشاغل سازمان هدف در چهار بعد پدرانه، ثانویه، پیمانکارانه و متعهدانه طبقهبندیشده و برای هر دسته شغل، استراتژی اصلی و کارکردی به همراه اقدامات و الزامات بهبود متناسب تدوینشده است. روش اجرای تحقیق کیفی بوده و جامعه پژوهش یک سازمان پژوهش و فناوری فعال در صنعت نفت میباشد که از تکنیک پنل خبرگان و مصاحبه استفادهشده است. با استفاده از الحاق نتایج بهدستآمده در چارچوب استراتژیهای اصلی و اقدامات بهبود ارائهشده میتوان یکپارچگی و سازگاری زیرسیستمهای منابع انسانی شامل تأمین، روابط با کارکنان، ارزیابی عملکرد و جبران خدمات را در سازمان هدف به نحو اثربخشی تأمین کرد. از آنجاکه مدیریت استراتژیک منابع انسانی عنصری کلیدی در تقویت منابع انسانی سازمان است، ارائه صحیح و جامع و ارتباط آن با اقدامات بهبود میتواند نقشی مهم در حل دیگر مشکلات عمده سازمان نیز داشته باشد. این تحقیق میکوشد مدلی جامع و گامبهگام را جهت تدوین استراتژی منابع انسانی ارائه دهد که قابلاستفاده برای سازمانهای دیگر باشد.https://rahbord.csr.ir/article_124569_2798a94113a373265523fa3d7afa47db.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220The Concept of Environmental Justice and Its Reflection on Regional and International Documentsمفهوم عدالت زیستمحیطی و انعکاس آن در اسناد منطقهای و بینالمللی124570FAرضا اسدی خمامیمهدی عباسی سرمدی0000-0003-2622-5593Journal Article19700101The Universal Declaration of Human Rights, has been collected with an emphasis on non-discrimination between people and the right to food for all. The progress of civilization, especially after the Industrial Revolution led to the destruction of the environment. Human efforts to protect the environment were intensified in the late twentieth century but most of this activity has focused on the prevention of environmental degradation and has ignored the effects of environmental degradation on people. In international law, generally, there is no mechanism for compensation for people injured from environmental degradation. The concept of environmental justice is a new topic in international law. For this purpose, at first, we try to differentiate between environmental justice and environmentalism. Afterwards, we examine the aspects of environmental justice in regional and international documents for indicating the necessity of a legal system for environmental justice.اعلامیه جهانی حقوق بشر با تأکید بر عدم تبعیض و حق دسترسی به غذا برای آحاد مردم، تدوین شده است. پیشرفت تمدن، بهخصوص بعد از انقلاب صنعتی موجب تخریب گسترده محیطزیست شده است. تلاش بشر برای محافظت از محیطزیست از اواخر قرن بیستم شدت یافت، اما اغلب این فعالیتها بر جلوگیری از تخریب محیطزیست تمرکز داشته است و بر آثار تخریب محیطزیست بر انسانها توجهی نکرده است. بهطورکلی در حقوق بینالملل، سازوکاری برای جلوگیری یا جبران خسارت برای انسانهایی که قربانی تخریب محیطزیست میشوند، پیشبینی نشده است. مفهوم عدالت زیستمحیطی از مقولههای جدید حقوق بینالملل است و بدین منظور ابتدا به بحث درباره عدالت زیستمحیطی و محیطزیستگرایی میپردازیم تا تفاوت آنها را مشخص کنیم و سپس جنبههای عدالت زیستمحیطی در اسناد منطقهای و بینالمللی را مورد بررسی قرار میدهیم تا ضرورت ایجاد یک نظام حقوقی ناظر بر عدالت زیستمحیطی را نشان دهیم.https://rahbord.csr.ir/article_124570_e0703e649eaee9b323ddb1e52e2fd205.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Responsibility to Protect Doctrine: a Comparative Study of the Approaches Taken by P5 to Crises in Lybia and Syriaدکترین مسئولیت حمایت: بررسی تطبیقی رویکرد اعضای دائم شورای امنیت در قبال بحرانهای لیبی و سوریه124571FAزهرا دولتخواهسیدجواد امامجمعهزادهJournal Article19700101The present century due to new concerns and challenges regarding international human crises and increase in world expectations to adequately, timely and purposeful respond to them, witnesses more signifiant developments compared to the past century. The instrumental use of the concept of human rights to intervene in the internal affarirs of other countries by great powers to ensure their own objectives and national intersts and also deep and serious differences regarding the manner, time and legitimacy of military intervention by the international community have made humanitarian intervention a controvrsial solution for human crises. In this regard, the ratification of responsibility to protect doctrine at the UN 2005 World Summit and its recognition as an accepted international norm, suggests an important step taken by the international community for adopting an approach to solve international human crises. Although the practical test of this doctrine in Lybian crisis and efforts made for applying this model to Syria provoked once again harsh criticisms against great powers, particulary the permanent members of the Security Council, this article while taking a look at responsibility to protect doctrine, tries to conduct a comparative study of approaches taken by P5 to crises in Lybia and Syria.قرن حاضر به دلیل بروز نگرانیها و چالشهای جدید پیرامون بحرانهای بشری بینالمللی و افزایش سطح انتظارات جهانی برای پاسخگویی مناسب، بهموقع و هدفمند به آنها، شاهد تحولات شگرفی در مقایسه با قرن گذشته است. استفاده ابزاری قدرتهای بزرگ از مفهوم حقوق بشر برای مداخله در امور داخلی سایر دولتها جهت تأمین اهداف و منافع ملی و اختلافنظر عمیق و جدی درخصوص نحوه، زمان و مشروعیت مداخله نظامی توسط جامعه جهانی موجب گردید تا مداخله بشردوستانه برای مقابله با بحرانهای بشری به یکی از پویاترین مباحث بینالمللی تبدیل شود. در این زمینه، تصویب دکترین «مسئولیت حمایت» در اجلاس سران سازمان ملل متحد در سال 2005 و تبدیل آن به هنجار پذیرفتهشده بینالمللی، حکایت از گام مهم جامعه جهانی برای اتخاذ رویکردی واحد در قبال بحرانهای بشری بینالمللی داشت. هرچند آزمون عملی این دکترین در بحران لیبی و تلاش برای تکرار این الگو در سوریه، بار دیگر انتقاداتی را متوجه قدرتهای بزرگ، بهویژه اعضای دائم شورای امنیت بهعنوان مرجع صلاحیتدار صدور مجوز برای اقدام در قالب دکترین «مسئولیت حمایت» کرد. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن بررسی دکترین مسئولیت حمایت، رویکرد اعضای دائم شورای امنیت در قبال بحرانهای لیبی و سوریه بهطور تطبیقی مورد ارزیابی قرار گیرد.https://rahbord.csr.ir/article_124571_0f4ec2de5c9916d86cc5ba83c3df5c79.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Analysis of Self Defense in the Statute of the Permanent International Criminal Courtدفاع مشروع در اساسنامه دادگاه کیفری بینالمللی124572FAحسن حاجیتبار فیروزجاییفائزه عیوضینسیم چیتگرJournal Article19700101In the Statute of the permanent International Criminal Court in 1998 (Article 31(1) (c)), the possibility of appeal to acquittal defense including self-defense in relation to international crimes has been predicted. Relying upon library and analytical - descriptive method and with the aim of the analysis of the rules and issues related to self-defense within the statute of international criminal court, 1998, and to provide logical comments to eliminate or reduce the ambiguities in its provisions, this article concludes that the best justification for the philosophical basis of self-defense is the theory of right to self-defense considering that the circumstances of self-defense in the Statute have not been accepted clearly. With regard to the license extracted from Article 21, this objection to self-defense could be solved by reference to the general principles stipulated in national law and other legal systems of the worldدر ماده 31 (1) (c) اساسنامه دادگاه کیفری بینالمللی دائمی 1998، امکان استناد به دفاعیات تبرئهکننده ازجمله دفاع مشروع در جنایات بینالمللی نیز مورد پیشبینی قرارگرفته است. در این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای و توصیفی- تحلیلی و بررسی مفهوم، مبانی دفاع مشروع بهویژه مبنای فلسفی، موضوع و نیز شرایط پذیرش آن در مقررات اساسنامه مزبور و با لحاظ پرسشهای مندرج در آن چنین نتیجهگیری شده است که نخست، بهترین توجیه برای مبنای فلسفی دفاع مشروع در پرتو اساسنامه مذکور، نظریه اجرای حق میباشد. دوم، موضوع تجاوز در دفاع مشروع علاوه بر تجاوز به نفس و مال، شامل تجاوز به عرض، ناموس و آزادی تن نیز میشود. سوم، در صورت امکان فرار برای شخصی که مورد حمله قرار گرفته، تمسک به دفاع مشروع قابل توجیه نیست.https://rahbord.csr.ir/article_124572_c864c30abb9ed665a4286d061c670d51.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Feasibility of Forming Regional System in the Persian Gulf Cooperation Councilامکانسنجی شکلگیری سامانه منطقهای در شورای همکاری خلیجفارس124573FAابراهیم عباسیمحسن شکریJournal Article19700101Structural transformation in international relations after the Cold War has entered the world into a new phase with transition characteristics. This has made regional cooperation around the world more important. Therefore, regional policies have not only become a measure of success in each of the countries in the region, but also they require the participation of all countries in the region in the process of regionalism. Regionalism is only possible in the context of a regional system. The Persian Gulf Cooperation Council is one of the most important projects, in the Middle East and North Africa. In this article, we try to study the feasibility of forming a regional system in the Persian Gulf Cooperation Council by an analytical model based on variables affecting the political, economic, security and socio - cultural context of political, economic, security and social systems. This article assumes that due to challenges and limitations facing the Persian Gulf Cooperation Council, it has not obtained a great deal of success in the context of integration and regionalism The Persian Gulf Cooperation Council is now faced with uncertainty. The findings also indicate that variables affecting the political, economic, security and socio - cultural context of political, economic, social, security and cultural systems, confirms this assumptionدگرگونیهای ساختاری در روابط بینالملل پس از پایان جنگ سرد، جهان را وارد مرحله انتقالی با ویژگیهای تازه کرده است. این تحول باعث شده تا همکاریهای منطقهای در نقاط گوناگون جهان اهمیت بیشتری پیدا کند؛ بهگونهای که موفقیت در سیاستهای منطقهای، نهتنها تابعی از تدبیر هر یک از کشورهای منطقه، بلکه مستلزم مشارکت کلیه کشورهای منطقه در فرایند منطقهگرایی است. منطقهگرایی نیز در بستر یک سامانه منطقهای امکانپذیر میشود. با عنایت به اینکه شورای همکاری خلیجفارس بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای منطقهگرایی در میان سایر طرحها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مطرح است، در این مقاله درصدد هستیم امکان شکلگیری سامانه منطقهای شورای همکاری خلیجفارس را با ارائه یک الگوی تحلیلی در چارچوب سامانه سیاسی، سامانه اقتصادی، سامانه امنیتی و سامانه اجتماعی-فرهنگی موردسنجش قرار دهیم. فرض مهم این نوشتار آن است که شورای همکاری خلیجفارس با چالشها و محدودیتهای درونمنطقهای (متغیرهای درونسامانهای) زیادی مواجه نیست که موفقیت آن را با تردید روبهرو سازد. یافتههای پژوهش نیز با بررسی متغیرهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی- فرهنگی در چارچوب سامانه سیاسی، سامانه اقتصادی، سامانه امنیتی و سامانه اجتماعی- فرهنگی این فرض را تأیید میکند.https://rahbord.csr.ir/article_124573_abab511bdb2216e5eaa425a3cd3b885f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220International Responsibility of States Sending Weapons to Terrorist Groups in Syriaمسئولیت بینالمللی دولتهای ارسالکننده تسلیحات به گروههای تروریستی در سوریه124574FAسیدمصطفی کازرونیعباس تدینیJournal Article19700101With the beginning of Syrian crisis in 2011, the opponent governments of Syrian regime tried in different ways to undermine and eventually overthrow the popular Syrian government. In this regard, the most important effort have been sending weapons, specially chemical weapons, to terrorist groups, particularly ISIS that has been intensified since the chemical attacks by terrorists in August 2013 in Syria. Obviously the entities in charge of arms sending have not been ordinary citizens in spite of some evidence, this article tries to answer the following questions by adopting a cross-sectional approach and citing the binding principles of international law and authentic scientific sites .Which foreign governments take part in arms support of terrorists in Syria? How the international responsibility for supporting terrorist by means arms supply in Syria could be assigned to them? The results of this study suggest that according to explicit international law prohibition on supporting terrorism in a variety of ways and jus cogens like non-intervention, non-aggression, neutrality in conflicts in international law, those who provide terrorist groups with external financial, weaponry and media support in Syria, can be assumed responsible for terrorist acts. So, the international responsibility of Western and Arab states and certain international organizations is proved in Syriaبا آغاز بحران سوریه در سال 2011 میلادی، دولتهای مخالف نظام سوریه به اشکال مختلف کوشیدند تا نظام مردمی سوریه را تضعیف و در نهایت ساقط کنند. در این راستا اصلیترین تلاش آنها ارسال تسلیحات، بهویژه تسلیحات شیمیایی به تروریستها با تابعیتهای مختلف علیالخصوص داعش بوده است که بالاخص از زمان وقوع حملات شیمیایی بهوسیله تروریستها در اوت 2013، تشدید شده است. این تلاشها امروزه محکوم به شکست شده و دول تسلیحکننده تروریستها در سوریه درصدد آن هستند تا با طرح ادعاهایی همچون مستقلبودن گروههای تروریستی در سوریه، از مسئولیت بینالمللی شانه خالی کنند. در این مقاله، کوشیده شده است که علیرغم بدیهیبودن موضوع، از طریق اتخاذ یک روش تحلیلی- توصیفی و با استناد به اصول و قواعد الزامآور حقوق بینالملل و قطعنامههای مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به این پرسشها پاسخ داده شود که چه دولتهایی در جنگ سوریه در ارسال تسلیحات به گروههای تروریستی، مسئول بینالمللی تلقی خواهند شد؟ به چه نحوی مسئولیت بینالمللی دول بیگانه در ارسال تسلیحات به تروریسم در سوریه به اثبات میرسد؟ نتیجه تحقیق حاضر بدینصورت است که ارسال تسلیحات توسط ایالاتمتحده آمریکا و چندین کشور اروپایی و عربی مخالف نظام سوریه به گروههای تروریستی در سوریه به دلیل نقض تعهدات قواعد آمرهِ بینالمللی همچون منع حمایت از تروریسم بهانحای مختلف، اصل عدممداخله، عدم تجاوز که نقض فاحش قواعد بینالمللی در حقوق بینالملل محسوب میشود و نیز قابلیت انتساب جنایات بینالمللی ارتکابی گروههای تروریستی همچون داعش، جبهه النصره، سکورالشام که همگی از گروههای تابعه القاعده هستند به دول فوقالذکر، مسئولیت بینالمللی دول غربی و عربی بهویژه ایالاتمتحده آمریکا در ارسال تسلیحات به گروههای تروریستی در سوریه اثبات میشود.https://rahbord.csr.ir/article_124574_62566d0afb0fa7212c5049505b522ae8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Confrontation between Islam and Liberalism in Approaching Democracyرویارویی اسلام و لیبرالیسم در روی آوری به دموکراسی124575FAعلی رضا شجاعی زندJournal Article19700101Studies aimed at to exploring relationship between religion and democracy have paid little attention to the concerns existing in the second side of this relationship. This article claims that a conceptual examination of democracy and a survey of its history show that existing suspicions are originated of a confrontation between Islam and democracy rather than their inherent conflict, and is related to the domination of liberal democracy that is defined as the liberal reading of democracy. Therefore, having made a historical and corceptal reflection on democracy, the anthor studies affnities existing between Islam and liberalism on the one hard and democracy, on the other hand, then he compares their differences as two rival political philosophies to prove his initial claimبررسیهای صورتگرفته درباره نسبت دین و دموکراسی، کمتر به تشویشی که در سویه دوم مسئله وجود دارد، توجه داشتهاند. مدعای ما در این مقاله این است که واکاوی دقیق مفهومی و وارسی سرگذشت تاریخی دموکراسی نشان میدهد که چالش و بدگمانیهای موجود، بیش از آنکه از تعارض ذاتی میان آن دو برخاسته باشد، از رویارویی اسلام و لیبرالیسم نشئت میگیرد و مربوط به غلبه لیبرال دموکراسی و خوانش لیبرال از دموکراسی است. از همین رو، پس از توقف و تأمل مفهومی- تاریخی در اطراف دموکراسی، به بررسی میزان همسوییهای لیبرالیسم و اسلام با دموکراسی خواهیم پرداخت و سپس تفاوتهای آن دو را بهمثابه دو فلسفه سیاسی رقیب، مورد بررسی و مقایسه قرار خواهیم داد و بدین طریق بر مدعای آغازین بحث صحه خواهیم گذارد.https://rahbord.csr.ir/article_124575_b36b7368f4a6bbc18988076a01e4d4f9.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Real Exchange Rate Effect on Non-Oil Trade Balance (Experimental Comparison of between Iran and Turkey)تأثیر نرخ ارز حقیقی بر تراز تجاری غیرنفتی (مقایسه تجربه ایران و ترکیه)124576FAمحمداعظم رجبیانمصطفی سلیمیفرJournal Article19700101This article studies the relationship between non-oil trade balance and real exchange rate in Iran, based on Rose and Yellen corrected model, by using annual data during period 1981 - 2013. First, in order to investigate the stationarity of variables, the augmented Dicky-Fuller test was used, and to check the validity of the Dicky-Fuller test, Perrone structural break test was applied. Moreover, in order to determine the long-run relationships and short-run dynamics between non-oil trade balance and real exchange rate, and also the GDP of Iran and that of Turkey, the ARDL model was utilized. Regarding to positive effects of real exchange rate on trade balance in the short run; devaluation policy can be useful for policymakers to improve non-oil trade balance of Iran-Turkey.but there is no long-run relationship between non-oil trade balance of Iran and its real exchange rate. Moreover, in the short and long-run, the GDP of Iran has negative effect on trade balance and the at of Turkey has positive effect on trade balance, which is based on macroeconomics theories.این مقاله، به بررسی ارتباط میان تراز تجاری غیرنفتی ایران و نرخ ارز حقیقی با استفاده از معادله تراز تجاری، بر مبنای الگـوی اصلاحشده رز و یلن و با بهکارگیـری دادههای سالانه، طی دوره 1391-1359 پرداخته است. ابتدا برای بررسی پایایی متغیرها از آزمون دیکی- فولر تعمیم یافته و برای بررسی صحت نتایج آزمون دیکی- فولر، آزمون شکست ساختاری پرون انجام شده است، همچنین بهمنظور تعیین روابط بلندمدت و پویاییهای کوتاهمدت میان تراز تجاری غیرنفتی ایران با متغیرهای نرخ ارز حقیقی، تولید ناخالص داخلی ایران و تولید ناخالص داخلی ترکیه از الگوی ARDL استفاده شده است. با توجه به تأثیرگذاری مثبت تغییرات نرخ ارز حقیقی بر تراز تجاری در کوتاهمدت، سیاست کاهش ارزش پول ملی میتواند بهعنوان یک سیاست تأثیرگذار در بهبود بخشیدن به روند تراز تجارت غیرنفتی ایران و ترکیه، مورد استفاده سیاستگذاران واقع شود، اما در بلندمدت ارتباط معناداری بین نرخ ارز حقیقی و تراز تجاری مشاهده نشد. همچنین تغییرات تولید ناخالص داخلی ایران، اثر منفی و تولید ناخالص داخلی ترکیه، اثر مثبت قابلتوجهی بر تراز تجاری در کوتاهمدت و بلندمدت دارند که مطابق با تئوریهای اقتصاد کلان است.https://rahbord.csr.ir/article_124576_0c5986ba4acd9d6210ced4a4a8e3af11.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310224420160220Nursing Professional Excellence Practical Model: A Qualitative Research Based on Payvar Theoryطراحی مدل کاربردی تعالی حرفهای پرستاران؛ مطالعه کیفی با استفاده از نظریه پایور124577FAرفعت رضاپور نصرآبادعلیرضا نیکبخت نصرآبادیJournal Article19700101This article aims at designing a practical model for nursing professional excellence and providing some effective factors based on Payvar or “Grounded Theory” in forming extra role behaviors. This qualitative study was carried out on the basis of Payvar or "Grounded Theory" of Corbin & Strauss copy in 2008. Participants in this study were among nurses and from different ranks. Participants were selected based on assigned indicators, "Snowball Sampling Method". Data are collected through in depth semi-structural interviews. In this study, nineteen interviews were held with fifteen participants. Upon the analysis of the data and doing constant comparisons for the purpose of conceptual accumulation, 1450 primary codes, 35 primary categories,8 sub categories and 3 themes were derived in the frame of a conceptual model consisting of extra role professional behaviors, strategic professional insight, and professional talents management. The research results imply differences between excellence nurses behaviors and their specific characteristics. The emergence of the extra role behaviors need to be encouraged. The role of managers is important in this situation. Deducting the appropriate policy and strategies for emerging extra role behaviors in nurses and improving quality of care services are considered necessary. With the application of the nursing professional excellence model in medical centers, we can ensure the quality of care services and commitment to the persistent improvement of the nursing services.در این مقاله که باهدف تبیین فرایند تعالی حرفهای پرستاران و ارائه مدل کاربردی به کمک نظریه پایور انجام شده است، عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتارهای تعالیخواه کشف و تبیین گشته و مدل کاربردی تعالی حرفهای پرستاران ارائه شده است. این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از نظریه پایور انجام شده است. شرکتکنندگان در پژوهش از میان پرستاران و از ردههای مختلف بودند که بهصورت مبتنی بر هدف، گلوله برفی و تئوریک انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق نیمه ساختاری بوده است. در این مطالعه نوزده مصاحبه با پانزده شرکتکننده انجام شده که دادهها پس از پیادهسازی، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.: تجزیهوتحلیل دادهها و انجام مقایسات مداوم بهمنظور تراکم مفهومی، در نهایت منجر به استخراج طبقات یا درونمایههایی شد که فرآیند تعالی حرفهای را نشان میداد. در این مطالعه درمجموع 1450 کد اولیه، 35 طبقه اولیه، 8 زیر طبقه و 3 زمینه نهایی استخراج شد. طبقات اصلی (تمها) شامل: رفتارهای فرانقش حرفهای، بینش راهبردی حرفهای و مدیریت استعدادهای حرفهای هستند: نتایج حاصل نشان داد که برای دستیابی به تعالی حرفهای، دارا بودن برخی از ویژگیها و نگرشهای فردی ازجمله ارزشآفرینی برای خود و نیز حفظ و توسعه ارزشهای حرفهای بهعنوان رفتارهای فرانقش حرفهای، لازم و ضروری است؛ اما بروز رفتارهای فرانقش، نیازمند ترغیب و تشویق میباشد. در این میان نقش مدیران حائز اهمیت است. بروز چنین رفتارهایی تنها در محیطهای حمایتکننده که توسط خانواده و بهویژه مدیریت سازمان ایجاد میشود، میسر خواهد بود.https://rahbord.csr.ir/article_124577_3abda9cd520611871c92e059726ccf64.pdf