پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420The Crisis of Hostage Taking and the Sanctions against Iranبحران گروگانگیری و تحریم ایران124309FAحسنعلی فرجی سبکبارJournal Article19700101Iran-US relations, after Islamic Revolution, have faced a number of ups and downs. Occupation of the US Embassy in Tehran followed by US sanctions against Iran can be considered the first serious confrontation between the two countries after the fall of Shah. ;
This article tries to study the measures taken and sanctions imposed by the US against Iran after occupation of its Embassy in Tehran. The focus of this article is on the period between November 4, 1979 (start of crisis) and June 20, 1981(release of hostages). The main question is: what factors caused the inposition of US sanctions against Iran at that period of time? The key assumption in this article is that the occupation of US Embassy and taking its members hostage has been the main reason for the imposition of sanctions against Iran. This study will first examine the US aims and pretexts to impose sanctions and then the crisis of hostage taking and the US measures. against Iran;روابط ایران و ایالات متحده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است. تصرف سفارت ایالات متحده در تهران و به دنبال آن تحریمهای ایران را میتوان نخستین مواجه جدی میان دو کشور پس از سقوط شاه دانست. هدف این نوشتار بررسی اقدامات و تحریمهای اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، پس از تصرف سفارت این کشور در تهران میباشد. تمرکز زمانی این پژوهش مربوط به مدت زمان این بحران یعنی از 4 نوامبر 1979 تا 20 ژانویه 1981(زمان آزادی گروگانها) میباشد. پرسش اصلی این پژوهش این است که چه عاملی باعث شکلگیری تحریمهای ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع زمانی شد؟ فرضیه اصلی این مقاله این است که تصرف سفارت ایالات متحده در تهران و گروگانگیری اعضاء آن عامل اصلی شکلگیری این تحریمها علیه ایران در آن مقطع زمانی بوده است. در این پژوهش ابتدا به بررسی اهداف و دلایل آمریکا از کاربرد تحریمها، به طور کلی، خواهیم پرداخت، سپس بحران گروگانگیری، اقدامات ایالات متحده و... مورد بررسی قرار خواهند گرفتhttps://rahbord.csr.ir/article_124309_dd48024abc81f71d72b89f33afffe49f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Capacities and Limitations of Iran – India Relationsظرفیتها و محدودیتهای روابط ایران و هند124310FAام البنین توحیدیJournal Article19700101The developments in relations between Iran and India, especially since the new millennium have been influenced by various factors. These factors have expanded and deepened their bilateral relations in some fields and have limited them in other ones. ;
The most important grounds for cooperation between Iran and India are found in economic, energy, cultural, security, defense and not necessarily in political fields. ;
On the other hand, the third countries act as the main variable limiting the relations between the two countries. The U.S. and Israel as the two enemies of Iran, have put pressure on other countries to limit their relations with Iran. Paying attention to Iran – India relations during the recent years shows that these variables have had negative effect on the level of relations.;تحولات روابط دو کشور هند و ایران به ویژه از ابتدای هزاره جدید، متأثر از عوامل مختلفی بوده است؛ عواملی که در حوزه هایی مناسبات دوجانبه را در پی دو اعلامیه مهم " تهران " و " دهلی نو " گسترش و تعمیق بخشیده است و در حوزه های دیگری آن را با محدودیت هایی مواجه ساختهاند.; مهمترین بسترهای همکاری میان ایران و هند را میتوان در زمینههای اقتصادی، انرژی و فرهنگی، امنیتی و دفاعی و نه لزوماً سیاسی تقسیم بندی کرد.; از سوی دیگر، بازیگران ثالث، به عنوان متغییر اصلی محدود ساز روابط دو کشور نقش ایفاء میکنند. در این میان ایالات متحده و اسرائیل به عنوان دو دشمن ایران، همواره از هیچ تلاشی برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها به منظور برقراری روابط با ایران، فرو گذار نکردهاند. دقت در روابط دو کشور در سال های اخیر، حاکی از این است که این متغییرها همواره بر روابط ایران و هند چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی تأثیر منفی بر جای گذارده است. در این مقاله به طور مفصل به این ابعاد پرداخته میشود. ;https://rahbord.csr.ir/article_124310_19d631b1359b2da20b4e6c49e1b493f8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Discursive Structure of the New Stage in Iran – Russia Relationsساختار گفتمانی مرحله جدید در روابط ایران و روسیه124311FAمحمود شوریJournal Article19700101A series of events and changes during the last two decades of the 20th century led to fundamental transformations in the discursive sphere in Iran – Russia relations. The new stage of change in discursive sphere in their relations began with the victory of the Islamic revolution in Iran, continued with qualitative changes in the global situation and culminated with the collapse of the Soviet Union. In the other words, during a 15 year period, internal discourses in Iran underwent fundamental changes, the same thing occurred in Russia as well, and also, global discourses experienced basic transformations. The result of these changes has been so far the possibility of prevailing a discourse based on common interests in relations between the two countries.مجموعهای از رخدادها و دگرگونیها در دو دهه پایانی قرن بیستم موجب شد تا فضا و شرایط گفتمانی در روابط ایران و روسیه با تغییرات اساسی مواجه گردد. مرحله جدید تغییر در شرایط گفتمانی دو کشور در واقع با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد و با تغییرات کیفی در فضای جهانی تداوم پیدا کرد و با فروپاشی شوروی به نقطه اوج خود رسید. به عبارت دیگر در یک دوره پانزده ساله هم گفتمانهای داخلی در ایران دگرگونیهای بنیادینی را پشت سرگذاشت، هم گفتمانهای داخلی در روسیه چنین تغییراتی را تجربه کرد و هم گفتمانهای جهانی در نتیجه فرآیند جهانی شدن و پایان جنگ سرد دچار تحولات اساسی گردید. برایند این دگرگونیها در مرحله جدید روابط ایران و روسیه، فراهم شدن امکان حاکمیت یک گفتمان مبتنی بر منافع متقابل در روابط دو کشور بوده استhttps://rahbord.csr.ir/article_124311_5655697bd633436e01b8653535fab54b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Globalization of Developmentalism (Experiences of the East Asia)جهانیشدنِ توسعهگرایی با نگاهی به تجربه شرق آسیا124312FAسید مسعود مسعود موسوی شفائیJournal Article19700101In recent decades, development strategies have always been transforming based on principles, norms and characteristics of international system; accordingly, concept and strategies of development have been changed after collapse of the Soviet Union. In this paper, the author tries to explain that development in our current world deeply relates to powerful trends of globalization. So development strategies, in line with globalization process, have been transformed from import substitution, autarky, independence, isolationism, etc. to market-oriented strategies. In this context, economic development of the East Asian countries in the past three decades is generally considered as a successful model of market-oriented development in the globalization context.در چند دهه گذشته، مفهوم توسعه و راهبردهای تحقق آن، متاثر از وجه غالب نظام بینالملل، همواره دستخوش تحول بوده است. طبیعی است که پس از فروپاشی شوروی و عالمگیر شدن فرایند جهانی شدن، مفهوم و راهبردهای توسعه نیز به تناسب این دگرگونی در نظام بینالملل، دچار تحول شدهاند. مقاله حاضر در صدد تبیین این موضوع است که توسعه در دنیای کنونی ما بشدت متاثر از فرایندهای قدرتمند و محتوای ساری و جاری در جهانی شدن است و بر این اساس راهبردهای تحقق توسعه از الگوهای خودکفایی، استقلال، انزوا و ... فاصله گرفته و بهصورتی روزافزون به الگوی بازار، وابستگی مقابل و توسعه برونگرا نزدیک میشود؛ و در این میان تجربه توسعه در شرق آسیا نیز عموماً بهعنوان نمونه موفق ناشی از تاسی به اصول و سازوکارهای توسعهگراییِ بازار محور مطرح میشودhttps://rahbord.csr.ir/article_124312_27a580221baf32cd1fa4032c1e667d97.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Exploring Coloured Revolutionsواکاوی انقلابهای رنگی124313FAامیرمحمد سوریJournal Article19700101The recent coloured revolutions indicate the weaknesses and failure of such moves. To make a revolution victorious and to establish democracy, we need some prerequisites which are not found in the coloured revolutions. The main element in every revolution is the will of people and elites for bringing about fundamental changes in values and policies governing the society, but in the case of the coloured revolutions, the main reason was the U.S. finacial and moral assistance. Of course, there was some dissatisfaction among people, but the demonstrations were mainly motivated by the U.S. Also, after these revolutions, we have not witnessed any serious changes in the foundations of the society. On the other hand, establishing democracy requires some well – known conditions such as strengthening free market economy and civil society. This process takes much time and we cannot inject democracy from outside into a country.تحولات اخیر انقلاب های رنگی، نشان از تزلزل و ناکامی در شیوه برپایی چنین حرکت هایی است. برای شکل دادن به انقلاب و برقراری دموکراسی پیش نیازهایی لازم است که هیچ کدام از این عوامل در انقلابهای رنگی قابل مشاهده نیست. عنصر اصلی در هر انقلابی خواست مردم و رهبران جامعه برای تغییر بنیادین در ارزشها و سیاستهای حاکم در جامعه است در حالیکه در مورد انقلابهای رنگی علت اصلی شکل گیری تحولات به دلیل کمکهای مالی و معنوی آمریکا بود. البته در این میان نارضایتیهایی در بین مردم وجود داشت اما محرک اصلی در برپایی تظاهرات آمریکا بوده است در حالیکه پس از این اتفاقات نیز شاهد تغییر جدیای در بنیادهای جامعه نیستیم. از طرفی استقرار دموکراسی نیازمند پیش نیازهای اصلی شناخته شده ای همچون تقویت اقتصاد بازار آزاد و تقویت نهادها و جامعه مدنی است که تمامی این امور در یک ظرف زمانی طولانی مدت قابلیت شکلگیری دارند و نمیتوان از خارج به کشوری دموکراسی را تزریق کردhttps://rahbord.csr.ir/article_124313_c3db2303db8368e22ad6717baaaf0f4f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Middle East: A Reflection of the Clash of Identitiesخاورمیانه؛ آینه تنازع هویتها124314FAمحمود دهقانیJournal Article19700101The question of identity is posed in a society whose identity is in crisis. In the present situation of the Middle East fraught with many political, social economic and cultural crises, the question of identity seems to be completely a relevant one. Clash of identities in the region stems from its specific social and cultural structure and its ethnic and racial diversity with no solution in the prospect. The historical process of regional developments and the manner in which the nation – states were formed are among the factors which have been influential in identity clash in the Middle East.پرسش هویت در یک جامعه هنگامی مطرح میشود که هویت در آن جامعه در بحران قرار گرفته باشد. در وضعیت فعلی خاورمیانه که منطقه با بحرانهای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مواجه است، پرسش هویت، پرسش کاملاً مشروعی است. تنازع هویتها در خاورمیانه بستگی به ساختار خاص اجتماعی و فرهنگی و پراکندگی قومی و نژادی دارد و جدالی بیسرانجام است. روند تاریخی تحولات در منطقه و نحوه تشکیل دولتهای ملی از مجموعه عوامل مهمی هستند که در پیدایش و استمرار جدال هویتی در خاورمیانه تأثیرگذار بوده و خواهند بود.https://rahbord.csr.ir/article_124314_18949f94b810e7369d1885ced5e69322.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420The U.S Foreign Policy and Economic Reforms in Egypt and Saudi Arabiaسیاست خارجی آمریکا و روند اصلاحات اقتصادی در مصر و عربستان124315FAJournal Article19700101The Middle East as a region with huge energy resources and high potential for dispute always has a special place in the U.S. policy – making. The September 11 event made clear more than ever that the U.S. interests and security depended on the stability in the Middle East. Therefore, after the policy of the promotion of democracy, the U.S. proposed a plan for economic reform in the region. These policies aim at converging the region with the world order as desired by the U.S. This article tries to explore the economic reforms conducted in Egypt and Saudi Arabia inspired by the U.S. Middle Eastern polices and their implications.خاورمیانه به عنوان منطقهای با منابع انرژی فراوان و پتانسیل منازعه بالا، همواره جایگاهی ویژه در چگونگی سیاستگذاریهای ایالات متحده داشته است. وقوع رخداد ١١ سپتامبر بیش از پیش درهمتنیدگی منفعتی و امنیتی آمریکا با منطقه خاورمیانه را آشکار ساخت. از اینرو پس طرح لزوم اعمال سیاست دموکراسی گستری از سوی آمریکا در خاورمیانه، مجموعه اصلاحات اقتصادی نیز به عنوان مکمل و جهت دهنده اصلاحات سیاسی در دستور کار قرار گرفت. امری که در نهایت به قصد همسوسازی منطقه با نظم جهانی مورد نظر ایالات متحده، امنیت و منفعت دراز مدت آمریکا را هدف قرار داده است. در این پژوهش سعی میشود تا با بررسی روند اصلاحات اقتصادی متأثر از سیاستهای خاورمیانهای آمریکا، در مصر و عربستان، به عنوان دو کشور مهم و با درجه تأثیرگذاری بالای منطقهای، ابعاد و اثرات این رویکرد مورد واکاوی قرار گیرد.https://rahbord.csr.ir/article_124315_1c4c52a178c6c6c7989e60235e659945.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Future of Asian Security Environment: Determining Variablesآینده محیط امنیتی آسیا؛ متغیرهای تأثیرگذار124316FAمحسن شریعتی نیاJournal Article19700101The author explains the determining variables involving in the future of Asian security environment. These variables include a wide range of issues such as fast development, domestic changes and more importantly the emergence of China and India as two major powersدر مقاله حاضر نویسنده متغیرهای تاثیر گذار بر اینده محیط امنیتی اسیا را تبیین کرده است. این متغیرها طیفی از توسعه اقتصادی شتاب الود تا دگرگونی های درون کشورها و از همه مهمتر روند ظهور چین و هند به عنوان دو قدرت بزرگ را در بر میگیرد.https://rahbord.csr.ir/article_124316_20097255b567fec5c2b478b73f32c65c.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420The Impact of Globalization on the Employment of Muslim Womenتأثیرات جهانی شدن بر اشتغال زنان مسلمان124317FAپروین داداندیشJournal Article19700101Globalization is one of the most controversial issues in the contemporary world. Thinkers from different countries each speak about it in a different manner, and there is no consensus about it. Differences on globalization begin often with its definition. In this article , the author defines globalization in terms of deterritoralization or supraterritoriality.;
The impact of globalization on employment has triggered many pro & against arguments which have been mostly revolved around job security.;
This article tries to explain the globalization and its impact on the employment of Muslim women. Drawing upon Islamic teachings, the author presents some recommendations for improving the status of Muslim women in the labor market;جهانی شدن یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار دنیای امروز است. متفکران و اندیشمندان کشورهای گوناگون هر یک به گونهای درباره آن سخن میگویند و در مورد آن اتفاق نظر چندانی وجود ندارد. اختلاف نظر درباره جهانی شدن غالبا از تعریف آن آغاز میشود. در این مقاله تعریف نگارنده از جهانی شدن، در قالب «قلمرو زدایی» و یا «فوق قلمروگرایی» قرار میگیرد.; تاثیر جهانی شدن بر اشتغال موجب بحثهای موافق و مخالف زیادی شده که بیشتر معطوف به امنیت شغلی بودهاند.; در این مقاله سعی بر این است که با توصیف و تحلیل جهانی شدن معاصر و تاثیرات آن بر اشتغال زنان مسلمان، ضمن شناسایی موانع و مشکلات موجود، پیشنهادهای اصلاحی و واقعگرا با بهرهگیری از اصول و تعالیم اسلامی به منظور مقابله با آسیبها، استفاده از فرصتها و حل مشکلات و نیز مداخله در ترتیبات آینده جهانی در بهبود وضعیت اشتغال زنان مسلمان ارائه شود;https://rahbord.csr.ir/article_124317_f344f90661a6e24f64fc94dd4f998fc8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Lisbon Treaty: Another Step Towards European Unityمعاهده لیسبون: گامی دیگر در وحدت اروپا124318FAپیروز ایزدیJournal Article19700101The process of European integration has faced many ups and downs. Since its inception, when the idea of European unity got close to its operational stage, designing necessary institutions and mechanisms was placed on the top agenda of pioneer countries. As the process of European integration expanded and deepened, the need for reforms in structures and institutions was increasingly felt. In fact, each stage of expansion and deepening required some specific institutional reforms. Implementing these reforms at every stage faced challenges resulted from differences between countries over the concept of integration in the framework of the European Union. ;
While reviewing the formative stages of the European Union, the present article tries to study the proposed institutional reforms stipulated in the Lisbon Treaty formulated following the failure of European Constitution project. These reforms aim at making the structure of EU more efficient and more democratic. Finally, the consequences of the ratification of the Lisbon Treaty for the future of the EU are discussed. ;سیر همگرایی در اروپا با فراز و نشیبهای فراوانی روبرو بوده است. از زمانی که اندیشه وحدت اروپا مطرح شد، طراحی و تدوین نهادها و سازکارهای لازم برای تحقق این اندیشه در رأس اولویتهای کشورهای پیشگام در این مسیر قرار گرفت. با گسترش و تعمیق روند همگرایی در اروپا نیاز به اصلاحات در ساختارها و نهادها بیش از پیش احساس گردید. در واقع، هر یک از مراحل گسترش و تعمیق اصلاحات نهادی خاص خود را میطلبید. انجام این اصلاحات نیز در هر مرحله با چالشهایی روبرو بوده که عمدتاً از اختلاف دیدگاهها در میان کشورها بر سر مفهوم همگرایی در قالب اتحادیه اروپا ناشی میشود. ; مقاله حاضر در پی آن است تا ضمن مرور مراحل شکلگیری اتحادیه اروپا، به بررسی اصلاحات نهادی پیشنهادی در معاهده لیسبون که به دنبال شکست پروژه قانون اساسی اروپا به منظور کارآمدتر و دموکراتیکتر ساختن ساختار اتحادیه اروپا ارائه شده بپردازد و پیامدهای آن را برای آینده اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد;https://rahbord.csr.ir/article_124318_5dae9a49eb947475393286d226483228.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420The Middle East; an Arena for Confrontation between Hegemonic and Anti-hegemonic Discoursesخاورمیانه؛ عرصه رویارویی گفتمان سلطهجویی و گفتمان سلطهستیزی124319FAدال دکتر سیونگ یوحسنعلی فرجی سبکبارJournal Article19700101;
The Middle East is one of the most instable regions of the world. Durable conflicts in Iraq, Palestine and Afghanistan are witnesses of the mentioned claim. Instability in the Middle East has different roots. The author believes that one of the most important factors of the instability in the region is a contradiction between two trends in the Middle East; The US imperial strategy from on hand, and Islamic reactions to the US in form of fundamentalism, from other hand. This paper will survey roots and aspects of this contradiction. ;خاورمیانه یکی از پرالتهابترین عرصههای منازعات سیاسی و فرهنگی در جهان است . آنچه در عراق، فلسطین، افغانستان و منازعه ایران و امریکا شاهد آنیم، شواهدی دال بر این ادعا است. این ماجرا علتهای مختلفی دارد. نگارنده یکی از علتهای عمده این واقعیت را تعارض بین دو جریان، یکی تلاش ایالات متحده برای پیشبرد سرکردگی جهانی و دیگری مقاومت لایههای درونی جوامع این منطقه در برابر سلطهجویی ایالات متحده، با رجوع به مظاهر فرهنگی خود، تحلیل کرده است. پیجویی استراتژی امپراتوری مآبانه ایالات متحده بعد از جنگ سرد و واکاوی ریشههای بنیادگرایی دینی در صفآرایی علیه سلطه، به نام بازگشت به اسلام به عنوان راه نجات، محور این تجزیه و تحلیل را تشکیل میدهد. نگارنده ریشه این هر دو را در جهانی شدن شتابان اقتصاد بازجسته است، با این دعوی که جهانی شدن از یک سو، ایالات متحده را به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا به کنترل بر جهان برای مهار نیروهای جهانی شدن به منظور مقابله با مخاطرات احتمالی ترغیب میکند و از سوی دیگر مقاومت مردم را در پارادایم نسبیت فرهنگی به سوی شالودههای فرهنگ دینی سوق میدهد. سرخوردگی از تجارب سکولار در دوره نخستین دولتهای پسا استعماری و ناخورسندی از غرب به عنوان الهامبخش سکولاریسم از یکسو و منشأ ستم ملی از سوی دیگر از عوامل تشدید گرایشهای بنیادگرایی دینی است. این بنیادگرایی طیف وسیعی را از صورتهای متعادلتر تا خشونتهای کور (نمونه عراق ) دربر میگیرد. در چنین معارضهای تند روان هر دو طرف از گفتمانهای توجیهی دینی بهره میگیرند.https://rahbord.csr.ir/article_124319_ecb77a8a67c21f19e8c34d640ddf3ba5.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420A Critique of the Global Governance Theoryتخیل عملیاتی شرح و نقدی کوتاه بر نظریه حکمرانی جهانی دیوید هلد124320FAسیدجواد طاهاییJournal Article19700101Since the 1990s, a new wave of integrating democracy into the international relations has begun (theory of democratic peace, democratization, new order…). ;
One of the main theories propounded by David Held is cosmopolitan democracy. It tries to apply inherently national democratic processes to existing mechanisms in the international organizations or even international relations. This article addresses the question that whether it is possible to make such a claim. ;از دهه ١٩٩٠ موج جدیدی از رسوخ دموکراسی به صحنه روابط بینالملل آغاز شد (نظریه صلح دموکراتیک، دمکراتیزاسیون، نظم نوین...)، که یکی از اصلیترین شاخههای آن دموکراسی جهان وطنی است. این شاخه پر اهمیت عمدتاً با آثار دانشورانی چون دیوید هلد مشخص میشود که میکوشد پروسههای دموکراتیک ذاتاً ملی را در متنی از ساز و کارهای موجود در سازمانهای بینالمللی و حتی عرصههای روابط میان دولتها جاری سازد. اینکه چنین کوششی اصولاً و ذاتاً ممکن است یا نه، یکی از اصلیترین موضوعات در بررسی نظریههای جهان وطنانه است، مقاله حاضر نیز به همین مهم میپردازدhttps://rahbord.csr.ir/article_124320_d360a5e617d87e21e4e1714357361f54.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420Cultural Engineering; from Theory to Practiceمهندسی فرهنگی: از نظریه تا عمل124321FAحسن روحانیJournal Article19700101It is not a long time that the term of "cultural engineering" has entered the literature of humanities – especially social and cultural studies. The present article while defining culture and the concept of "cultural engineering, mentions the consequences of the unsound cultural activities in the past. The author describes how following the emphasis made on the necessity of "cultural engineering" by Supreme Leader in 2002 cultural studies have entered a new phase becoming an extensive interdisciplinary field. ;
Having explained cultural policies and their impact on cultural engineering, the present article studies the nature of cultural engineering by adopting a phenomenological approach. The author argues that for the formulation of the principles governing cultural engineering, we should have a "national theory of culture". Finally, the author addresses the process of cultural engineering and enumerates the people who should take charge of it. The starting point of discussion is the views expressed by the Supreme Leader in cultural engineering. The article shows that how this should be done with tolerance and based on "development" and "compassion". ;دیرزمانی نیست که تعبیر «مهندسی فرهنگی» در جرگه ادبیات علوم انسانی-بویژه در حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی- وارد شده است. در نوشتار حاضر ضمن تشریح معنای فرهنگ و مفهومی که از مهندسی فرهنگی مراد میشود، به پیامدهای اقدامات فرهنگی ناسنجیده در ادوارگذشته اشاره شده و توضیح داده میشود که چگونه در پی تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت «مهندسی فرهنگی کشور» در سال 1381، فضای جدیدی در حوزه مطالعات فرهنگی شکل گرفته و بهتدریج با ارشادات معظمله، میبالد و به دیسیپلینی گسترده با ابعاد وسیع بینرشتهای، تبدیل میشود.; پژوهش حاضر با تبیین سیاستهای فرهنگی و تأثیرات متداخل آنها بر مقوله مهندسی فرهنگی، به ماهیت مهندسی فرهنگی با رویکردی پدیدارشناختی میپردازد و پس از بحث پیرامون «امکان» و «ضرورتِ» مهندسی فرهنگی، از بایستگی دستیابی به «نظریه ملی فرهنگ» که زیربنای نظری برای تدوین اصول حاکم بر مهندسی فرهنگ است، سخن میراند. مقاله در پایان فرایند، این مهندسی را بازگشوده و متولیانی را که باید عهدهدار این مهم گردند، را احصاء مینماید. نقطه عزیمت بحث، دیدگاههای مقام معظم رهبری در امر مهندسی و مدیریت فرهنگ میباشد و تحقیق حاضر نشان میدهد که چگونه این مهم بایستی از هرگونه تصلب، برخورد مکانیکی و آمرانگی از بالا، خالی باشد. تحقیق حاضر - برهمین مبنا - دو بنیان «رشد» و «رحمت» را برای مهندسی فرهنگی کشور معرفی نموده و در پایان، نسبت مدیریت رحمانی و نظریه رشد را به آزمون میگذارد.;https://rahbord.csr.ir/article_124321_24c8800437f0889030cd9da19dbb9afc.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310216120080420A New Experience in Turkey: Confrontation of Discoursesتجربه جدید در ترکیه؛ تقابل گفتمانها124322FAمحمود واعظیJournal Article19700101;
At the present time, Turkey contains many factors who are involving in various historical, cultural, political and even philosophical spheres and are influential at the national, regional and international levels. Therefore, understanding the new developments in this country is not possible only through relying upon analyses based on one variable. The present article addresses different stages, various resources as well as relations based on which the foreign policy of an Islamist government is forming. Of course, it is too soon to speak of the main features of such a foreign policy, but, it is clear that expanding relations with the Islamic world and making efforts for reviving some aspects of Ottoman rule would have a high position in it. Therefore, the sources of this new foreign policy are a combination of Turkish Islamism and a kind of traditional Turkish nationalism. ;ترکیه امروز حاوی بازیگران متعددی است که حوزههای تاریخی، فرهنگ و حتی فلسفه و اندیشه سیاسی قرن بیستم را دربرمیگیرند و در سطوح ملی، منطقهای و جهانی تأثیرگذارند. از اینرو درک تحولات جدید این کشور با اتکاء به تحلیلهای تک متغیره و یا مبتنی بر روابط یک طرفه ممکن نیست. مقاله حاضر مراحل مختلف، منابع متنوع، چالشها و نیز مناسباتی را مطرح میکند که در آن عرصهها و سیاست خارجی،خاص یک دولت اسلامگرا در حال شکلگیری است. البته هنوز زود است که درباره خواص اصلی این سیاست خارجی سخن برانیم، اما مشخص است که گسترش روابط با جهان اسلام و نیز کوششها برای آشتی مجدد با جنبههایی از عثمانیگری، جایگاه بلندی در آن خواهد داشت و بدین ترتیب منابع این سیاست خارجی جدید را میتوان آمیزهای از اسلامگرایی ترکی و یک ملیتگرایی سنتمأبانه ترکی دانستhttps://rahbord.csr.ir/article_124322_22e1eb39503b8f8eb4c4bd06a20a7a0d.pdf