پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823State and Social Capital in the 20 – Year Perspectiveدولت و سرمایه اجتماعی در افق چشمانداز 20ساله124264FAاسماعیل کاوسیسیدرضا صالحیJournal Article19700101Our Society witnesses a series of extensive scientific and administrative activities at the state level every five years to devise a plan for guiding and implementing construction projects in the country. There is no doubt about the goals of these plans and efforts made by those who are involved in them. But when comparing the achievements and results of theses plans with those of some other countries such as Korea, China and Malaysia, we conclude that all developmental activities are facing problems which prevent the progress. Generally, these problems could be studied in the framework of the formation of "social capital" which is the source of many preventive actions. Social capital involves all the requirements for development. Addressing the theortical and executive social capital as well as explaining its necessities for economic and social development is a subject worth discussing. This discussion makes clear how its management has been realized in the successful countries pursuing development plans. Social capital is one of the several main variables having key role in the process of development. This articale, first, addresses the concept of social capital and different views expressed about it. Then, it explains the relationship between social capital, economic and public interests and political, social and cultural development and finally, studies the role and status of social capital in 20 – year perspective plan and provides some solutions for the formation of social capital by the statesهر چند سال یکبار به طور معمول جامعه ما شاهد یک رشته فعالیتهای گسترده علمی و مدیریتی در سطح دولت میباشد که با هدف تدوین برنامهای برای هدایت و اجرای فعالیتهای آبادگرانه کشور صورت میگیرد. درباره اهداف این برنامهها و تلاش دستاندرکاران آنها که در پی توسعه اقتصاد ملی کشور هستند تردیدی راه ندارد. ولی هرگاه دستاوردها و نتایج این برنامه را با دستاوردهای برنامههای عمرانی چند کشور نمونه دیگر بهویژه کره، چین، مالزی مقایسه میکنیم به این نتیجه میرسیم که مجموعه فعالیتهای توسعهای کشور با معضلاتی دست به گریبان است که از حرکت جدی به سوی پیشرفت جلوگیری میکند. از دیدگاه کلان این معضل را میتوان در قالب سطح نازل شکلگیری «سرمایه اجتماعی» در جامعه مورد مداقه قرار داد که سرچشمه بسیاری از فعالیتهای بازدارنده دیگر میباشد.; سرمایه اجتماعی تمام الزاماتی را که برای توسعه ضرورت دارند در خود جای میدهد. پرداختن به مسائل نظری و اجرایی سرمایه اجتماعی و نیز تبیین الزامات نهفته در آن برای توسعه اقتصادی اجتماعی جالب و اساسی است و جای آن دارد که از سوی متخصصان کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا روشن شود که در کشورهای موفق در راه توسعه، مدیریت بر آن چگونه تحقق پذیرفته است. سرمایه اجتماعی یکی از چندین متغیرهای اصلی در فرآیند توسعه میباشد که نقش کلیدی را بر عهده دارد.; در این مقاله، نخست به مفهوم سرمایه اجتماعی پرداخته و دیدگاههای مختلف پیرامون سرمایه اجتماعی را مطرح نموده و سپس رابطه سرمایه اجتماعی و منفعت اقتصادی و عمومی و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تبیین نموده و در ادامه به نقش و جایگاه سرمایه اجتماعی در سند چشمانداز 20ساله پرداخته و در انتها راهکارهای سرمایهگذاری برای سرمایه اجتماعی و نقش دولتها در ایجاد سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد.;https://rahbord.csr.ir/article_124264_90e76f415fe6eaa42fd1f4cdf3d43b58.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823An Introduction to Cultural Investmentسرمایهگذاری فرهنگی124265FAحسن روحانیJournal Article19700101This article tries to discuss the various dimensions of cultural investment in the framework of the economy of culture, cultural capital and cultural industries and at the same time, to study the coincidence of these issues in Iran. Cultural investment has been considered a function of these three variables. In conducting this research, the views of Adorno, Horkheimer, Pierre Bourdieu and Walter Benjamin have been used. Finally, the author provides some strategic suggestions.در این مقاله سعی شده است ابعاد گوناگون مقولهی سرمایهگذاری فرهنگی، در قالب بحث دربارهی اقتصاد فرهنگ، سرمایهی فرهنگی و صنایع فرهنگی و در عین حال تلاقی این مقولات در ایران بررسی شود. سرمایهگذاری فرهنگی به مثابهی تابعی از این سه مفهوم به عنوان سه متغیر در نظر گرفته شده، از نظرات آدورنو، هورکهایمر، پییر بوردیو و والتر بنیامین در این زمینه بهرهگیری شده است. در پایان نیز پیشنهادهای راهبردی ارائه شده است.https://rahbord.csr.ir/article_124265_0c5ef3a82ecafe9ffa426ac96ca1ab2a.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823Social Responsibility of the Corporationsمسئولیت اجتماعی شرکتها124266FAفاطمه براتلوJournal Article19700101In the early 21 century, the corporations have had challenges caused by the theoretical evolutions and the stiff competition over the scarce resources. In these circumstances, what will happen to their social responsibilities? Does it seem reasonable, under these competitive conditions – where they lose the opportunities for profit – making which may lead to their complete failure – to talk about social responsibilities? This article, referring to the newest available references, will attempt to study this subject analytically and to provide an occasion for further studies and researches by those who believe in the ethical aspects of the organizationsشرکتها در سالهای آغازین سده بیست و یکم درگیر چالشهای جدی ناشی از تحولات نظری و رقابتهای سخت بر سر استفاده از منابع کمیاب شدهاند (یاریف، 2005، 230). در این شرایط بر سر مسئولیتهای اجتماعی آنها چه میآید؟ آیا در این شرایط رقابتی که ممکن است از دست دادن فرصتهای سودآوری، به شکست شرکت منجر شود، به میان کشیدن موضوع مسئولیت اجتماعی منطقی به نظر میرسد؟ مقاله حاضر، با مراجعه به جدیدترین منابع در دسترس، میکوشد این موضوع را بهطور کلی مورد بررسی تحلیلی قرار دهد و فرصتی برای مطالعه و پژوهش بیشتر کسانی که به جنبههای اخلاقی سازمانها اهمیت میدهند فراهم کندhttps://rahbord.csr.ir/article_124266_3c77b86dfcfa932838e575c765c82091.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823Conditions Governing Diplomatic Protection of Corporations with the Emphasis on the Nationality of Corporationsشرایط حمایت دیپلماتیک از شرکتها در حقوق بینالملل: تابعیت شرکتها124267FAمحسن شریفیJournal Article19700101According to the ILC Draft Text on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts (Article 44), the responsibility of a State may not be invoked if: (a) The claim is not brought in accordance with any applicable rule relating to the nationality of claims; (b) The claim is one to which the rule of exhaustion of local remedies applies and any available and effective local remedy has not been exhausted. This provision shows the conditions of the exercise of Diplomatic Protection in international law.;
This article tries to consider the first condition (nationality of claims) in relation with corporations: Which state can exercise the diplomatic protection in the case of internationally wrongful acts against an corporation? Can we distinguish the personality of corporation from that of the shareholders? How can the nationality of corporations be determined?;این مقاله به بررسی تابعیت شرکتها به عنوان یکی از شرایط حمایت دیپلماتیک میپردازد. دو اصل تابعیت شاکی و طی مقدماتی محاکم داخلی به عنوان شرایط پذیرش دعوی در حقوق مسئولیت بینالمللی مطرح هستند. به عبارت دیگر چنانچه دولتی مرتکب عمل متخلفانه بینالمللی علیه شخص حقیقی یا حقوقی شود و دولت دیگر بخواهد علیه این دولت اقامه دعوی نماید وجود دو شرط تابعیت و طی مقدماتی محاکم داخلی ضروری است. این بحث در واقع موضوع ماده 44 طرح مسئولیت دولتها(2001) است.; در این پژوهش شرط اول فوق یعنی تابعیت شاکی و آن هم در خصوص اشخاص حقوقی یعنی شرکتها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما در پی پاسخ به سئوالات ذیل هستیم: در صورت وقوع عمل متخلفانه دولتی علیه یک شرکت این شرکت چگونه میتواند موضوع حمایت دیپلماتیک قرار گیرد؟ آیا میتوان در این خصوص بین شرکت و سهامداران آن قائل به تفکیک شد؟ تابعیت شرکت چگونه تعیین میگردد؟ در حال حاضر جایگاه حمایت دیپلماتیک از شرکتها در حقوق بینالملل چگونه است؟;https://rahbord.csr.ir/article_124267_b6e5c44dc75635d09429a22d5875ff7e.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823Socialization of National Interests and Foreign Policy: Transition of Modern State to Democracyگذار دولت مدرن به دموکراسی124268FAنورمحمد نوروزیJournal Article19700101This article tries to study developments regarding the democratization of foreign policy and hence, the status of forign policy in the framework of recent progress in the conditions of modern state. In fact, it focuses on the phenomenon of "nation" located in the heart of state legitimacy and national interests. The authors explore the preconditions of a democratic foreign policy and national interests, while referring authentically to nationاین مقاله در نظر دارد تحولات مربوط به دموکراتیکشدن سیاست خارجی و به تبع آن، منافع ملی را در چهارچوب پیشرفتها و تحولاتی که در دوران اخیر شرایط دولت مدرن پیش آمده را بررسی نماید. در حقیقت، پدیده ملت که در کانون مشروعیت دولت و منافع ملی قرار دارد مورد توجه قرار میگیرد و شرایط کنونی وجود یک سیاست خارجی دموکراتیک و منافع ملی که به گونهای اصیل مرجع آن ملت باشد مورد آزمون و واکاوی واقع میشود.; واژگان کلیدی: دولت مدرن، دموکراسی، سیاست خارجی، منافع ملی، لیبرالیسم، نظامهای سیاسی و ملت.;https://rahbord.csr.ir/article_124268_501eb638bdb7bf0ee1ecf914a2a8f0c6.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823Neo – liberalism and the Centrality of Economy in the New Conceptualization of National Securityنئولیبرالیسم و محوریت اقتصاد در مفهوم سازی نوین امنیت ملی124269FAحسین پوراحمدیJournal Article19700101Following the domination of neo-liberal paradigm over the conceptualization and framework of national security in the international political economy system, the main option for maintaining and expanding peace is strengthening economic interdependence among the countries, so that trade overcomes war and dispute. According to this view, since mercantilist states believe that the presence and function of international institutions and regimes encourage cooperation among states, interdependence in their relations can be realized. In such a system, security of each state depends on the security of others and collective security in which all states are required to cooperate with each other appears. Although, this view assumes that state is the key for reaching security, it argues that democratization and economic liberalization are prerequisites for achieving collective cooperation and realizing interdependence as necessary for safeguarding national security. In fact, economic interdependence reduces tendency for exercising violence.;
Therefore, it can be said that economic activities have become the main factor of promoting rational security in light of interdependence of states under the system of global economy.;پیرو مسلط شدن پارادایم نئولیبرالیستی بر مفهوم سازی و چارجوب بندی امنیت ملی در نظام اقتصاد سیاسی جهانی اصلی ترین راهکار حفظ و گسترش صلح ایجاد و تقویت وابستگی متقابل اقتصادی در میان کشورهاست. به گونه ای که تجارت بر جنگ و درگیری تفوق می یابد. در این دیدگاه از آنجائیکه دولتهای مرکانتیلیست (تجارت پیشه) باور دارند حضور و کارکرد نهادها و رژیمهای بین المللی افزایش گرایش دولتها به همکاری را سبب می شوند، در نتیجه وابستگی متقابل در روابط آنها تحقق می یابد. در این نظام، امنیت همه دولتها به یکدیگر گره خورده است و امنیت دسته جمعی که در آن همگان ملزم به همکاری هستند ظاهر می شود. این دیدگاه هر چند دولت را کلید دستیابی به امنیت فرض می کند گرایش به سمت دمکراتیزاسیون در حوزه سیاسی (نظام مشارکت همگانی در فرآیند قدرت) و آزادسازی اقتصادی را راهکار دستیابی به همکاری دسته جمعی و تحقق وابستگی متقابل در تامین امنیت ملی تعریف می کند. در واقع، همبستگی اقتصادی زمینه شکوفائی و رونق دو جانبه و نیز رضایت متقابل جهت کاهش انگیزههای گرایش به سمت تهدید و خشونت علیه یکدیگر را تقویت می کند: وابستگی متقابل مانع اصلی روی آوردن به سمت خشونت و تهدید امنیت ملی فرض می گردد، زیرا هزینه آن بشدت افزایش می یابدو منافع حاصل از آن کاهش پیدا می کند. وابستگی متقابل میان دولتها تمامی حوزه های منافع ملی از امنیت گرفته تا سیاست را پوشش می دهد. بنابراین، در چارچوب فهم اقتصاد سیاسی بین الملل از تحولات مفهومی، حوزه ای و کارکردی امنیت میبایستی براین نکته تاکید کنیم که فعالیت های اقتصادی و تولید ثروت از جایگاه یکی از منافع قدرت سنتی ملی در تدوین امنیت ملی (نگرش رئالیستی)، به اصلی ترین عرصه شکل گیری و گسترش امنیت ملی براساس وابستگی متقابل میان دولتها و در پرتو نظام اقتصاد جهانی تبدیل شده است.https://rahbord.csr.ir/article_124269_66ee6cd7c50b003aacdefeac0b0e087f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823Education and Virtual Courses in Internetآموزش از راه دور، کلاسهای مجازی و فن آموزش در محیط اینترنت124270FAالهام کریمی بلانJournal Article19700101Internet and remote education has created a new profession and a new technique for education. This article aims at showing how technologies of exchanging data can influence remote education and the techniques of teaching and help teachers and students in virtual classes. The authors focus on the history of remote education, its current problems, and role of central governments, they address required changes in areas such as curriculum, interaction, organizational structures, and role of participantsآموزش اینترنتی و از راه دور، حرفه جدید و فن آموزشی جدیدی را پدید آورده است. هدف این نوشتار این است که نشان دهد که چگونه فناوریهای تبادل دادهها میتواند بر آموزش از راه دور و فن آموزش تأثیر گذاشته و به معلمان و دانشجویان در کلاسهای مجازی کمک کند. این نوشتار مخصوصاً به تاریخچه آموزش از راه دور، مسائل فعلی، نقش دولتهای فدرال و چهار حوزه اصلاحی خاص شامل تغییر برنامه آموزشی، الگوهای جدید تعامل، تغییراتی در ساختارهای سازمانی و نقشها و فعالیتهای شرکت کنندگان در فضاهای آموزشی و تجاری میپردازد.https://rahbord.csr.ir/article_124270_f40b1e8fb536aff0902356b179f116fb.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310215220070823The Mystery of Capitalراز حقیقی سرمایهداری124271FAموسی غنینژاد???Journal Article19700101The article is the abstract of the book "The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else" written by Hernando de Soto. This book fills the present gap in economic and legal literature about the meaning of ownership, and its role and importance in industrial development and in the developing societies. One of the main points of this article, is a very interesting comparison of the trend of development in the developing countries, with that of the countries in the West during the past 300 yearsمتن زیر خلاصه کتاب «راز سرمایهداری، علت موفقیت سرمایهداری در غرب و شکست آن در سایر جاها» نوشته هرناندو دسوتو اقتصاددان پرویی است که توسط خود مؤلف خلاصه شده است. این کتاب در واقع خلاء موجود در ادبیات اقتصادی و حقوقی را درباره مفهوم مالکیت و نقش و اهمیت آن در توسعه صنعتی جوامع پیشرفته و در حال توسعه پر میکند. یکی از نکات برجسته این متن مقایسه بسیار جالب روند رشد در کشورهای در حال توسعه امروزی با روندی است که کشورهای غربی در سیصدسال پیش طی کردهاندhttps://rahbord.csr.ir/article_124271_dc853f22abde173d93cfe984ea203ebe.pdf