پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310229220200621The Components of Effective Leadership in Mmilitary Organizations of Iran: A Grounded Theory Studyتبیین مؤلفههای رهبری اثربخش سازمانهای نظامی ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد529117857FAابراهیم بهمنیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهانهادی تیموریدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهانمحمدحسین مشرفجوادیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهانعلی ربّانی خوراسگانیدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهانJournal Article20200624Effective leadership is one of the major determinant factors of organizational success in military organizations. In this research, using the qualitative research methods of grounded theory, the main components of effective leadership have been outlined. The data gathered through in-depth interviews with 18 commanders of a rapid-response unit of the Islamic Republic of Iran's army. The participants that commanded the military units during the Holy Defense were selected through a purposeful and theoretical sampling method. The findings reveal that efficient military leaders had a spiritual, intellectual, and mature character. The military leaders were affected by personal, organizational, and social factors and believed in the ideology of self-sacrifice. Next, they adopted appropriate behavioral strategies like acting according to principles, building trust, creating constructive interactive space, comprehensively empowering subordinates, and effective persuasion and functional influence. The outcomes of effective leaders’ behavioral strategies were the fulfillment of personal and organizational goals like the job and organizational commitment, organizational citizenship behavior, and ultimately military victory. The findings of this study can be used by military and private organizations to recruit, train, and develop leadership plans.رهبری اثربخش از مهمترین عوامل تعیینکنندهی موفقیت سازمانهای نظامی است. در این پژوهش مؤلفههای کلیدی رهبری اثربخش یک سازمان نظامی با استفاده از روش پژوهش کیفی داده بنیاد و با انجام 18 مصاحبه عمیق با فرماندهان یکی از یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران معرفی و تبیین شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش که مسئولیت فرماندهی سطوح عملیاتی یگان خود را در دوران دفاع مقدس برعهده داشتهاند، بهشکل هدفمند و با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدهاند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است؛ رهبران اثربخش نظامی، از بعد فردی دارای شخصیتی معنویتمحور، توسعهیافته و هوشمند بودهاند. این رهبران نظامی، بعد از تأثیرپذیری از عوامل فردی، سازمانی و اجتماعی، باور و اعتقاد درونی به ایثار داشتهاند. آنها در ادامه، راهبردهای رفتاری خاصی مانند اصولگرایی، اعتمادسازی، ایجاد فضای تعاملی سازنده، توانمندسازی و متقاعدسازی پیروان و اعمال نفوذ کارکردی را در تعامل با نیروهای خود بهکار گرفتهاند. اتخاذ راهبردهای رفتاری ذکرشده توسط رهبران نظامی، باعث تحقق پیامدهای فردی و سازمانی در ابعاد نگرشی، رفتاری و عملکردی، مانند تعهد و رضایت شغلی و سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و درنهایت انجام موفقیتآمیز مأموریت و پیروزی نظامی شده است. یافتههای این پژوهش قابلاستفادهی سازمانهای نظامی و غیرنظامی در تدوین طرحهای جذب، پرورش و توسعه رهبری است.https://rahbord.csr.ir/article_117857_2ba64cb48668a17ea30c7cf3fe62eaaf.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310229220200621Implementation of Political tolerance Strategy in the Governance Model of the Islamic Republic of Iran from the Perspective of Shahid Motahariکاربست راهبرد مدارای سیاسی در الگوی حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه شهید مطهری3155117858FAیاسر برخورداریدکتری علومسیاسی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، معاون علمی، پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردیJournal Article20200619In the early years of the popular revolution in Iran, the revolutionaries organized the struggles by maintaining and emphasizing the elements of the illegitimacy of the Pahlavi dynasty. Accordingly, the revolutionary elites in the Muslim spectrum, following the combatant clergy, with the axis of Velayat-e Faqih, joined the political sphere of the country. <br />The pace and strength of the process of the collapse of Mohammad Reza Pahlavi's regime raised several questions in identifying the components of the political system sought by the leaders of the Islamic Revolution, which answering them to characterize the actual and final outcome of the popular movement. <br />Shahid Motahari, as one of the most notable students of Imam Khomeini and the most prominent intellectual leaders of the Islamic Revolution, by developing a clear paradigm and utilizing the basic principles of Islam along with the local and national conditions of Iran, tried to provide an alternative governance and order to solve problems and address the obstacles ahead. <br />The peculiar situation of the Islamic Republic of Iran to engage and deal with dissidents in domestic crises and foreign interferences has always exposed the government to contradictory views that remained one of the significant problems of the government since its foundation. <br />Considering the unique role of the thought and scientific and practical life of Shahid Motahari in the development of the struggle movement and the continuity of its influence in the years following the victory of the Islamic Revolution, this paper seeks to address the following question: <br />"From Shahid Motahari's perspective, in the governing paradigm of the Islamic Republic of Iran, how and why should political tolerance be exercised?" <br />Then, by using the data method of foundation and conceptualization, while defining tolerance in Western and Islamic thought and explaining the position of political tolerance in the Shaheed Motahari's intellectual system, the application of political tolerance in the Islamic Republic of Iran from his point of view in the three areas of insight, inclination, and action has been reviewed and revised. Consequently, strategic recommendations have been presented in the face of the challenges in this area.انقلابیون در سالهای آغازین قیام مردمی در ایران علیه نظام شاهنشاهی با تاکید و اصرار بر مولفههای سلب مشروعیت از سلسلهی پهلوی، جریان مبارزه را سامان دادند.<br /> برایناساس نخبگان انقلابی در طیف مسلمانان پیرو روحانیت مبارز، بدون معرفی اجزای نظام سیاسی جایگزین، کلیت نظام مطلوب را با محوریت ولایت فقیه وارد سپهر سیاسی کشور کردند.<br /> شتاب و شدت فرایند فروپاشی رژیم محمدرضا پهلوی، پرسشهای متعددی را در ترسیم مولفههای نظام سیاسی موردنظر رهبران انقلاب اسلامی متوجه آنان کرد که پاسخگویی به آنها به منظور همراهی ثمربخش و نتیجهی نهایی نهضت مردمی، ضرورتی انکارناپذیر مینمود.<br /> استاد شهید مطهری بهعنوان یکی از برجستهترین شاگردان امام خمینی(ره) و مطرحترین رهبران فکری انقلاب اسلامی، سعی کرد با مساعی مسئولانه و بهرهگیری از اصول اساسی دین اسلام به همراه مقتضیات بومی و ملی ایران، چارچوب مشخصی را برای استقرار الگوی حکمرانی و نظم جایگزین حل مساله و غلبه بر چالشهای پیشرو ارائه کند.<br /> یکی از مسائل اساسی نظام سیاسی از ابتدای تاسیس تاکنون، وضعیت و شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه و تعامل با مخالفان در بحرانهای داخلی و دخالتهای خارجی بوده که حاکمیت را همواره درمعرض دیدگاههای متناقض از همدلانه تا مغرضانه قرار داده است.<br /> این مقاله با درنظرگرفتن نقش بیبدیل اندیشه و سیرهی علمی و عملی استاد شهید مطهری در تکوین فرآیند مبارزه و استمرار تاثیر آن در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ درصدد پاسخ به این سوال است:<br /> «از دیدگاه شهید مطهری، در الگوی حکمرانی نظام جمهوری اسلامی ایران، چرا و چگونه بایستی مدارای سیاسی اعمال شود؟»<br /> در ادامه با بهرهگیری از روش داده بنیاد و محوریت مفهومسازی، ضمن تعریف مدارا در اندیشهی غرب و اسلام و تبیین جایگاه مولفهی مدارای سیاسی در منظومهی فکری استاد شهید، کاربست مدارای سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه ایشان در حوزههای سهگانهی بینش، گرایش و کنش مورد بازخوانی و بازاندیشی قرار گرفته و تجویزهای راهبردی در مواجهه با چالشهای موجود در این حوزه ارائه شده است.https://rahbord.csr.ir/article_117858_20692e5cdb7c73830a6138ab473962fe.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310229220200621Developing a Conceptual Model of Technological Post-Catch-Up (Case study: Oil Turbo Compressor Construction Company)طراحی مدل مفهومی پساهمپایی فناوری (مورد مطالعه: شرکت توربو کمپرسور نفت در شرایط تحریم)5785117859FAفاطمه ثقفیدانشیار گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،علی محقراستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانمنیره کاشیهادانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، پردیس البرز، دانشگاه تهراننسرین دسترنجاستادیار پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران،Journal Article20200521This research seeks to provide a conceptual and indigenous model for the technological post-catch up, drawing on the experiences of developing or developed countries and using the views of academic, industrial, and policy experts. The statistical population of the research in the first stage is studies and analysis in the field of catch up and post catch up. The sample collected in the qualitative section includes 11 articles published in the leading international journals. In the second stage, the sample that was required to complete the in-deep interviews obtained based on a targeted judgment sampling of 6 experts. The grounded theory and meta-analysis methods have been used to evaluate qualitative evidence. A total of 95 primary codes were extracted from the meta-analysis of articles, which comprised 21 core concepts for the technological transition model. Consequently, two dimensions of internal and external factors for causal conditions; three factors including organizational, managerial skills, and technological capabilities for interventional conditions; six factors including political, economic, social, technical, environmental, and legal factors for the context conditions; patterns for phenomena; six strategies including technology, marketing, production, innovation, development, knowledge management, and research for strategies, and finally, two internal and external implications for the outcomes were identified.این پژوهش با بهره بردن از تجارب کشورهای در مسیر توسعه یا توسعهیافته و با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی، صنعتی و سیاستگذاری، مدلی مفهومی و بومی برای پساهمپایی فناورانه ارائه خواهد داد. ابتدا با ترکیبی از روش فراترکیب و تحلیل داده بنیاد، مدلی با استفاده از مقالات موجود در زمینه پساهمپایی در مجلات معتبر بینالمللی استخراج شد. سپس برای تکمیل مدل، از مصاحبههای عمقی براساس نمونهگیری نظری خبرگان شرکت توربو کمپرسور نفت استفاده شد. این مدل پارادایمی دارای 95 کد اولیه و 21 مقوله محوری است. بدین ترتیب که برای شرایط علی، دو بعد عوامل داخلی و عوامل خارجی؛ برای شرایط مداخلهگر، سه دسته عوامل سازمانی، مهارتهای مدیریتی و قابلیتهای فناورانه؛ برای شرایط زمینهای، ششدسته عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناورانه، محیطی و قانونی؛ برای پدیده، بعد الگوها؛ برای استراتژیها، شش دسته استراتژی شامل فناورانه، بازاریابی، تولید، نوآوری، توسعه، مدیریت دانش و پژوهش و درنهایت برای بعد پیامدها، دو بعد پیامدهای داخلی و خارجی شناسایی شد. مدل پارادایمی براساس نظرات خبرگان دانشگاهی اعتبارسنجی شده و براساس نظرات خبرگان شرکت توربو کمپرسور نفت، بومیسازی شد. این مدل، بیانگر الزامات و جنبههای تعیینکننده ورود این صنعت به مرحله پساهمپایی فناورانه است و برای الگوگیری در صنایع پیچیده مشابه در شرایط تحریم مفید خواهد بود.https://rahbord.csr.ir/article_117859_c48de04df1d1f8b1ac6408bbbb64926e.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310229220200621The Strategic Role of the Representatives Votes in the Islamic Consultative Assembly Efficacy from Good Governance Perspectiveنقش راهبردی شفافیت آرای نمایندگان در کارآمدی مجلس شورای اسلامی از نگاه حکمرانی مطلوب87111117860FAمحمدباقر بهرامیگروه علوم سیاسی، واحد بینالملل خرمشهر-خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی،فریدون اکبرزادهاستادیارگروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،روحاله شهابیاستادیارگروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامیشیوا جلالپوراستادیارگروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی،Journal Article20200525Transparency in how leaders make decisions in the sphere of power considered as a measure of political efficiency, the main foundations of democracy, and one of the variables involved in the social appraisal of the development of good governance. Transparency is assumed to be one of the instruments of popular oversight on parliament, affects the decision-making process in countries, and paved the way for enhancement of legislation, and offers an opportunity to initiate structural reforms in various sections of society. As one of the central elements of the Islamic Republic of Iran, the Islamic Consultative Assembly plays a vital role in the country's decision- making process. which, is laid out in all of the principles of section six of the Constitution of the Islamic Republic of Iran. <br />Since the transparency of the votes of the delegates is one of the determining factors in the decision-making process of the Islamic Consultative Assembly, this study explores the various dimensions of transparency and its function, through the votes of representatives in the context of good governance to address the efficacy of the Islamic Consultative Assembly. <br />The main research question of this article is: what role does the transparency of the representatives' votes play in the Islamic Republic of Iran Consultative Assembly effectiveness from the good-governance perspective? <br />In order to answer this question we raise the following hypothesis: <br />It seems, in addition to the realization of the constitutional right of voters to supervise their representatives, the transparency of the votes of Members of Parliament makes it easier for all people to be aware of a parliamentary mechanism that guarantees the health and effectiveness of the Parliament. <br />This research utilizes a descriptive-analytic approach.شفافیت در آشکارشدن چگونگی تصمیمگیری حاکمان در عرصه قدرت بهعنوان شاخصی از کیفیت سیاست و حکمرانی<strong>،</strong> یکی از پایههای اصلی دموکراسی و جمهوریت و از عوامل ارزیابی اجتماعی در ایجاد حکمرانی مطلوب است. شفافیت بهعنوان یکی از ابزارهای نظارت مردمی بر پارلمان و تاثیرگذار بر فرایند تصمیمگیری در کشورهاست و میتواند بستر تحول در عرصه قانونگذاری را آماده کرده و فرصتی برای آغاز اصلاحات ساختاری در بخشهای مختلف جامعه باشد. مجلس شورای اسلامی بهعنوان یکی از قوای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، در فرایند تصمیمگیریهای کشور، نقشی اساسی را بهعهده دارد که این مهم در کلیه اصول فصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است. از آنجا که شفافیت آرای نمایندگان از عوامل تعیینکننده در فرایند تصمیمگیری مجلس شورای اسلامی است، در این تحقیق، به بررسی ابعاد مختلف شفافیت و نقش آن در کارآمدی مجلس شورای اسلامی از طریق آرای نمایندگان، در چارچوب نظریه حکمرانی مطلوب پرداخته میشود. در این مقاله این پرسش را مطرح کردهایم که:<br /> شفافیت آرای نمایندگان چه نقشی در کارآمدی مجلس شورای اسلامی از منظر حکمرانی مطلوب دارد؟ در پاسخ به پرسش فوق این فرضیه را مطرح کردهایم که به نظر میرسد شفافیت آرای نمایندگان مجلس علاوه بر تحقق حق ذاتی مردم در آگاهیداشتن و نظارت بر وکلای خود، امکان اطلاع همه مردم از فرایند قانونگذاری و نظارت بر آن را فراهم میآورد و سلامتی و کارایی مجلس را تضمین میکند. در این پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شده است.https://rahbord.csr.ir/article_117860_ca3e8b4eee0652cbe5168d1d1e98bef6.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310229220200621A Future-Oriented Analysis of Academic Reverse Migrationتحلیل آیندهپژوهانه مهاجرت معکوس نخبگان دانشگاهی113137117861FAفربد دیبادانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانآرین قلیپوراستاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانعلی اصغر پورعزتاستاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0002-1875-3479Journal Article20200528In terms of education, the population of Iranian immigrants abroad has created one of the highest quality communities far from home. Many of these people pursue postgraduate studies after migrating to developed countries. The return of these people to Iran will increase the country's human capital and pave the way for development. <br />The aim of this research is a future-oriented analysis of the reverse migration of academic elites. The reverse migration of academic elites observes the phenomenon of the return of individuals after obtaining a Ph.D. abroad. In this study, the Causal Layered Analysis (CLA) method and semi-structured interview tools employed to examine metaphors/myths, discourse/worldview, and macro-social causes of reverse migration of academic elites in the minds of university faculty members of universities affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology who have studied abroad. <br />Due to the relatively low salaries of university faculty members compared to other countries, the impossibility of employment in universities, the duality between personal and social life of individuals in Iran, concerns about the future of children, complexity and lack of transparency, economic and political instability of the country, the bureaucracy of the university employment process and the impossibility of working in the country's industrial sector, the process of reverse migration of academic elites to the country, do not have a clear vision in the minds of the interviewees. <br />At the same time, in an attempt to present alternative futures, factors such as economic prosperity, political stability, restoring lost confidence in social, cultural, economic, and political factors, engagement with other countries, recognition and adaptation to new realities of society, improving and strengthening the relationship between universities and industry, and modernizing the conditions of employment and recruitment of faculty members have been emphasized.جامعه مهاجرین ایرانی در خارج از کشور از نظر میزان تحصیلات، یکی از باکیفیتترین جوامع دور از وطن را تشکیل داده است. بسیاری از این افراد، پس از مهاجرت به کشورهای پیشرفته به تحصیلات تکمیلی میپردازند. بازگشت این افراد به ایران از طریق بالا بردن سرمایه انسانی کشور، راه توسعه را هموارتر خواهد کرد.<br /> هدف پژوهش حاضر، تحلیل آیندهنگرانه مهاجرت معکوس نخبگان دانشگاهی است. مهاجرت معکوس نخبگان دانشگاهی ناظر به پدیدهی بازگشت افراد پس از اخذ مدرک دکتری در خارج از کشور است. در این پژوهش با روش تحلیل لایهای علتها و با استفاده از ابزار مصاحبهی نیمهساختاریافته به بررسی استعاره/اسطورهها، گفتمان/جهانبینی و علل کلان اجتماعی مهاجرت معکوس نخبگان دانشگاهی در ذهن اعضای هیئت علمی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در خارج از کشور تحصیل کردهاند؛ میپردازیم.<br /> با توجه به حقوق دریافتی پایین اعضای هیئت علمی دانشگاهها در مقایسه با سایر کشورها، عدم امکان جذب در دانشگاهها، دوگانگی بین زندگی خصوصی و زندگی اجتماعی افراد در ایران، نگرانی نسبت به آینده فرزندان، پیچیدگی و عدمشفافیت، ناپایداری اقتصادی و سیاسی کشور، بوروکراسی فرایند جذب در دانشگاهها و عدم امکان فعالیت در بخش صنعت کشور، روند مهاجرت معکوس نخبگان دانشگاهی به کشور، در ذهن مصاحبهشوندگان از چشمانداز روشنی برخوردار نیست.<br /> همچنین در تلاش برای به تصویر کشیدن آیندههای بدیل، مصاحبهشوندگان بر عواملی مانند رونق اقتصادی، امنیت سیاسی، برگرداندن اعتماد از دسترفته در عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، تعامل با سایر کشورها، پذیرش و سازگاری با واقعیتهای جدید جامعه، بهبود و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و بهروزرسانی شرایط استخدام و بهکارگیری اعضای هیئت علمی تاکید داشتند.https://rahbord.csr.ir/article_117861_0e171ade044b76755a142c44328880b7.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310229220200621The Future of Internationalization of Iranian Metropolises Based on the Competitiveness of Local Governments in the Islamic Republic of Iranآینده بینالمللیسازی کلانشهرهای ایران مبتنی بر رقابتپذیری حکومتهای محلی در جمهوری اسلامی ایران139165117862FAسیدجلالالدین فرجیاستادیار گروه مدیریت دولتی (شهری)، دانشگاه علامه طباطبائیسیدجواد امینیاستادیار گروه مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی،0000000219659935مرجان جعفری نوذرکارشناس ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه طباطبائیمجید آرشدکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی،Journal Article20200709Despite the relative advantages, Iran's metropolises have significant vulnerabilities in the process of internationalization that are due to the absence of a strategic approach and potential direction in the field of urban management and, at the same time, the disregard for the role of local governments in enhancing the competitiveness of these cities. Although the existence of metropolises in the international arena depends on the economic and institutional structure on the one hand and the geopolitical situation on the other, however, the main factors of success depend primarily on the form, the degree of independence and power, and the competitiveness of local government. <br />The goal of this study is to establish the appropriate strategies for the internationalization of Iran's metropolises. This research utilized applied type and case-field research method with a mixed approach. In the content analysis phase, 217 basic themes, 62 interpretive themes (organizers), and 4 central themes were identified. Then the strengths and weaknesses of local governance of Iranian metropolises in administrative, economic, and geopolitical spheres; and strategies of local governments to boost their competitive performance and develop geopolitical influence at the international level were presented. <br />The research findings indicate that the weaknesses of local governments outweigh their strengths. At the same time, the dominance of environmental opportunities over the challenges in this area. Thus, to a certain degree, taking advantage of the available potentials could reduce the shortcomings of the local governments.کلانشهرهای ایران بهرغم مزیتهای نسبی فراوان به علت فقدان رویکرد راهبردی و نگاه به آینده در حوزه مدیریت شهری و بیتوجهی به نقش حکومتهای محلی در ارتقای توان رقابتی، ضعف قابلتوجهی درروند بینالمللی شدن دارند. هرچند این روند به ساختار نهادی، اقتصادی و موقعیت ژئوپلیتیکی آنها بستگی دارد، اما بستر اصلی موفقیت و کارآمدی تا حد زیادی به سبک حکمرانی، میزان آزادی عمل، اختیارات و رقابتپذیری حکومتهای محلی وابسته است.<br /> تدوین استراتژیهای بینالمللیسازی کلانشهرهای ایران هدف اصلی تحقیق است. روش تحقیق موردی- زمینهای با رویکرد آمیخته است. دادهها به روش میدانی و ابزار مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شد. با تحلیل مضمون، 217 مضمون پایه، 62 مضمون تفسیری و 7 مضمون محوری استخراج و با تعیین فرصتها و چالشها، نقاط قوت و ضعف حکمرانی محلی در ارکان نهادی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی؛ راهبردهای بهبود عملکرد رقابتی و افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی در سطح بینالملل ارائه شد. یافتهها بیانگر غلبه نقاط ضعف حکومتهای محلی بر نقاط قوت و تفوق فرصتهای محیطی بر چالشها است و با استفاده از فرصتها، میتوان تاحدودی بر نقاط ضعف حکومتهای محلی فائق گردید.https://rahbord.csr.ir/article_117862_8afe0cb5f31a5f0cef79a7dfbba86de9.pdf