پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122Strategic Cooperation Between Industrial Companies and New Nanotechnology Businesses: Challenges and Approacheهمکاری راهبردی شرکتهای صنعتی و بنگاههای جدید فناوری نانو، چالشها و راهکارها532117659FAعلی مبینی دهکردیمحمدرضا میگون پوریمحمدعلی بحرینی زارجJournal Article20201011
<br /> <br /> <br /> <br /> <br />Achieving power, excellence, and prosperity and wealth generation through utilization of new technologies such as nanotechnology is considered as one of Iran’s Meta-policies. This research was conducted to assess and analyze the cooperation of industrial companies and nanotechnology oriented businesses in a process of developing a new product. Its goal is to recognize major challenges and propose new approaches and solutions to overcome them. To do so, multiple long-term case studies method was implemented upon nanotechnology businesses from 2010 to 2017. To gather data for this article, semi-structured interviews were conducted with business managers and directors and company CEOs, also documents such as meeting agendas and agreements were analyzed to complement the interviews. To assess and analyze the date open and axial coding method was used. Some challenges include lack of knowledge between new businesses and industrial companies, existential discrepancy of academic knowledge of a new business and traditional ways of a company towards innovation of new products and services, prolonged process of developing a new product and its complexities and expenses, oversimplified view of new product development, risks and mistrusts, unfair financial benefits made by cooperation and unwillingness of industrial companies to progress towards new fields of technologies. Based on the mentioned challenges, related approaches and solutions were compiled to resolve them
<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> دستیابی به اقتدار، رفاه و تولید ثروت از طریق بهکارگیری فناوریهای پیشرفته مانند فناوری نانو، از راهبردهای کلان کشور محسوب میشود. این تحقیق با هدف واکاوی چالشهای همکاری راهبردی شرکتهای صنعتی و بنگاههای جدید فناوری نانو در فرایند توسعه محصول جدید و راهکارهای رفع آنها انجام شده و با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه طولانیمدت به بررسی پنج فرایند همکاری میان شرکتهای صنعتی و بنگاه جدید فناوری نانو از سال 1389 تا 1396، پرداخته شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران بنگاههای جدید و شرکتهای صنعتی و بررسی مستندات مانند توافقنامهها و صورتجلسات و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برخی از چالشهای همکاری عبارتند از عدم شناخت بنگاه جدید و شرکت صنعتی از یکدیگر و تفاوت نگاه دانشگاهی بنگاه و بینش سنتی شرکت صنعتی به نوآوری، طولانیشدن فرایند توسعه محصول جدید و پیچیدگیها و هزینههای آن، سادهانگاری تولید محصولات مبتنیبر فناوری پیشرفته، ریسکها و عدم اطمینانها، بیعدالتی در تقسیم منافع حاصل از همکاری و عدم رغبت شرکت صنعتی به توسعه فناوری به حوزههای دیگر. مبتنیبر این چالشها، راهکارهایی برای همکاری مؤثرتر ارائه شد.https://rahbord.csr.ir/article_117659_25c093adcad3d41d0bcfbad4164dea31.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122Conceptual and Strategic Models for Rule of Law in the Islamic Republic of Iranالگوی مفهومی و راهبردی حکومت قانون در جمهوری اسلامی ایران3360117668FAسیدعلی مرتضویانسیدمرتضی نبویJournal Article20201011
Rule of Law is one of the historical ideals of Iranians. The main goal of the Constitutional Movement in Iran was "Law". Intellectuals from various nationalistic and religious groups, as well as ordinary people, Looked at the idea of eradicating despotism and achieving progress, from the perspective of the "Rule of Law". "Rule of Law" has experienced many changes since Constitutional Movement up to now, "Constitution"- the spirit of Law- is considered as one of the major achievements of both the Constitutional Movement as well as Islamic Revolution. It is in the Constitution that the civil law, the public law, and the public international law is defined and established. Although the separation of powers and civil law are stipulated in the Constitution, the Rule of Law practically has been faced with serious challenges. We think if Iran has encountered impediments in its development path, it relates to country’s weaknesses and vulnerabilities in the realm of the Rule of Law and the legal system. The aim of this article is to achieve to a conceptual and strategic model for the Rule of Law in the Islamic Republic of Iran by taking advantage of the historical development of legal theories both in the West and in Iran as well as experiences of people in different societies reflected in the political science. Thus, we try to detect the weaknesses and challenges of establishing the idea of the Rule of Law from both theoretical and practical viewpoints so that we are able to overcome the challenges of the Rule of Law in Iran. This effort, we hope, may contribute to achieving Iran’s national progress and development plans.
حکومت قانون یکی از آرمانهای تاریخی ملت ایران است. هدف اصلی نهضت مشروطه در یک کلمه و آنهم «قانون» خلاصه میشد. روشنفکران ملی، دینی و مردم، ریشهکن کردن استبداد و ظلم و دستیابی به پیشرفت را در چشمانداز «حکومت قانون» جستجو میکردند. حکومت قانون از مشروطه تا امروز با فراز و نشیبهای گوناگون مواجه بوده است. قانون اساسی یکی از دستاوردهای نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی بهحساب میآید که نقش برجسته روحالقوانین را دارد. در قانون اساسی حقوق مدنی، حقوق عمومی و حقوق عام بینالملل مشخص و تثبیت میشود. باوجود اینکه تفکیک قوا و حقوق ملت در قانون اساسی پیشبینی شده، حکومت قانون با چالشهای جدی روبهرو بوده است. به نظر میرسد حتی اگر پیشرفت و توسعه کشور با موانع و چالشهایی روبهرو است، به ضعف و آسیبهای حکومت قانون و نظام حقوقی برخاسته از آن برمیگردد. هدف مقاله این است که با استفاده از سیر تطور نظریههای حقوقی و تجربیات بشری، ازجمله تجربههای خودمان، به یک الگوی مفهومی و یک الگوی راهبردی برای «حکومت قانون» در جمهوری اسلامی ایران دست یابیم تا بتوانیم هم از جنبههای نظری و هم ازنظر عملی، نقاط ضعف و چالشهای «حکومت قانون» را تشخیص داده و در رفع آنها تلاش کنیم. امید است این تلاش به پیشرفت ملی و برنامههای توسعه کمک کند.https://rahbord.csr.ir/article_117668_a0e0f35d0900416279dfdfb16286478a.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122Study on Possibility of Scenario Building for Crisis Management in Tehran (Case Study: Earthquake)بررسی امکان سناریوپردازی برای مدیریت بحران در شهر تهران (مورد مطالعه: زلزله)6181117670FAJournal Article20201011Earthquake is among natural disasters faced by humans, and Iran is among countries which are especially prone to such disasters. With regard to high frequency of earthquakes in Iran, more attention should be given to earthquake crisis management in Iran, especially in Tehran, which enjoys high strategic significance as the capital city of Iran and is seriously susceptible to quakes. Building scenarios is a tool for strategic planning when faced with future uncertainties and has been in focus for a few decades. Therefore, given the inefficiencies of crisis management in Tehran, it is suggested to adopt the scenario building approach to reduce the impact of Tehran's earthquake. In this study, data has been collected by interviewing 10 scientific and executive elites, and theme analysis has been applied to analyze data. Finally, five important themes including the necessity of scenario building, barriers, challenges facing scenario building, the best solution to provide the ground for scenario building, requirements of scenario building as well the consequences of the scenario building have been identified. Study of these themes shows that development of an integrated system with the goal of supporting scenario building, documentation, information sharing, coordinating organizations, and emphasis on expertise, are major steps which should be taken to improve crisis management. In addition, further studies are needed to prepare the necessary infrastructures of earthquake crisis management across Iran and Tehran.<em>زلزله ازجمله حوادث خانمانبرانداز شناختهشده در حیات بشر است و ایران نسبت به آن آسیبپذیر است. با توجه به موارد متعدد وقوع زلزله در ایران، لازم است که از سوی دولت و متخصصان، توجه بیشتری به بحث مدیریت بحران زلزله معطوف شود؛ بهویژه تهران که بهمنزله پایتخت ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و بهطور جدی در معرض این تهدید طبیعی قرار دارد. سناریوپردازی بهمنزله ابزاری برای برنامهریزی راهبردی در مواجهه با عدم اطمینانهای آینده، چند دههای است که مورد توجه قرار گرفته است. به همین منظور، با توجه به نارساییهای موجود در مدیریت بحران شهر تهران، بر ضرورت اتخاذ رویکرد سناریوپردازی برای مهار زلزله تهران تاکید میشود. در این پژوهش ضمن مصاحبه عمیق با ده نفر از خبرگان علمی و اجرایی برای تحلیل دادههای به دست آمده، تکنیک تحلیل تم استفاده شد و درنهایت پنج تم مهم شامل تمهای ضرورت سناریوپردازی، موانع و چالشهای سناریوپردازی، راهکار ایجاد زمینه سناریوپردازی، الزامات سناریوپردازی و پیامدهای سناریوپردازیشناسایی شدند. بررسی این تمها نشان میدهند که توسعه سیستمی یکپارچه، با هدف حمایت از سناریوپردازی، تلاش برای مستندسازی و تسهیم اطلاعات، هماهنگساختن مجموعه سازمانهایی که میتوانند به بهبود مدیریت بحران کمک کنند و تاکید بر اهمیت تخصصگرایی بهمنزله عاملی مهم در سناریوپردازی، ضرورت داشته و باید کارهای گسترده و مطالعات عمیقی برای ایجاد ملزومات و زیرساختهای آن برای کاربست در مدیریت بحران کشور و شهر تهران صورت پذیرد. لذا در انتهای پژوهش، مجموعهای از پیشنهادهای اجرایی ارائه شدهاند که بهطور عمده معطوف به سناریوپردازی هستند.</em>https://rahbord.csr.ir/article_117670_4eb06a596b32bf10d0d406e28fe19b06.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122The Strategy of Educational Quality Improvement in Islamic Iran's Higher Education Systemراهبرد ارتقای کیفیت آموزشی در نظام آموزش عالی ایران اسلامی8397117673FAJournal Article20201011In the last decade, factors such as economic crises, population growth, demand for further education, the relationship between education and employment, and rapid technological changes and information have affected, in particular, the employment and skills needed for the labor market. Also, changing the power of the hardware to smart and soft power has caused the quality of education and research to be one of the main concerns of higher education systems in most countries of the world. In the past two decades, some countries have reduced this concern by continuously evaluating and improving the quality of education and, in a faster and better way, reach the level of desirable global standards, and therefore, in the field of competition, the element of time has particular importance, and any waste of time means retardation and failure in reaching mentioned objectives. In this article, while referring to the necessity of improving the quality of continuing education system of higher education, first, the gained experience for capacity building of the educational system upgrade has been analyzed. Also, according to the existing criteria, the most successful efforts related to capacity building are mentioned. Accordingly, strategies to improve the quality of higher education in the country have been discussed, including the change in attitudes and insights, scientific management, decentralization, the competitive system for the employment of university professors, the link between university and industry and technology, interaction and scientific development, establishing the structure of university communication with institutions and social organizations, etc.در دهه اخیر عواملی مانند بحرانهای اقتصادی، رشد سریع جمعیت، تقاضا برای آموزش بیشتر، رابطه بین آموزش و اشتغال و تغییرات سریع فناوری و اطلاعرسانی بر روی اشتغال و مهارتهای لازم برای بازار کار اثر گذاشته است. همچنین با تغییر نگاه قدرت از مقوله سختافزاری به سمت قدرت هوشمند و نرم سبب شده است که کیفیت آموزش و پژوهش، ازجمله دغدغههای اصلی نظامهای آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان باشد. برخی از کشورها در دو دهه اخیر، از طریق ارزیابی و ارتقای مستمر کیفیت آموزشی، این تشویش را کاهش داده و در جهت رفع آن کوشیدهاند؛ چراکه موفقترین بازیگران در عرصه رقابت آنهایی هستند که هرچه سریعتر و باکیفیتی مناسب خود را به سطح استانداردهای مطلوب در گستره جهانی برسانند؛ بنابراین در میدان رقابت، عنصر وقت و زمان از جایگاه ویژهای برخوردار است و هرگونه اتلاف زمان به معنای عقبماندن و شکست است. در این مقاله، ضمن اشاره بهضرورت ارتقای نظام کیفیت آموزشی مستمر آموزش عالی، ابتدا تجربههای به دست آمده برای ظرفیتسازی ارتقای نظام کیفیت آموزشی مورد تحلیل واقع شده است. همچنین با توجه به ملاکهای موجود، به موفقترین کوششهای مربوط به ظرفیتسازی اشاره شده است. بر این اساس راهبردهایی برای بهبود کیفیت آموزش عالی در سطح کشور، مورد بحث قرار گرفته است که ازجمله آنها میتوان به تغییر در نگرشها و بینشها، مدیریت علمی، تمرکززدایی، نظام رقابتی برای جذب اساتید دانشگاه، پیوند دانشگاه و صنعت و فناوری، تعامل و توسعه علمی، ایجاد ساختار ارتباط دانشگاه با نهادها و سازمانهای اجتماعی و... اشاره کرد.https://rahbord.csr.ir/article_117673_ee704250150c575ff480fc85e58d8cf2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122Examination of the Semantic System of Citizens from Time in Terms of Understanding, Interpretation and their Experience of Time and Temporality in Everyday Lifeواکاوی نظام معنایی شهرنشینان از زمانمندی در زندگی روزمره: تحلیل زمانمندی توسعه مدار بهمثابه راهبردی نوین در چشمانداز توسعه ایران99131117677FAJournal Article20201011Time "is the category where the social and individual acts of a human being take place, and it has a central place in the ordering and organizing of daily life of actors, the realization of social processes, planned development and management of societies.The purpose of this research is to examine the semantic system of Isfahanian citizens from time in terms of understanding, interpretation and their experience of time and temporality in everyday life. The study method is a qualitative type of interpretive phenomenology. After conducting in-depth interviews with 26 persons and discovering the basic concepts and important categories during coding with Colaizzi’s method, seven major categories were obtained: overcoming the imbalanced speed on balanced speed; development-oriented/depletion development movements in the path of life; development promoter/inhibitor orientations and actions; inefficient temporal combination of events on the path; stagnant temporal organization; the overcoming of passive temporality over self-directed temporality; the dominance of present on past and future. All of these categories depict the conceptual space of the dual-core theme of "development-oriented/depletion development temporality". The lived experience of individuals suggests that presentism, uncertainty and selfish actions with an erratic rhythm in the path to life have overcome on futurism, certainty, and developmental actions with balanced social speed. The consequence of this is the formation of an inefficient temporality that prevents the realization of development processes in the light of the common horizons and expectations.زمان، مقوله و بستری است که فعالیت اجتماعی و فردی انسان در آن روی میدهد و از جایگاهی مرکزی در انتظام و ساماندهی زندگی روزمره کنشگران، تحقق فرایندهای اجتماعی، توسعه برنامهریزیشده و مدیریت جوامع برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی نظام معنایی شهروندان اصفهانی از زمان، برحسب فهم و تجربه آنها از زمان و زمانمندی در زندگی روزمره است. روش مطالعه، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. پس از انجام مصاحبههای عمیق با 26 نفر و کشف مفاهیم اولیه و مقولات مهم از طریق کدگذاری به شیوه کولایزی، 7 مقوله اصلی حاصل شد: غلبه بیتعادلی بر تعادل در سرعت؛ حرکتهای توسعهمدار/ توسعهزدا در مسیر زندگی؛ جهتگیریهای ذهنی و کنشهای عینی پیشبرنده/ بازدارنده توسعه؛ تلفیق زمانی ناکارآمد حوادث در مسیر؛ سازمان زمانی رکودآور، غلبه زمانمندی دگرراهبر بر زمانمندی خودراهبر؛ غلبه حال بر گذشته و آینده. تمامی این مقولهها فضای مفهومی مقوله هستهای دوگانه «زمانمندی توسعهمدارانه/ توسعهزدا» را به تصویر میکشند. تجربه زیسته کنشگران، بازگوی آن است که حالگرایی، عدم قطعیت و کنشهای خودمدارانه با ریتم نامنتظم در مسیر زندگی بر آیندهگرایی، قطعیت و کنشهای توسعهمدارانه با سرعت اجتماعی متعادل غلبه یافته است. پیامد این امر، شکلگیری یک زمانمندی ناکارآمد است که مانع تحقق فرایندهای توسعه در پرتو افق و انتظارات مشترک میشود.https://rahbord.csr.ir/article_117677_56f3555dcabcb916fccca9899dcb88a8.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122Saudi Arabia's Militant Regional Policies Versus the Islamic Republic of Iran (2003-2017): Reasons, Objectives and Consequencesسیاستهای منطقهای ستیزهجویانه عربستان سعودی در قبال ج.ا.ایران (2017-2003): دلایل، اهداف و پیامدها133159117679FAJournal Article20201011The present study analyzes the regional policies of Saudi Arabia from years 2003 to 2017 in confrontation and encounter with the Islamic Republic of Iran. Saudi Arabia, which was known as a conservative country and protective of existing status in the region until 2003, changes were made in their regional policies after this period and they adopted offensive and active politics and started to confront and encounter with the Islamic Republic of Iran at an increasing rate up to now. Oil that has always been Saudi Arabia’s main income plays a key role in consolidating the foundations of this country's economy and providing the necessary conditions and facilities to pursue foreign policy strategies and goals by Riyadh. For this reason, Saudi policies in the region versus Iran, in three periods of (2003-2006), (2006-2011) and (2011-2016), will be analyzed. According to this research, the main question is why Saudi’s regional policy from 2003 to now has been increasing at an alarming rate? To answer this question, first we analyze and assess Saudi Arabia’s offensive policies after 2003 and Saddam's fall until 2017. This study is written with an offensive realism theory in mind, using library and internet data and by the analytical descriptive method.<em>پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی سیاستهای منطقهای عربستان سعودی از سالهای 2003 تا 2017 در تقابل و رویارویی با جمهوری اسلامی ایران میپردازد. عربستان سعودی که تا قبل از سال 2003 بهعنوان یک کشور محافظهکار و حافظ وضع موجود در منطقه شناخته میشد، از این دوره به بعد در سیاست منطقهای خود تغییر ایجاد کرده و سیاستی تهاجمی و کنشگرایانه در پیش گرفته و به رویارویی و تقابل با جمهوری اسلامی ایران پرداخته است که با یک روند صعودی تا به امروز ادامه یافته است. نفت که همواره ستون فقرات اقتصاد عربستان بوده است، در تحکیم پایههای اقتصاد این کشور و فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم برای پیگیری راهبردها و اهداف سیاست خارجی از جانب ریاض، نقش کلیدی را ایفا میکند. به همین دلیل سیاستهای عربستان در منطقه و در قبال ایران در سه دوره (2006-2003)، (2011-2006) و (2016-2011)، واکاوی و رفتارشناسی میشود. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش اینگونه مطرح میشود که چرا سیاست منطقهای عربستان سعودی از 2003 تاکنون روند تهاجمی فزایندهای داشته است؟ برای یافتن چرایی مسئله و پاسخ به پرسش حاضر، در پژوهش ابتدا این مطلب بیان میشود که سیاستهای عربستان سعودی بعد از 2003 در منطقه و در مقابل ایران روند تهاجمی فزایندهای داشته و سپس با ذکر دلایل تهاجمی شدن سیاستهای عربستان، روند تهاجمی شدن این سیاستها را بعد از 2003 و سقوط صدام تا سال 2017 بررسی و تحلیل میکنیم. پژوهش حاضر در چهارچوب نظریه واقعگرایی تهاجمی و با استفاده از دادههای کتابخانهای و اینترنتی به روش تحلیلی-توصیفی به نگارش درآمده است. </em>https://rahbord.csr.ir/article_117679_0cd5f130be535677c78c51c6c8203b8b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122Recognition of Components of Defense Culture and National Power in the Supreme Leader's Intellectual Systemبازشناسی مولفههای فرهنگ دفاعی و قدرت ملی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)161183117683FAJournal Article20201011The purpose of this study is to identify and rank components of the defense culture and national power of the Islamic Republic of Iran from the point of view of the Supreme Leader. In terms of purpose, this is an applied research and in terms of method, it uses both quantitive and qualitative methods. In the qualitative section of the text analysis, based on supreme leader’s statements on the dimensions and components of defense; and national power were analyzed, and in a small part of the research, survey method was applied. The statistical population of the qualitative section of the scientific resources related to the subject and the statistical population of the section is a sample of 15 experts selected by snowball sampling method. Researchers made a questionnaire and a targeted sampling method was used. The analysis is based on matrix analysis using AHP. Defense culture and national power of the Islamic Republic of Iran, from the structural and material aspects, include seven components: national determination and national well-being; defense ability; economic authority; geopolitical extent and location; population and ethnic diversity; scientific progress; energy and natural resources. Also, the content and spiritual aspect include six components: strengthening of national morale; popular participation; self-reliance; self-esteem; the culture of jihad and martyrdom; insight and anti-pathology. The components of effective defense culture of the strength of national power from the perspective of the leadership of the framework include intellectual, cultural, political and economical; and most important components are insight, scientific progression and understanding the concept of “enemy”.هدف این تحقیق در زمینه مطالعات راهبردی و با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای فرهنگ دفاعی و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری انجام شده است. از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کمی و کیفی به روش توصیفی- پیمایشی است. تجزیهوتحلیل یافتهها به روش تحلیل ماتریس و فرایند تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از AHP انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها در بخش مطالعات نظری شامل بیانات مقام معظم رهبری، کتابها، مقالهها، رسالهها و منابع علمی مرتبط با موضوع تحقیق و در بخش میدانی شامل: مصاحبه کیفی با خبرگان و ابزار مشاهده است. جامعه آماری شامل خبرگان قدرت ملی، فرهنگ دفاعی، علوم سیاسی و مطالعات راهبردی با حجم نمونه 15 نفر با نمونهگیری به روش گلوله برفی است. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان میدهد فرهنگ دفاعی و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران از جنبه ساختاری و مادی شامل هفت مولفه عزم ملی و عزتمندی ملت، توان دفاعی، اقتدار اقتصادی، وسعت و موقعیت ژئوپلیتیک، تنوع جمعیتی و قومیتی، پیشرفت علمی، انرژی و ذخایر طبیعی است. همچنین از جنبه محتوایی و معنوی شامل شش مولفه تقویت روحیه ملی، مشارکت مردمی، خوداتکایی و نگاه به درون، اعتمادبهنفس، فرهنگ جهاد و شهادتطلبی، بصیرت و دشمنشناسی است. مولفههای فرهنگ دفاعی موثر بر استحکام قدرت ملی از منظر مقام معظم رهبری چارچوبی را شامل میشود که ظرفیتهای فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در آن نهفته است و براساس نتایج بهدست آمده، مولفههای پیشرفت علمی و بصیرت و دشمنشناسی دارای اهمیت بیشتری هستند.https://rahbord.csr.ir/article_117683_f39161963fc09175968d7ab4a9362f04.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامفصلنامه علمی راهبرد1028-310227320181122The Scrutiny of Barriers Pattern in Implementation of Meta-policies on Fighting Against Drugs in Iranواکاوی الگوی موانع اجرای سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر در ایران185215117686FAحسن دانایی فردسلمان زالیمحمدرضا عطاردیJournal Article20201011
Among the important issues in the field of social damages are the addiction and drugs. This study carried out with the aim of identifying the obstacles of the execution of public policies in the filled of fighting against drugs, declared by supreme leader in the course of the pathology to implement public policies. Therefore 18 experts were interviewed applying case study strategy. Based on the thematic analysis, a thematic network of the obstacles to implement the meta-policies in fighting against drugs emerged. Findings of this research indicate that actors, process, structure, and the context of making policies had played the main role in implementations of the policies. In the next step, the elements of the thematic network were arranged in the framework of CIPP and the relations between them. In this pattern, meta-policies on fighting against drugs in inputs, actors, processes, and the structure of making policies within processing and the context of making policies were placed. Eventually, the nonefficient performance of meta-policies in fighting against drugs is regarded as an outcome of this pattern.
یکی از مهمترین بحثهای حوزه آسیبهای اجتماعی، اعتیاد و مواد مخدر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اجرای سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و در راستای آسیبشناسی حوزه اجرای خطمشی عمومی انجام شده است. بدینمنظور با 18 نفر از متخصصان مرتبط با این سیاستها و با استفاده از راهبرد مطالعه موردی، مصاحبه شد و مبتنیبر روش تحلیل مضمون، شبکه مضامین موانع اجرای سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر ظهور یافت. یافتههای این پژوهش، حاکی از تاثیر بازیگران، فرایند، ساختار و محیط خطمشیگذاری در اجرای این سیاستها است. در گام بعد، عناصر شبکه مضامین، در قالب الگوی CIPP سازماندهی شدند و روابط بین آنها برقرار شد. در این الگو، سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر در بخش ورودیها، بازیگران، فرایند و ساختار خطمشیگذاری در بخش پردازش و محیط خطمشیگذاری در بخش زمینه جایابی شدند و درنهایت، عدم اجرای اثربخش، کارآمد و مطلوب سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر، بهعنوان محصول و برونداد این الگو در نظر گرفته شد.https://rahbord.csr.ir/article_117686_737d95cf80bc4abf50becdb1c1f02e39.pdf