2024-03-29T10:44:03Z
https://rahbord.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17078
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
داوری جانبدارانه و تقابل آن با اصول بنیادین حاکم بر داوری با تأکید بر رویه دیوان داوری دعاوی ایران- ایالات متحدهداوری جانبدارانه و تقابل آن با اصول بنیادین حاکم بر داوری با تأکید بر رویه دیوان داوری دعاوی ایران- ایالات متحده
ایلدار
آقاقلیزاده خیاوری
مصطفی
السان
داوران مکلف به حفظ بیطرفی و استقلال خود نسبت به طرفین اختلاف هستند و این امر در کلیه قواعد و مقررات داوری اعم از بینالمللی و داخلی مورد تأکید قرار گرفته و تبدیل به عرفی بینالمللی شده است، چندانکه عدم پایبندی داور به این تعهدات از جمله دلایل عمده جرح داوران در داوریهای داخلی و بینالمللی است. نهاد داور جانبدار در نظام داوری ایالات متحده تأسیسی است که در تقابل با عرف بینالمللی بوده و به داور منصوب هر یک از طرفین اجازه میدهد که در جریان رسیدگی از طرف ناصب خود جانبداری نموده و به مثابه وکیل مدافع از حقوق او دفاع نماید؛ بهنحویکه رأی دیوان داوری، تا حد امکان، به سود طرفِ ناصب صادر گردد. این مقاله، به بررسی مفهوم، زمینه و مبانی داوری جانبدارانه و تقـابل آن با اصول بنیادین حاکم بر داوری و سپس به وضعیت بیطرفی داوران در دیوان داوری دعاوی ایران- ایالات متحده امریکا میپردازد
داوری
استقلال
بیطرفی
داوری غیرجانبدارانه و جانبدارانه
ایران
ایالات متحده امریکا
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124515_4e59aa130b450571d40470dc0902f9bf.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
ارزیابی اثر فرایندهای مدیریت دانش در فعالیتهای دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران
ابراهیم
حاجیانی
حسین
دهقان بوده
حسین
مینایی
فروزنده
جعفرزادهپور
مدیریت دانش، روشی برای بهبود عملکرد، بهرهوری، کارآمدی، تسهیم و استفاده از اطلاعات درون سازمان و ابزاری برای تصمیمگیری بهینه در سازمانهاست. در این پژوهش محققین در پی آن هستند که اثر فرایندهای مدیریت دانش را بر فعالیتهای دیپلماسی دفاعی ارزیابی نمایند. اهمیت این پژوهش از آنجاست که کاهش هزینهها را در سازمانهای دفاعی در پی دارد و موجب خلق مزیتی پایدار و رقابتی و نوآورتر شدن آنها میگردد. بهرهگیری از فرایندهای مدیریت دانش در فعالیتهای دیپلماسی دفاعی به مسئولین و کارگزاران این امکان را میدهد که بر اساس نظریههای مدیریت دانش از جمله مدل استیو هالس همواره در جستجوی دانش جدید و حذف دانش مازاد باشند. ارزیابی حاصله حاکی از آن است که فرایندهای مدیریت دانش در تحقق اهداف دیپلماسی دفاعی (مهندسی محیط امنیتی، کسب منافع اقتصادی، دستیابی به تجهیزات دفاعی مورد نیاز، ثباتسازی و کنترل تسلیحات) و نتایج دیپلماسی دفاعی (تهدیدزدایی، امنیتزایی و بازدارندگی) اثر قابل توجه دارد
ارزیابی
مدیریت دانش
دیپلماسی دفاعی
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124516_7a6a3129b3a416c1c939a0fdba412a22.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
همکاری راهبردی نیروی دریایی هند و امریکا: فرصتها و چالشها (با نگاهی بر نقش بازدارنده جمهوری اسلامی ایران)
سیدمحمود
حسینی
محمدصادق
کوشکی
در سال 1991 پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و پایان نظام دوقطبی، تغییرات زیادی در سطح بینالمللی رخ داد. تابع این تغییرات، دو کشور امریکا و هند، رویکردهای متفاوتی را در قبال یکدیگر پذیرفتند که به بهبود تدریجی روابط دو کشور منجر شد. در این میان، روابط نیروی دریایی دو کشور نیز تابع این سیاستهای جدید قرار گرفت. دهلینو نگرش خود نسبت به حضور امریکا در منطقه اقیانوس هند را در مقایسه با دوران جنگ سرد تغییر داد. امریکا نیز قدرت ناوگان دریایی هند را به عنوان بزرگترین قدرت دریایی منطقه اقیانوس هند و ورای آن مورد شناسایی قرار داد. این مقاله درصدد پاسخ به این سؤال است که اهداف و منافع مشترک همکاری راهبردی نیروهای دریایی هند و امریکا و همچنین چالشهای فراروی این همکاریها چه مسائلی میباشند. این پژوهش به این نتیجه میرسد که دو کشور پس از دوره جنگ سرد، دیدگاههای مشترکی در مورد حفظ محیط امنیتی با ثبات در منطقه اقیانوس هند، بهویژه از نظر پاسخ و واکنش به چالشهای بیشمار در این حوزه داشتهاند که زمینههای همکاریهای بیشتر نیروی دریایی دو طرف را فراهم میآورد. بهرغم وجود زمینه همکاریهای بیشتر، موانع و چالشهایی از جمله جمهوریاسلامی ایران، چین، صادرات کنترلشده امریکا به هند و عامل سیاسی– نظامی نیز قابل بررسی است
هند
امریکا
روابط خارجی
نیروی دریایی
جمهوری اسلامی ایران
چین
بازدارندگی
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124517_f61313080181994d81ffb74e1132576f.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
پویش محیطی ارزیابی آموزش عالی در کشورهای منتخب و درسهایی برای ایران
محمد
حسینیمقدم
محمدرحیم
عیوضی
آموزش عالی علاوه بر اینکه در زمرة مهمترین نهادهای انسانساز و تمدنساز است، طی دهههای اخیر همواره به عنوان یکی از پیشرانهای تولید ثروت و قدرت ملی در نظام اقتصاد جهانی مورد توجه بوده است. بنابراین اثربخشی این نهاد در سطوح تحلیل ملی، فراملی و فروملی قابل بررسی است. پیچیدگیهای حاکم بر فضای آموزش عالی و جامعهای که آن را احاطهکرده، از یک سو و شکلگیری فضای رقابتپذیری میان مؤسسات آموزش عالی برای شناختهشدن به عنوان مؤسسه برتر از سوی دیگر باعث شده است تداوم بقا و ارتقای مداوم مؤسسات آموزشی عالی از منظر رویکردهای آیندهنگر و آیندهاندیش اهمیت روزافزون پیدا کند. تلاش مستمر دانشگاهها و کشورها برای دستیابی به جایگاههای برتر در رتبهبندیهای بینالمللی در حوزه آموزش عالی و به تبع آن جذب دانشجو، استاد و پژوهشگر خارجی که حائز شرایط نخبگی است، بازتاب فضای رقابتی و حرکت به سمت جامعۀ دانشمدار است. هرکشوری که سهم بیشتری از افراد باهوش و نخبه داشته باشد، سهم بیشتری از قدرت و ثروت را از آن خود خواهد ساخت. بر همین اساس سازوکار ارزیابی نهاد آموزش عالی برای احراز رتبههای برتر منطقهای و جهانی مهم است. ارائه الگوی ارزیابی، علاوه بر بررسی گذشته و حال مستلزم بهکارگیری رویکردهای معطوف به آینده است. به عبارت روشنتر، رویارویی با رویدادها و روندهای ملموس و ناملموس و همچنین عدم قطعیتهایی که نهاد آموزش عالی را احاطه کرده، جلوهای از تلاش آیندهنگر است تا از میان طیفی از آیندههای ناخوشایند و خوشایند، آینده مطلوب آموزش عالی شناسایی و جهت تحقق آن برنامهریزی و تدبیر لازم اتخاذ شود. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش پویش محیطی، روندها و رویدادهای جهانی آموزش عالی و تجربه کشورهای منتخب، رصد و بر اساس نتایج حاصل از آن، شاخصها و الگوی مطلوب ارزیابی مؤسسات آموزش عالی ایران پیشنهاد شود
پویش محیطی
روند
رقابتپذیری
بینالمللیشدن
ارزیابی نهادی
عدم قطعیت
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124518_3cc0dc2602c81f5bc16a9d72e18ac86a.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
درآمدی بر نقد نظریه مدرن
سیدجواد
طاهایی
نظریه (یا نظریۀ متقدم) یک سنتِ عقلیِ طولانی در غرب است. مراد از نظریه یا سنت تفکر نظری در این درآمدِ انتقادی، کوششِ فکری برای تبیین پدیدارها پس از رخدادن آنها نیست، بلکه منظور از نظریه، وضعیتِ پیشینی یا متقدمِ آن است؛ یعنی هر نوع صورتبندیِ عمومی مقولات، مبتنی بر تعقلِ محض که پسآنگاه در پی ایجاد نسبت با واقعیت برمیآید. این تقدمِ تجرید بر تجربه یا اولویتِ ذهنیت بر عینیت به منظور نیل به موضعی بیرونی و استعلایی برای نگرش به جامعه یا جهان، تقدمی دورانساز و تعیینکننده است که در سراسر دوران مدرن به صور مختلف در عرصههای فلسفه، سیاست، هنر، دین و علم جاری شده است. پرسش مقاله حاضر آن است که آیا نظریه مدرن با تقدمورزیِ خود بر وجود، به ارزشی فینفسه بدل نمیشود (نهفتگیِ ارزش نظریه در خود نظریه)؟ در مقاله حاضر، این فینفسگی خطایی بزرگ و ضد دانایی تصویر میشود
تفکر نظری
دانایی
علوم اجتماعی مدرن
نظرورزی
عقل انتزاعی
عقل سلیم
جهان
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124519_db4f008d712f3fc056858cb743f7cc70.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
بررسی مفهوم منازعه در نظریههای روابط بینالملل و ژئوپلتیک
ریباز
قربانینژاد
زهرا
احمدیپور
عبدالعلی
قوام
محمدرضا
حافظنیا
یکی از مباحث مطرح در نظریهها و مکاتب روابط بینالملل و ژئوپلتیک، بحث سرچشمههای منازعات و مناقشات بین دولتهاست. از آنجا که تنش و منازعه بین دولتها و حکومتها همواره در سطوح و ابعاد مختلف رخ داده و در آینده نیز شاهد آن خواهیم بود، صاحبنظران و نظریهپردازان مکاتب مختلف روابط بینالملل و ژئوپلتیک به شیوههای مختلف سعی کردهاند ریشهها و عوامل ایجادکننده مناقشات بینالمللی را شناسایی و تبیین نمایند. مکتبهای فکری و فلسفی مطرح در روابط بینالملل بر اساس رهیافت و رویکردی که نسبت به تحلیل مسائل جهانی دارند، در زمینه بروز اختلاف و کشمکش میان واحدهای سیاسی در ابعاد مختلف محلی، ملی، منطقهای و جهانی به ارائه دیدگاه خود پرداختهاند. با عنایت به اهمیت موضوعِ عوامل ایجادکننده تنش و منازعه در روابط دولتها، دیدگاههای مختلف و متنوعی از سوی اندیشمندان رشتههای علمی و همچنین مکاتب فکری و فلسفی مختلف در این زمینه ارائه شده است. به نظر میرسد هر کدام از نظریههای مطرح در روابط بینالملل با توجه به مبانی فلسفی و رویکردهای علمی اندیشمندان آن، موارد مختلف و متناقضی را به عنوان عوامل منازعهآفرین میان دولتها قلمداد کردهاند. اندیشمندان ژئوپلتیک نیز هر کدام جنبهای از عوامل ژئوپلتیکی را در بروز منازعه بین دولتها بررسی کرده و نگاهی جامع و کامل به این پدیده نداشتهاند. در این مقاله، با بهرهگیری از رویکرد توصیفی- تحلیلی و در یک مطالعه تطبیقی، سرچشمههای بروز منازعه میان دولتها در چارچوب نظریههای روابط بینالملل و ژئوپلتیک بررسی خواهد شد
منازعه
مناقشه
دولت ملت
روابط بینالملل
ژئوپلتیک
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124520_b10a11a827d02fbd7b1eb31ae459a8e3.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
بررسی نقش ابعاد ساختاری و ارتباطی سرمایه اجتماعی در تبیین مشارکت سیاسی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان)
راضیه
مهرابی کوشکی
سیدجواد
امام جمعه زاده
محمودرضا
رهبرقاضی
بررسیهای اندیشمندان نشان میدهد که پیوندها و تعاملات اجتماعی، تأثیر مثبتی بر رفتار سیاسی بر جای گذاشته است. در همین راستا، توکویل در نظریههای خویش استدلال میکند که توسعه مستلزم بازگشت به سرمایه انسانی به خصوص مهارتهای مدنی است. این پژوهش به دنبال بررسی این امر است که آیا نظریه سرمایه اجتماعی نیز میتواند تأثیر یکسانی بر مبــاحث توسعه سیاسی به ویژه مشارکت و رفتار سیاسی بر جای گذارد؟ بر اساس منطق «پیوندهای ضعیف»، مشارکت سازماندهیشده از طریق پیوند افراد با طیفهای گستردهتری از مردم سبب میشود سرمایه اجتماعی میانگروهی در میان شهروندان افزایش پیدا کند. بنابراین به نظر میرسد افزایش مشارکت در میان مردم در نهایت منجر به افزایش فعالیتهای همکاریجویانه آنها میشود. درحالی که تأثیر تعاملات اجتماعی بر روابط سیاسی بسیار مورد توجه بوده است، تحقیقات تجربی بسیار ناچیزی برای بررسی تأثیرات این شبکهها بهویژه در ارتباط با رفتار سیاسی وجود دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا بین شبکههای اجتماعی با رفتار سیاسی دانشجویان رابطه وجود دارد یا خیر؟ برای آزمون فرضیهها در مورد رابطه پیوندهای اجتماعی و مشارکت سیاسی از روشهای تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. با تقسیم سرمایه اجتماعی به دو بعد ساختاری و ارتباطی و مشارکت سیاسی به سه سطح بیتفاوتی سیاسی، مشارکت سیاسی رسمی و مشارکت سیاسی فعال، یافتههای پژوهش نشان داد که هرچند هر دو بعد سرمایه اجتماعی، رابطه معنیداری با ابعاد مشارکت سیاسی داشتند، اما سرمایه اجتماعی ارتباطی تأثیر بیشتری بر روی رفتار سیاسی دانشجویان داشته است
سرمایه اجتماعی ساختاری
سرمایه اجتماعی ارتباطی
بیتفاوتی سیاسی
مشارکت سیاسی رسمی
مشارکت سیاسی فعال
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124521_cf45aa8a9b366a1154b9429314969607.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
درسهایی که از روابط جدید هند و ایالات متحده میتوان آموخت
عباس
ملکی
در طول تاریخ، کمتر ملتی به اندازه ایرانیان و هندیان با هم ارتباط دیرینه و تنگاتنگ داشتهاند. پس از اسلام، این تعاملات توسعه بیشتری یافت و فرهنگ اسلام از سرزمین ایران به هند رفت و سرگذشت و سرنوشت این ملت، در مقاطع متعددی از تاریخ ورود اسلام به هند، به یکدیگر گره خورد تا جایی که در زمان صفویه، امپراطوری بابریان با حمایت ایشان قدرت یافت و زبان و هنر و معماری ایرانی، بر شئون فرهنگی هند حاکم شد. امروزه تعداد کتب خطی فارسی و آثار نقاشی مکتبهای قزوین و اصفهان در هند، بیش از ایران است و چشم سیّاحان خارجی در هند به شاهکارهای معماران ایرانی همچون تاجمحل روشن میشود. فرهیختگان هند، همواره ایران را مهد تمدنی میدانند که تعاملاتش با هند تأثیرات فراوانی بر آن نهاده است. نمونههایی از این نگرش را در آثار جواهر لعل نهرو چون نگاهی به تاریخ جهان و کشف هند در مورد عظمت فرهنگ ایرانیان و سخنان و مقالات رابیندرانات تاگور در مورد حافظ میتوان دید. ; هند بزرگترین دموکراسی جهان و دومین کشور پرجمعیت با جمعیتی حدود یک میلیارد و یکصد میلیون نفر است و بدون شک، نقش مهمی در سازمانهای بینالمللی دارد. اگر قرار باشد کشوری به کشورهای دائم شورای امنیت ملل متحد اضافه شود، هند از اولین انتخابها خواهد بود. جنبش غیرمتعهدها از زمان جواهر لعل نهرو در هند شروع شد. امروزه هند یکی از دارندگان سلاح هستهای در جهان و از نمونههای موفق در خودکفایی صنعتی و کشاورزی است که جایگاه ویژهای در جهان از لحاظ اقتصادی کسب نموده است.; ایران و هند پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 روابط خود را توسعه دادند. تا قبل از انقلاب اسلامی، ایران عضو سازمان پیمان مرکزی بود. این سازمان به نوعی در برابر کشورهای بلوک شرق مانند اتحاد شوروی و کشورهای نزدیک به مسکو مانند هند صفآرایی کرده بود. ; هر دو کشور ایران و هند عضو گروه 77 و همچنین گروه 15 هستند. در قالب همکاریهای آسیایی، هند در کنار روسیه، چین، ژاپن و ایران میتواند یکی از قطبهای اساسی را در چارچوب منطقهگرایی شکل دهد. همکاریهای ایران و هند در زمینههای انرژی، فرهنگ و دیالوگ تمدنی برای دیگر کشورها میتواند نمونهای قابل قبول باشد. هر دو کشور در سازمان همکاریهای شانگهای عضو ناظر هستند. ; در صحنه جهانی ایران و هند همچون دو همسایه نزدیک با یکدیگر همکاری میکنند. در فعالیتهای منطقهای نیز با پتانسیل بالا برای رسیدن به منافع مشترک در گسترش همکاریهای اقتصادی، سیاسی و تجارت، مبارزه با مواد مخدر، و مبارزه با تروریسم تلاش میورزند تا از این رهگذر به صلح و ثبات منطقهای و جهانی دست یابند.; در حالی که هند همواره بهعنوان یک کشور مؤسس نهضت عدم تعهد و طرفدار بلوک شرق شناخته میشده است، روابط جدید این کشور با ایالات متحده امریکا نمونهای جالب در روابط بینالملل است. به طور مشخص همکاریهای هند و امریکا در دوران نخستوزیری آقای مان موهان سینگ، اقتصاددان برجسته هندی قابل توجه است. ; گرچه رهبران سنتی هند مانند خانم ایندیرا گاندی، راجیو گاندی و ناراسیمهارائو نگاه مثبت تاریخی و استراتژیک منطقهای به ایران داشتند، اما نگاه رهبران جدید هند به ایران مانند گذشته نیست. نخستوزیر سینگ با دیدگاه اصلاحات اقتصادی خود در فکر توسعه همهجانبه هند است و افرادی مانند او و سونیا گاندی به زندگی با ارزشهای غربی بیشتر از ایران اهمیت میدهند. گرچه در همین چارچوب، بار دیگر نیازهای انرژی هند، آنان را به داشتن رابطۀ نزدیک با ایران ملزم میسازد
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124522_69d9c90eb6394990a3fb4b202e7593cf.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1393
23
1
گونهشناسی مطالعات توسعه سیاسی از نظریههای جامعهمحور تا نظریههای دولتگرا
امیر
دبیری مهر
تنوع نظریههای توسعه سیاسی بهویژه در محافل و مؤسسات علمی و مطالعاتی غربی در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، هم موجب غنیسازی ادبیات این مفهوم سیاسی شد و هم بر ابهام جوانب آن افزود؛ بهگونهای که مطالعات مربوط به توسعه سیاسی برای استفاده از چارچوب نظری و پیشینه پژوهشها از نوعی پراکندگی رنج میبرد و محققان صرفاً امکان گزینش برخی از نظریهها را دارند و از یافتههای دیگر نظریهها استفاده نمیکنند. در این مقاله سعی میشود با مدلسازی ذهنی، مجموعه متنوع نظریهها در درختوارهای منسجم سامان یابد و با تأکید بر نظریههای جامعهمحور و دولتگرا بهعنوان دو طیف کلان نظریههای جامعهشناسی سیاسی، تنوع و تکثر موجود در نظریههای مذکور انسجام درونی و بیرونی پیدا کند. نظریههای جامعهگرا مبنای تحقق توسعه سیاسی را از پایین به بالا میداند که بر مدار جامعه مدنی سامان مییابد، اما نظریههای دولتگرا مبنای شکلگیری توسعه سیاسی را از بالا به پایین میداند که بر مدار دولت مشروع و مقتدر تعین مییابد. انتخاب هر یک از دو مبدأ تابعی از مشخصات جامعه و دولت در جوامع گوناگون است
توسعه سیاسی
نظریههای دولتمحور
نظریههای جامعهمحور
نخبگان
2014
06
22
https://rahbord.csr.ir/article_124523_64f7401d49b5aba344f5e1599a6e2e87.pdf