2024-03-28T12:36:02Z
https://rahbord.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17038
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
ثروت ملی یا قدرت ملی؟ اولویت با کدام است؟
حسن
روحانی
همه تحرکات مهم سیاسی، امنیتی و نظامی در منطقه ما به خاطر منابع نفت و گاز صورت می گیرد. اگر در همین منطقه منابع غنی نفت و گاز وجود نداشتْ آیا باز هم همین حساسیتی که امروز وجود دارد، وجود داشت؟ اهمیت منطقه از لحاظ ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی به اندازه و یا حتی بیش از ژئو اکونومیکی است. اما درعین حال همواره نفت و گاز به عنوان به عنوان یک مسئله اساسی برای نگاه جهان به این منطقه بوده و خواهد بود.
ثروت ملی
قدرت ملی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124176_50e3f21d0cbd55e3fd3880690dccd0b9.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
جمهوری اسلامی ایران و طرح خاورمیانه بزرگ
محمود
واعظی
به اعتقاد نویسندهی مقاله اگرچه بعد از حادثهی یازدهم سپتامبر کشورهای غربی به خصوص آمریکا بر سر مسئله اصلاحات در خاورمیانه تأکید زیادی به عمل آوردهاند ولی در خصوص چگونگی انجام اصلاحات و طرح خاورمیانهی بزرگ همواره اختلافنظر وجود دارد. از این منظر به اعتقاد نویسنده، طرح خاورمیانهی بزرگ به مثابهی واقعیتی که واکنش متناسبی را طلب میکند باید مورد واکاوی و تعریف مجدد قرار بگیرد. براین اساس در این مقاله تلاش شده است تا از طریق آشکارسازی لایهها و سطوح مختلف طرح خاورمیانهی بزرگ یعنی سطوح تحلیل نظری، تحلیل سیاست بینالمللی و سیاست خارجی آمریکا، رویکردهای متناسبی که جمهوری اسلامی ایران میتواند و یا به عبارتی باید در برابر هریک از لایهها اتخاذ کند تبیین گردد. به اعتقاد نویسنده، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقهای باید با پرهیز از انفعال و در پیش گرفتن رویکردی مشخص چون طرح الگویی درونزا برای اصلاحات و باز تعریف جوامع ملی به تبیین رویکرد مناسب در خصوص طرح خاورمیانهی بزرگ اهتمام ورزد.
جمهوری اسلامی
خاورمیانه بزرگ
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124177_12ee1f43d00c35089060781139ff1654.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
چشماندازهای تحول در دموکراتیک شدن خاورمیانه
محمدحسین
حافظیان
تحول در محیط پیرامونی ایران به واسطهی دموکراتیزه شدن منطقه دغدغهی اصلی نویسنده در این مقاله را تشکیل میدهد. اینکه ایران چه سیاستی را باید قبال طرح دموکراتیزه شدن خاورمیانه در پیش بگرید محور کلیدی بحث این مقاله میباشد. به ا عتقاد نویسنده چون ایجاد نظامهای دموکراتیک در منطقه موجب از بین رفتن بنیادگرایی اسلامی و در نتیجه از بین رفتن و کاهش تهدیدات امنیتی مربوط به آن را برای ایران میشود، جمهوری اسلامی ایران میتواند برای تقویت امنیت ملی خود هرچه بیشتر به فرآیند و دموکراتیک شدن در خاورمیانه دامن بزند و آن را در راستای منافع خودش ارزیابی کند. اما دو مشکل عمده در این خصوص وجود دارد که ممکن است نتیجهی عکس برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد. اول مقاومت سفت و سخت رهبران سیاسی این کشورها در برابر هرگونه تحول در جهت توسعهی سیاسی است، چون خود محصول شرایط اقتدارگرایی و خودکامگی هستند و دوم آنکه گروههای بنیادگرای سنی که دیدگاههای مثبتی به ایران ندارند در این فرآیند به قدرت برسند. بنابراین تلاش برای جلوگیری از دست یافتن این گروهها به قدرت در کشورهای عربی بهرغم نویسنده باید در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار بگیرد.
دموکراتیک
خاورمیانه
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124178_878c3a4c80468a9c448387a38699effc.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
جایگاه نفت خلیجفارس در سیاست انرژی و استراتژی امنیت ملی آمریکا
سید
مسعود موسوی شفایی
کنترل نظام بینالمللی ساماندهی انرژی با بقاء و جایگاه ابرقدرتی ایالات متحده به عنوان بزرگترین مصرفکنندهی انرژی جهان گره خورده است. بررسی پراکندگی جغرافیایی ذخایر نفت جهان به وضوح حاکی از تمرکز این منابع در منطقه خاورمیانه و به ویژه خلیجفارس است و همین عامل، سرنوشت ایالات متحده را با این منطقه به عنوان غنیترین عرصهی جغرافیای جهان از حیث منابع نفتی پیوند میزند. مقالهی حاضر به بررسی جایگاه امنیت انرژی در شکلگیری و تدوین سیاست ملی انرژی (مصوب مه سال 2001) و استراتژی امنیت ملی (مصوب سپتامبر سال 2002) ایالات متحده میپردازد و از طریق تبیین نقش منابع نفتی خلیج فارس در طراحی سیاست ملی انرژی و استراتژی امنیت ملی آمریکا، میکوشد تا تصویر روشنتری از سیاست خارجی ایالات متحده در قبال خلیجفارس به ویژه در دوران ریاست جمهوری بوش، پس از 11 سپتامبر ارائه دهد.
سیاست انرژی
امنیت ملی
امنیت انرژی و استراتژی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124179_9a11709f386f7d6cd913d37e47867b1f.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
ایالات متحده و خلیجفارس در قرن 21 استراتژی، امنیت و جنگ در عراق
پیروز
ایزدی
به اعتقاد نویسندهی مقاله پس از حوادث یازدهم سپتامبر، آمریکا در حال باز تعریف اهداف استراتژیک خود در منطقه است. در این راستا آمریکا از وضع موجود و حفظ روابط تاریخی مبتنی بر دسترسی به انرژی و ثبات در بازارهای نفتی جهان نیست و مشارکت میان آمریکا و عربستان سعودی در دست باز تعریف است، درحالیکه روابط آمریکا با کشورهای خلیجفارس در راستای کمک به دستیابی به اهداف نظامی برجستگی بیشتری است. به اعتقاد نویسنده عملیات آزادسازی عراق روشن ساخت که آمریکا دیدگاه وسیعتری در خصوص نقشی که زور میتواند به عنوان بخشی از یک استراتژی امنیتی جسورانهتر ایفا کند، در پیش گرفته و عملیات آزادسازی عراق تنها آغازی برای پدیدهی «نیروهای مقدم برای جنگ علیه تروریسم» در استراتژی جدید دفاعی به حساب میآیند. بنابراین نویسنده در آینده ممکن است شاهد استفاده مکرر از نیروهای مقدم در سراسر جهان برای مدیریت یک محیط امنیتی نامطمئن باشیم.
نیروهای مقدم
قوس بحران
یازدهم سپتامبر
سازمانهای تروریستی فراملی و افق استراتژیک
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124180_293389d15e4ccf3bd36b031306b99ade.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
تضاد نقشها: بررسی ریشههای منازعه ایران و آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر
کیهان
برزگر
این مقاله در پی ریشهیابی زمینههای جدید تنازع میان ایران و آمریکا بعد از حادثه یازدهم سپتامبر است. استدلال اصلی نویسنده در این مقاله آن است که تداوم ریشههای فعلی تنازع بین ایران و آمریکا در نتیجه تقویت روابط مبتنی بر تهدید متقابل و مبارزه برای نقش بعد از حوادث یازدهم سپتامبر است. براین اساس دو طرف افزایش نقشآفرینی، نفوذ و فرصتسازی برای یکدیگر در سطح منطقهای را به معنای تهدید علیه منافع یکدیگر فرض کرده و سعی در جلوگیری از آن دارند. به عبارت دیگر، ایران به دلیل ویژگیهای خاص خود به طور طبیعی خواهان نقشآفرینی به گونهای متناوب با قدرت و شأن خود در سطح منطقه میباشد. در این روند، ایران افزایش حضور و نفوذ آمریکا در سیستمهای اقتصادی، سیاسی و نظامی منطقهای را تهدیدی مستقیم برای کشور و افزایش نقش خود تلقی میکند. در مقابل آمریکا نیز افزایش نفوذ ایران در سطح منطقه را با توجه به سابقهی سیاستها و ماهیت ضد سلطه و ضد آمریکا نظام جمهوری اسلامی، تهدیدی علیه منافع خود در جهت دسترسی به استراتژیهای دراز مدت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی خود در نظر میگیرد.
تضاد نقشها
تهدید متقابل
یازدهم سپتامبر
منازعه و امنیتسازی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124181_c579ff549f3f7dfb6c480e91a5124f19.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
چالشها و ابهامها تطبیق تعریف تروریسم در دیدگاه پارهای بازیگران مؤثر بینالمللی
رضا
سیمبر
تروریسم به طور رسمی توسط بسیاری از کشورها و بازیگران بینالمللی تعریف شده است. اگرچه هر کدام از این تعاریف تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند اما در عین حال نشانگر آن است که بازیگران مختلف چگونه «دشمن» را تعریف میکنند. اختلاف تعریفها و فهرستهایی که سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا راجع به تروریسم، تروریست و سازمانهای تروریستی ارائه میکنند نشاندهندهی دیدگاههای گوناگون و سیاستهای جهانی مختلف راجع به آن است. مثلاً در کشوری مانند ترکیه که سابقهی 20 سال تلاش علیه تروریسم دارد، تعریف این مفاهیم عمدتاً ب سیاستهای داخلی محدود میشود. هدف این مقاله ارائه و تطبیق معانی رسمی ترور، تروریستها و سازمانهای تروریستی به وسیله سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپاست و اینکه چگونه میتوان از این تعاریف باری ساماندهی جامعه جهانی در مواجهه با آن، استفاده نمود.
تروریسم
سازمانهای تروریستی و تروریست
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124182_cf55e4f45db7dc6408111f2064121e32.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
در پرتو شرایط جدید منطقهای کاوشی در روابط ایران و عربستان سعودی
حمید
هادیان
هدف اصلی نویسندهی مقاله، بررسی، تحلیل و ارزیابی روابط سیاسی ایران و عربستان سعودی پس از حادثهی یازدهم سپتامبر، حول تحولات حساس عراق از منظر منافع ملی، ژئوپولتیک و منافع ایدئولوژیک دو کشور میباشد. به اعتقاد نویسنده، عمق آیندهی روابط سیاسی دو کشور بر سر عراق با تفاهم مشترک و امید به تحقق ارادهی مشترک دو طرف برسر منافع حساس ایدئولوژیک و ژئوپولتیک امکانپذیر است و در این راستا براین باور است که تفاهم مشترک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بر سر عراق میتواند به تفاهم مشترک دو کشور در مسائل حساسی چون پروندهی هستهای ایران، اوپک و آیندهی سیاستهای مشترک نفتی و ترتیبات امنیتی خلیجفارس بینجامد و عمق تعارض دو طرف بر سر عراق نیز به اتخاذ مواضع تند از سوی دو طرف خواهد انجامید. بنابراین ایران و عراق ضروری است به تدبیر در خصوص تفاهم مشترک برسر عراق جدید و حضور هدفمند آمریکا در این کشور بیندیشند. نویسنده سطح تحلیل ارزیابی روابط سیاسی و سیاست خارجی دو کشور ایران و عربستان سعودی را شامل جغرافیای سیاسی دو کشور و نیز ادراکات و برداشت نخبگان سیاسی و مقامات ارشد دو کشور میداند.
عراق جدید
ژئوپولتیک شیعه
منافع ایدئولوژیک و خاورمیانه بزرگ
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124183_1557c2e39499712fee4eb2ebcb02f2b8.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
چشمانداز صلح خاورمیانه و تحولات اخیر در اسرائیل و فلسطین
محمود
دهقانی
چشمانداز صلح خاورمیانه پس از تغییر و تحولات گستردهای فضای سیاسی اسرائیل و فلسطین هدف اصلی این مقاله را تشکیل میدهد. تحولاتی که در صحنهی سیاسی اسرائیل، حذف آریل شارون و تقویت مشی میانهروی سیاسی و پیروزی غیرمنتظره و چشمگیر حماس در فلسطین را نوید میدهد که در مواضعشان بعد از پیروزی همواره از گفتگو و رایزنی و تعامل با جهان سخن گفتهاند. این تحولات خود به معنای آن است که با به حاشیه رفتن اندیشههای افراطی و خشونتبار در اسرائیل و رویکرد مثبت افکار عمومی و رهبران جناحهای مختلف فلسطینی به کارایی شیوههای سیاسی و استفاده از ابزارهای دیپلماسی، این خوشبینی واقعگرایانه به ذهن متبادر میشود که گره ناگشودهی طولانیترین مناقشهی تاریخ به دست حماس و حزب حاکم در اسرائیل (کادیما) میتواند باز شود. چشمانداز صلح خاورمیانه پس از این تحولات، بازگشت آرامش به منطقه، رویکرد احزاب کادیما، لیکود و کارگر به تحولات جدید و کاهش خشونتها و آغاز مذاکرات صلح از سوی حماس خسته از نیم قرن سرکوب و نابسامانی در نهایت راهحل دو دولت و تشکیل دولت مستقل فلسطینی در اراضی اشغالی غزه و کرانهی باختری را خواهد پذیرفت
میانهروی
مشت آهنین
یک جانبهگرایی
صلح خاورمیانه
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124184_3c717bc82e8ce7baaefd3eec53c1ff57.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
جهانی شدن: نظرورزی در رهیافتهای روابط بینالملل و اقتصاد سیاسی بینالملل
جواد
سوری
نویسنده در این نوشتار ابتدا به تبیین و مقایسه پارادایمهای غالب در روابط بینالملل یعنی رئالیسم، لیبرالیسم و مارکسیسم در مورد روند جهانی شدن پرداخته و سپس ناتوانی این پارادایمها در تحلیل جهانی شدن و تغییر مفهوم سنتی از قضا و مکان و مرتبط به آن مفهوم دولت سرزمینی را از جمله دلایل در جستجوی قالب جدیدی برای بررسی جهانی شدن میداند تا این قالب جدید اولاً بتواند پیچیدگی و تناقضات موجود در جهانی شدن را تبیین کند و ثانیاً ابعاد و متغیرهای گوناگون آن را دربربگیرد. به اعتقاد نویسنده در حالتی که پارادایمهای غالب در روابط بینالملل جوابگوی وضعیت جدید نیست و از طرف دیگر هنوز پاردایم جدیدی برای تبیین وضعیت شکل نگرفته است، بحران معنایی دراین حوزه به وجود آمده است که نظریه پردازی را دچار مشکل میسازد. بنابراین به نظر میرسد که بهترین گزینه تکامل رهیافتهای قبلی و توجه به واقعیات و رخدادهای جهانی شدن به واسطهی پارادایمی تحت عنوان «پارادایم جهانی شدن» باشد که در حوزهی اقتصاد سیاسی بینالملل با در نظر گرفتن ابعاد سیاسی و اقتصادی روندهای بینالمللی این امر را ممکن میسازد.
جهانی شدن
اقتصاد سیاسی بینالملل
پاردایم رئالیسم
لیبرالیسم و مارکسیسم
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124185_f9313d9ef88e02b2fe25f0bcf34b77e9.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
جهانی شدن از منظر فرصتها و تهدیدها
علیرضا
رضایی
نویسنده مقاله، جهانی شدن را فرآیندی میداند که در پی آن آزادی تجارت و سرمایهگذاری بینالمللی افزایش یافته و در این امر موجبات ادغام اقتصادی ملی را فراهم میآورد که از جمله دستارودهای آن را میتوان رشد سریعتر اقتصادی، کاهش فقر و ایجاد محیط مناسبتر جهت رشد دموکراسی دانست. از این منظر بحثی که جهانی شدن مطرح میکند آن است که آیا مسیر رسیدن به رفاه و سعادت از میان بازارهای آزاد میگذرد یا اینکه برنامهریزی متمرکز حکومتی و یا راه سومی بین این دو متصور است. در هر صورت عقیده به هریک از این مسیرها تمایل به آنها یا ردّ دیگری را میسّر میسازد.
جهانی شدن
آزادی سیاسی
شکاف
آزادی اقتصادی
تجارت جهانی و اقتصاد ملی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124186_34f20aa8c03a6be871973e5f108dfacd.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
چشماندازهای تازه در استراتژی کلان آمریکا
ناصر
اسدی
پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، رئالیستهای ساختاری، چنین تحلیل کردند که عمر کوتاه نظام تک قطبی به رهبری آمریکا بسر آمده است و آمریکا باید خود را با یک نظام جهانی چند قطبی که در آستانه ب وجود آمدن است سازگار کند. علیرغم مخالفتهایی که با آمریکا وجود داشت به اعتقاد نویسنده، نه تنها نظم جهانی چندقطبی به وجود نیامده، بلکه آمریکا آشکارا استراتژی امنیت ملی خود را بر پایهی برتری در دنیا قرار داده است. ; پرسش یا سؤال اصلی نویسنده مقاله این است که آیا آمریکا میتواند این استراتژی را ادامه دهد و در این راستا آمریکا چگونه میتواند به بهترین شکل منابع و ارزشهایش را در سطح بینالمللی به پیش ببرد، بدون اینکه دچار رفتارهای خود شکنندهی بسیاری از هژمونهای ماقبل خود گردد. پاسخ به این سؤال، محور اصلی مقاله را شکل میدهد. تعقیب محتاطانهی استراتژی درگیری گزینشی، همگرایی هویتهای ملی میان آمریکا و دیگر دموکراسیهای پیشرو، ایجاد کنسرت قدرتهای بزرگ متأثر از هنجارهای لیبرالی، استفاده از قدرت نرم و در نهایت ماهیت نهادینه شده و خود محدود کنندهی استراتژی کلان آمریکا پنج گزینهای است که نویسنده برای پاسخ به این سؤال مورد بررسی قرار میدهد. در پایان نویسنده به این نتیجه میرسد که موازنهی قدرتهای بزرگ علیه آمریکا اجتنابناپذیر نیست و میتوان با استفاده از انتخابهای دقیق استراتژیک، از آن جلوگیری کرد.
رئالیسم ساختاری
هژمونی
توزیع قدرت
قدرت نرم
هویتهای دموکراتیک
هویتهای واگرا و درگیری گزینشی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124187_8717dc6fc87fdf83e23b725f87c12d72.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
درنگی در آثار و آراء جیمز گوردون ملتون
گوردون
ملتون
دکتر جیمز گوردون ملتون، کشیش متودیست است. او همچنین یکی از متخصصین برجسته در رشته جنبشهای نوپدید دینی، محقق در زمینهی هواداران حاشیهنشین علوم خفیه، گروندگن به زاذن یوپی، فرقهی علمشناسی (ساینتولوژی)، کیش نوین ملحدانه، شاخهی داوودیها، حکمتهای اشراق، گروههای رایکی، معنویتگرایان مدرن، هواخواهان UFO، هیر کریشنا، هادیان عصر جدید، (نیو ایج) و همهی شاخههای متنوع جادوی کهن آمریکا است. او همچنین اشتیاق وافری به دراکولاها دارد. ملتون، تحقیقات خود را در دههی 1960، زمانی آغاز کرد که جنبشهای نوپدید، کمکم چهرهای آشکار به خود میگرفتند. ملتون دکترای خود را در دین شناسی از دانشگاه نورث وسترن Northwestern University گرفت و دوره تخصصی خود را در مقولهبندی افراد و گروههایی که پیشتر به برخی از آنها اشاره شد، افراد و گروههایی که خود را بیرون از جامعه فرض میکنند، گذراند. او بسیار بر حق دیگر فرقهها و کیشها برای برخورداری از دین خود تأکید میکند. او حامی حقوق مندرج در اولین متمم قانون اساسی بوده است و از حق ادیان جدید برای بیان و عرضه خود دفاع کرده است. او جزو مدافعان عدم یکدست کردن جامعه است.
ملتون
دین شناسی
قانون اساسی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124188_ecb2cb61b68628119b5388b2682abd66.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
نگاهی تاریخی به ضد کیشگراها در ایالات متحده
بهزاد
حمیدیه
در آستانهی پایان یافتن قرن بیستم، شاهد افول جنبشی هستیم که در ربع آخر قرن بیستم در غرب به جنبش اجتماعی مرتجعانه و مهمی تبدیل شده بود. جنبش ضد کیشگرا عکسالعملی بود به تنوع سراسری دین در دهههای پس از جنگ جهانی دوم که از رشد قابل توجه ادیان جدید آسیایی و ادیان پنهان در ایالات متحده در اوایل دههی 1970 نشئت گرفته بود. پس از جنگ، گسترش آنچه به عنوان ادیان جدید شناخته شد در اروپا و آمریکای شمالی دو الگوی کاملاً متفاوت را دنبال کرد.
قرن بیستم
جنگ جهانی دوم
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124189_845f4d184b0db619add6b0af6a6a533f.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
با تأکید بر نئوکانیزه شدن ابعاد سیاست خارجی آمریکا جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی ایالات متحده
«دیک چنی» معاون کهنهکار جورج دبلیو بوش در یکی از اظهارات تأمل برانگیز خویش در آوریل 2004 اعلام کرد «تنها منطقهای که الزامات راهبردی آمریکا را در جهان برنمیتابد خاورمیانه است». به رغم وی خاورمیانه تنها حوزهی رامنشدنی برای ایالات متحده محسوب میشود که باید برای تأدیب آن از دو ابزار «تنبیه و نوازش» بهره جست؛ تنبیه باید معطوف به حکومتها باشد و نوازش متوجه ملتها. اما در این منطقه بحرانخیز و غیرمتعارف که به قول «باری بوزان» «بر سازههای کشمکشزا» استوار است، کشوری که در مرکز ثقل بیتوجهی نسبت به اولویتهای سیاست خارجی آمریکا قرار دارد، ایران است. ایرانیها با حیات بخشیدن به انقلابی «تجدید نظر طلب» در قلب منطقه خاورمیانه، تمام مختصات راهبردی ایالات متحده را با چالش جدی روبهرو ساختند. چالشی که در خلال یک ربع قرن اخیر موجبات «تصاعد تدریجی بحران» میان دو کشور ایران و آمریکا گردید. به دیگر سخن انقلاب اسلامی ایران از آنرو که مبانی رفتاری و فلسفی جدیدی را که منبعث از اصول و انگاههای اصیل اسلام بود بنا نهاد، در تعارض و تقابل ماهوی با ارزشهای حاکم بر فلسفه سیاسی غرب که ملهم از ارزشهای لیبرالیستی است، قرار گرفت و از این رهگذر مقطعی جدید که آکنده از تخاصم و دشمنی میان آنان بود، پدیدار شد.
جورج دبلیو بوش
تصاعد تدریجی بحران
ارزشهای لیبرالیستی
2006
05
22
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
جهاد: از ابن تیمیّه تا بنلادن
مهدی
بخشی شیخ احمد
عد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برجهای سازمان تجارت جهانی از سوی القاده، واژه «جهاد» به طور وسیعی در رسانههای غرب به کار رفت. در اغلب این موارد معنی واقعی جهاد تحریف شده و بعضاً اسلام مترادف با جهاد و خشونت دانسته شده است. این مقاله نگاهی به سیر تکوینی معنی «جهاد» از صدر اسلام تا عصر حاضر خواهد داشت و بیشتر بر معنی «جهاد» در گروههای اسلامگرای نظامی تکیه خواهد کرد. زیرا برداشت رهبران تندرویی از قبیل اسامه بنلادن از جهاد با معنی واقعی آن در سنت و قرآن و به ویژه در میان اهل شیعه متفاوت است.
جهاد گروههای اسلامگرای نظامی القاعده
11 سپتامبر
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124191_6b1b9c33b5eed83a624bf83ed9e2bf1a.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
آثار کاهش نرخ سود تسهیلات صادراتی بر عرضه تسهیلات و بار مالی آن برای دولت
ابوالفضل
نوفرستی
در ادبیات اقتصادی، نرخ سود بانکی از اهمیت ویژهای برخوردار است و صاحبنظران اقتصادی در مورد تعیین نرخ مذکور و اثرات افزایش یا کاهش آن بر متغیرهای هدف اقتصادی مجادله نمودهاند. افزایش صادرات غیرنفتی از جمله این اهداف میباشد. در این مقاله اثرات احتمالی کاهش 5 درصدی نزخ سود تسهیلات اعطای سیستم بانکی به بخش صادرات بر عرضهی تسهیلات و همچنین بار مالی کاهش مذکور برای دولت مورد بررسی قرار میگیرد.
نرخ سود
صادرات غیرنفتی
عرضه و تقاضا
تسهیلات صادراتی
تسهیلات اعطایی
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124192_9577e4c543fedd7c6482a9d671f15e73.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1385
14
1
فقر؛ تهدید امنیت بینالمللی در قرن 21
محسن
شریفی
در دهههای گذشته مفاهیمی چون دموکراسی و حقوق بشر در کانون توجه عمومی قرار داشت. اکنون باید مفهوم توسعه که فقر یکی از اصلیترین ابعاد آن است را به این مفاهیم افزود و حتی در صدور این مفاهیم قرار داد. امروزه جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری به هم پیوند خوردهاند. این جوامع با تهدیدهایی مواجه هستند که اتخاذ یک استراتژی فراگیر با کمک همه بازیگران بینالمللی را میطلبد. فقر به عنوان یک تهدید اقتصادی و اجتماعی در زمره این تهدیدات است. ; فقر چالش عصر ما است به گونهای که تقریباً نیمی از مردم جهان از آن رنج میبرند. فقر به طور مستقیم و غیرمستقیم امنیت بینالمللی را تهدید میکند. بنابراین باید ضمن بررسی مفهوم آن، به مسئله پیشگیری و مقابله با آن نیز پرداخته شود. در قسمت اول این پژوهش سعی شده تصویری از دنیای درگیر فقر ارائه شده و مفهوم آن بررسی شود. در قسمت دیگر نیز استدلال خواهد شد که فقر چگونه میتواند به عنوان تهدیدی علیه امنیت بینالمللی مطرح شود. در قسمت پایانی نیز راههای مقابله و کاهش فقر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ; در این پژوهش به فقر از زاویه امنیت بینالمللی نگاه شده است و این در واقع به دلیل ماهیت نظام بینالمللی معاصر است که میتوان ردپای امنیت را در همه جای آن یافت. براین اساس عنوان پژوهش حاضر «فقر: تهدیدی علیه امنیت بینالمللی» انتخاب شده است.
فقر
امنیت بینالمللی
حقوق بشر
تروریسم بینالمللی و جرایم سازمان یافته
2006
05
22
https://rahbord.csr.ir/article_124193_680be910b217d2199793793629dcb964.pdf