2024-03-29T16:06:10Z
https://rahbord.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17030
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
نهضت خدمترسانی از شعار تا کردار
حسن
روحانی
در قرون گذشتهْ حفظ امنیت جامعه ْ حراست از کشور در برابر تجاوز بیگانگان، ایجاد راههای ارتباطیْ امنیت تجارت و تامین نیازهای اولیه جامعه وظایف اصلی حکومت ها به شمار می آمد. از دورانی که مفهوم دولت ملت به وجود آمد وظیفه دولت در زمینه خدمترسانیْ دامنه گستردهتری یافت. در زمینه خدمت رسانی حاکمیت وظیفه دارد از ایجاد شغل و امنیت فردی واجتماعی تا برخورد با تهدیدهایی که کرامت، هویت دینی و ملی را مورد تهدید قرار میدهد، برنامه داشته باشد.; مشروطیت ثانویه یک نظام به خدمترسانی و رضایتمندی مردم وابسته است.;
امنیت جامعه
دولت ملت
مشروطیت ثانویه
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124044_ded142f54097ffa3738e04eb42e05f14.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
نظام ساخت و ساز شهری در تهران و پیامدهای آن بر حوزه ترافیک
سید
کمال الدین شهریاری
این مقاله ضمن برشمردن مشکلات تهران بر مسئله اسکان جمعیت وحل و نقل به عنوان شاخص های عمده کیفیت زندگی تاکید شده و با توجه به تجارب گذشته، راه حل هایی عرضه شده است.; گسترش تهران در دو دهه اخیر به عوامل چندی از جمله جنگ تحمیلی و مسئله جنگ زدگان، تمرکز اغلب امکانات آموزشی، بهداشتی، درمانی و رفاهی در تهران و تمرکزامور سایسی و اداری کشور و نیز تجمع بیشترین واحدهای صنعتی و کارخانجات در اطراف تهران و حوزه نفوذ این شهرموجبات گسترش بی رویه جمعیت در این شهر شده است.;
ترافیک
تهران
جمعیت
جنگ تحمیلی
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124045_2e3da79328682ae56d139b85a7f13dd0.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
چالش های مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری در تهران
پژمان
الله وردی زاده
این مقاله بر مشکلات گوناگون حمل و نقل تهران متمرکز شد هو به ویژه مسئله میزان مصرف سوخت را مورد توجه قرار داده است. براین اساسْ، مسئولان کلان شهرهایی چون تهران چاره ایی ندارند جز این که برنامه ریزی علمی و مداوم ردر حوزه حمل و نقل شهری را جدی بگیرند و اقداماتی در این چارچوب انجام دهند. ذکر چنین برنامه ای و پیشنهاد سیاست های راهبردی، بخش پایانی مقاله است.
مدیریت حمل و نقل
ترافیک شهری
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124046_509fd94b5c512ce60dd135ac36f5a848.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
استراتژی اقتصادی برمحور سرمایه های اجتماعی
سیداحسان
خاندوزی
اصطلاح سرمایه اجتماعی نخستین بار در اثر جین جکوب با عنوان مبرک و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا به سال ١٩٦١ به کار رفته است،که وی توضیح داده بود شبکه های اجتماعی فشرده در محدوده های حومه قدیمی و مختلط شهری، صورتی از سرمایه اجتماعی را تشکیل می دهد و در مورد حفظ نظافت، کاهش جرم و جنایت خیابانی در دیگر تصمیمات کیفیت زندگی، مسئولیت بیشتری از خود نشان می دهند. ; پیر بوریو از متقدمان طرح موضوع سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی مانند گونه های دیگر سرمایه، چند منظوره و تبدیل ناپذیر است.;
سرمایه های اجتماعی
سرمایه
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124047_e2fa13f48ff15c49ef1ece16674db132.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
راهبرد بومی سازی فناوری در متروی پایتخت
جعفر
ربیعی
معضلات ترافیک شهر تهران، ریشه در فرهنگ وارداتی خودرو، بافت سنتی شبکه معابر، استفاده از وسیله نقلیه به عنوان منبع امرار معاش، فرسوده شدن اتومبیل های با عمر بالا و سایر مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. محدودیت اعتبارات تخصیص یافته به بخش عرضه سیستم حمل و نقل، سطح تسهیلات ارائه شده توسط گردانندگان سیستم را در حد پایینی نگه داشته است.
مترو
ترافیک
سیستم حمل و نقل
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124048_eaf361098c78d5eee9f72eb862eb28db.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
تاریخیت در اندیشه هگل
ابراهیم
دادجو
هگل تاریخ جهان را تاریخ روح مطلق و تاریخ صیرورت آن می داند و از آنجا که گوهر روح آزادی و حریت است. درواقع چگونه تاریخ نمودار مراحل مختلف تحقق آزادی است .روح می کوشد از خود آگاه شده و خود را آزاد سازد و اینه آگاهی و این آزادی جز به نحو تدریجی و به طور دیالکتیکی به دست نمی آید. جهان خارج، فکری است که درعالم رها شده و به صورت انسان و سایر موجودات طبیعی ظهور کرده، آزادی خواهی است. اما وقتی که روح مطلق جهانی خود را در این جهان رها ساخت و به صورت اندیشه ای سرگردان در آمد، به ابعاد و اقتدار تعین یافت، موجود مشخص و متعینی شد و در نتیجه از آزادی مطلق محروم شد. اکنون، غایت این روح، در تاریخ جهان تحقق بخشیدن دوباره به ذات خود و دست یافتن به موهبت آزادی است.
اندیشه هگل
دیالکتیک
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124049_c44b7304ffbcd793238a993f8284e056.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
فناوری نوین سلسله مغفوله در ترافیک تهران
سعید
دانیاری
این مقاله به نقش فناوریهای جدید در کاهش مصرف سوخت و دیگر مشکلات ترافیکی تهران اشاره دارد. این بررسی نشان می دهد چنانچه مواردی چون کاربرد اطلاعات در صنعت حمل و نقل ارتقای کیفیت خودرو و اقتصادی کردن استفاده از خودروهای فرسوده جدی گرفته شود مصرف انرژی و میزان آلودگی و ترافیک به نحو قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. در این زمینه آمارهایی از وضعیت تهران و نیز تجربیات آمریکا و آلمان آمده است.
ترفیک تهران
فناوری نوین
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124050_dd3be6cb3ff1454a79b915e6c4d8b226.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
سنجش سخن نصر در معرفت قدسی
منوچهر
دین پرست
ابتدا به بررسی افق فکری نصر که مبنی بر این معرفت است می پردازد و سپس دیدگاه وی را در باب سنت و سنت گرایی که به نوعی رهیافت فکری- فلسفی نصر است مورد کنکاش قرار می دهد. ; در ادامه به بررسی مفهوم امر قدسی می پردازد و معتقد است که به باور نصر، علم قدسی در دل وحی قرار دارد و از بازخوانی علم قدسی حکمت خالده احیا می شود. تلاش نویسنده حول بررسی کشاکش و جدال معنایی میان معنویت و عقلانیت از نظرگاه فکر نصر، متمرکز است.;
معرفت قدسی
نصر
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124051_26f25e631bc2733a6e0f835ab23acf80.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
به سوی جهان بینی معنا محور
ابراهیم
موسی پور
در این مقاله بر ضرورت ایجاد هماهنگی میان اندیشمندان و منتقدان فرهنگ در دو قطب شرق و غرب فرهنگی و همراه شدن آن با یکدیگر در سلوکی عقلانی –معنوی در جهت حل بحران ها و رفع نیازهای جدید انسان امروز با پیش فرض قرار دادن جهان بینی تکاملی و ترسمی شمایی تلفیقی از مفاهیی اساسی چون غرایز، احساسات و عقلانیت به ارائه طرح مقدماتی در تقسیم احساسات بشر مدرن می پرازد.
جهان بینی
معنا محور
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124052_ba3fad7c99a641382e8f32d8b737c32d.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
انگاره عقلانیت و معنویت در آزمون نقد
حسین
کاجی
این مقاله درصدد است که سازگاریها و ناسازگاریهای نظریه یا طرح جمع عقلانیت و معنویت را که از سوی آقای مصطقی ملکیان مطرح شده نشان دهد. نویسنده معتقد است بزرگ ترین ضعف ملکیان، عدم ارائه تعریف جامع و مانعی از معنویت است و همین امر باعث شده تا طرح او در حد یک آرمان باقی بماند. نویسنده معتقد است طرح یا نظریه معنویت یک طرح روشنفکری یعنی جمع و رفع تعارض میان سنت و تجدد است.
عقلانیت
معنویت
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124053_3096bb770f41452deebf431c001958f5.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
جستارهایی در نظریه معنویت
حمید
رضا ابک
این مقاله درصدد است خاستگاه و جایگاه معنویت ضمن برشمردن مولفه های اصلی نظریه معنویت درصدد است که معنویت از کجا آمده، چرا آمده و به عنوان یک مولفه فردی اجتماعی چه نسبتی با هویت های تثبیت شده فکری و نمادهای قوام یافته اجتماعی چون عقلانیت، دین و اخلاق برقرار کند. نویسنده آزمون ها و انتقادهای فراروی نظریه معنویت را مورد بازکاوی قرار می دهد.
lمعنویت
عقلانیت
دین
اخلاق
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124054_e159ba93a2ad155403e740c921c99816.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
تمایزهای ایدئولوژیک در آرای پوپر و هابرماس
جهانگیر
باقری
در این مقاله به آرای دو فیلسوف معاصر پرداخته شده که در جبهه ای مخالف هم قرار دارند. پوپر لیبرالیست و هابرماس سوسیالیست. نویسنده لیبرالیسم جدید را قائم به فردگرایی اجتماعی دانسته و پس از بحث از مفاهیم کلیدی لیبرالیسم جدید؛ یعنی فردگرایی و ازادی و محدودیت قدرت دولت وقول به این که ذات، لیبرالیسم همان دموکراسی است به عناصر اصلی فلسفه سیاسی پوپر، همچون جامعه باز، دموکراسی، آزادی، انتقادپذیری قبول سنت نقد، قبول دولت کوچک با ویژگی های مردمی، عدم تساهل در مقابل دشمنان دموکراسی و تساهل و اصلاح به جای انقلاب اشاره دارد.
پوپر
هابرماس
لیبرالیسم
دموکراسی
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124055_2d4d3a9bd56c41bf785020ac68faf165.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
اقتراح عقلانیت و معنویت
علی
پایا
در این گفت و گو علی پایا معتقد است که حیث های التقاطی معرفتی در خلق سپهر عقلانیت نقش اساسی دارند و حیث های التقاطی معرفتی و ارادی در خلق سپهر معنویت. در ادامه ایشان ضمن پراختن به تقابلی که در گذشته میان رهیافت های متکی به عقلانیت محض و رمانتیسیسم افراطی بود به میراث فلسفی کانت و نقش آن در تحول بنیادین دیدگاه های انسان مدرن می پردازد. ; نوروزی نیز بحث را با معنویت و گرایش های خدا محورانه و انسان باورانه ادامه می دهد. ایشان بهره گیری از آموزه های اسلام و کاربرد آنها را در زندگی انسان ها راه مناسبی برای رسیدن به معنویت می داند. به عقیده وی عقلانیت بدون معنویت یک عقلانیت ابزاری است. ;
عقلانیت
معنویت
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124056_7b91ffe36b79716ddfc2de078b83b801.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
هم پیوندی فرهنگ با موانع توسعه در ایران
فرهاد
امام جمعه
نویسنده در این مقاله به گونه ای موجز، یا دسته بندی نظریات گوناگون در این زمینه به ارائه شواهدی چند از تاریخ و فرهنگ ایران می پردازد تا نشان دهد مواردی چون تک روی و چند گانگی رفتاری یا به عبارت دیگر شماری خلق و خوی ایرانیان مانع از تحقق توسعه در ایران است.
موانع توسعه
تاریخ
فرهنگ
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124057_b9e806152d883c69c9fe4254eb929c4d.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
خلق و خوی ایرانیان
مصطفی
میرسلیم
این نوشتار حاوی ارزیابی کتابهایی است که دراین باره به نگارش در آمده و مشهور ترین آن از نویسنده فقید محمد علی جمالزاده تحت عنوان خلقیات ما ایرانیان است. در این مقاله پس از ذکر ریشه های هشتگانه ویژگی های اخلاقی ایرانیان، به این بحث می پردازد که چگونه ضعف های اخلاقی بیش از پیش کنار می رود و زیبایی های اخلاقی جایگزین آن می شود.
جمالزاده
ویژگی های اخلاق
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124058_70647055ffc4ed61502d0fb9bd25007a.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
عقلانیت ارتباطی به جای عقلانیت ابزاری
حامد
حاجی حیدری
در پروژه هابرماس کنش ارتباطی جایگاهی والا دارد، از این رو بخشی از نوشتار به معرفی مختصات این مفهوم جغرافیا فکر هابرماس اختصاص دارد . معرفی کاستی های نظریات هابرماس و انتقادات دیگر نویسندگان و صاحب نظران در پایان این مقاله است.
عقلانیت ارتباطی
عقلانیت ابزاری
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124059_b67d61e487706c3829d989f416eb5146.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
نسل سوم مکتب فرانکفورت چگونه می اندیشد؟
مجتبی
کرباسچی
این مقاله با بررسی درونمایه تحلیل های هابرماس، در مقام نسل دوم مکتب فرانکفورت، مسئله چرخش ذهنی و بازگشت متنی در نسل سوم این مکتب، به ویژه در آثار اکسسل هونت را برر سی می کند. این مقاله به دنبال آن است که تداوم و تحول در مطالعات مکتب فرانکفورت و اثرگذاری هابرماس بر صاحب نظران پس از خود را به روشنی به نمایش می گذارد.
فرانکفورت
هابرماس
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124060_0a9bef1028d36144a2bf98386d6eaab2.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
راه رهایی یا رهایی از راه
حمید
علی اصغری
نویسنده معتقد است که این نظریه در حوزه تعریف مفاهیم یا عناصر سازنده دارای یک بی تناسی است چرا که واضع نظریه دو قطبی معنویت و عقلانیت در کنار شرح و بسط دراز دامن از عقلانیت و شقوق آن، سپهر معنویت خود را داشته باشد اما در حوزه مشکل گشایی عملی نمی توان مطمئن بود که راهی به عالم بالا برای توده مومنان فراهم آورد.
معنویت
عقلانیت
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124061_0bed0469e968ed5a32d6fbc649540756.pdf
فصلنامه علمی راهبرد
راهبرد
1028-3102
1028-3102
1383
12
3
محاسبه فقر نابرابری در ایران براساس فقر مادی
رویا
طباطبایی
موضوع فقر و اینکه به کدام بخش از جامعه و برپایه چه اطلاعاتی میبایست کمک بیشتری شود، مورد توجه روزافزون سیاستگذاران مسائل اجتماعی-اقتصادی میباشد. هرچند که این موضوع ساده بهنظر میرسد ولی بهطور کلی موضوع فقر هم از دیدگاه نظری و هم روشهای اجرایی جهت شناخت و اندازهگیری، مسئلهای پیچیده میباشد. ضمناً اطلاعات و آمار در دسترس معمولاً واقعیتهای موجود را جهت اندازهگیری دقیق فقر کاملاً منعکس نمینماید.
فقر
سیاستگذاران
مسائل اجتماعی اقتصادی
2004
09
22
https://rahbord.csr.ir/article_124062_e4bc1298ae078c602eb168bcf02a86f9.pdf