پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
پایبندی ما به رژیمهای عدم اشاعه از موضع باورمندی ماست
FA
حسن
روحانی
rouhani@csr.ir
; این گردهمایی فرصتی است تا بعد از گذشت قریب به دو سال از قرار گرفتن برنامه هستهای ایران در دستور کار شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی، همه ما نگاهی جامع به حاصل مجموعه فعالیتهای همه اطراف ذیربط داشته باشیم. با توجه به اینکه مسئله انرژی هستهای ایران با اقتصاد ملی، فناوریهای پیشرفته کشور، غرور ملی و حتی به دلیل تهدیدات برخی از کشورها با امنیت ملی سروکار دارد، همه مردم ایران این مسئله را با اهمیت دنبال میکنند;
https://rahbord.csr.ir/article_124104.html
https://rahbord.csr.ir/article_124104_ecccc68d784e42d1f7869141ec9f35c1.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
جهانی شدن اقتصاد و حاکمیت ملی
FA
منوچهر
توسلی نایینی
tavassoli2000@hotmail.com
جهانی شدن اقتصاد از دیدگاه حقوقی و سیاسی آن به مفهوم در نظر گرفتن کمترین نقش برای حدود مرزهای جغرافیایی کشورها در فعالیتهای اقتصادی از قبیل تجارت، سرمایهگذاری، تولید و نقل و انتقالات مالی است. در اذهان عمومی، جهانی شدن به عنوان پدیدهای فراگیر یک معنای مادی و اقتصادی دارد که در داخل آن تجارت آزاد لحاظ میشود. بنابراین، در جهانی شدن اقتصاد هدف اصلی این است که یک بازار آزاد اقتصادی به وجود آید و کلیه موانع تجارت از بین برود. لیکن، به نظر میرسد این موضوع فراتر از محورهای اقتصادی آن، به صورت مؤثری سرشت دولتها و حاکمیت ملی آنها ارتباط دارد. امروزه یکی از مسائلی که کشور ما و سایر کشورهای در حال توسعه را در فرایند جهانی شدن اقتصاد نگران ساخته، موضوع تضعیف حاکمیت ملی است. این نگرانی ما را با این سؤال مواجه میسازد که آیا پدیده جهانی شدن اقتصاد واقعاً میتواند چنین تأثیری بر اقتدار و حاکمیت ملی دولتها داشته باشد؟ در پاسخ به این سؤال میتوان عنوان کرد بدون شک، این پدیده بر حاکمیت ملی دولتها تأثیراتی منفی و مثبت دارد
https://rahbord.csr.ir/article_124105.html
https://rahbord.csr.ir/article_124105_db70e5cbe39060ee70d31c99e1d12a47.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
جهانی شدن اقتصاد هزینهها و فایدهها
FA
حسین
علیپور
جهانی شدن یکی از وجوه قدرتمند نظم جدید جهانی و بازگوکننده یکی از قویترین نیروهای مؤثر در تعیین مسیر آینده سیاره زمین میباشد. این پدیده دارای وجوه متعددی است که شامل ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... میباشند. آنچه دراین مقاله مدنظر ماست، مفهوم جهانی شدن به آن شکلی است که در اقتصاد جهانی به کار رفته است. این مفهوم از جمله مفاهیمی است که نزد افراد مختلف برداشتهای متفاوتی دارد و به دلیل همین تعدد برداشتها، واکنشهای مختلفی نیز به آن صورت میگیرد به طوری که برخی آن را تهدیدی جدی برای سیستم اقتصاد جهانی تلقی کرده و برخی نیز آن را پیشبرنده اقتصاد جهانی میدانند. ; از نگارش این مقاله سه هدف دنبال میشود: اول تعریف مفهوم «جهانی شدن» آنگونه که در اقتصاد جهانی به کار رفته است. دوم برآورد همزمان منافع و مضار ناشی از جهانی شدن و سوم بررسی این موضوع که چگونه هزینهها و خطرات ناشی از جهانی شدن را میتوان تبدیل به همکاری وسیعتر بینالمللی و توسعه نهادهای جدید جهانی نمود;
https://rahbord.csr.ir/article_124106.html
https://rahbord.csr.ir/article_124106_074aa62464467c75945473c28441d9d1.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
جهانی شدن و بعد اقتصادی امنیت ملی ما
FA
مجید
عباسی اشلقی
majid.abbasi@yahoo.com
بیشک جهانی شدن را باید مهمترین پدیدهای دانست که در قرن حاضر تمام ابعاد زندگی انسانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و بروز آن موجب تغییر و تحولات بسیار ی در زمینههای اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در عرصه بینالمللی خواهد شد و در عین حال کشورهای بسیاری را نیز به چالش خواهد کشاند. گسترش روزافزون سازمانها و اتحادیههای اقتصادی منطقهای نظیر آسه آن، نفتا و اکو ادغام بازارهای مالی، اتحادیه پولی کشورهای اروپایی (یورو)، ادغام بانکهای بزرگ جهان، تأسیس سازمان تجارت جهانی و قدرتیابی آن در عرصه تجارت بینالملل، نقل و انتقال بیش از پیش سرمایه بین کشورهای جهان و غیره، همگی از مصادیق بارز و مشخص جهانی شدن اقتصاد هستند. ; در این اقتصاد جهانی کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، چه بازیگر باشند یا تماشاگر، قطعاً تأثیر خواهند پذیرفت. کشورهای مختلف نیز برای ورود به آن در حال طراحی و اجرای برنامههای متفاوتی هستند که محور مشترک تمامی آنها تأمین امنیت و تحصیل منافع ملی میباشد
https://rahbord.csr.ir/article_124107.html
https://rahbord.csr.ir/article_124107_cf75410592c89aa80262871b14e64ab5.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
فرهنگ و حقوق بشر در پرتو جهانی شدن
FA
بهاره
سازمند
sazmand_bahareh@yahoo.com
سالهای پایانی سده بیستم و سالهای آغازین هزاره سوم میلادی، با بحثهای داغ و مناقشه برانگیز درباره جهانی شدن همراه بوده است. مقامات حکومتی، مشکلات اقتصادی کشور را به فشارهای ناشی از جهانی شدن نسبت میدهند، گردانندگان بنگاههای اقتصادی گوناگون، کوچکتر کردن شرکتهای خود را برای ادامه حیات در چارچوب اقتصاد جهانی ضروری میدانند، طرفداران محیط زیست تأثیر مخرب جهانی شدن مهار نشده را فریاد میزنند و پشتیبانان اجتماعهای بومی مختلف، نسبت به نابودی خردهفرهنگها و فرهنگهای کوچک در برابر موج فراگیر فرهنگ جهانی هشدار میدهند. ولی با وجود کاربرد و اهمیت فراوان جهانی شدن، معنا و مفهوم آن، هنوز چندان روشن نیست. این ابهام، اختلاف و تناقص موجود در مفهوم جهانی شدن از عوامل گوناگونی ریشه میگیرد که چند مورد از آنها را میتوان شناسایی کرد. یکی از این عوامل، چندوجهی بودن پدیده یا فرآیند جهانی شدن است. امروزه همه جوانب زندگی در دنیای معاصر، کم و بیش از فرآیند جهانی شدن تأثیر میپذیرند و فرآیند مورد نظر، هم اقتصادی است، هم سیاسی و هم فرهنگی. بیگمان تأکید برهر کدام از جنبههای این فرآیند به تعریفها و مفهومبندیهای خاص معطوف به مصداقهای معین میانجامد
https://rahbord.csr.ir/article_124108.html
https://rahbord.csr.ir/article_124108_7eac5bfdee0e6bf98179fdf8aaf16c8c.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
جهانی شدن نامتوازن واگرایی کشورهای در حال توسعه
FA
ابراهیم
مسعودنیا
اکنون این ایده به طور کلی پذیرفته شده است که پارادایمهای سنتی در تحلیل اوضاع اقتصادی-اجتماعی کشورهای در حال توسعه (جهان سوم) دچار دگرگونیهای زیادی شدند. بسیاری از پارادایمهای سنتی توسعه در جهان سوم، توجه خود را به بررسی فرآیندهای تحول و دگرگونی از درون معطوف ساخته بودند (برای مثال: مکتب لیبرال)، این تئوریها در ارتباط با توسعه اقتصادی و مدرنیزاسیون شکل گرفته و اساساً به بحث عقبماندگی مستعمرات پیشین که ریشه در عوامل اجتماعی داخلی داشت، میپرداختند. مطابق با تفکر اقتصادی کلاسیک و روشنگری لیبرال، ساختارهای اجتماعی که در مقایسه با جوامع صنعتی غربی، سنتی تلقی میشدند، به عنوان موانع عمده در مسیر نوسازی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نگرشی تلقی میشدند. این دیدگاه توسط کسانی همچون ماکس وبر، پارسونز و پیشروان مکتب کارکردگرایی ساختاری و نیز توسط تئوریسینهای نوسازی نظیر هوزلیتز و لوی حمایت میشد. از نظر آنان، نوسازی، فرآیندی تکبعدی، تاریخی و بینالمللی بوده و غیرقابل اجتناب است که همه جوامع باید در زمانهای متفاوت آن را طی کنند. پارهای دیگر، به روابط نابرابر دولت-ملتها با یکدیگر توجه نشان دادند (مکتب رادیکال، لیبرال چپ، انتقادی و یا نئومارکسیست). این پارادایم نه بر عوامل داخلی بلکه بر عوامل اقتصادی خارجی تأکید داشت. لذا صاحبنظران این پارادایم به جای تأکید بر واژههای بینظیر: عقبمانده و سنتی، بر واژههایی نظیر توسعه نیافته و وابسته تأکید داشتند. از نظر آنان، مسائل جهان سوم برآیند سطح پایین نوسازی نبود بلکه از فرآیند محرومیت اجتماعی ناشی از عوامل بلندمدت خارجی منتج میشد که در نتیجه استعمار و پیوستگی به تقسیم بینالمللی کار ایجاد شده بود. از جمله این دیدگاهها تئوری وابستگی و بعدها تئوری نظام مارکسیست، در تحلیل مسیر و آینده توسعه در کشورهای توسعه نیافته، به تحلیل نظام جهانی پرداخته بودند. آنچه در کانون توجه این محققان قرار میگرفت، روابط نابرابر و استثماری بین ملل مختلف –مرکز و پیرامون- بوده است. امروزه باید اذعان نمود که دیگر پرداختن صرف به این پارادایمها برای تحلیل وضعیت اقتصادی کشورهای توسعه نیافته و یا در حال توسعه، ناکافی خواهد بود. بر این اساس، در تحلیل حاضر تلاش خواهیم نمود تا با توسل به مفهوم جهانی شدن، به برآیندهای دوگانه آن برای کشورهای در حال توسعه و با توجه به کیفیت رابطه آنها با سرمایههای بینالمللی که منجر به فروپاشی جهان سوم شده است بپردازیم. در قالب ایده جهانی شدن نامتوازن استدلال خواهم نمود که جهانی شدن تأثیر دوگانه بر رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه دارد. نخست، جهانی شدن در کشورهایی که قابلیت و استعداد بهرهمندی و جذب آن را داشتند – برای مثال کشورهای آسیایی- منجر به کاهش فقر و محرومیت و در نتیجه رشد اقتصادی شده است. دوم، جهانی شدن در کشورهایی که امکانات و تسهیلات لازم را برای پیوستن به آن و نیز جذب سرمایههای خارجی را ندارند، باعث افزایش فقر و محرومیت و در نتیجه به حاشیه رانده شدن آنها گردیده است: برای مثال کشورهای آفریقای صحرا و خاورمیانه. در هرصورت، فرآیند جهانی شدن نامتوازن موجبات پیدایش وضعیتی شده است که در این مقاله از آن به عنوان «واگرایی و تجزیه کشورهای در حال توسعه» یاد شده است
https://rahbord.csr.ir/article_124109.html
https://rahbord.csr.ir/article_124109_93c9749c776c28f5d8098b806d1a9477.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
جهانی شدن ارتباطات و تهدیدهای امنیت ملی ما
FA
در سالهای اخیر مفهوم جهانی شدن و تأثیرات و پیامدهای آن توسط پژوهشگران مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مباحث بسیار جالب و جدیدی را در حوزههای پژوهشی علوم انسانی برانگیخته است. مفهوم جهانی شدن هرچند در ظاهر مفهوم واحدی است اما دارای یک معنی واحد نمیباشد و از آن تعابیر مختلفی صورت گرفته که باید مورد بررسی قرار گیرد. این مفهوم همچنین مفهومی تک بعدی نیست بلکه دارای ابعاد متعددی است که تمیز میان آنها در فهم بهتر آن مؤثر است. برای جهانی شدن معانی متعددی ذکر شده و هر یک از اندیشمندان نیز آن را از جنبه خاصی بررسی کرده است. به عبارت بهتر جهانی شدن فرآیندی است دارای ابعاد مختلف که اکثر نویسندگان از سه جنبه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی (اجتماعی) آن نام بردهاند. نکته حائز اهمیت این است که همه پژوهشگران معتقدند که فرآیند جهانی شدن بدون توسعه فناوری ارتباطات ممکن نیست. توسعه ارتباطات علاوه بر تسهیلاتی که در زمینههای گوناگون ایجاد میکند، محدودیتها و مشکلاتی نیز برای دولتها به وجود میآورد که یکی از آنها بعد امنیت دولتهاست. توسعه ارتباطات منجر به نفوذپذیری مرزها شده و آثار مهم و نگرانکنندهای برای حکومتها ایجاد کرده است. مهمترین اثر آن این است که بر میزان «حساسیت» و «آسیبپذیری» دولتها افزوده است. این دو مفهوم در هر دو بعد داخلی و بینالمللی صدق میکند. در بعد داخلی مقصود نحوه ارتباط حکومتها با مردم و اتباع خود است که حساسیت و میزان آسیبپذیری حکومتها را افزایش داده است. از نتایج مهم نفوذپذیری مرزها در این بعد آن است که ممکن است همراه با وارد شدن افراد و گروهها به داخل یا بدون آن افکار برونمرزی همراه با فناوری ارتباطات وارد کشورها شود و گروههایی را در مقابل حاکمیت قرار دهد. با توجه به موضعگیریهای شدید برخی دولتها نسبت به گسترش فناوری ارتباطات، اهمیت این حساسیت و میزان آسیبپذیری در داخل را میتوان به آسانی درک کرد حال با عنایت به مطالب فوق سؤالی که مطرح است این است که تأثیرات جهانی شدن ارتباطات بر امنیت ملی چیست؟
https://rahbord.csr.ir/article_124110.html
https://rahbord.csr.ir/article_124110_91882f64b9bb7a5421e344f4d39df3b0.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
همپُرسِگیهایِ جهانی شدن با محلی شدن
FA
میرقاسم
بنیهاشمی
mirghasem.bani@yahoo.com
موضوع این نوشتار به نتاقص آشکار بین دو فرآیند اجتماعی برمیگردد که هردو در گسترهای جهانی در حال وقوع هستند: جهانی شدن و محلی شدن (یا محلیگرایی). جهانی شدن حاکی از ظهور یک اقتصاد جهانی، یک حکومت جهانی و شاید یک فرهنگ جهانی و خلاصه ظهور یک جامعهی جهانی در گستردهترین مفهوم این اصطلاح است. محلیگرایی نیز بر خیزش یا احیای هویتهای فرهنگی-محلی، گاهی در درون و گاهی در ماورای مرزهای یک دولت دلات دارد. در حالی که جهانی شدن بر افقهای گستردهی شبکههای اجتماعی-فرهنگی عالمگیر و احاطه و فراگیری جهانی آنها اشاره دارد، محلیگرایی بر ویژگیهای خاص فرهنگی-اجتماعی در فضای محدود تأکید میکند. جهانی شدن و محلیگرایی وضعیتهای ایستایی نیستند: هردو فرآیندهای، گرچه ناتمام، اما در یک جهتگیری معین به شمار میآیند. به مثابهی فرآیندها، آنها نقاطی مخالف جهت هم به نظر میرسند و از این رو در نگاه اول متضاد و متناقض ظاهر میشوند. این تناقض به طور محسوسی در دو قلمرو سیاست و زبان وجود دارد. در قلمرو سیاست، دولت ملی به سرعت در حال از دست دادن حاکمیت مورد تکریم خود به نفع رژیمهای فراملی، قارهای و حتی جهانی میباشد، درحالی کهدر همان زمان برخی اقلیتهای فروملی برای خودمختاری بیشتر و استقلال سیاسی اصرار میورزند؛ برای مثال، در یک حوزه، تعدادی از کشورها برای ایجاد جامعهی اروپایی متحد میشوند و تاکنون 16 دولت عضو رسمی این اتحادیه میباشند که 40 درصد از کل دولتهای اروپایی را شامل میشوند. جداییطلبی سیاسی امروزه حتی در دولتهای نمونه و الگو مانند بریتانیا و فرانسه دیده میشود. در بریتانیا، حزب ملی اسکاتلند سالهای طولانی به دنبال استقلال بوده است و در فرانسه، جنبش کرتیها در چند دهه برای دستیابی به استقلال از روشهای خشونتآمیز استفاده کرده است. ; در قلمرو زبان، میتوان اهمیت رو به رشد و کاربرد فزایندهی زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان فراگیر انسانی شاهد بود و در عین حال زبانها و گویشهایی (حتی بعضاًَ زبانهای مرده) در حال احیاء هستند و گویندگان آنها به همان زبانها شناخته میشوند. در بریتانیا جایی که زبان انگلیسی از قرن 19 زبان مسلط گردید، زبان سلتیک که اعتقاد بر حذف و مردن آن بود در حال احیاء میباشد. حتی در فرانسه، جایی که حکومت برای نسلهای مختلف، شیوههای سختگیرانهای را برای ایجاد هژمونی زبان فرانسه در پاریس و کل کشور به کار گرفت. هنوز اشتیاق به زبانهای منطقهای وجود دارد. امروزه عقیده عمومی اندیشمندان این است که تناقض بین دو فرآیند مورد بحث ما واقعاً پدیدار شده است. گینه در مقالهای از مکمل بودن جهانی شدن و قوامگرایی سخن میگوید. روزنا برای تبیین ارتباط لاینفک بین دو فرآیند جهانی شدن و محلیگرایی واژهی واهمگرایی را مطرح کرده است، که واژهای ترکیبی از چند پارگی و یکپارچگی میباشد. رابرتسون نیز اصطلاح جهانی-محلیگرایی را به کار میبرد که شکل فشردهای از جهانی شدن و محلیگرایی است;
https://rahbord.csr.ir/article_124111.html
https://rahbord.csr.ir/article_124111_e771b0d121f06d108c84f3bf06bebf50.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
جهانی شدن در منظر انتقادی با نگاه به ایران تهدیدهای جهانی شدن در کشورهای در حال توسعه
FA
مرتضی
شیرودی
0000-0002-1611-6652
dshirody@yahoo.com
مقاله حاضر پاسخی است به این سؤال که جهانیسازی چه آثار زیانباری بر کشورهای در حال توسعه (بهطور عام) و ایران (بهطور خاص) دارد. به کارگیری واژه جهانیسازی به جازی واژه جهانی شدن به آن دلیل است که مقاله حاضر، همگام با بسیاری از نویسندگان، دانشمندان و نظریهپردازان، جهانی شدن را یک پروژه و نه یک پروسه میبینند که عمدتاً به صورت پنهان، مدیریت و هدایت میشود. بر پایه این برداشت، میتوان جهانی شدن را جهانیسازی یا جهانی شدن پروژهای نامید و تعریف کرد. از اینرو، این مقاله بر دو مفروض زیر استوار است: ; 1- جهانی شدن یک پروژه است و به این جهت باید آن را جهانیسازی نامید. ; 2- به دلیل پروژهای بودتن جهانی شدن، جهانیسازی بیش از آنکه آثار مثبت به دنبال آورد، حامل زیانهای بیشماری به ویژه برای جهان سوم و ایران است;
https://rahbord.csr.ir/article_124112.html
https://rahbord.csr.ir/article_124112_3a815a47af8548cafb44a309d1adf1fc.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
پیامد جهانی شدن برسیاست خارجی کشورها
FA
مریم
کاظمی
شرایط نوین ایجاد شده از دههی واپسین قرن بیستم به پدید آمدن وضعیت جدیدی در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منجر شده و فروپاشی نظام دوقطبی، تحقق یافتن انقلاب اطلاعاتی، ظهور بازیگران جدید بینالمللی، طرح مسائل و معضلات فراملّی و ارائه ایدهآلها و اهداف و علایق مشترک در سطح جوامع داخلی و عرصه بینالمللی، آن هم با بهرهبرداری از امکانات فنی ارتباط لحظهای، محیط و فضای بینالمللی را دستخوش تحولات هنجاری و دگرگونیهای ساختاری کرده است. ; پایان نظام بینالملل مبتنی بر جنگ سرد که با فروپاشی شوروی در 1991 همراه گشت سرآغاز گفتمانهای جدیدی دربارهی نوین حیات بشری شد. اینکه دنیای بعد از جنگ تحلیلگران روابط بینالملل را در شناخت و درک تحولات جدید کمک کند، تبدیل به مباحث پیچیده، گسترده و بعضاً متناقص در بین اندیشمندان رشته روابط بینالملل گردید. در این گفتمان جهانی شدن جهت تحلیل وضعیت جدید نظام بینالملل روز به روز بیشتر مطرح شد و به عنوان بحث تحلیلی در صدد عرضه ابزار فکری و مفهومی خاصی برای شناخت دنیای بعد از جنگ سرد شد. جهانی شدن محیط جدیدی در سطح جهانی به وجود آورده و همهی اجزای نظام بینالملل متأثر از این محیط هستند. اما ماهیت، شکل و قواعد رفتاری حاکم بر آن کاملاً مشخص نیست. آنچه مسلم است چنین وضعیت نوینی به هیچ وجه با دنیای قبل از آن شباهتی ندارد. در این تحقیق تأثیر جهانی شدن بر حوزه سیاست خارجی بررسی میشود و مشخص میگردد که فرآیند جهانی شدن هم مفهوم و هم مؤلفههای تأثیرگذار بر سیاست خارجی را متحول ساخته و متفکران این حوزه را مجبور به بازاندیشی دربارهی این مفهوم نموده و سیاستگذاران خارجی کشورها را ملزم به اتخاذ سیاست خارجی کشورمان بر اساس وضعیت نوین کرده است
https://rahbord.csr.ir/article_124113.html
https://rahbord.csr.ir/article_124113_7d22e09041b5bde54f80b0dda68e22f8.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
از «تنشزدایی» تا «تعامل سازنده و مؤثر» بازتاب جهانی شدن در سیاست خارجی خاتمی
FA
جواد
سوری
پایان نظام بینالملل مبتنی بر جنگ سرد که با فروپاشی شوروی در 1991 همراه گشت سرآغاز گفتمانهای جدیدی دربارهی ماهیت روابط بینالملل در دورهی نوین حیات بشری شد. اینکه دنیای بعد از جنگ چگونه تحلیلگران روابط بینالملل را در شناخت و درک تحولات جدید کمک کند، تبدیل به مباحث پیچیده، گسترده و بعضاً متناقض در بین دانشمندان رشته روابط بینالملل گردید. در این گفتمان جهانی شدن جهت تحلیل وضعیت جدید نظام بینالملل روز به روز بیشتر مطرح شد و به عنوان بحث تحلیلی در صدد عرضه ابزار فکری و مفهومی خاصی برای شناخت دنیای بعد از جنگ سرد شد. جهانی شدن محیط جدیدی در سطح جهانی به وجود آورده که همهی اجزای نظام بینالملل متأثر از این محیط هستند. ; تغییر شرایط جهانی در ابتدای قرن بیست و یکم همهی کشورها را به بازنگری در بینش جهانی واداشته است. جهانی شدن اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ارتباطات، سبب گرایش بیشتر حکومتهای اقتدارگرا به دموکراسی، کاهش تعارضات ایدئولوژیک، نزدیکی و هماهنگی بیشتر بین بازیگران بینالمللی و گسترش همکاریهای بینالمللی شده و شرایط داخلی و خارجی کل واحدهای سیاسی بینالمللی را تحتالشعاع قرار داده است. بدیهی است که وقتی در نظام بینالمللی تحولی رخ میدهد رفتار بازیگران نیز به تبع آن تغییر میکند. هر بازیگری به بررسی ارزشها، منافع ملی و ابزار در دسترس خود پرداخته و در صورت مثبت بودن فرآیند حاصله، سعی در تطبیق خود با وضعیت جدید مینماید. لذا در اولین اقدام به تدوین راهبرد برای تنظیم روابط با دیگر کشورها و سایر بازیگران نظام بینالمللی میپردازد;
https://rahbord.csr.ir/article_124114.html
https://rahbord.csr.ir/article_124114_685053c67a22aa04cc9d49e785172a25.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
راهکارهای تبدیل تهدیدهای جهانی شدن به فرصتها چگونه سیل را به رودخانه تبدیل کنیم؟
FA
غلامحسین
نهازی
جهانی شدن به عنوان جایگزین امنیتی نظام فروپاشیدهی دوقطبی، پیامد تحولاتی است که رویدادهای آخرین دهه قرن بیستم آن را با خود به دنبال داشته و ناشی از شرایطی است که هدف آن تداوم روند قدرت در روابط بینالملل به سود قدرتهای بزرگ میباشد. از زمان پیدایش نظامهای بینالمللی، کشورهای توسعه نیافته در تکوین آن نقشی نداشته و تنها به مثابه سنگپارههایی در کفه ترازوی موازنه قوا به سود قدرتهای بزرگ ایفاگر نقشهای حاشیهای بودند، فروپاشی نظام دوقطبی که ساختار نظام بینالمللی سنتی را دگرگون نمود، شرایط مناسبی فراهم ساخت تا با بهرهگیری از آن، کشورهای جهان سوم مدعی سهمی از قدرت گردیه و در صدد یافتن جایگاه شایستهتری در نظام بینالملل باشند. با دگرگونیهای اخیر و انتقال منبع قدرت از نظامیگری به اقتصاد که اساساً منافع آن نیز از کشورهای توسعه نیافته تأمین میگردد، مرزها و جبهههای منازعه در روابط بینالملل را به جهان سوم منتقل نمود
https://rahbord.csr.ir/article_124115.html
https://rahbord.csr.ir/article_124115_1fc3b5266253ddea522abf3b5b412f8e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
فصلی از یک کتاب منتشر شده جهانی شدن، حاکمیت ملّی و جمهوری اسلامی ایران
FA
محمود
سریعالقلم
sariolghalam@csr.ir
شناخت ماهوی و خطی ریشههای تولد جمهوری اسلامی ایران نشانگر پایههای بسیاری از تصمیمگیریها و واکنشها و سیاستگذاریهای آن میباشد. جمهوری اسلامی ایران قطع وابستگیها و تأمین استقلال سیاسی و حاکمیت ملی است. با توجه به اینکه مدیریت انقلاب اسلامی توسط جامعه روحانیت صورت پذیرفت، گرایشهای آن بهطور طبیعی مذهبی و براساس اندیشه اسلامی شکل گرفت. جامعه روحانیت که در طی عملکرد خاندان پهلوی به حاشیه سیاسی رانده شده بود و بخشی از آن در مبارزه با استبداد شاهنشاهی به شدت، رادیکال شده بود، شبکهای در کل کشور در اختیار داشت تا آنکه آگاهی عمومی نسبت به عملکرد شاه و نقش خارجیها در ایران به وجود آورد. در عین حال، جامعه روحانیت تنها جریان سیاسی-اجتماعی ایران بود که در دورافتادهترین روستای کشور میتوانست مردم را بسیج فکری وسیاسی نماید و با زبانی ساده، عامه مردم را نسبت به وضعیت عمومی کشور آگاه کند. بخش عظیم جریان روشنفکری در داخل و خارج از ایران به تنوع گرایشهای چپ و مارکسیستی تمایل داشت و در عین مبارزه با حکومت شاه و نفوذ خارجی در ایران، خود را در امتداد بلکه مقابل جریان مذهبی، روحانیت و روشنفکری مذهبی میدید
https://rahbord.csr.ir/article_124116.html
https://rahbord.csr.ir/article_124116_64e473a1b1c9d35f6d89ca7d749bb0ff.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
تراژدی فقر یا ملودی توسعه؟
FA
گفتگوی منتشر نشده با شادوران دکتر داریوش اخوان زنجانی
https://rahbord.csr.ir/article_124117.html
https://rahbord.csr.ir/article_124117_b0df0523b5b069f15125020d163c0004.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
کندوکاو در عناصر غیرارسطویی فلسفهی ابنسینا؛ آیا شیخالرئیس، پیرو چشم بسته ارسطو بود؟
FA
ابراهیم
دادجو
درآمد ; شیخالرئیس ابوعلی سینا وارث حکمت مشّاء است. حکمت مشّاء همان فلسفهی ارسطو است و شیخالرئیس ارسطو را میستود که به حکمت سر و سامان داد و آن را درچهارچوبی منطقی و عقلانی درآورد به طوری که میتوان صحت و سقم آن را به میزان عقل سنجید. ; با وجود این، ابنسینا در طی تفلسف خود راههای جدیدی را به روی خود میگشود و تحت تأثیر عوامل تعیینکننده متعددی دست به تألیفی جدید زد و حکمت خاص خود را به منصهی ظهور رساند. ; عواملی که در ظهور فلسفهی خاص ابنسینا تعیینکننده بودند عبارت از این چهار عامل هستند: ; 1- فلسفهی یونان ; 2- دین اسلام ; 3- ذوق عرفانی ; 4- نبوغ عقلانی
https://rahbord.csr.ir/article_124118.html
https://rahbord.csr.ir/article_124118_763a2fa58780c4e695e4333c0be83c92.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
تنگناهای اتحاد استراتژیک بین ایران و روسیه
FA
افشین
زرگر
در تعاملات بینالمللی عوامل ذهنی، روانی و فرهنگی نقش مهمی را ایفا مینمایند به گونهای که به سطح، نوع و ماهیت روابط شکل داده و تا میزان زیادی به الگوهای دشمنی و دوستی شکل میدهند. البته این بدان معنا نیست که سایر عوامل مانند منافع ملی، شرایط زمانی و جغرافیایی، عامل ساختار و ماهیت نظام بینالملل و... تأثیرگذار نباشد بلکه آمیزهای از این عوامل به الگوهای تعاملات شکل میدهند. در این نوشتار با عنایت به تأثیرگذاری عوامل متعدد سعی خواهد شد تا از دریچه عوامل نوع اول به موضوع روابط ایران و فدراسیون روسیه نگریسته شود. در بیش از یک دهه اخیر علیرغم گسترش تدریجی روابط ایران و روسیه و رشد همکاریهای دو کشور در برخی حوزهها مانند حل و فصل منازعات منطقهای و داد و ستدهای نظامی، سطح تعاملات دو کشور هیچگاه به نوعی اتحاد و ائتلاف عمیق و پایدار نیانجامیده است و در واقع یا به خاطر عدم ضرورت در ایجاد نوعی اتحاد استراتژیک بین دو کشور و یا به دلیل وجود برخی موانع جدی این امر ممکن نگردیده است
https://rahbord.csr.ir/article_124119.html
https://rahbord.csr.ir/article_124119_e2364c35922371593c6db684503a57b4.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
تحلیل قدرت سیاسی از دیدگاه استیون لوکس؛ قدرت از نگاه کثرتگرا، اصلاحطلب و رادیکال
FA
علی
اشرف نظری
nazarian2004@yahoo.com
در مباحث پس از جنگ جهانی دوم، درباهی ماهیت قدرت سیاسی دیدگاههای مختلفی وجود داشت. «استیون لوکس» به عنوان یکی از تحلیلگران سیاسی، در کتاب «قدرت، نگرشی رادیکال» (1982) درصدد برآمد به جمعبندی و تحلیل نظریهی ارائه شده از قدرت تا سالهای اواخر دههی هفتاد بپردازد. در این راستا، او سه نگرش کلی به قدرت سیاسی را در چارچوب «کثرتگرایی» (دیدگاه تک بُعدی)، «اصلاحطلبانه» (دیدگاه دوبعدی) و آنچه که وی آن را «نگرش رادیکال» یا «دیدگاه سه بعدی» از قدرت میخواند، موردی بررسی قرار داد. در این مقاله با توجه به اهمیت کارِ لوکس در جمعبندی نظریات ارائه شده از قدرت در دهههای 1950 تا 1980، درصدد طرح دیدگاه وی برمیآییم
https://rahbord.csr.ir/article_124120.html
https://rahbord.csr.ir/article_124120_ddff0001bfb1405eeba6222041cdb1d3.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
مبانی، مسائل و اهداف در هفت بهره زمینههای حضور دین در قلمرو علوم انسانی
FA
محمدمهدی
نادری
mehdinader@yahoo.com
; ابتدا باید معلوم باشد مراد راقم این سطور از دین، در این نوشتار مجموعه مطالبی است که از ناحیه متولّیان اصلی دین یعنی خدا یا پیامبران و یا امامان معصوم بیان گردیده و اختصاصی به فروع یا اصول دین و یا اخلاقیات و غیر آن ندارد. ; همچنین از آنجا که به تعبیر فلاسفه، «لابشرط یجتمع مع الف شرط» [ماهیت لابشرط با هزار شرط قابل جمع است] واژهی «دین» را به صورت لابشرط به کار بردهایم؛ بدین معنی که دین را آزاد گذاشتهایم تا بتواند بر هر دینی قابل تطبیق باشد، البته نه اینکه «آزاد» بودن قید آن باشد بلکه هیچ قید و شرطی در آن لحاظ نگردیده و به همین دلیل هم میتواند در چهره هر دینی ظاهر شود و گاهی به صورت اسلام، گاهی به صورت مسیحیت و گاهی هم یهودیت و سایر ادیان تجسّم یابد. بنابراین وقتی فیالمثل میگوییم: «اگر با جهانبینی دینی نگاه کنیم» میتواند جهانبینی اسلامی مراد باشد و میتواند دو یا چند و یا همهی ادیان در نظر باشد. البته همه جا، مراد از دین ادیان آسمانی است;
https://rahbord.csr.ir/article_124121.html
https://rahbord.csr.ir/article_124121_88a49eeccbb1dbe3f97d55e458e854bb.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
نقدی بر مقاله «زمینههای حضور دین در قلمرو علوم انسانی» انحراف از اهداف
FA
حسن
حشتمی
در مقاله «زمینههای حضور دین در قلمرو علوم انسانی، نویسنده محترم آقای محمدمهدی نادری کوشیده است اینگونه نشان دهد که علوم انسانیای که ساخته و پرداخته عالمان دیندار است با علوم حاصل از تحقیق و بررسی عالمان غیردیندار (که علوم انسانی غربی مصداق آن است) متفاوت میباشد. نویسنده همچنین به هنگام استفاده از واژه دین، تمام ادیان آسمانی را در نظر دارد و تمامی کسانی را که در شاخهای مختلف از علوم انسانی تحقیق میکنند، را عالِم علوم انسانی در نظر میگیرد بدون اینکه در مورد تأثیر یک دین بر شاخه یا شاخههایی از علوم انسانی سخنی به میان بیاورد
https://rahbord.csr.ir/article_124122.html
https://rahbord.csr.ir/article_124122_0d2f620d8cb2070b6528df5fe2d3dcc1.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
نقدی بر مقاله «نظام قانونگذاری ایران و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت» جایگاه مجمع تشخیص مصلحت کجاست؟
FA
محمدباقر
فقیه
mbf135741@yahoo.com
در مقاله حاضر کوشیدهام نوشتار جناب آقای دکتر زارعی که در نشریه راهبرد، شماره 34 انتشار یافته است، به نقد درآورم. آقای دکتر زارعی در مقاله خود تحت عنوان «نظام قانونگذاری ایران و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت» به مطالبی پرداختهاند که نقد و ارزیابی آنها میتواند برای خوانندگان فهیم راهبرد، مفید و مؤثر باشد؛ انشاءالله، نویسنده این سطور ضمن احترام به پژوهشگران ارجمند، امیدوار است از نقدهای متقابل و نظرات ارزنده ایشان، بهرهمند گردد. ; ارزیابی ; مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 7/11/1366، از سوی حضرت امام و براساس اختیارات ولی فقیه به منظور حل اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به وجود آمد و سپس با ارجاع برخی معضلات به آن مجمع جهت بررسی راهحلها وظایفش گستردهتر شد تا در سال 1368 که در بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی، با توجه به اهمیت وظایف و ظرفیتهای آن در متن قانون اساسی قرار گرفت;
https://rahbord.csr.ir/article_124123.html
https://rahbord.csr.ir/article_124123_414364438dd3d4cec766dfb13980eaa1.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
کاوشی در ساختار و کارنامه مجمع پارلمانهای آسیایی برای صلح
FA
مسیح
بهنیا
masih_behnia@yahoo.com
در سال 1999 نهاد جدیدی در صحنه بینالملل تأسیس شد که به «مجمع پارلمانهای آسیایی برای صلح» مشهور گردید. هدف اولیهی تأسیس این سازمان آسیایی، ایجاد اُرگانی قدرتمند در صحنه روابط منطقهای کشورهای آسیایی، مشابه با «پارلمان اروپا» بوده است. این مجمع که تا به امروز شش اجلاسیه برگزار کرده است، قرار است اجلاسیه هفتم خویش را در سال 2005 در تهران پایتخت ایران برگزار نماید. به این جهت در این مقاله تلاش بر آن است که ضمن بیان تاریخچه و ارزیابی کوتاهی از فعالیتهای این سازمان ارائه نماییم
https://rahbord.csr.ir/article_124124.html
https://rahbord.csr.ir/article_124124_982672ea4f2f4745cb5eb47f333b780e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
تأملی درباره دموکراسی
FA
سیدجواد
طاهایی
tahaee@csr.ir
برناردکریک (1929) یک نظریهپرداز سیاسی شاخص در جهان انگلیسی زبان است و قبلاً از مشاورین پلکینوک رهبر حزب کارگر انگلیس در دههی 80 میلادی بوده است. علاقه فکری او تا حد زیادی، احیای مفهوم باستانی سیاست است. نظریه اصلی او را در یک کلام میتوان «سیاست همچون اخلاقیاتی که در فضای عمومی اعمال میشود» دانست. او تحت تأثیر هانا آرنت، در پی آن است که سیاست را همچون عمل تعریف کند و از این رو، او در برابر ایدهی سیاست همچون تفکر یا به عبارتی سیاست ایدئولوژیک قرار میگیرد. از نظر او، آن رهبر سیاسی که تحت تأثیر ایدئولوژی قرار دارد، فعالیتهایش «ضد سیاست» است و اهدافش نیز، ضد سیاست بودن یعنی بسیج دردناکانهی تودهها در جهت یک هدف مشترک، از اینرو، دیدگاه مائوتسه دون (قدرت از لولهی تفنگ بیرون میآید) و استالین (پاپ؟ او چندگردان دارد؟) ضد- سیاست هستند؛ زیرا در آن رهبر ایدئولوگ میخواهد با خشونت و بدون دیالوگ به اهداف خود دست یابد
https://rahbord.csr.ir/article_124125.html
https://rahbord.csr.ir/article_124125_10817d47864b33d324abbd0c854b370d.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
بحران اخلاق مدرنیت و نظریه اخلاق مک اینتایر
FA
قاسم
زائری
qasem.zaeri@ut.ac.ir
در شرایط فعلی مدرنیت و در حوزه اخلاق، دو گروه در مقابل یکدیگر صفآرایی کردهاند: طرفداران لیبرالیسم و منتقدان اخلاق مدرنیت یعنی اجتماعگرایان. در زیر مجموعه هر کدام از دو نحله فکری فوق، نظرات و نظریهپردازان گوناگونی با تنوع فکری فراوانی وجود دارند. دو محور عمده بحث میان لیبرالها و اجتماعگرایان وجود دارد: یکی موضوع «خویشتن» و دیگری فلسفهی اخلاق. در لیبرالیسم «خویشتن» فرد انسانی به عنوان فاعل اخلاقی مختاری قلمداد میشود که مفهوم زندگی را مبتنی بر خیر و به طور آزادانه برای خود، انتخاب میکند، در حالی که اجتماعگرایان، مفهوم «خویشتن» را موقعیتمند میدانند و شأن تفسیری برای قائل هستند. ; اجتماع گرایان بر این باورند که درک ذاتاً فردگرایانهای که لیبرالیسم از «خویشتن» ارائه میدهد، خودآگاهی واقعی ما را از این مفهوم دربر نمیگیرد چرا که ما با توجه به پیوندها و روابط اجتماعیمان درباره خود میاندیشیم. لذاست که برخلاف مباحث لیبرالیستی، فرد، ضرورتاً دارای چیزی به عنوان «برترین منفعت» که با توجه به آن راه زندگی خود را انتخاب میکنند، نیستند؛ آنها تنها از طریق دیدگاههای موقعیتمند اجتماعی به درک و فهم اندیشمندانه از منفت خود میرسند;
https://rahbord.csr.ir/article_124126.html
https://rahbord.csr.ir/article_124126_db038481eee85290be02598aeec21fe3.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
مک اینتایر، بین ارسطو و مارکس
FA
جمال
محمدی
لنین و بلشویکها معتقد بودند که میتوانند در نظریهی تاریخ مارکس صرفهجویی کنند و با پریدن از روی جامعه لیبرال بورژوایی مستقیماً از جامعهی کشاورزی به دیکتاتوری پرولتاریا حرکت کنند. بهترین شیوه برای درک این بدعتگذاری از سوی تاکتیکها و عقاید انقلابی لنین عطف توجه به تأثیر اندیشه سالوفایل است. نکتهی مهمتر برای اهداف فعلی ما این است که رابطهی عجیب و غریب بین مارکس، لنین و ناسیونالیسم احساسی ممکن است در توصیف اندیشه فردی که ظاهراً از سمت و سویی دیگر میآید (السدر مک اینتایر) ما را یاری رساند
https://rahbord.csr.ir/article_124127.html
https://rahbord.csr.ir/article_124127_4a16ec295bf2613655d21104dfa23c8f.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
آیا عدالت اجتماعی امکانپذیر است
FA
حمید
پورنگ
حمید
رزاقپور
از آن جایی که السدر مک اینتایر در ادبیات موجود شدیداً به عنوان منتقد سرسخت مدرنیت لیبرال به طور عام و نظریه عدالت رالز به طور خاص شناخته میشود، دیدگاه وی به نمایندگی از دیدگاههای مخالف در مورد موضوع امکان عدالت اجتماعی [در این متن] برگزیده شده است. بنا به نظر مک اینتایر، لیبرالها برداشت غلطی از ماهیت عدالت دارند چراکه تصور اشتباهی از ماهیت خیر دارند. وی بیان میکند که خیر در ذات خود امری فردی نیست، بلکه امری مشترک است و عدالت، فضیلتی است که ما را ترغیب میکند تا به عضوی از اعضای جامعهمان مطابق با نقش او در راستای خیر مشترک، پاداش دهیم. پیش از آنکه وارد جزئیات دلایل مک اینتایر در فضیلت به حساب آوردن عدالت شویم، لازم است به این نکته توجه کنیم که مشخصهی متمایز دیدگاه وی این عقیده است که خیر امری مشترک است و اینکه عدالت ناشی از آن است و نه اعتقاد به برخی از اشکال «اجتماعگرایی
https://rahbord.csr.ir/article_124128.html
https://rahbord.csr.ir/article_124128_2f05ed1db581353d1c1fad1796b79bc9.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
کاربرد نظریه مک اینتایر در رشد آموزش و پرورش
FA
حمید
پورنگ
مجتبی
کرباسچی
یکی از دلمشغولیها و حتی دغدغههای اصلی آموزش و پرورش معاصر، بهبود مدارس است. امروزه به سختی میتوان مدرسهای را یافت که درگیر مسئله بهبود مدرسه نباشد. فشار ابتکار عملهای دولتی در این زمینه و ظهور تحقیقات مرتبط، بیشتر از آن است که قابل چشمپوشی باشد. حال ببینیم آنچه مدارس تحت دستورالعمل کلی بهبود مدرسه انجام میدهند چیست؟ ; از آنجا که مسئله بهبود مدرسه، مربوط به بهتر کردن مدارس است، عبارتی پرارزش است. به علاوه چون در اینجا مفهوم «بهتر» به یک معنا، نشاندهندهی اصلاح دانش آموزاتن است، ارزشهای اخلاقیاتی چه شناخته شوند و چه شناخته نشوند، مسلماً دخیل خواهند بود. بنابراین، مقاله پیشرو تفسیری از دیدگاه فلسفهی اخلاقیاتی ارائه میکند و بر مبنای تجربیات من از تعداد کمی از مدارس در نقاط مختلف کشور (انگلستان) نگارش یافته است.این مدارس به هیچ پروژه بهبود بیرونی خاصی مرتبط نیستند و اساساً برای خود فعالیت میکنند و بیشک نماینده عام روند کلی مدارس متوسطه هستند;
https://rahbord.csr.ir/article_124129.html
https://rahbord.csr.ir/article_124129_28fef509c10558a1fccb0f576c6d38d6.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
بازشناسی بازارهای ثانویهی رهن راهبردی نوین در حل معضل مسکن
FA
هاجر
جهانگرد
jahangardh@yahoo.com
تأمین مالی مسکن یکی از اجزای کلیدی استراتژی مسکن به شمار میرود. دولتها وظیفه دارند در جهت ایجاد محیطی مناسب برای تجهیز منابع مالی بکوشند. در این میان توسعه یا اصلاح ساختارهای مالی مسکن باید جزئی از کوشش کلی دولتها در راستای تقویت و توسعه مالی بازارها باشد. دولتها در راستای تقویت و توسعه مالی مالی بازارها باشد. دولتها میتوانند بخش مسکن را با تأکید ب هفت ابزار عملی که به سه دسته تقسیم میشوند به راحتی فعال کنند. سه ابزار به سمت تقاضای مسکن و سه ابزار دیگر به تسهیل در فرآیند بخش عرضه و آخرین ابزار به یک چارچوب قانونی جامع برای افراد کم درآمد توجه دارد. ابزارهایی که به طرف تقاضا توجه دارند. شامل ایجاد حقوق مالکیتها، ایجاد وام رهنی و جهت دادن به سوبسیدها و ابزارهایی که به طرف عرضه توجه دارند شامل تهیه تأسیسات زیربنایی برای عمران زمینهای مسکونی، نظم بخشیدن به توسعهی زمین، مسکن و ساماندهی این بخش میباشد. ابزار مهم دیگری که در رابطه با مدیریت این بخش است تهیه سیاستها و چارچوبهای قانونی برای مدیریت بخش مسکن است، به طوری که بازارها بتوانند مسکن کافی و ارزان برای همگان (با تأکید بر گروههای درآمدی متوسط و پایین) ایجاد نمایند
https://rahbord.csr.ir/article_124130.html
https://rahbord.csr.ir/article_124130_3e4ef98e903b236d69562faaeee782e2.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
واکنش شورای امنیت به رویه دولتها در مبارزه با تروریسم بینالملل
FA
حسین
سپهر
sepehr.hossein@yahoo.com
منشاء توجه این رکن سازمان ملل را به مقوله تروریسم بینالملل، باید بر اساس وظایفی که منشور ملل متحد بر عهدهی آن نهاده است، تحلیل نمود. براساس منشور، مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت، به شورای امنیت واگذار شده است که در این مورد صلاحیت کلی دارد. شورای امنیت برای ایفای وظایف خود ابزارهایی را بر طبق فصول ششم و هفتم منشور در اختیار دارد. هرگاه شورای امنیت تشخیص دهد که دوام یک اختلاف احتمالاً صلح و امنیت بینالمللی را به خطر خواهد انداخت بر طبق فصل ششم منشور تدابیری را برای حفظ صلح توصیه مینماید. ولی اگر وجود تهدید برای صلح و امنیت بینالمللی بالفعل باشد یا نقض صلح و تجاوز احراز گردد، شورای امنیت بر طبق فصل هفتم منشور تصمیمات الزامآور اتخاذ مینماید. به دلیل فقدان تعریفی مشخص از به «خطر افتادن احتمالی صلح»، «وجود تهدید برای» یا «نقض صلح» در منشور و با توجه به اینکه اعضای دائم شورای امنیت تنها مرجع تشخیص این امرند، همواره دست شورا در تبیین موارد فوق و تشخیص مفهوم صلح و امنیت و نتیجتاً موضعگیری نسبت به بحرانهای بینالمللی باز بوده است. از این رو علت توجه شورای امنیت به تروریسم بینالمللی را باید در تلاشهای این نهاد برای حفظ صلح جستجو کرد؛ یعنی شورای امنیت در پرتو تحول در مفهوم «تهدید صلح»، تروریسم بینالمللی را تهدیدی برای صلح شناسایی کرده است
https://rahbord.csr.ir/article_124131.html
https://rahbord.csr.ir/article_124131_994acc2b3eb9629342f29482ba29f573.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
13
2
2005
08
23
تقلیل علمی؛ دشمنی یا دوستی
FA
محمدحسین
ملایری
malayeri123456@yahoo.co.uk
همواره در بحثهای انجام شده در زمینه علم و دین، اعتقاد براین بوده است که تقلیلگرایی علمی، که همانا تفسیر و توضیح پدیدههای پیچیده از طریق توضیح در مورد اجزای سادهتر آنهاست، تهدیدی برای باورهای دینی بوده و پشتیبانی برای دیدگاه ماتریالیستی در مورد جهان است. دیدگاه ماتریالیستی بر این نکته تأکید دارد که ماده، اساس هرچیزی را تشکیل میدهد و برای درک جهان به چیز دیگری احتیاج نیست. هدف این مقاله آن است که این عقیده را زیر سؤال ببرد
https://rahbord.csr.ir/article_124132.html
https://rahbord.csr.ir/article_124132_858aea63b81aca79cbd2b6c2ba8a082c.pdf