پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
خط قرمز فناوری سوخت؛ با رویکرد تعامل مؤثر پیش میرویم
FA
حسن
روحانی
rouhani@csr.ir
در قطعنامه اخیر صحت اظهارات ایران مبنی بر صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای به اثبات رسید. گرچه قبلاً در گزارش مدیرکل این مسئله آمده بود که فعالیتهای ایران صلحآمیز است معالوصف پس از طی بازرسیهای وسیع، امروز بعد از یک سال از بازرسیهای مکرر، آژانس نه تنها بر این امر اعتراف مجدد مینماید، بلکه حتی شورای حکام نیز برای اولین بار اذعان میدارد که فعالیتهای هستهای ایران، صلحآمیز است. این معنی در بند دال قطعنامه اخیر شورای حکام به صراحت قید گردیده است
https://rahbord.csr.ir/article_124063.html
https://rahbord.csr.ir/article_124063_aaa356bb9b468180f59d01e066f79cab.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
کندوکاوی در سیاست هستهای آمریکا
FA
حمید
مرادخواه
از جمله مسائل قابل توجهی که ذهن پژوهشگران و کارشناسان نظامی-امنیتی را به خود مشغول ساخته است، بحث استراتژی کلان آمریکا و به تبع آن استراتژی هستهای آمریکا در قرن 21 است. بهطور کلی پس از جنگ سرد، واشنگتن به دنبال استراتژی واحد و هماهنگ در دولتهای بوش و کلینتون بوده است. موضوع اصلی این استراتژی کلان، حفظ برتری جایگاه بینالمللی است که در آن آمریکا به عنوان قدرت مسلط مطرح باشد
https://rahbord.csr.ir/article_124064.html
https://rahbord.csr.ir/article_124064_1ecc0b2a164755bcd4ab5d6c8a928423.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
پس از یازدهم سپتامبر، مسائل هستهای؛ روندهای نو پَدید و فرارُوی
FA
امین
روانبد
aravanbod@yahoo.com
این مقاله را سودای آن است تا تأثیر یازده سپتامبر و جنگ علیه تروریسم را بر مناظره کنونی هستهای مورد بررسی قرار دهد. در قسمت اول به بررسی تأثیر بر تروریسم هستهای میپردازد و سه سناریوی 1- دستیابی بازیگر غیردولتی به سلاح هستهای، 2- حمله علیه تأسیسات هستهای و 3- انفجار «بمب کثیف» را در این زمینه مطرح میکند. پس از آن، گاه در مبحث انرژی هستهای به تناقض امنیتی کشورهای صنعتی اشاره میکند که در آن کشورهایی که کالای لازم برای رشد کشورهای صنعتی تهیه میکنند، خود محل پرورش تروریسم هستند. در مبحث سیاستهای کنترل هستهای به تأثیر بر امنیت کلاهکهای هستهای و مواد هستهای میپردازد. سپس تأثیر حادثه یازده سپتامبر را بر گسترش هستهای، سیاستهای بازدارندگی هستهای غرب و رقابتهای هستهای را مورد مداقه قرار میدهد. نویسنده در پایان، نتیجه میگیرد که یازده سپتامبر 2001، ماهیت مناظره هستهای را بهطور جدی دچار تغییر نکرده است و گاهی تأثیرات ضد و نقیضی بر سیاستهای هستهای و روندهای در حال ظهور آن برجای گذاشته است. نویسنده معتقد است در حالیکه واژه «هستهای» را بهطور وفور میتوان در گفتمان امنیتی پس از یازده سپتامبر مشاهده کرد، اما ایالات متحده و متحدانش دیگر احتمال استفاده از سلاحهای هستهای را کانون سیاستهای امنیتی خود نمیدانند و برای نخستین بار پس از سال 1945، بازندگی هستهای دیگر با بنیادهای امنیت غرب پیوندی جدی ندارد
https://rahbord.csr.ir/article_124065.html
https://rahbord.csr.ir/article_124065_b6f9a86bde916a4b8fc37e72a6887f9d.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
با مروری بر معاهدهها و کنفرانسهای منع آزمایشهای هستهای «N.P.T» و «C.T.B.T» در ترازوی نقد
FA
کاظم
غریبآبادی
پیدایش سلاحهای هستهای، مفاهیمِ جنگ، صلح و امنیت را دگرگون ساخت. براین اساس استراتژی کلان عصر هستهای در نظام دوقطبی بر مبنای بازدارندگی استراتژیک استوار گردید و این به معنای حفظ سلاحهای هستهای به شمار میرود. از این رو، به نظر میرسد که خلع سلاح هستهای کامل، واقعاً غیر عملی است و هیچ یک از قدرتهای هستهای نیز تاکنون تمایلی به این مقوله نشان ندادهاند. در زمینه کنترل سلاحها و آزمایشهای هستهای، اقدامات متعددی تاکنون صورت گرفته است
https://rahbord.csr.ir/article_124066.html
https://rahbord.csr.ir/article_124066_b81ea13df828898fb5ba4892314a1687.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
تا پیش از توافقنامه پاریس، کارنامه آژانس و منافع ملّی ج.ا.ا.ایران
FA
افسانه
احدی
ahadi@csr.ir
در دو دهه گذشته ایران مکرراً از طرف کشورهای غربی به خاطر تلاش برای دستیابی به سلاحهای هستهای مورد نکوهش قرار داشته است. این امر در حالی است که ایران همواره بر صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای خود تأکید نموده است. در ارتباط با موضوع عدم گسترش سلاحهای اتمی، ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که در همان سال پیدایش پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای، آن را امضاء کرد و همواره ارتباط خود را با آژانس بینالمللی انرژی اتمی، سازمان اجراکننده این پیمان، به صورت ارائه گزارشهای مکرر، حفظ نمود. با این حال موضوع تلاش ایران برای دستیابی به سلاحهای هستهای یکی از محورهای مورد انتقاد آمریکا و سایر کشورهای غربی است و به این خاطر فعالیتهای هستهای ایران همواره با سوءظن کشورهای غربی و حتی منطقه همراه بوده است
https://rahbord.csr.ir/article_124067.html
https://rahbord.csr.ir/article_124067_022ee99bfa5709bddab4997a30b1140a.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
اسرائیل؛ تهدید هستهای فراموش شده
FA
امیرحیدر
محمودی
پس از پایان جنگ جهانی دوم و ادعای کشتار شش میلیون یهودی در طول این جنگ، اسرائیل تأسیس گردید. موجودیت این دولت همواره از سوی کشورهای منطقهی خاورمیانه زیر سؤال بوده و عکسالعملهایی در این خصوص از طرف دولتهای اسلامی و عربی صورت پذیرفته است. از سوی دیگر ابهاماتی در خصوص شکلگیری رژیم و حمایتهای همهجانبه دول غربی به ویژه ایالات متحده از آن وجود داشته است از جمله این حمایتها میتوان به کمکهای تسلیحاتی فراوانی اشاره کرد که به طرق گوناگون و تحت عناوین مختلف در اختیار این رژیم قرار گرفته است. از حمایتهای غرب میتوان به در اختیار قرار دادن فناوری ساخت و تکثیر سلاحهای هستهای اشاره نمود. امروزه خطر تولید و تکثیر این گونه تسلیحات بر هیچ کس پوشیده نبوده و جامعه بینالمللی در خصوص جلوگیری از تولید و اشاعه تسلیحات هستهای به یک اجماع نظر کلی دستیافته است
https://rahbord.csr.ir/article_124068.html
https://rahbord.csr.ir/article_124068_e453598c0f1e91af2bdc9c480b60403d.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
اروپا و آمریکا باید به اختلاف خود در قبال مسائل هستهای ایران، پایان دهند، دو سوی آتلانیک؛ ضرورت اتحاد استراتژیک
FA
رابرت
جی اینهورن
مسئله هستهای ایران دو آزمون حیاتی را برای ایالات متحده و اروپا مطرح میکند. اول اینکه آیا بعد از اختلاف عمیقی که درباره عراق به وجود آمد آمریکا و اروپا میتوانند درباره این مسئله که برای آنها و جهان اهمیت زیادی دارد، با یکدیگر همکاری کنند و دوم آیا منصرف کردن یک کشور مبتکر و مصصم برای دستیابی به سلاحهای هستهای از طریق ابزار نظامی محدود ممکن است. این دو آزمون به شدت به هم مرتبطند. اختلاف تلخی که به خاطر موضوع عراق در بین کشورهای آتلانتیک رخ داد بر این امر تأکید داشت که بهترین تضمین خلع سلاحهای کشتار جمعی چیست، آیا از طریق سرنگونی رژیم صدام حسین و از راه نظامی میسر است یا تکیه بر بازرسیهای دقیق بینالمللی
https://rahbord.csr.ir/article_124069.html
https://rahbord.csr.ir/article_124069_add53d1bcccb1aaca0b8013f63bd5c2c.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
بازخوانشی از دیپلماسی ایران در جمهوری دوم، سیاست خارجی ایران در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی
FA
سیدمرتضی
نبوی
yas8911210@yahoo.com
دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی به «جمهوری دوم» معروف است. گفته میشود سیاست آرمانگرایانه ده سال اول (جمهوری اسلامی) به سیاست عملگرایانه در جمهوری دوم تبدیل شد. «سازشجویی واقعبینانه»، «منفعت محوری»، «اصلاحات اقتصادی»، «عادیسازی روابط»، «همزیستی با دیگران»، «مصلحتگرایی»، «واقعگرایی» و «ژئوپلیتیک» عناوین دیگری هستند که محققان به سیاست خارجی زمان آقای هاشمی نسبت میدهند. با توجه به اینکه ریاست جمهوری آقای هاشمی مقارن با پذیرش قطعنامه 598 (پایان جنگ ایران و عراق)، رحلت حضرت امام (ره) و اصلاح قانون اساسی در داخل و فروپاشی ابرقدرت شرق و برهم خوردن تعادل ناشی از نظام دوقطبی در خارج است، نقطهی عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی و برای سیاست خارجی آن به حساب میآید
https://rahbord.csr.ir/article_124070.html
https://rahbord.csr.ir/article_124070_08756bc42b90bfc9ba4238f8188ce432.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
در آستانه حمله نظامی آمریکا سلاحهای کشتار جمعی عراق؛ پرسش از بود و نبود
FA
کورش
احمدی
kouahmadi@yahoo.com
وجود یا عدم وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق و برنامههای تولید آن، خصوصاً بعد از حمله عراق به کویت، طی حدود 12 سال از موضوعات مهم در دستور کار جامعه بینالمللی بود. سرنگونی رژیم صدام حسین این فرصت را فراهم آورد تا به نحوی قطعی به مناقشات در این مورد خاتمه داده شده و از جمله مشخص شود که آیا تلاشهای گسترده، بیوفقه و دامنهدار شورای امنیت طی 12 سال و رژیم بازرسی تهاجمی و پیچیدهای که از آن نشأت گرفت، توفیقی در خلع سلاح و مهار رژیم صدام حسین داشت یا خیر. اکنون به نظر میرسد که میتوان با توجه به یافتههای هیئت تحقیق آمریکایی در عراق که بعد از اشغال این کشور طی حدود ده ماه به بررسی این موضوع پرداخت، به این سؤال پاسخ داد
https://rahbord.csr.ir/article_124071.html
https://rahbord.csr.ir/article_124071_e7fc046b0d1b35f271f77abb329b1b42.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
نظارت بانک مرکزی؛ آری یا نه؟ بانکداری نوین و استقلال بانک مرکزی
FA
کورش
معدلت
اهمیت تحولات اخیر در نظام مالی کشورهای پیشرفته و شیوع و تحت تأثیر قراردادن بازارهای مالی در سایر کشورها، موضوع مهمی را در مباحث نظری و عملی اقتصاد پول و بازارهای مالی ایجاد نموده است. ایجاد تحولاتی در خصوص نحوه ارتباطات و نقل و انتقال اطلاعات، مسیر جدیدی را فراروی بازارهای پول و سرمایه در جهان گشوده که به معنای واقعی وطن سرمایه را جهانی ساخته است. براین اساس، دقت در پیشرفتهای حاصل از این تحولات، موجب خواهد شد تا از فرآیند جهانی شدن اقتصاد عقب نمانده و پیش از آن که نتایج این تحولات خود را به عنوان یک واقعیت به جهان اقتصادی کشور تحمیل نماید، حرکتها و تغییرات لازم جهت مواجه با چنین فرآیندی را پیشبینی و ایجاد نماییم
https://rahbord.csr.ir/article_124072.html
https://rahbord.csr.ir/article_124072_0873dc588769ba0ba17b0b03cbd5b4f5.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
مجلس ششم، درسهایی از تعارضها و تعاملها
FA
بهزاد
پورسید
دورهی ششم مجلس شورای اسلامی در نظام قانونگذاری کشور دارای ویژگیهای خاص بود، از یک سو به لحاظ تعداد جلسات علنی نشانگر یکی از مجالس پرکار بعد از انقلاب اسلامی است. بدین معنی که از نظر تعداد جلسات علنی، از مجالس دورههای چهارم و پنجم نیز جلوتر است (جدول یک). از سوی دیگر، از لحاظ حجم اعلام وصولی و مصوبات نیز، کارکردی در خور توجه داشت؛ بدین معنی که 5-3 طرح و 466 لایحه را اعلام وصول که از این مقدار (یعنی 771 طرح و لایحه)، 390 مورد را به تصویب رسانده، 59 مورد را مردود نموده و 42 مورد به مجمع تشخیص مصلحت، ارجاع یافته است. (جدول دو). به این ترتیب از نظر تعداد لوایح در میان تمام ادوار مختلف جایگاه نخست را داراست (جدول سه). با این حال، ارزیابی کارنامه مجلس ششم، حائز اهمیت زیاد است، مخصوصاً از آنرو که بتوان به ضعفها و چالشهای فراروی مجلس اصلاحات پیبرده و از نتایج آن برای مجالس بعدی، بهرهبرد
https://rahbord.csr.ir/article_124073.html
https://rahbord.csr.ir/article_124073_57a428138f524f3b755c23e020559bfc.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
کندوکاو در چالشهای ساختاری و رفتاری مجلس شورای اسلامی، آسیبشناسیِ مجلس شورای اسلامی
FA
هادی
آجیلی
hadiajili@yahoo.com
نوشتار حاضر سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد: «چه آفات و موانعی موجب کاهش کارایی نمایندگان مجلس و دور شدن آنها از انجام وظایف نمایندگی میشود؟». قبل از شروع بحث، بیان برخی نکات لازم به نظر میرسد: اول، ویژگیها و توصیفهایی که در این مقاله از نمایندگان آمده است، بهطور طبیعی، شامل همه نمایندگان مجلس و همه دورههای آن نیست؛ دوم بیان تمام آفات و آسیبها نیازمند پژوهشی مفصل و مستقل است و فعلاً از حوصله این مقاله بیرون است؛ سوم، برخی از مشکلات مطرح شده در این مقاله ریشه در بحثهای جداگانهای مانند «آسیبشناسی انتخابات در ایران» و «احزاب در ایران» دارد، بنابراین، آنگونه آفاتی که ناشی از عدم شناخت کافی رأیدهنده از نامزدهای انتخاباتی و مشکلاتی از این قبیل است، مورد بررسی قرار نگرفته است؛ چهارم رویکرد نگارنده در بیان آفات، بیشتر به دورههای پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی معطوف است، اما به نظر میرسد که برخی از آفات کلیتر و اساسیتر باشد و نه تنها مربوط به تمام دورههای گذشته مجلس است، بلکه احتمالاً گریبانگیر دورههای آینده نیز خواهد بود. پنچم، و از همه مهمتر، نگارنده معتقد است که برخی مشکلات بزرگ در جامعه بهطور اعم و در فرآیند «تقنین» بهطور اخص ریشه در آفات و مشکلات به ظاهر کوچک، غیرمحسوس و احیاناً کم اهمیت در مجلس دارد، از اینرو گاه مشکلات شخصی و شخصیتی برخی نمایندگان باعث میشود، مثلاً عدهای سرپرست خانواده به عنوان مجرم روانهی زندان شوند، یا عدهای کار و شغلشان را از دست بدهند و یا قیمت برخی کالاها چند برابر شود. تمام این موارد گاه به دلیل عدم دقت برخی نمایندگان در بررسیهای کارشناسی و اظهارنظر است. در نوشتار حاضر نخست مشکلاتی را که به نظر میرسد بیشتر مربوط به «ساختار» مجلس باشد، مورد کندوکاو قرار میدهیم
https://rahbord.csr.ir/article_124074.html
https://rahbord.csr.ir/article_124074_65dadaa80c03af065e938b7251441fae.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
با تأملی در ماهیت حقوقی سیاستهای کلّی نظام؛ نظام قانونگذاری ایران و جایگاه مجمع تشخیص مصلحت
FA
محمدحسین
زارعی
m_zarei@sbu.ac.ir
قانون اساسی ج.ا.ایران از سال 1368 مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت. از جمله این تغییرات، اصلاحات ساختاری و تشکیلاتی و معرفی یک سازمان عالی سیاسی در قانون اساسی و نظام سیاسی ایران بود: مجمع تشخیص مصلحت نظام. اگرچه مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از پیشبینی در اصلاحات قانون اساسی سال 1368 بوسیله فرمان امام ایجاد شده بود، لیکن ضرورت و اهمیت وجودی و کارکردی آن تا حدی بود که تداوم آن باید در اصلاحات 1368 مورد توجه قرار میگرفت و به صورت قانونی در نظام حقوقی و سیاسی ایران پیشبینی میگردید
https://rahbord.csr.ir/article_124075.html
https://rahbord.csr.ir/article_124075_f0f458fba1d20b0029c6082bc7b68b46.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
تأملی گونهشناسی، تفکیک قوای سهگانه در نظریههای ولایت فقیه
FA
شریف
لکزایی
sharif_lakzaee@yahoo.com
در مقاله حاضر به این پرسش پاسخ داده میشود که: حوزهی اقتدار دولت در نظریههای ولایت فقیه چه گسترهای را در برمیگیرد؟ به دیگر سخن، آیا در این نظریهها قدرت، متمرکز است یا غیرمتمرکز است و براساس نظریه تفکیک قوا میان قوای سهگانه توزیع شده است؟ مدعای نوشته این است که نوع مناسبات فرد و دولت در نظریههای ولایت فقیه، وا-کارگزارانه (ولی-عامل) است. این دانش واژه -که تلفیقی از دو الگوی نظری واگذاری (ALIENATION) و کارگزاری (AGENCY) است و توسط این پژوهنده ابداع شده است- به این معنا است که نوع مناسبات فرد و دولت در نظریههای ولایت فقیه، دو جانبه و دوگانه است، نه یکسویه و یکجانبه. نظریههای ولایت فقیه با مدعای مذکور تطبیق و مقایسه شده و میزان انطباقپذیری و یا ناسازگاری آنها با این مدعا کاوش و سنجیده شده است
https://rahbord.csr.ir/article_124076.html
https://rahbord.csr.ir/article_124076_6eaa6e00995afeac5ad7b28c05d30644.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
سوگیری انتقادی در آرای پوپر و هابرماس
FA
جهانگیر
باقری
نخست: شباهتهای آرای دو اندیشمند ; 1- هر دو نقد را جز تفکرشان میدانند و بین عقلانیت و انتقاد ارتباط تنگاتنگ میبینند و تفکر آنها به روشنگری میرسد نه روشنگری سنتی بلکه روشنگری جدید که تجربهگرایانه نیست. ; 1-1- پوپر ; در کتاب انقلاب یا اصلاح درباره عقلگرای انتقادی میگوید: «سقراط در دفاعیه معروف خود میگوید که هیچ نمیدانم و این را هم به زحمت با وجود این سروش معبد دلفی او را خردمندترین مردمان قلمداد کرده بود. سقراط پس از لختی تفکر راهحل زیر را ارائه میدهد به نادانیم آگاهم شاید این آگاهی به حدود تنگ من است وقتی سقراط میگوید یک دولتمرد باید خردمند باشد منظور این است یک سیاستمدار باید پیش از انسانهای دیگر به نادانیش آگاه باشد من نیز مانند سقراط معتقدم که ما هیچ نمیدانیم یا اندک میدانیم نادانی ما بیکرانه است اما این آشکارا حق مطلب نیست البته حق نداریم وجود علوم طبیعی و پیروزیهای عظیم آن را انکار کنیم ولی هنگامی که از نزدیک به این علوم مینگریم پی میبریم که این علوم نه دانشی مثبت یا مطمئن بلکه از فرضیاتی بیپروا تشکیل شدهاند که ما از راه انتقاد مداوم بهبودشان میکنیم
https://rahbord.csr.ir/article_124077.html
https://rahbord.csr.ir/article_124077_829a8e6841e3b73720cc975ffb2631b8.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
دیدگاههای انتقادی و گذر از مدرنیته
FA
علی
اشرف نظری
nazarian2004@yahoo.com
نگرش منتقدانه به پایدارهای پیرامونی، یکی از محورهای اساسیِ تفکر مدرن است که نسبتی غیرقابل انفکاک با آن دارد، اما «اندیشهی انتقادی» -بهطور خاص- به ظهور جریان فکریای اشاره دارد که پس از بروز ناکامیهای مدرنیته در دستیابی به وعدههای خوشبینانهی تحقق ترقی و بهروزی و خوشبختیِ انسان، در اواخر قرن نوزدهم پدیدار شد. این جریان فکری، تأمل نقادانه در مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعهی مدرن را در سرلوحهی کار خود قرار داد. آنچه زمینههای ظهور جریان را فراهم آورد، رخدادهای هولانگیزی چون جنگ جهانی اول و دوم با پیامدهای زیانبارش، تجربههای فاجعهبارِ فاشیسم، نازیسم و کمونیسم بود. تجربههایی که در آنها رویهی خشونت بار تمدن جدید آشکار شد و زمینههای طرح نگرشهای بدبینانه، یا حداقل آسیبشناسانه را فراهم آورد. حتی در برخی از تعابیر، مدرنیته طلیعهی «عصر جنگ تمام عیار» و «اضطراب دائم» دانسته شد. «ژان بودریار» -متفکر فرانسوی- در نقد مدرنیته میگوید: «پیشرفت پیوستهی علوم و فنون و تقسیم کار، به پیدایش بعدی تازه از دگرگونیِ دائمی و انهدام رسوم و فرهنگ سنتی در صحنهی زندگی اجتماعی انجامید
https://rahbord.csr.ir/article_124078.html
https://rahbord.csr.ir/article_124078_2ca3a3a1ac04e8f741e110fa75418f18.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نقادی شبکه تحلیلگران (دانشگاه صنعتی شریف) پاسخ میگوید: پتروشیمی و نقد شبکه تحلیلگران
FA
محمدرضا
نعمتزاده
سردبیری محترم نشریه وزین راهبرد ; احتراماً؛ عطف به مقاله درج شده در شماره 30 آن نشریه محترم، خواهشمند است دستور فرمایید با عنایت به درخواست عدهی زیادی از خوانندگان آن نشریه محترم به منظور روشن شدن اذهان عمومی، پاسخ این شرکت چاپ گردد. ضمناً به استحضار میرساند که در جوابیه حاضر، ما کوشیدهایم به نوشتههایی که تحت عنوان «طرح پرسشها و نگرانیهایی درباره استراتژی توسعه صنعت پتروشیمی- انتشار یافته توسط شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران و همچنین انتشار یافته در شماره 30 نشریه راهبرد تحت عنوان تراژدی صنعت پتروشیمی ایران» آمده است پاسخ گوییم و امیدواریم پاسخهای قید شده، مورد عنایت واقع گردد;
https://rahbord.csr.ir/article_124079.html
https://rahbord.csr.ir/article_124079_edd75b23e4691939cc0351b1c1985cd6.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
گفتگوی گارتنر و پاتانایک با آمارتیاسن؛ آمارتیاسن و نظریه انتخاب اجتماعی
FA
- نخستین بار، کی بود که به اقتصاد رفاهی و نظریهی انتخاب اجتماعی علاقمند شدید؟ لطفاً به ما بگویید که علاقهی شما به این حوزه چگونه شروع شد؟ ; من درست از زمانی که به اقتصاد علاقهمند بودهام به اقتصاد رفاهی نیز علاقهمند بودهام. من در سال 1951 در دانشگاه پرزیدنسی کلکته در رشتهی اقتصاد لیسانس گرفتم. برنامهی اصلی و اولیهی من این بود که فیزیک بخوانم، اما تصمیمم را عوض کردم و یکی از عوامل مؤثر بر تصمیم من این بود که به علم اخلاق و فلسفهی سیاسی علاقهداشتم و به علاوه جذابیتهای خود اقتصاد نیز مؤثر بود. ما در کالج پرزیدنسی یک سری استاتید برجسته داشتیم، کسانی که اقتصاددانان خوب بسیاری را تربیت کردند. در میان استاتید ما باباتوس دانا و تاپاس مایومدار، علاقهی عمیقی به اقتصاد رفاهی داشتند;
https://rahbord.csr.ir/article_124080.html
https://rahbord.csr.ir/article_124080_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
فصلنامه علمی راهبرد
1028-3102
2588-6525
12
4
2005
02
19
بازخوانی اندیشههای آمارتیاسن در «توسعه و آزادی»؛ تبیینی ایرانی از نگرشهای آمارتیاسن
FA
محمدسعید
نوری نایینی
اگر کسی نشانی توسعه را از شما پرسید، چنین راهنماییش کنید: میدان آزادی، آزاد راه مردم سالاری، خیابان توانمندی و اگر شماره پلاک را پرسید بگویید: در آنجا نیازی به دانستن شماره پلاک نست، زیرا همه درها بر پاشنه مسئولیت آگاهانه میچرخد و به روی توسعه پایدار، گشوده میشوند. ; چکیده کتاب «توسعه و آزادی» آمارتیاسن ; کتاب «توسعه و آزادی»، اثر آمارتیاسن، برای متخصصین اقتصاد و حقوق و سیاست بهطور اخص و برای آشنایان با علوم انسانی بهطور اعم، نیازی به شرح و مقدمه ندارد. علیرغم آنکه بسیاری از موضوعات از دیدگاهی نو و با برداشتی جدید و بدیع نگاشته شده است، در اکثر موارد فهم و درک آنها آسان است، اما در عین حال کتابی نیست که بتوان آن را بدون تمرکز کافی و توجه به پیوستگیهای فراوان مطالبش خواند و فهمید و گذشت;
https://rahbord.csr.ir/article_124081.html
https://rahbord.csr.ir/article_124081_328994c991191ac6c8b419e440a43cc3.pdf