ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی توسعهسیاسی در برنامههای پنجساله توسعه مطابق با رویکرد سند چشمانداز بیستساله افق 1404 ایران
سند چشمانداز بیستساله افق 1404 مصوب مجمعتشخیصمصلحتنظام، از سال 1384 تا 1404 هجریشمسی پایه برنامههای پنجساله توسعهچهارم به بعد قرارگرفت. همزمان با اجرای برنامههای توسعه، چگونگی دستیابی به اهداف سند چشمانداز درراستای برنامههای پنجساله توسعه موردپرسش قرارگرفت. این پرسش را میتوان باتوجه به ماهیت سند چشمانداز، در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بررسیکرد. بنابراین، باتوجه به هدف این مقاله، اثربخشی توسعهسیاسی در برنامههای پنجساله توسعه مطابق با سند چشمانداز بیستساله افق 1404 موردمطالعه قرارگرفت و برای دستیابی به نتیجه از روش توصیفی و مطالعات کتابخانهای، متن سند برنامههای پنجساله چهارم به بعد استفاده شد. نتیجه مطالعه این بود که رویکرد توسعهسیاسی در برنامههای پنجساله توسعه چهارم، پنجم و ششم با فرازوفرود و از شدید به ضعیف لحاظشدهاست و در جمعبندی نهایی این رویکرد از اثربخشی مطلوب برخوردار نبودهاست.
https://rahbord.csr.ir/article_124955_0bca1150c5f461fb557e19f0593a0714.pdf
2020-09-22
5
28
اثربخشی
برنامههایپنجسالهتوسعه
توسعهسیاسی
سند چشمانداز بیستساله افق 1404
محمد
ربیع زاده
m.rabi41@yahoo.com
1
دانشجو/ دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
خواجه سروی
sarvireza1968@gmail.com
2
استاد تمام، عضو هیات علمی / دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع فارسی
1
اخوان کاظمی، بهرام، 1384، نگاهی به سند چشمانداز بیستساله و مولفههای سیاسی آن، نشریه حکومت اسلامی شماره 38
2
بشیریه، حسین، 1398، موانع توسعه سیاسی در ایران، تهران: گام نو
3
خواجه سروری،غلامرضا،1382، رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی
4
دینپرست، فائز، ساعی، علی 1393، مطالعه موانع پارلمانی توسعه اقتصاد ملی در ایران (1384-1368)، پژوهشکده علومسیاسی، سال نهم، شماره چهارم، صص 72-23
5
عباسی، فرهاد، 1393، تبیین توسعهسیاسی در جمهوریاسلامیایران ( 13384-1357) ، فصلنامه مطالعات افکار عمومی، پاییز، شماره 11
6
عبدالهی، محمد؛ راد، فیروز، 1388، بررسی روند تحول و موانع ساختاری توسعه سیاسی در ایران ( 1304-1382)، مجله جامعهشناسی ایران، دوره دهم، بهار، شماره 1
7
فیضپور، محمدعلی، آسایش، فاطمه، 1393، توسعهیافتگی در ایران و مقایسه آن با کشورهای منطقه، سند چشمانداز، تهران: فصلنامه مجلس و راهبرد، سال 21، شماره 78
8
قوام، عبدالعلی، 1384، چالشهای توسعهسیاسی، تهران نشر قومس
9
مومنی، فرشاد، 1396، اقتصادسیاسیتوسعه در ایران امروز، تهران: نقش و نگار
10
میسایی،قاسم؛ دینپرست، فائز و عباس تقیپور؛ 1398، بررسی جایگاه توسعه سیاسی در برنامههای توسعه جمهوریاسلامیایران، فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، سال هفتم،شماره 28، بهار 1398 (شماره پیاپی 58)
11
واینر، مایرون؛ هانتینگتون، ساموئل، 1390، درک توسعهسیاسی، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی
12
نصوحیان، محمدمهدی، 1387، نقش اعتماد متقابل حکومت و مردم در روند توسعهسیاسی، راهبر یاس، شماره 13
13
منابع اینترنتی
14
www.khamenei.ir
15
www.Rezaee.ir
16
www.Mehrnews.com
17
www.min.gov.ir
18
www.Farsnews.com
19
http://www.maslahat.ir/
20
نشریات
21
هاشمىرفسنجانى، همشهرى، شماره 1192، مورخ 25/11/1375 جوانان و تمدّن اسلامى،
22
گفتگو با هاشمىرفسنجانى، سروش، شماره 827 ، مورخ 11/12/1375 صص6 و 76.
23
سند چشمانداز از تدوین تا اجرا، چالشهاى اجراى یک «سند ملى» در گفتگوى خبرگزارى مهر با محسن رضایى، 27 شهریور 1384،
24
تجربه کشورها درخصوص تدوین چشمانداز، گزارش شماره 2، کمیسیون موارد خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهران، شهریور 1382
25
فصلنامه مطالعات راهبردى، شمارهسوم، بهار 1378، ص100
26
شناخت محیط بینالمللى در تدوین چشمانداز، گزارش شماره 4، کمیسیون موارد خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهران، شهریور 1382 ص 17
27
سند چشمانداز از تدوین تا اجرا، گفتگوى مهر با محسن رضایى، پیشین، ص4 26.
28
منابع انگلیسی
29
Almond, A , Gabriel and G, Bingham Powel , ( 1966) , Comparative Politics: a developmental approach , Boston: Little, Brown and Company
30
Huntington, S ,( 1988) , Political Order in Changing Societies, Yale University Press , New Haven, U.S.A
31
The effectiveness of political development in five-year development plans in accordance with the approach of the 20-year vision document of Horizon 1404 Iran
32
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی رویکردهای راهبردی در خطمشیگذاری نخبگان در راستای کارآمدسازی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران
نخبگان در هر جامعه بهعنوان پیشگامان اصلی تغییرات اجتماعی، نقش بسزایی درراستای نیل به اهداف و تحقق خطمشیهای ملی دارند. درصورت ایجاد ظرفیتهای حمایتی و تدوین خطمشیهای مناسب جهت راهبری استعدادها میتوان آینده نظام حکمرانی را، درراستای تحقق منافع عمومی کارآمدتر کرد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی رویکردهای راهبردی در خطمشیگذاری حوزه نخبگان بوده و سوال اصلی در این پژوهش بدینصورت قابلطرح است که «رویکردهای راهبردی جهت تعیین مسائل اصلی و کلیدی در خطمشیگذاری حوزه نخبگان درراستای کارآمدسازی نظام حکمرانی چیست؟» در این پژوهش در گام اول بهمنظور شناسایی رویکردها از مطالعات اسنادی بهرهگیری شده و در تحلیل راهبردی از مدل استراتژیک برایسون استفاده شده و استراتژیهای چهارگانهای جهت خطمشیگذاری نخبگان پیشنهاد شده است که شامل عاملیتمحور درونزا، عاملیتمحور برونگرا، ساختارمحور درونزا و ساختارمحور برونگرا است. در بخش پایانی نیز از مدل تصمیمگیری AHP بهمنظور اولویتگذاری رویکردهای پیشنهادی استفاده شده است و استراتژی ساختارگرای درونزا و عاملیتگرای درونزا دارای بیشترین اولویت در خطمشیگذاری نخبگان شناسایی شدهاند.
https://rahbord.csr.ir/article_124958_9df11e36c76c4823db86916154f9ec5b.pdf
2020-09-22
29
61
نخبگان
حکمرانی
مدیریت استعداد
خطمشیگذاری
برنامهریزی استراتژیک
تصمیمگیری چندمعیاره
محمد مهدی
ذوالفقارزاده
zolfaghar@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
حیدر
نجفی رستاقی
heidar.najafi@ut.ac.ir
2
مدیریت دولتی گرایش خط مشیگذاری عمومی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
Abolhassani Ranjbar, A; Danesh Fard, K; Faqihi, A (1396). Providing a model agenda for administrative system reform policies in Iran. Public Management Quarterly, 9 (4), 615-640. (In Persian)
1
Aghavirdi, B, Moghadasi, A; Sharifzadeh, F. (1395). Factors affecting human resource empowerment for organizational excellence (Case study: Customs of the Islamic Republic of Iran). Journal of Human Resources Studies, 6 (3), 45-70. (In Persian)
2
Ahmadi Tabatabai, M, Asadi, M. (1396). Investigating the effect of the performance of political elites on the process of political progress of the Islamic Republic of Iran. Approach to the Islamic Revolution, 11 (40), 3-24. (In Persian)
3
Ahmadi Tarshizi, H; Nubakht, J. (1386). Examining the relationship between academia, industry and government from a systemic perspective. Iranian Journal of Engineering Education, 9 (34), 115-131. (In Persian)
4
Alavi, H, Alwani, M, Hosseinifard, M, Bayat, T. (1393). Review and analysis of the programs of the National Elite Foundation in the fields of "recognition and attraction", "support and support" of top talents and elites. Management in Islamic University, 3 (7), 41-70. (In Persian)
5
Anaraki Ardakani D., Hassanpour A., Abdollahi B, Abbasian H. (1397) Talent Structuring in Iranian Government Organizations Using the Treasury Network Method. Journal of Management and Development Process.; 31 (2): 3-26. (In Persian)
6
Azgandi, A (2006): Iran's political elite between the two revolutions, Tehran, Qoms Publishing. (In Persian)
7
Batamour, B (2002): Elites and Society, translated by Alireza Tayeb, Tehran, Shirazeh. (In Persian)
8
Bazargan, A. (2010.) Introduction to Qualitative and Mixed Research Methods, Tehran: Didar Publishing (In Persian)
9
Cadorin, E., Johansson, S. G., & Klofsten, M. (2017). Future developments for science parks: Attracting and developing talent. Industry and Higher Education, 31(3), 156–167.
10
Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining Validity in Qualitative Inquiry, Theory into Practice, 39 (3): 124-130.
11
Danaei Fard, H; Adel ,a; Kheirgoo, m ; Fani, A(1391). Understanding the Transfer of Administrative Reform Policy in Iran: A Research Based on the Foundation's Data Strategy. Organizational Culture Management, 10 (2), 5-28. (In Persian)
12
Danaei Fard, H; Alwani, M (1385). Transformation strategy in the public sector of Iran. Daneshvar Behavior Journal of Shahed University, 13 (17), 97-120. (In Persian)
13
Danaifard, H (1389). Challenges of public administration in Iran. Tehran: Samat.
14
Dayymon, c., & Holloway, I. (2005). qualitative research methods in public Relations and Marketing Communicationd. London: Routledges.
15
Debebe, G. (2017). Authentic Leadership and Talent Development: Fulfilling Individual Potential in Sociocultural Context. Advances in Developing Human Resources, 19(4), 420–438.
16
Debebe, G. (2017). Authentic Leadership and Talent Development: Fulfilling Individual Potential in Sociocultural Context. Advances in Developing Human Resources, 19(4), 420-438.
17
Eshtras, K. (2006) Principles and methods of qualitative research. Translated by Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian)
18
Evans, Mark (2005): Elitism, in Method and Theory in Political Science, by Marsh and Stoker, translated by Haji Yousefi, Tehran, Institute for Strategic Studies. (In Persian)
19
Faqihi, A; Zakeri, M (1393). Pathology of establishing successor managers in Iranian government organizations. General management policy in management, 5 issues 2 (consecutive 15 and 16 fall and winter 1393), 15-24. (In Persian)
20
Farhibuzanjani, B; Soltani, M; Samavati, M (1391). Pathology of the selection system of government agencies of the Islamic Republic of Iran. Human Resource Management Research, 4 (2), 100-124. (In Persian)
21
Flint, D. (1998). Change in customers' desired value: A grounded theory study of its nature and process based on customers' lived experiences in the U.S. automobile industry, (Doctoral dissertation), The University of Tennessee, Tennessee, US.
22
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
23
Hallajian, I. (1395). Investigating the birth and application of managerial innovations in the efficiency of the factors for achieving organizational entrepreneurship goals in government organizations based on the four-factor model of Xavier Mendoz (4E) (2007) (Case study, government organizations in Mazandaran province). Innovation and Creativity in the Humanities, 5 (4), 79-96. (In Persian)
24
Hertzog, N. B. (2017). Designing the Learning Context in School for Talent Development. Gifted Child Quarterly, 61(3), 219–228.
25
Hosseini, A, Abbasi, R, Rezaei, R. (1394). Identifying the factors affecting the participation of elites in developing an Islamic-Iranian model of progress. Basij Strategic Studies, 18 (66), 25-45. (In Persian)
26
Jeswani, S., & Sarkar, S. (2008). Integrating Talent Engagement as a Strategy to High Performance and Retention. Asia Pacific Business Review, 4(4), 14–23.
27
Kowsari, R, Niknami, M, Delavar, A, Arasteh, H, Ghorchian, N. (1393). Providing a model for the development of creativity and scientific innovations of the members of the Young and Elite Researchers Club based on individual factors. Innovation and Creativity in the Humanities, 4 (3), 159-189. (In Persian)
28
Lee, S., Matthews, M. S., & Olszewski-Kubilius, P. (2008). A National Picture of Talent Search and Talent Search Educational Programs. Gifted Child Quarterly, 52(1), 55–69.
29
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications, Inc.
30
Manourian, A; Abui Ardakan, M; Irvani, M; Zandi Manesh, M (2013). Designing a policy model to improve the business environment of the Islamic Republic of Iran using data theory. Public Administration, 5 (2), 125-142. (In Persian)
31
Mohammadi, H; Alwani, M; Memarzadeh Tehran, Gh. Hamidi, N (1395). Designing and explaining the effective model of Iran's administrative system. Public Management Quarterly, 8 (4), 591-616. (In Persian)
32
Mohammadzadeh Sultanmoradi, H; Faizi, T; Gramipour, M; Yadullahi, M (1398). Explanation and pathology of the current model of public administration in Iran. Government Management Quarterly, 11 (1), 1 -26. (In Persian)
33
Montazer, G, Nazemi, A, Mousavi Nasab, M. (1391). Consequences of rethinking the concept of elitism. Science and Technology Policy, 5 (2), 17-33. (In Persian)
34
Mousavirad, H; Qudsian, H. (1394). Analysis of elite migration and the impact of deterrent policies using system dynamics. Quarterly Journal of Strategic Management Research, 21 (59), 37-62. (In Persian)
35
Muyia, M. H., Wekullo, C. S., & Nafukho, F. M. (2018). Talent Development in Emerging Economies Through Learning and Development Capacity Building. Advances in Developing Human Resources, 20(4), 498–516.
36
Naqipurfar, W; Habibi Badrabadi, M; Azarmjoo, H (1392). Explaining the model of Islamic meritocracy to address the challenges of meritocracy in Iranian government organizations, Public Management Perspective, No. 16, pp. 15-39. (In Persian)
37
Paul, K. A., & Seward, K. K. (2016). Place-Based Investment Model of Talent Development: A Proposed Model for Developing and Reinvesting Talents Within the Community. Journal of Advanced Academics, 27(4), 311–342.
38
Rafiei, Mohammad Hussein; Qarbi, Seyed Mohammad Javad (1390). Essays on classical elitism with emphasis on the views of Wilfredo Pare. International Relations Studies, 4 (14), 185-21. (In Persian)
39
Rashki, M, Salarzehi, A., Kamalian, A. (1396). Designing an entrepreneurial talent management model for students of higher education institutions in the country with a data-based approach. Journal of Entrepreneurship Development, 10 (4), 595-614. (In Persian)
40
Sadeghi Fasaei, Erfanmanesh, I. (1394). Methodological foundations of documentary research in social sciences; Case study: The effects of modernization on the Iranian family. Journal of Cultural Strategy, 8 (29), 61-91. (In Persian)
41
Saunders, M; Lewis, P; Thornhill, A (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education
42
Simonton, D. K. (2001). Talent Development as a Multidimensional, Multiplicative, and Dynamic Process. Current Directions in Psychological Science, 10(2), 39–43.
43
Subotnik, R. F., Stoeger, H., & Olszewski-Kubilius, P. (2017). Talent Development Research, Policy, and Practice in Europe and the United States: Outcomes From a Summit of International Researchers. Gifted Child Quarterly, 61(3), 262–269.
44
Suk, P. (2008). How to attract and retain the best in government. International Review of Administrative Sciences, 74(4), 637–652.
45
Swailes, S. (2016). The Cultural Evolution of Talent Management: A Memetic Analysis. Human Resource Development Review, 15(3), 340–358.
46
Taslimi, Mohammad Saeed, Alipour, Meysam. (1398). Talent research approaches in the country's elite policies. Public Administration, 11 (1), 123-150(In Persian)
47
Wang, J., & Sun J, M. (2018). Talent Development in China: Current Practices and Challenges Ahead. Advances in Developing Human Resources, 20(4), 389-409.
48
ORIGINAL_ARTICLE
سالمندی جمعیت؛ چالشی برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دو دهه آینده
سالمندی جمعیت یکی از مهمترین رویدادهای قرن حاضر در جوامع بشری و بهویژه برای کشورهای درحالتوسعه است. بر اساس بسیاری از پیشبینیهای جمعیتی انجامشده کشور ایران نیز در دو دهه آینده به شکلی یگانه و شدید با این مسئله روبرو خواهد شد. هدف: از این پژوهش مشخص کردن تأثیرات مساله سالمندی جمعیت بر امنیت ملی کشور ایران طی دو دهه آینده است. روش: در پژوهش حاضر ضمن جمعآوری دادههای اطلاعاتی موجود به روش کتابخانهای، بر اساس محتملترین سناریوهای جمعیتی موجود، سعی شده با استفاده از روش تحقیق آیندهنگاری و فن تحلیل روند، جنبههای کیفی و کمی مسئله سالمندی جمعیت ایران و تأثیر آن در مشروعیت زدایی از دولت و درنتیجه چالش امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در دو دهه آینده موردسنجش قرار گیرد. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش فرایند تأثیرگذاری سالمندی جمعیت بر امنیت ملی ایران در دو دهه آینده، از برآیند سه دسته عوامل مشروعیت زدا شامل مسائل اقتصادی، مسائل رفاه و توسعه و مسائل خانواده حاصل خواهد آمد. نتیجهگیری: درنتیجه بروز مساله سالمندی جمعیت در ایران، تبعات متعدد و گستردهای در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و دولت ایران به وجود خواهد آمد؛ بهگونهای که بیم آن میرود که کل سیستم اجتماعی و حاکمیتی دچار بحران و تمام برنامههای توسعهای دچار اختلال و ناکارآمدی حاصل از این بحران منجر به مشروعیت زدایی، به هم خوردن ثبات سیاسی و امنیت ملی کشور گردد؛ بنابراین پیشنهاد میشود تا زمان باقی است نسبت به سیاستگذاریهای لازم برای تقویت این حوزهها اقدام مؤثر صورت گیرد.
https://rahbord.csr.ir/article_124949_c3c4c1538006374f9ce82fceb32f3830.pdf
2021-01-09
63
102
سالمندی جمعیت
امنیت ملی
دو دهه آینده ایران
محمدرضا
احدی
mr.ahadi72@gmail.com
1
گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
محمد رحیم
عیوضی
m.eyvazi@shahed.ac.ir
2
گروه علوم سیاسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ادیبنیا, ا. (1390). بررسی اثرسالمندی جمعیت بر متغیرهای کلان اقتصادی. تهران: پایاننامه کارشناسی ارشد، علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا.
1
آزر, ا. (1394). امنیت ملی در جهان سوم. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
2
آشوری, د. (1387). دانشنامه سیاسی. تهران: نشر مروارید.
3
باسخا, م. (1394). تأثیر سالمندی جمعیت بر رشد اقتصادی غیرنفتی ایران. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی , 131-146.
4
پاگردعلیشاهی, ف. (1396). بررسی ارتباط سالمندی جمعیت با نابرابری درآمد در ایران، پایان. دانشکده علوم انسانی دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی خاتم.
5
جهانفر, م. (1374). جمعیت شناسی عمومی. تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.
6
خلیفه سلطانی, س. (1389). بررسی رابطه سالمندی با اندازه دولت و مخارج رفاهی اجتماعی در ایران. اهواز: دانشکده اقتصاددانشگاه چمران اهواز.
7
زارع, ع. (1380). مبانی مشروعیت و قدرت جمهوری اسلامی ایران از 1357تا1375. تهران: موسسه فرهنگ و دانش.
8
زنجانی, ح. ا. (1378). جمعیت شناسی. تهران: سمت.
9
سام آرا, ع. (1393). جمعیت و رفاه اجتماعی. تهران: نشر علم.
10
سمیعی نسب, ت. (1389). شاخص ها و سیاست های جمعیتی در ایران. فصلنامه برداشت دوم, 15.
11
شافریتز, ج. ا. (1390). سیاست گذاری عمومی در ایالات متحد امریکا. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
12
شیخی. (1368). مقدمه ای بر مبانی جمعیت شناسی. تهران: نشر آرام.
13
شیخی, م. (1380). مبانی ومفاهیم جمعیت شناسی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
14
شیرازی خواه, م. (1389). بررسی وضعیت و قوانین موجود مربوط به سالمندان در ایران. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گروه آموزش سالمندان.
15
ضرغامی, ح. (1394). نگاهی به تحولات سالخوردگی در ایران. دوفصلنامه علمی پژوهشی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, 73-96.
16
علی احمدی, ع. (1380). ارائه متدولوژی تحلیل روند برای شکل گیری استراتژی و آیندهنگاری. نشریه علمی- پژوهشی مدیریت فردا, 9.
17
فارس, م. م. (2019, 2 25). مفهوم و ماهیت امنیت ملی. بازیابی در 9 12, 2020، از مرکز مطالعات خلیج فارس: http://www.persiangulfstudies.com/fa/ pages/764
18
قاسمی نیایی, ف. (1379 ). بررسی مؤلفههای انطباقپذیری زوجین در دوران سالمندی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
19
محمدتقی, پ. (1392). مشروعیت،ثبات سیاسی و امنیت ملی در ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی امنیت ملی, 58.
20
مشفق, م. (1384). انتقال سنی در ایران:تحولات سنی جمعیت و سیاستگذاریهای اجتماعی،جمعیتی. فصلنامه جمعیت, 9-10.
21
مشفق, م. (1391). تحولات جمعیتی ایران، لزوم تجدیدنظر در سیاستهای جمعیتی. مجله مطالعات راهبردی زنان, 172-151.
22
میرزایی, م. (1386). جمعیت شناسی سالمندان در ایران بر اساس سرشماری های 1385-1335. سالمند(مجله سالمندى ایران), 326-331.
23
نش, ک. (1394). راهنمای جامعه شناسی سیاسی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
24
ویلیس, ک. (1393). نظریه ها و تجربه های توسعه. تهران: پژواک.
25
CINCOTTA, R. (2017, 12 18). Iran in Transition: The Implications of the Islamic Republic’s Changing. 2. Iran in Transition: The Implications of the Islamic Republic’s Changing,RICHARD CINCOTThttps:// carnegieendowment.org/2017/12/18/iran-in-transition-implications-of-islamic-republic-s-changing-demographics-pub-75042.
26
Gavrilov , A. L. (2003). Aging of Population. USA: NeMacmillan Reference .
27
Noroozian, M. (2012). The Elderly Population in Iran: An Ever Growing Concern in the Health System. National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, 1–6.
28
Swanson, A. D. (2004). The Methods and Materials of Demography. 4. The Methods and Materials of Demography, Second Edition 2nd https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1252197.
29
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیرپذیری ژئوپلیتیکی منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از رقابت ناتو و سازمان همکاری شانگهای در آسیای مرکزی
منافع ملی به عنوان مؤلفه اصلی تصمیم گیری در عرصه سیاست خارجی و داخلی برای هر کشوری مطرح است. منطقه آسیای مرکزی بهعنوان یکی از مناطقی که مورد توجه قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار دارد، درحالحاضر، عرصه رقابتهای سازمان همکاری شانگهای با محوریت چین و روسیه و همچنین حضور و گرایش ناتو با محوریت آمریکا برای رقابت با روسیه و چین قرار دارد. ایران در پیرامون خود، مناطق ژئوپلیتیکی چندی را دارد، نمیتواند بدونتوجه به این مناطق و عضویت نداشتن در سازمانهای منطقه ای وابسته به این مناطق، در استراتژیهای منطقه ای و بین المللی خود موفق باشد. پژوهش حاضر با روش کیفی و ماهیت رویکرد روش توصیفی- تحلیلی و همچنین با روش پیمایشی (مصاحبه) با 10 نفر از کارشناسان حوزه امنیتی و آسیای مرکزی که بهواسطه روش نمونه گیری هدفمند و دردسترس که بهطورتخمینی انتخابشده اند، گردآوری و به اشباع نظری رسیده است. هدف این مقاله، بررسی تأثیرپذیری ژئوپلیتیکی منافع ملی ایران از رقابت ناتو و سازمان همکاری شانگهای در آسیای مرکزی است. پرسش اصلی این است که تضاد ژئوپلیتیکی و رقابت شانگهای و ناتو در آسیایمرکزی، منافع ملی ایران را در چه ابعادی تحتتأثیر خود قرار می دهد؟ برایناساس، یافته های پژوهش نشان دادند که : از آنجا که آسیای مرکزی دارای پیوستگی ژئوپلیتیکی با ایران است؛ لذا رقابت ناتو و شانگهای منافع ملی ایران را متأثر کرده است، که در این صورت ایران را ملزم به اتخاذ یک راهبرد مناسب درقالب بازنگری و بازتعریف محیط امنیتی درراستای حفاظت از منافع ملی خود کرده است.
https://rahbord.csr.ir/article_124951_4f7e48a6106c6d01eff5b65a0e8e1ba3.pdf
2020-09-22
103
136
ایران
آسیای مرکزی
ناتو
سازمان همکاری شانگهای
منافع ملی
رقابت
حبیب الله
جمشیدی
habibjamshidi1359@gmail.com
1
دکتری جغرافیای سیاسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
AUTHOR
حجت
مهکویی
hojat_59_m@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
مهناز
گودرزی
mahnazgodarz60@gmail.com
3
عضو هیأت علمی گروه روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
AUTHOR
مهدی
مومنی
momeni2000@yahoo.com
4
گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
AUTHOR
Abdolahkhani, Ali. (2007). Three Generations - Three Discourses in Strategic Culture; Journal of Strategic Studies, No. 36, Summer, 260-239.
1
Amiri, Ali & Karami, Afshin .(2017). Analysis of Iran-Russia Political Relations in the Field of European Gas Market; Central Eurasian Studies Quarterly, Volume 10, Number 1, Spring and Summer, 27-13.
2
Bureau of South and Central Asian Affairs. (2020). United States Strategy for Central Asia 2019-2025: Advancing Sovereignty and Economic Prosperity (Overview); (2020). Available at: https://www.state.gov/ united- states- strategy- for- central- asia- 2019- 2025- advancing-sovereignty- and-economic-prosperity/
3
Buzan, Barry Gordon & Waever, Ole . (2009). Regions and Powers : The Structure of International Security; Translation Ghareman Ghahremanniya, Tehran: Research Institute for Strategic Studies Publications, First Edition.
4
Central Asia: Council Adopts a New EU Strategy for the Region; (2019). Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/ 2019/ 06/17/central- asia- council- adopts- a-new- eu-strategy- for-the-region/, European Council Council of the European Union
5
Gallo, Ernesto. (2017). SCO not NATO’s foe; Available at: https:// www. eastasiaforum.org/ 2017/09/24/sco-not-natos-foe/, 24 September 2017
6
Hatami, Abbas (2013). Comparative typology of distributive and redistributive regimes: Towards a functional approach; Politics Quarterly, Spring, No. 25, 116-97.
7
http://www.dw-world.de/a/13/4/1386/
8
Lanteigne, Marc. (2017). Russia, China and the Shanghai Cooperation Organization: Diverging Security Interests and the ‘Crimea Effect; Russia's Turn to the East, pp 119-138, December, Available at : https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-69790-1_7
9
Lopour, Jacqueline. (2015), Geopolitics at the World’s Pivot: Exploring Central Asia’s Security Challenges, CIGI Papers, No. 80, November, p. 1-2. Available at: https://www.cigionline.org/sites/ default/files/cigi_paper_no.80_web_0.pdf
10
Motaharniya, Mahdi. (2004). NATO extends to the East and Russian realism; Tehran: Abrar International Institute for Contemporary Studies and Research Publications.
11
NATO’s relations with Central Asia; (2016). https://www.nato.int/ cps/en/ natohq/ topics_ 107957.htm, 22 Feb. 2016
12
Nye, J. S. (1990), “Soft Power”, Foreign Policy, 80 (Autumn), 153-171, https://doi.org/ 10.2307/1148580
13
Partners in Central Asia; (2014). Available at: https://www.nato.int/ nato_static_fl2014/assets /pdf/stock_publications/20140505_140505-Backgrounder_CentralAsia.pdf
14
Rafie, Hosyn & Mazlomi, Esmaeil .(2011). Barriers to Iran-Turkey Convergence in Central Asia and the Caucasus; Central Eurasian Studies Quarterly, Volume 5, Number 1, Spring and Summer, 98-79.
15
Rakhimov, Mirzokhid. (2015). Central Asia in the Context of Western and Russian Interests; Available at: https://www.researchgate.net/ publication/ 282352606_Central_Asia_in_the_ Context_of _Western_ and_Russian_Interests, DOI: 10.3917/eufor.375.0140, January, pp 1-17.
16
Rauf, S (2017), “Changing Geopolitical Dynamics in Central Asia: Causes and Effects”. Institute of Strategic Studies. Vol. 37, No. 4, pp 149- 165.
17
Rezaii, Zabihalah & Haghighi, Mohamad Ali .(2019). Russia's transformational power in Central Asia; Journal of Central Asian and Caucasus Studies, 25 (108), 32-1.
18
Simbar, Reza & Padravand, Mahdi .(2018). Russian Foreign Policy Challenges in Central Asia; Quarterly Journal of Central Asian and Caucasus Studies, 24 (101), 85-57.
19
Stronski, Paul & Ng, Nicole. (2018). COOPERATION AND COMPETITION, Russia and China in Central Asia, the Russian Far East, and the Arctic; Carnegie Endowment for International Peace, Available at : httpscarnegieendowment.orgfilesCP_331_Stronski_Ng_ Final1.pdf
20
Sun, Degang & Elmahly, Hend. (2019). NATO vs. SCO: A Comparative Study of Outside Powers’ Military Presence in Central Asia and the Gulf; Asian Journal of Middle Eastern and Islamic Studies, Volume 12, 2018 - Issue 4, pp 438-456, Available at: https://doi.org/ 10.1080/25765949. 2018. 1562594
21
Yu, Zhen. (2020). China’s Foreign Aid to the Middle East: History and Development; Asian Journal of Middle Eastern and Islamic Studies, Volume 14, 2020 - Issue 2, pp 301-321, Available at: https:// doi.org/10.1080/25765949.2020.1760548
22
Лапаева В.В. (2014). Политико-правовая концепция Ю. Хабермаса (с позиций либертарного правопонимания)//http:// igpran.ru/articles/ 2964/ Последнее обращение.
23
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای راهبردی و قدرت بازدارندگی تسلیحات موشکی با تمرکز بر جمهوریاسلامیایران
تولید و گسترش قدرت در عرصه نظامی با محوریت راهبرد توسعه موشکی در دوران پساجنگ تحمیلی در دستور کار سیاستگذاران دفاعی - امنیتی ایران قرار گرفت. سؤالی که مطرح میشود این است که تسلیحات موشکی واجد چه امتیازات و مزایایی هستند که در بین وجوه مختلف قدرت نظامی، موشکها بهعنوان نقطه ثقلِ توسعه قدرت توسط ایران انتخاب شد؟ بنابراین هدف پژوهش حاضر؛ تشریح ویژگیهای راهبردی و قدرت بازدارندگی تسلیحات موشکی با تمرکز بر جمهوریاسلامیایران است. روش پژوهش تحلیلی - توصیفی و منابع گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای است. در پاسخ به سؤال اصلی، فرضیهای که مطرح میشود این است که موشکها با دارا بودن ویژگیهای راهبردی هشتگانه درنهایت بهترین گزینه برای کشوری همچون ایران با ویژگیهای ژئوپلیتیکی خود است، چرا که این امر منجر به تولید و توسعه قدرت نظامی بهمنظور نیل به بازدارندگی و موازنهسازی دربرابر دشمنان و رقبای خود است، این اهمیت زمانی دوچندان میشود که اساساً ایران در محیطی بهشدت امنیتی قرارگرفتهاست. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد، تسلیحات و سامانههای موشکی با ویژگیهای عدم وجود پدافند مؤثر، قابلیت حمل سلاحهای کشتارجمعی، کمک به فرایند انقلاب در نگرش به امور نظامی، افزایش اعتبار بینالمللی، تثبیت و تقویت مؤلفه عمق راهبردی، امتیازات فنی، آسیبپذیری قدرتهای بزرگ و پیشبرد برنامههای فضایی بهترین تسلیحات درجهت ایجاد بازدارندگی و موازنه دربرابر رقبا ازسوی ایران محسوب میشوند.
https://rahbord.csr.ir/article_124960_b552e0038812812e361dd689bceb5cec.pdf
2020-09-22
137
171
موشک
جمهوریاسلامیایران
راهبردی
قدرت
بازدارندگی
علیرضا
زمانیان
politics1648@gmail.com
1
روابط بین الملل، مجتمع مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حسین
تاجآبادی
ht171819@gmail.com
2
مجتمع مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالکاشتر
AUTHOR
ابراهیم
متقی
emottaghi@ut.ac.ir
3
استاد علومسیاسی، دانشکده حقوق و علومسیاسی، دانشگاه تهران،
AUTHOR
ارغوانی پیرسلامی، فریبرز، پیرانخو، سحر. (1396). تحول فناوری موشکی و راهبرد دفاعی - امنیتی جمهوری اسلامی ایران. راهبرد، 26، 51-74.
1
امینیانجزی، بهادر. (1397). مسائل نظامی و استراتژیک معاصر. تهران: سمت.
2
پورآخوندی، نادر. (1392). راهبرد توسعه موشکی جمهوری اسلامی ایران. پژوهشنامه دفاع مقدس, دوم، شماره 8.
3
پورتر، گرت. (1393). بحران ساختگی: داستان ناگفته هراس از ایران هستهای. (م. آ. فارس, مترجم) تهران: مؤسسه خبرگزاری فارس.
4
تابناک. (1393، مهر 26). ناگفتههای مخالفت امام خمینی با ساخت سلاح شیمیایی و هستهای. ص. اول.
5
دهقانی فیروزآبادی، سید جلال. (1395). کلیات روابط بینالملل. تهران: مخاطب.
6
رهبری، سایت. مقام معظم. (1389, فروردین 28). پیام به نخستین کنفرانس بینالمللی خلع سلاح هستهای و عدم اشاعه.
7
طارمی، کامران. (1382). تحلیلی بر نقش موشکهای بالستیک در دکترین دفاعی ایران. دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 59، 194- 179.
8
عسگرخانی، ابومحمد. (1383). رژیمهای بینالمللی. تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر.
9
غلامی، سعید. (1398). دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر فناوری موشکی). سیاست دفاعی، 27، 160-126.
10
قاسمی، فرهاد. (1392). نظریههای روابط بینالملل (بنیانهای نظم و رژیمهای بینالمللی). تهران: میزان.
11
قاسمی، فرهاد. (1394). نظریههای روابط بینالملل و مطالعات منطقهای. تهران: میزان.
12
قوامملکی، حمیدرضا. (1390). نقش موشکها در راهبرد بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران. رهنامه سیاستگذاری عمومی، دوم.
13
کرمی، جهانگیر. (1375). جنگافزارهای مدرن و منازعات منطقهای: پیامدهای استراتژیک موشک بالستیک برای خاورمیانه. راهبرد، 58-38.
14
ملالو، علیقدیم، جعفری، سید اصغر. (1397). نقش و تأثیر راهبرد موشکی آمریکا بر راهبرد موشکی جمهوری اسلامی ایران. سیاست دفاعی، 26، 104-72.
15
یاری، احسان. (1398). الزامات ژئوپلیتیک و ضرورتهای راهبردی برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران در محیط آنارشیک نظام بینالملل. آفاق امنیت، 12، 25-2
16
Ashley, R. P. (2019). Iran Military Power. New York: U.S. Government Publishing Office.
17
Cordesman, A. H. (2015). Iran's Enduring Missile Threat: The Impact of Nuclear and Precision Guided Warheads. Washington Dc: Center for Strategic & International Studies.
18
Cordesman, A. H. (2019). The Iranian Missile Challenge. Washington Dc: Center for Strategic and International Studies.
19
Cordesman, A. H. (2020). The Changing Security Dynamics of the Middle East and North Africa. Washington DC: Center for Strategic & International Studies.
20
Cordesman, A. H., & Gold, B. (2013). The Gulf Military Balance: Volum II: The Missile & Nuclear Dimensions and Options for Deterrence, Defense, Containment and Preventive Strikes. London: The International Institute for Strategic Studies.
21
CSI. (2018). Qiam-1. Wshington DC: Center for Strategic & International Studies.
22
Einhorn, R., & Van Diepen, V. (2019). Constraining Iran's Missile Capabillities. Washington: DC: Brooking Institution Press.
23
Elleman, M. (2020). The IRGC gets into the Space-lunch Business. London: The International Institute for Strategic Studies.
24
Gopalaswamy, B. (2008). Iran's Missile Program. Basic Getting to Zero Papers.
25
Griffiths, M., & O'Callaghan, T. (2002). International Relations: The Key Concept. London & New York: Routledge Taylor & Francis Group.
26
Guyatt, N. (2002). Another America Century? New York: Zed Books.
27
Obama, B. (2015). National Security Strategy. Washington Dc: The White House.
28
Pastzor, A. (1991, November 20). Investigators Say Chilean Dealer Smuggled U.S Weapons to Iraq. Wall Street .
29
Potter, W., & Jencks, H. (1994). The International Missile Bazar. London & New York: Routledge Taylor & Francis Group.
30
Project, C. M. (2019). Shahab-2. Washington Dc: Center for Strategic & International Studies.
31
Shanahan, P. M. (2019). Missile Defense Review. Washington Dc: Secretary of Defense.
32
SIPRI. (2020). New Year Book. Stockholm: SIPRI.
33
Solomon, j., & C. E., L. (2016, July 14). U.S. Sent Cash to Iran as Americans were Freed.
34
Trump, D. J. (2017). National Security Strategy of the United States America. Washington Dc: The White House.
35
Wines, M. (1991, March 12). U.S. Tells of Prewer Technology sales to Iraq Worth 500 Million. New York Times.
36
Winter, o. (2020). Existential Threat Scenarios to the State of Israel. Tel Aviv: Institute for National Security Studies.
37
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مدل کنترل راهبردی علوی با رویکرد تجزیه و تحلیل اهمیت-عملکرد در یک سازمان دفاعی و ارائه توصیههای راهبردی
باتوجه به اینکه فرهنگ حاکم بر جامعه و سازمانهای جمهوریاسلامیایران، فرهنگاسلامی است و مدیریت در هر سازمان و جامعهای به فرهنگ آن بستگی دارد، ما نیازمند آن هستیم که وظایف و نظامات مدیریتاسلامی را در سازمانهای کشور حاکم کنیم. فرهنگاسلامی در سازمانهای دفاعی کشور که با فرهنگ جهاد و شهادت گرهخوردهاند، نمود بیشتری دارد، لذا سازمانها و نهادهایدفاعی کشور نیازمند نظاماتاسلامی در بخشهای مختلف هستند که یکی از این حوزهها، حوزه کنترل است. دررابطه با مدلهای کنترلاسلامی پژوهشهای متعددی انجامپذیرفتهاست که یکی از موارد اخیر آن مدل کنترل راهبردی علوی است، ولی تاکنون اهمیت و عملکرد مولفههای این مدلها در یک سازمان دفاعی موردسنجش قرار نگرفتهاند. سوال پژوهش حاضر این است که هریک از مولفههای کنترل راهبردی علوی در کدام ربع ماتریس اهمیت-عملکرد قرار میگیرند و توصیههای راهبردی متناظر با ماتریس اهمیت عملکرد برای سازمان موردمطالعه چیست؟ مولفههای مدل کنترل راهبردی علوی با استفاده از روش تحلیل اهمیت-عملکرد در سازمان دفاعی موردمطالعه تحلیل شدند که از 128 مولفه این مدل، 28 مورد در ربع تمرکز، 36 مورد در ربع استمرار کار خوب، 29 مورد در ربع اولویت پایین و 35 مورد در ربع اتلاف منابع قرار گرفتند. باتوجه به 4 ربع ماتریس اهمیت-عملکرد، به مدیران سازمان دفاعی پیشنهاد شد که روی مولفههای قرارگرفته در ربع اول تمرکز کنند و عملکرد را افزایش دهند، عملکرد در مولفههای ربع دوم و سوم نیاز به تغییر خاصی ندارد و عملکرد در مولفههای ربع چهارم نیاز به کاهش دارد.
https://rahbord.csr.ir/article_124956_670c74a8aefa0ef3c3bc62666ab2d08c.pdf
2020-09-22
173
203
کنترل راهبردی علوی
تحلیل اهمیت- عملکرد
سازمان دفاعی
علی
خانی
a.khani1391@gmail.com
1
پژوهشگر مرکز مدیریت جهادی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ابروش, ر. (1391). بررسی ساز و کارهای نظام کنترل تعاملی در سیره امام علی علیه السلام. اسلام و پژوهش های مدیریتی, 105-128.
1
ابویی مهریزی, ح. (1386). نقش امربهمعروف و نهیازمنکر در سلامت محیط، ویژه نامه اولین همایش بهداشت در آموزههای پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان, 23-30.
2
الفت, ل., & براتی, م. (1391). تحلیل اهمیت عملکرد شاخصهای مدیریت روابط زنجیرة تأمین در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو. مدیریت صنعتی, 21-32.
3
الوانی, س. (1389). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
4
امینی, م., اکبری, م., & خباز باویل, ص. (1394). کنترل راهبردی در مدلهای برنامهریزی و مدیریت استراتژیک. تهران: پیام نور.
5
ایرانشاهی, م., & منصورنژاد, ع. (1393). ارائه مدل بهبود کنترل سازمانی با بهره گیری از امر به معروف و نهی از منکر. همایش بین المللی مدیریت.
6
آذر, ع., & خسروانی, ف. (1398). تحقیق در عملیات نرم (رویکردهای ساختاردهی مسئله). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
7
باقرنژاد, پ., طاهرپور کلانتری, ح., & بهرامی, ح. (1395). شناسایی عوامل موثر بر اجرای موفق خط مشی حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات. فرآیند مدیریت توسعه, 79-114.
8
باوی, ب., & جهانگیری, ع. (1398). تاثیر خدمات لجستیکی، بندری و زیرساختها بر رضایت ازخدمات ترانزیتی با استفاده از تحلیل اهمیت عملکرد (در منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند)،، سال یازدهم، شماره بیست و یکم، بهار و تابستان ، ص. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 25-4.
9
بحرینی زاده, م., & زمانی, ز. (1394). تعیین جایگاه مکان های تاریخی ایران با تحلیل اهمیت عملکرد ویژگی ها و رویکرد نقشه ادراکی از دید گردشگران خارجی (مطالعه: تخت جمشید، عالی قاپو مسجد جامع اصفهان). پژوهش های مدیریت در ایران, 1-21.
10
پیروز, ع., خدمتی, ا., شفیعی, ع., & بهشتی نژاد, س. (1392). مدیریت در اسلام. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
11
جاسبی, ع. (1371). نظارت و کنترل سازمانی از دیدگاه اسلام. مدیریت دولتی, 38-59.
12
جعفرزادهدرزی, ح. (1389). نقش مردم در حکومت از نظر امام علی علیهالسلام. تهران: دانشکده علوم حدیث.
13
جمالی, غ., & کریمی اصل, ا. (1397). موقعیت رقابتی زنجیره تأمین لارج در صنعت سیمان و تحلیل اهمیت عملکرد الزامات راهبردی مرتبط با آن. مطالعات مدیریت صنعتی, 52-77.
14
جوانآراسته, ح. (1392). نظارت همگانی و متقابل در نظام اسلامی (تحلیل اصل هشتم قانون اساسی). مطالعات انقلاب اسلامی, 129-144.
15
حکاک, م., & صیدزاده, ح. (1398). طراحی الگوی عوامل موثر بر تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمان ها مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه, 65-75.
16
خانی, ع., علیاحمدی, ع., امینی, م., & زارع, س. (1397). تبیین و مدل سازی مفهومی کنترل اسلامی از دیدگاه امام علی علیه السلام. مدیریت اسلامی, 105-131.
17
رضائیان, ع. (1383). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: سمت.
18
رضائیان, ع. (1389). اصول مدیریت. تهران: سمت.
19
سجادی, س. (1385). خودکنترلی در نظام کنترل و نظارت اسلامی (با نگاهی بر جایگاه خودکنترلی در نظریه های مدیریت). اندیشه صادق, 3-16.
20
سیادت, س., امینی, م., پرهیزگار, م., & سالار, ج. (1398). طراحی و تبیین الگوی کنترل استراتژیک با رویکرد خودکنترلی بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد. فصلنامه علمی مدیریت سازمان های دولتی, 11-31.
21
صادقی مقدم, م., صفری, ح., نوروزیان ریکنده،, ج., & قاسمی, ر. (1396). تبیین سطح اهمیت - عملکرد مؤلفه های زنجیره تأمین بشردوستانه در بعد از فاجعه. مدیریت منابع انسانی, 157-176.
22
صادقی, س., قاسمی, ا., شول, ع., & رسولی, ن. (1396). تحلیل شکاف با توجه به شاخصهای TQM در پالایشگاه گاز فجر جم با روش تلفیقی BWM-FAHP-IPMA. پژوهش های مدیریت در ایران, 179-206.
23
ضرغامی, ا. (1394). مبانی نظارت همگانی و متقابل دولت در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر قانون. مرودشت: دانشگاه آزاد اسلامی.
24
طاهرپورکلانتری, ح., فرجادی, غ., معمارزاده تهرانی, غ., & نوده فراهانی, س. (1396). تحلیل اهمیت عملکرد عوامل موثر بر دانشی بودن سازمان. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی, 87-103.
25
طاهری, ح. (1384). نظارت (اصلی از اصول مدیریت) از دیدگاه قرآن و سنت. فرهنگ مدیریت, 87-102.
26
علائی رحمانی, & معتمد لنگرودی. (1397). اصول راهبردی خودکنترلی مدیریتی در نهجالبلاغه (مطالعة موردی نامة 53). بصیرت تربیت اسلامی, 67-86.
27
فارسیجانی, ح., & دهقان, ا. (1395). تبیین ارزیابی عملکرد سازمان جهت دستیابی به محصول درکلاس جهانی با روش وو. چشم انداز مدیریت صنعتی, 45-65.
28
فروزنده, ل. (1385). نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی. مجلس و پژوهش, 55-86.
29
فیروزجایی, ف. ش. (1387). اثر نظارت و بازرسی در استقرار و تقویت فرهنگ پاسخگویی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول, 127-142.
30
قرآن کریم. (1398). مشهد مقدس: به نشر.
31
قلی پور, ح., & رازینی, ر. (1395). تحلیل مؤلفههای خط مشی تحول علوم انسانی با استفاده از رویکرد تحلیل اهمیت-عملکرد. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج, 41-70.
32
کرامت پناه, م., حجامی, م., & فتح آبادی, ح. (1392). طراحی مدل استراتژیک ارزیابی عملکرد رویکرد تلفیقی تحلیل اهمیت-عملکرد دیمتل و تحلیل رگرسیون چندگانه. پژوهش های مدیریت منابع انسانی, 67-90.
33
مطهری, م. (1368). ده گفتار. تهران: صدرا.
34
نایه, م. (1382). نگاهی به مدیریت اسلامی. تهران: انستیتو ایزایران.
35
نیکبرد, آ. (1392). بررسی تطبیقی نظارت و کنترل در مدیریت شهری از دیدگاه مدیریت اسلامی و مدیریت متعارف. تهران: دانشگاه پیام نور.
36
Creswell. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five aproaches. los angeles: sage.
37
Kwon , J., & Chung, T. (2018). Importance-Performance Analysis (IPA) of Service Quality forVirtual Reality Golf Center. International Journal of Marketing Studies, 30-40.
38
Siddique, G., & Basak, A. (2018). Importance-Performance Analysis (IPA) of Service Quality in Public Transport of Asansol-Durgapur Development Authority. International Journal of Computational Engineering Research (IJCER), 7-16.
39