ORIGINAL_ARTICLE
هستیشناسی صلح بینالملل در بستر فرهنگ مدارا و صلح ایرانی
صلح به معنای رایج آن یعنی فقدان جنگ، رؤیای زیبایی است که بشریت و جامعه بینالمللی همواره در مسیر رسیدن به آن تلاش کرده است. صلح و مدارا جایگاه ویژهای در فرهنگ و ادب ایران زمین دارد. مدارا همان احترام و ارج گذاشتن بر تنوع و اختلاف میان فرهنگهای جهان است. صلح یک آرمان جهانی تلقی میشود و انسان امروز را به زندگی در شرایطی آرام و به دور از تشویش و کشمکش سوق میدهد. از گذشته تا امروز، صلح یک مفهوم مطلق نیست و همانند جنگ، ریشه در نوع جهانبینی ما نسبت به جهان هستی دارد. صلحآفرینی و صلحپژوهی با هدف اقدام برای ایجاد تفاهم و توافق میان گروههای درگیر و شناخت زمینههای برقراری صلح، از دغدغههای ذهنی شاعران و نویسندگان ایران زمین بوده است. در عرصه بینالمللی و در ادبیات روابط بینالملل، روش مدارا، با احترام به حقوق بشر همخوانی دارد و انسانها این حق را دارند که در صلح زندگی کنند و همچنان که هستند، باشند. در این پژوهش ضمن بررسی مفاهیم صلح و صلح بینالملل، مدارا و صلح در فرهنگ ایرانی و در بستری هستیشناختی مورد تحلیل و تبیین قرار میگیرد. فرضیه این پژوهش با واکاوی و بررسی آثار منظوم و منثور ادیبان، شاعران و دانشمندان ایرانی در سدههای گذشته، به دنبال نشان دادن گستره درک و جهانبینی آنها از فرهنگ صلح و مدارا فراتر از نژاد، ملیت و مذهب و پاسخ به این پرسش است که صلح و مدارا در فرهنگ و ادب ایران چه جایگاهی در صلح و مدارای جهانی دارد؟ هدف اصلی این پژوهش واکاوی و پالایش فرهنگ صلح و مدارا در ایران و پیوند زدن آن با صلح و مدارای بینالمللی است
https://rahbord.csr.ir/article_124495_592157ec1748bb40ed0d3855d319f2d8.pdf
2013-11-22
مدارا
صلح
فرهنگ ایرانی
جهانوطنی
هستیشناسی
روابط بینالملل
امیرهوشنگ
میرکوشش
ammirkooshesh@gmail.com
1
AUTHOR
شهرزاد
نوریصفا
sh.nourisafa@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از دیپلماسی عمومی سنتی تا دیپلماسی عمومی نوین: رویکردی هابرماسی
طی سالهای اخیر، دیپلماسی عمومی دستخوش تحول عظیمی از حیث الگوی اجرایی شده تا جایی که الگوی پیشین که از آغاز تاریخ دیپلماسی عمومی رایج بوده، به صفت سنتی ملقب گردیده و رفتهرفته جای خود را به الگویی نوین سپرده است. گذار از تصویرمحوری برمبنای مدل ارتباطات نامتقارن یکسویه به گفتگومحوری برمبنای مدل ارتباطات متقارن دوسویه، گذار از چارچوب اطلاعاتی که ارتباطات را به مثابه یک فرایند خطی انتقال اطلاعات با هدف اقناع یا کنترل میپنداشت، به چارچوب رابطهای که ارتباطات را به مثابه فرایند اجتماعی ایجاد روابط و ترویج هماهنگی مینگرد و گذار از تکگویی (مونولوگ) به گفتگو (دیالوگ) در فرایند اعمال نفوذ بر مخاطبان خارجی، عناصر اساسی تحول الگوی دیپلماسی عمومی محسوب میشوند. فرضیه نگارندگان در پاسخ به چرایی وقوع تحول مذکور این است که پیشرفت شتابان فناوریهای ارتباطی از یک سو و جاافتادن و مورد پذیرش قرار گرفتن ایده تکثر فرهنگها از سوی دیگر سبب چنین تحولی شده است. به زعم نگارندگان مباحث یورگن هابرماس در خصوص کنش استراتژیک و کنش ارتباطی میتواند چارچوب نظری مناسبی برای بررسی روند گذار دیپلماسی عمومی از الگوی سنتی به الگوی نوین باشد
https://rahbord.csr.ir/article_124496_f2a233fdfd19273606aa4b7821b13c17.pdf
2013-11-22
دیپلماسی عمومی
ارتباطات نامتقارن یکسویه
ارتباطات متقارن دوسویه
چارچوب اطلاعاتی
چارچوب رابطهای
کنش استراتژیک
کنش ارتباطی
روحالامین
سعیدی
rooholaminsaeidi@yahoo.com
1
AUTHOR
ناصر
هادیان
nhadian@ut.ac.ir
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
انرژی و امنیت انرژی به مثابه ابزاری در راستای تغییر محاسبات سیاست و امنیت بینالمللی (مطالعه موردی استراتژی امنیت انرژی امریکا و انگلستان)
وابستگی روزافزون اقتصاد جهان به انرژی، به ویژه انرژیهای هیدروکربنی و اهمیت دسترسی ایمن، مطمئن و پایدار، موضوع تأمین امنیت انرژی و ترانزیت آن را یک مسئله حیاتی و مهم ساخته است. بخش عمدهای از ذخایر شناختهشده انرژی در مناطقی از جهان واقع شدهاند که با چالش بیثباتی سیاسی فزاینده و تهدیدهای امنیتی گسترده رو به رو هستند. از سوی دیگر، خطوط انتقال انرژی نیز از بسیاری از مناطق ناامن جهان عبور میکند که اهداف آسانی برای گروههای افراطی محسوب میشوند. همه این موارد به انضمام تمایل برخی کشورها برای بهرهگیری از انرژی به عنوان یک ابزار سیاسی، جملگی سببساز افزایش میزان اهمیت موضوع انرژی در محاسبات سیاسی– امنیتی در سطح جهانی شده است. در نوشتار حاضر، ضمن تبیین اهمیت موضوع امنیت انرژی، تأثیر آن بر معادلات بینالمللی بحث و بررسی خواهد شد
https://rahbord.csr.ir/article_124497_5ffd9841ffc31135a479c5490e68ef44.pdf
2013-11-22
امنیت
انرژی
قدرت
منافع ملی
امنیت ملی
امنیت انرژی
امنیت بینالمللی
سیدقاسم
منفرد
sgmonfared@gmail.com
1
AUTHOR
محمود
واعظی
vaezi@csr.ir
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ایران و مدلهای تحریم: ممانعت از دسترسی به منابع
مناسبات ایران و غرب در دوران پس از انقلاب اسلامی همواره تنشآلود بوده است. در این دوران، مجموعه غرب (امریکا و اتحادیه اروپا) از ابزارهای مختلفی برای مواجهه و مقابله با ایران بهره گرفتهاند. بیشک تحریم مهمترین و پرکاربردترین ابزار غرب علیه ایران در این سالها بوده است. با توجه به اینکه تحریم پدیدهای فراگیر در مناسبات بینالمللی است، طبیعتاً در قالب مدلها و استراتژیهای مختلفی اعمال میگردد. بر این مبنا سؤال کلیدی مقاله حاضر آن است که تحریمهای اعمالی علیه ایران در قالب کدام مدل قابل تبییناند و حوزههای تأثیرگذاری تحریمها کداماند؟ فرضیهای که در پاسخ به این پرسش طراحی شده، عبارت از این است که" تحریمهای اعمالی علیه ایران در قالب دو مدل "جلوگیری از دسترسی به منابع" و " فروپاشی سیاسی" قابل تبییناند و حوزههای اصلی تأثیرگذاری آنها ساختارهای دولت و اقتصاد هستند. یافتههای پژوهش نشان میدهد عمده تحریمهای اعمالی علیه ایران در جهت ممانعت از دسترسی این کشور به منابع مورد نیاز بوده و به تدریج بر ابعاد و عمق آنها افزوده شده، به گونهای که بسیاری از ساختارهای دولت و در سالهای اخیر اساساً حیات اقتصادی ایران را هدف قرار دادهاند. بر همین مبنا نویسندگان استدلال کردهاند که نشانههایی از به کارگیری مدل فروپاشی سیاسی نیز در قالب تحریمهای اعمالی، بروز و ظهور یافته است
https://rahbord.csr.ir/article_124498_c32d564839043202401b80991f79cb0e.pdf
2013-11-22
ایران
تحریم
منابع
قدرتهای بزرگ
فروپاشی
زهرا
توحیدی
z.tohidi@yahoo.com
1
AUTHOR
محسن
شریعتی نیا
m.shariatini@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عقلانیت و سیاستگذاری خارجی
سیاستگذاری خارجی یکی از حوزههای مهم سیاستگذاری عمومی است. سیاستگذاری خارجی مفهومی «وابسته» و تحت تأثیر عوامل مختلفی میباشد. این مقاله به تبیین «عقلانیت» به عنوان یکی از تعیینکنندهترین عوامل مؤثر با سیاستگذاری خارجی میپردازد. از آنجا که مسئولیت سیاستگذاری خارجی با نخبگان سیاسی جامعه است، کیفیت عقلانیت آنها به سیاستگذاریهای خارجی گوناگونی منجر میشود که دارای نتایج و سرنوشتهای مختلف استراتژیک برای جوامع مربوطه است. تبیین وضعیت سیاستگذاری خارجی در دو کشور شوروی سابق و چین که رهبران آنها دارای کیفیتهای مختلف عقلانیت هستند، موجب سرنوشتهای مختلفی برای آن کشورها شده است. نتایج سیاستگذاری خارجی در کشور اتحاد شوروی سابق به فروپاشی آن و در دیگری به افزایش قدرت ملی منجر شده است که رمز این تمایز را باید در عقلانیت نخبگان سیاسی آن کشورها جستجو کرد. این امر بیش از پیش ما را به اهمیت کیفیت سیاستگذاری خارجی در افزایش قدرت ملی و یا ایجاد ضعفها و کاستیهای ساختاری و کاهش مشروعیت سیاسی رهنمون میسازد
https://rahbord.csr.ir/article_124499_dda1cf09fae830fc88867fc05e10c722.pdf
2013-11-22
سیاستگذاری خارجی
نخبگان سیاسی
عقلانیت
تناسبسازی
حسین
قریب
gharib1337@gmail.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اهداف و دستاوردهای روسیه از ایجاد سازمان پیمان امنیت جمعی
از آغاز تبدیل شوروی به 15 جمهوری مستقل، فدراسیون روسیه در پی ایجاد ترتیبات و ساختارهایی در جهت همگرایی جمهوریهای بازمانده از اتحاد شوروی و نیز به تدریج تثبیت نقش برتر خود در آنها بوده است. سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از این ترتیبات است که برنامه امنیت منطقهای را در دستور کار خود قرار داده است. سؤال اصلی این نوشتار این است که روسیه در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، تا چه اندازه توانسته است هویت امنیتی مشترکی را در میان کشورهای عضو به وجود آورد؟ در پاسخ به این سؤال میتوان این فرضیه را مطرح کرد که هدف اصلی روسیه، استقرار نظامی در اوراسیای مرکزی با استفاده از ابزاری به نام این سازمان است. این کشور تلاش میکند از این راه به وابسته ساختن کشورهای منطقه به خود ادامه دهد. در پاسخ به این پرسش که آیا کرملین پس از گذشت دو دهه به هدف خود رسیده است، نظرهای مختلفی وجود دارد. همین که این سازمان در سالهای اخیر به ابزار پشتیبانی از جهتگیریهای روسیه تبدیل شده و مسکو توانسته است به این بهانه در کشورهایی مانند قرقیزستان و تاجیکستان حضور نظامی خود را ادامه دهد، موفقیتی برای روسیه به شمار میآید. این سازمان توانسته است به عنوان یک پلیس محلی در پیشبرد سیاستهای روسیه تأثیرگذار باشد
https://rahbord.csr.ir/article_124500_54424e3c14eee3f7fd9eb6b28516fb7b.pdf
2013-11-22
روسیه
امنیت
سازمان پیمان امنیت جمعی
اوراسیای مرکزی
آسیای مرکزی
ORIGINAL_ARTICLE
تأملاتی در خصوص آینده اتحادیه اروپا در پرتو بحران موجود
بحران مالی اخیر اروپا با ایجاد شکاف در میان دولتهای عضو، پایههای همگرایی را سست کرده است؛ به گونهای که بسیاری از صاحبنظران آینده روشنی را برای اتحادیه اروپا متصور نمیبینند. مقاله حاضر در پاسخ به این پرسش که روند همگرایی اروپایی به لحاظ اقتصادی و سیاسی در شرایط موجود، چه مسیری را طی خواهد کرد، ابتدا این فرضیه را مطرح میکند که پیشرفت روند همگرایی در اروپا با بهبود وضعیت اقتصادی اروپا همبستگی مثبت دارد و در نتیجه آینده اتحادیه اروپا به بهبود کامل، نسبی، ثابت ماندن یا به وخامت گراییدن وضعیت اقتصادی اروپا ارتباط پیدا میکند. در این رابطه میتوان سناریوهای مختلفی را مد نظر قرار داد که در این مقاله تنها به اجمال به آنها پرداخته خواهد شد. در کنار این فرضیه اصلی، با توجه به عدم پیشرفت همگرایی سیاسی در اتحادیه اروپا، این فرضیه فرعی نیز مطرح میشود که شرایط ژئوپلیتیک جدید پس از فروپاشی بلوک شرق و از میان رفتن خطر و تهدید مشترک، مانع اصلی پیشرفت همگرایی سیاسی است. نویسنده میکوشد با بهرهگیری از سه منطق نتیجهگرایی، تناسب و توجیه و ارائه تحلیلی روندنما از دورههای مختلف شکلگیری همگرایی در اتحادیه اروپا به آزمون این فرضیهها بپردازد. یافتههای این مقاله حکایت از پیشرفت روند همگرایی اقتصادی در شرایطی دارد که وضعیت اقتصادی شکوفا بوده و یا دست کم تثبیت شده باشد و شاخصهای اقتصادی نشان از بحران نداشته باشند. بر اساس سه منطق مورد استفاده در تبیین این فرضیه، در چنین شرایطی منافع اعضا تأمین میگردد، بر اثر همبستگی به وجود آمده هویتی شکل میگیرد که تعیینکننده رفتار اعضاست و اختلاف نظرهای موردی در زمینههای خاص طی فرایند مشورتی و با در نظر داشتن این استدلال که ادامه روند همگرایی بهترین گزینه موجود است، حل و فصل میگردد.
https://rahbord.csr.ir/article_124501_3d4193fc04173ada3b2bdf2cdbe35f51.pdf
2013-11-22
اتحادیه اروپا
همگرایی اروپایی
بحران مالی
منطق نتیجهگرا
منطق تناسب
منطق توجیه
پیروز
ایزدی
izadi@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دلایل افزایش همکاریهای امریکا و اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی
پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، موضوع تروریسم و سلاحهای کشتارجمعی بیش از گذشته برای غرب اهمیت یافت و در طول یک دهه اخیر مهمترین چالش امنیتی پیش روی امریکا و اتحادیه اروپا بوده است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا همواره بر اهمیت این تهدیدات و ضرورت مقابله با آن تأکید کردهاند. دوطرف در ابتدا نسبت به نحوه مقابله با این تهدیدات اختلافاتی با یکدیگر داشتند، اما به مرور زمان اختلافهای آنها کاهش و همکاریهای آنها در مقابله با این تهدیدات افزایش یافت؛ به گونهای که امروزه دیگر شاهد اختلافات دوطرف در زمینه مقابله با تروریسم و سلاحهای کشتارجمعی نیستیم. سؤال این مقاله این است که چه عواملی باعث افزایش همکاریهای امریکا و اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی شدهاند؟ به نظر میرسد تلقی امریکا و اتحادیه اروپا از این تهدیدات به عنوان "تهدید مشترک"، تغییر برخی رهبران و سیاستگذاران در دوطرف، ماهیت این تهدیدات و تلاش امریکا و اتحادیه اروپا برای حفظ وضع موجود بینالمللی به بهانه مبارزه با این تهدیدات، از مهمترین عوامل افزایش همکاریهای دو طرف است.
https://rahbord.csr.ir/article_124502_77ddaa79df6ee864a0c4d16271598a01.pdf
2013-11-22
روابط فراآتلانتیکی
اتحادیه اروپا
امریکا
تروریسم
سلاحهای کشتار جمعی
ابومحمد
عسگرخانی
asgarkha@ut.ac.ir
1
AUTHOR
عزیزالله
حاتمزاده
a.hatamzadeh@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی نظام حلوفصل اختلاف در سازمان تجارت جهانی
نظام حلوفصل اختلاف سازمان تجارت جهانی در نتیجه دور مذاکرات اروگوئه و استقرار سازمان تجارت جهانی به وجود آمد. مهمترین اهداف تشکیل این سازمان ایجاد سازوکاری مؤثر برای حلوفصل دوستانه اختلافات، کاهش دامنه اقدامات یکجانبه و استفاده از سیستم چند جانبه حلوفصل اختلافات میباشد. در واقع، یکی از نقایص گات (موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت) 1947 عدم وجود یک روش منسجم حلوفصل اختلاف به صورت قضایی بوده است. این نقص در مذاکرات دور اروگوئه رفع شد و نظامی مؤثر و فراگیر برای حلوفصل اختلافات ایجاد شد. در این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا نظام حلوفصل اختلاف در سازمان تجارت جهانی میتواند نقشی مؤثر در حلوفصل اختلافات تجاری ایفا کند یا خیر؟ در نهایت چنین نتیجه گرفته میشود که با توجه به دو ابزار اصلی استفاده از نظام حلوفصل اختلاف و نظارت بر اجرای آرا و احکام صادره، سازمان تجارت جهانی نقشی مؤثر در حلوفصل منصفانه اختلافات تجاری ایفا میکند. به عبارت دیگر، همه اعضای سازمان تجارت جهانی حق توسل به رکن حل اختلاف و اقامه دعوی در آن را دارند. از طرف دیگر، رکن حل اختلاف با صلاحیت اجباری خود در مرحله اجرای احکام وظیفه نظارت بر اجرای آرا و احکام را در سازمان تجارت جهانی و جلب رضایت دولت شاکی بر عهده دارد
https://rahbord.csr.ir/article_124503_2efb09510da1a20e01d86d9bf95b6111.pdf
2013-11-22
سازمان تجارت جهانی
حلوفصل اختلافات
مذاکرات دور اروگوئه
هیئت رسیدگی
رکن استیناف
محمدجواد
حاجیحسینی
javad.hosseini5@gmail.com
1
AUTHOR
همایون
مافی
hmynmafi@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چالشهای تدوین منشور حقوق شهروندی در ایران (با تأکید بر ماده 100 قانون برنامه چهارم توسعه)
این مقاله به آسیبشناسی علل عدم تدوین منشور حقوق شهروندی میپردازد و به این سؤال که «موانع و مشکلات پیش روی دولت برای تدوین منشور حقوق شهروندی و به تصویب رساندن آن توسط نهادهای ذیربط چیست؟» پاسخ میدهد. برای پاسخ به این سؤال از رهیافتهای «تحلیل اجرا» در حوزه مباحث سیاستگذاری عمومی استفاده شده است. در این مقاله ضمن طرح مفاهیم شهروندی و حقوق شهروندی در قوانین ایران و قانون برنامه چهارم توسعه، عوامل عدم اجرای ماده 100 قانون برنامه شناسایی گردیده است. این عوامل شامل: فقدان نظارت مؤثر بر اجرای قانون برنامه چهارم توسعه کشور (مواد 100 و 130)، فقدان اجماع نظر و توافق در محورهای منشور و معتبر نبودن مبانی و اهداف حقوق شهروندی میباشد
https://rahbord.csr.ir/article_124504_09d56b826676130fefe5c77967edb095.pdf
2013-11-22
شهروند
حقوق شهروندی
الگوهای تبیین حقوق شهروندی
تحلیل اجرا
سیاستگذاری عمومی
پروین
داداندیش
dadandish@gamil.com
1
AUTHOR
شهرزاد
کنعانیان
zahrakanaani@gmail.com
2
AUTHOR
علی
امینی احمدآباد
amini.polotic@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ژنگان ژئوپلیتیک منطقه خلیجفارس سنجش همگرایی/ واگرایی درونمنطقهای با بهرهگیری از تکنیک سوآت
کشورها را ژنومهای ژئوپلیتیک راهبری میکنند. ژنوم ژئوپلیتیک اگر بین اهداف بازیگر سیاسی با مزیتهای جغرافیایی کشورهای دیگر وابستگی ایجاد نماید، فراهمکننده همکاری بینالمللی و منطقهای است. منطقه خلیجفارس به عنوان یک واحد، همچون موجود زندهای است که دارای بافت، سلول، هسته و نقشه ژنگان است. بهعنوان مثال جزایر خلیجفارس یک بافت، هرکدام از جزایر یک سلول، وضعیت استقرار گروههای نظامی و شهروندان در جزایر، هسته، و آن اعتباری که استراتژیکبودن یا ژئوپلیتیک بودن یک جزیره را در ذهن سیاستمداران تداعی مینماید، ژنوم ژئوپلیتیک است. هدف نگارندگان، پاسخ این پرسش استکه چه راهبردی، توانایی فعالسازی ژنومهای ژئوپلیتیک همگراساز در خلیجفارس را داراست؟ بهنظر میرسد راهبردی مبتنی بر شناخت واقعیتهای جغرافیایی و انسانی و مطالعه نقشه ژنگان ژئوپلیتیک مؤثر بر سیاستخارجی کشورهای منطقه، توانایی و پتانسیل این فعالسازی را داشته باشد
https://rahbord.csr.ir/article_124505_84dd5a8ce851ed755febe27ebb0843e0.pdf
2013-11-22
ژنوم ژئوپلیتیک
خلیجفارس
سوآت
همگرایی درونمنطقهای
واگرایی درونمنطقهای
جهانگیر
حیدری
jahanheydari@yahoo.com
1
AUTHOR
محسن
خلیلی
khalilim@um.ac.ir
2
AUTHOR
منیر
یاری
monir.yary@yahoo.com
3
AUTHOR