ORIGINAL_ARTICLE
تدبیرهای ایران توان آیندهنگری را از آمریکاییها گرفت
خوشحالم که در جمع نخبگان این شهر مقدس، سخن میگویم. با توجه به موضوع بحث که به مناسبت این روزها به تجربههای انقلاب اسلامی ایران مربوط است، مایلم با این گزاره سخن خود را آغاز کنم که به حسب واقعیتهای غیرقابل انکار، اصل نهضت اسلامی و جایگاه عظیم آن، خارج از پیشبینی قدرتهای بزرگ بوده است. پیروزی انقلاب از همان آغاز، غیرقابل تصور بود، همچنان که تشکیل نظام اسلامی، بقا و استقرار آن به رغم انواع توطئهها برای جهانیان حیرتآور بود و همچنان که امروز نیز هست. تحقق شعار استقلا، آزادی و جمهوری اسلامی که اصلیترین پیام انقلاب اسلامی است استقلال به مفهوم نفی سلطه بیگانه و ضداستعماری آزادی به معنای نفی استبداد و تحقق حاکمیت ملی و جمهوری اسلامی به مفهوم استقرار نظام مردمسالاری دینی است، برای بسیاری از ناظران بینالمللی باورناکردنی بود
https://rahbord.csr.ir/article_124082_b8fdad66d72dfa178d70350b7388a481.pdf
2005-03-21
حسن
روحانی
rouhani@csr.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سوداهای ایالات متحده در طرح خاورمیانه بزرگ
با گذشت بیش از یک دهه از فروپاشی اتحاد شوروی، تحولات بینالمللی به سمت وضعیتی در حال حرکت است که میزان تأثیرگذاری ایالات متحده را در تحولات منطقهای و بینالمللی افزایش داده است. این وضعیت با تهاجم عراق به کویت در سال 1990 شروع به شکلگیری نمود و با وقوع حوادث 11 سپتامبر 2001 و آغاز استراتژیهای جدید آمریکا در خاورمیانه (و به خصوص عراق) تکمیل گردید. بر این اساس آمریکا به دنبال حوادث 11 سپتامبر 2001 و با هدف ایجاد بسترهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متناسب با منافع خود در منطقه، طرح خاورمیانه بزرگ را مطرح ساخت. در طرح «خاورمیانه بزرگ» کشورهای عربی منطقه به علاوه پاکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اسرائیل مدنظر هستند
https://rahbord.csr.ir/article_124083_e84678d808d7d5aa9b885ef01bd78eb2.pdf
2005-03-21
سارا
جوادی فتح
sarajavadifath@yahoo.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طرح خاورمیانه بزرگ در بوتهی گاهشناسی اروپاییها، اتحادیه اروپا؛ از استقبال تا انتقاد و بهرهبرداری
آمریکا برای نوینسازی خاورمیانه و تحقق دموکراسی در آن، طرحی را تحت عنوان خاورمیانه بزرگ ارائه کرده است. ما باید از این طرح استقبال کنیم و در حد خود با آن همکاری نماییم و تلاشهایمان را در این زمینه هماهنگ سازیم. شایسته است اتحادیه اروپا از طریق ناتو برای مشارکت با کشورهای خاورمیانه اقدام کند. لذا با اتکا به مؤسسات و ابزارهای خاص خود، میزان نزدیکی خویش را با خاورمیانه مشخص ساخته به گونهای که این همگرایی مکمل نزدیکی کشورهای خاورمیانه با آمریکا باشد. اصلاحات باید برخاسته از شرایط بومی کشورهای خاورمیانه باشد. دولتها و ملتهای ذیربط باید در برابر هرگونه تحمیل دموکراسی از خارج به آنها ایستادگی کنند. اتحادیه اروپا در سریعترین زمان ممکن با هر کشوری که به درخواست برای انجام اصلاحات پاسخ دهد، همکاری را آغاز میکند. البته این همکاری از طریق مشارکت مستحکم و منسجم با آن کشورها میباشد. شایسته است اروپا از طریق گفتگو و حمایت از دولتها و جمعیتهای مدنی به رویند اصلاحات تحرک بخشند. اروپا باید هویت و احساسات ملّی هر کشور را مدنظر قراردهد، لذا شایسته است از همگراییهای افراطی که خصوصیات ملّی کشورها را نادیده میگیرد و اسلام را غیرقابل نوینسازی میداند، اجتناب کرد. بنابراین همزمان با این مسائل کشورهای ذیربط را باید تشویق کرد تا آراء و دیدگاههای خود را بیان کنند، خواه بیانیه این دیدگاهها در چارچوب اتحادیه عرب باشد یا از طریق نشستهای تخصصی. ; در مجموع، چندین سال است که ما چنین تعهدی را داریم، ما شراکت خود را با کشورهای خاورمیانه بلندمدت و همیشگی میدانیم. این شراکت مهم است و از طریق نسلهای آینده ادامه خواهد یافت
https://rahbord.csr.ir/article_124084_a60289878353c4bc82ff1e40b54d37cf.pdf
2005-03-21
محمودرضا
گلشنپژوه
golshanpazhooh@csr.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طرح خاورمیانه بزرگ؛ خوشبینها و بدبینها، گونهشناسی واکنش عربها
خاورمیانه یکی از مهمترین مناطق استراتژیک جهان محسوب میگردد. این منطقه مدفن آوازههای سیاسی بسیاری در دوره پس از 1945 بوده است. ماجراجویی سوئز در سال 1956 به حیات سیاسی آنتونی ایدن (جانشین وینستون چرچیل در مقام نخست وزیری انگلیس)، خاتمه داد. جنگ الجزایر (62-1954) شهرت بسیاری از سیاستمداران فرانسوی و نهایتاً خود جمهوری چهارم فرانسه را به باد داد. همچنین، تحقیرهایی از جانب ایرانیان، محدوده قدرت ریاست جمهوری در آمریکا را تعریف نمود؛ انقلاب (9-1978) و پس از آن بحران گروگانگیری، جیمی کارتر را در انتخابات سال 1980 نابود کرد و رسوایی کنترا-گیت در سال (6-1985) شهرت رونالد ریگان را خدشهدار نمود و نقطه پایانی بر حیات سیاسی چندین نفر از زیردستان او گذاشت. عدم تناسب بین دلمشغولی جورج بوش (پدر) نسبت به بحران کویت (1-1990) و شکستهای اقتصادی وی در داخل سرنوشت وی را مختومه کرد
https://rahbord.csr.ir/article_124085_9242e960c51fb9b72d0eea4954e190cc.pdf
2005-03-21
حسین
عسگریان
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طرح خاورمیانه بزرگ از دیدگاهی کاملاً آمریکایی؛ مشارکتی نوین برای خاورمیانه بزرگ
ریچارد. جی. لوگار در نوشتار حاضر کوشیده است از منظری کاملاً آمریکایی به تفسیر طرح خاورمیانه بزرگ بپردازد. او در این تفسیر میکوشد ضمن توجیهی عقلانی از طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ، اهداف امپریالیستی ایالات متحده را نادیده انگاشته و از موضع صلح دوستی و تحکیمکننده امنیت و توسعه جهانی، طرح خاورمیانه بزرگ را تزیین نماید. نویسنده کوشیده اغراض منفعتگرایانه و سلطهجویانه آمریکا را نادیده انگاشته و به ویژه از کنار رفتارهای ضد دموکراتیک و ضد انسانی آمریکا در دو دهه اخیر در منطقه به آسانی بگذرد. این نوشتار -با این همه- با هدف تبیین برنامههای آمریکا (به ویژه آنجا که پیشنهادهایی را مطرح میسازد)، رویکرد مهمی را روشن میسازد
https://rahbord.csr.ir/article_124086_ff42facc3b76371d6b2b979d520f3f7e.pdf
2005-03-21
ریچارد
جی لوگار
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سیاست نئوامپریالیستی آمریکا در عراق، با ناسازه مواجه است. عراق؛ گام نخست در کریدور خاورمیانه بزرگ
بیش از یک دهه از فروپاشی شوروی، تحولات بینالمللی به سمتی در حال گذار است که میزان تأثیرگذاری ایالات متحده را در همه تحولات منطقهای و بینالمللی، روزبهروز افزایش داده است. این وضعیت با تهاجم عراق به کویت در سال 1990 به تدریج شکل گرفت و با وقوع حوادث 11 سپتامبر 2001 و آغاز اجرای استراتژیهای جدید ایالات متحده در خاورمیانه، بهخصوص عراق، تکمیل شد. بدون تردید حوادث 11 سپتامبر به واسطه رویکرد نوین قدرت، نه تنها دارای پیامدهای جدیدی در سیاست بینالملل بوده بلکه اثرات آن بسیار عمیق خواهد بود. ایالات متحده -که تعریف منافع ملی خود را در غیاب قدرت شوری بسیار دشوار یافته بود- فرصتطلبانه از این حوادث بهرهبرداری کرده و عناصر تعیینکننده منافع خود را آشکارتر ساخت. از آن به بعد ویژگیها و مفاهیم جدیدی همچون «مبارزه علیه تروریسم جهانی» نیز در گفتمان مسلط سیاست بینالملل بهخصوص درعرصه امنیت بینالملل دیده شده؛ به عبارت دیگر امپریالیسم آمریکایی بدون دشمن تراشی نمیتواند به مطالع خود دست یابد
https://rahbord.csr.ir/article_124087_951248772ce80bd15c0b5b3cc76c5f48.pdf
2005-03-21
احمد
فراهانی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تنگناهای طرح خاورمیانه بزرگ
گسترش دموکراسی و بازارهای آزاد، به همراه یک انقلاب تکنولوژیکی، پویاییای ایجاد کرده است که آینده و دورنمای انسانی آن قابل تصور نیست، با این همه منطقه خاورمیانه از این انقلاب بسیار عقب مانده است». (کالین پاول) ; حوادث 11 سپتامبر موجب توجه بیش از پیش جهانیان به منطقه خاورمیانه و تحولات آن گردید وسیاست خارجی آمریکا را وارد مرحله نوینی نمود. پس از حوادث، در 20 سپتامبر 2001 جورج بوش خطاب به کنگره جامعه آمریکا و جهانیان اعلام کرد که «با کشورهایی که به تروریستها مأمن دهند یا از آنها حمایت کنند همانند تروریستها رفتار خواهد شد». روز پس از آن «دنیس راس» فرستاده ویژه بیل کلنیتون، رئیس جمهور سابق آمریکا به خاورمیانه در بیانهای اعلام داشت: «اکنون مرحله آغاز تغییرات و اصلاحات دامنهدار در منطقهای است که حکام و رسانههای آن دیگر از تروریسم به عنوان یک راه حل برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود استفاده نکنند». هدف از این نوشتار، بررسی اجمالی طرح خاورمیانه بزرگ (که بعدها به برنامه «مشارکت برای توسعه و آینده مشترک برای منطقه وسیع خاورمیانه و شمال آفریقا» تغییر نام داد) و تأثیرات آن بر کشورهای منطقه و نیز واکنش اروپا و دوستداران خاورمیانه به طرح مزبور است. همچنین در پایان این نوشتار سعی خواهد شد تا حد امکان با نگاهی واقعبینانه و نقادانه به این طرح، آینده و موانع تحقق آن را مورد بررسی قرار دهد
https://rahbord.csr.ir/article_124088_7a223a29aa1afbef85ff276cbe078e5a.pdf
2005-03-21
حمید
محمدیان
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آیا ایدهی سنتی امنیت نیاز به بازنگری دارد؟
تصور بر این است که پسامدرنیسم فاقد اخلاق است و به علل نسبیگرایی، ضد کلیتگرایی و نیهیلیسم، خود فناکننده است. پسامدرنیسم، یا به تعبیر هابرماس، «انتقاد بنیادی از خرد» نیازمند پرداختن بهای گزافی به منظور ترک و «رها ساختن» مدرنیته است. طبق نظر هابر ماس، موضوع این است که آیا پسامدرنیسم میتواند سیاست و یا اخلاق را عرضه کند. هابر ماس، مدعی است که پسامدرنیسم نمیتواند پاسخگوی این مسئله باشد که چرا باید مقاومت در برابر بیعدالتیهای غالب کنار گذاشته شود. بهطور خلاصه، وی پسامدرنسم را به خاطر ناتوانی یا بیتفاوتی برای توضیح شالودههای هنجاری مورد سرزنش قرار میدهد
https://rahbord.csr.ir/article_124089_a31bfec797fd1d9b7de84ed800499e7f.pdf
2005-03-21
مهسا
ماهپیشانیان
m.mahpishanian@gmail.com
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چشمانداز اقتصاد ایران در سال 84
نماگرهای ادوار تجاری در سه دسته نماگرهای آیندهنگر، همزمان و گذشتهنگر بر مبنای تئوری ادوار تجاری در دهه 1980 توسط کشورهای OECD توسعه داده شده است. این نماگرها، نماگرهایی هستند که با ادوار تجاری (اقتصادی) در اقتصاد ارتباط معنیداری دارند. در حال حاضر از 11 نماگر آیندهنگر، 4 نماگر همزمان و 7 نماگر گذشته نگر به عنوان مهمترین نماگرهای ادوار تجاری در ادبیات موضوع تحقیق نام برده میشود
https://rahbord.csr.ir/article_124090_962b6f6bf72580674b4a3c6242e2131b.pdf
2005-03-21
رویا
طباطبایی یزدی
r_tabatabaei@csr.ir
1
AUTHOR
فردریک
ملک
malek@csr.ir
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بهسوی حل یک عارضه بنیادین در اقتصاد ایران؛ راهکارهای تورمزدایی در جهت سرمایهگذاری، اشتغال و قدرت خرید
مهمترین اهداف اقتصاد دولت در سطح کلان شامل رشد اقتصادی، اشتغال و ثبات سطح عمومی قیمتها میباشد. دستیابی به این سه هدف، همراه با سطح مطلوبی از برابری اقتصادی، شرایط مناسبی از رفاه اقتصادی اقشار مختلف جامعه را نوید میدهد. عموماً مهار تورم بهگونهای انجام میگیرد که سیاستهای اتخاذی بر رشد اقتصادی، اشتغال و برابری اقتصای آثار نامطلوبی نداشته باشد و حتی بتواند این متغیرها را بهبود بخشد. در این صورت است که دولت توانایی اعمال سیاستهایی جهت پیگیری اهداف مختلف و در برخی موارد متناقض را خواهد داشت
https://rahbord.csr.ir/article_124091_028414c603432d1072fede73cceda902.pdf
2005-03-21
علی
چشمی
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دریغا فارسی
نه سال پیش، پس از بحثها و بررسیهای کارشناسی مفصل، طرح قانونی منع بهکارگیری واژههای بیگانه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در آن زمان عدهای از نمایندگان اجرای کامل این طرح را غیرممکن، برخی آن را مشکل و تصویبکنندگان طرح نیز آن را ضروری دانستند. البته همگی کم و بیش به اهمیت موضوع اذعان داشتند و پاسداری از زبان فارسی را گوشهای از وظیفه مقدس حفظ استقلال فرهنگی قلمداد میکردند که بیتوجهی بدان خسارتهای جبرانناپذیر به هویت ملی ما میزند و بهویژه بیشترین زیان را به نسل جوان کشور میرساند
https://rahbord.csr.ir/article_124092_bdcbbd57037ff358118acea4ba412d7d.pdf
2005-03-21
سیدمصطفی
میرسلیم
mirsalim@csr.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رضایتمندی از حکومت سنجش میزان و عوامل آن
اعتماد به حکومت (government) مفهومی چند بعدی و تا حدودی مبهم است که در برگیرنده عوامل عام و نظاموار از قبیل مشروعیت بخشیدن به نظام اجرائی، سیاسی و همچنین تجربههای خاصتری با حکومت و خدمات آن و تعاملی پویا میان این دو است. افکار عمومی درباره نهادهای حکومتی کاملاً ناهماهنگ و تردیدآمیز است و بیشتر پیچیدگی شناخت را نشان میدهد تا هماهنگی
https://rahbord.csr.ir/article_124093_9785634d540382390031dc91dabb5f5d.pdf
2005-03-21
مهدی
رهبری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نیستی؛ از مایستر اکهارت تا مکتب کیوتو
در منظومه «تئوگونیا»، هسیودوس (که به داستان پیدایش خدایان پرداخته)، سخن از «کائوس» میراند که بینان هستی واقع میشود و از او خدایان زاده میشوند. با سپری شدن دوران اسطورهگرایی و ظهور فیلسوفان نخستین یونان (بهرغم آنکه لوگوس به جای میتوس مینشیند)، «نیستی»، همچنان مورد انکار باقی میماند. هراکلیتوس که سکون پارمیندس را به ریشخند میگیرد و از افروختگی و فسردگیِ آتشِ هستی سخن میراند، در عین حال بر جاودانگی هستی پای میفشارد
https://rahbord.csr.ir/article_124094_3a481d95d19d9016396e4e3f207a0c37.pdf
2005-03-21
محمدحسین
ملایری
malayeri123456@yahoo.co.uk
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درنگی در آرای سرسختترین مدافع لیبرال دموکراسی، عقلانیت در فلسفه سیاسی پوپر
کارل پوپر در وین به دنیا آمد، اما وطنش اتریش را ترک کرد و سرانجام در بریتانیا مسکن گزید و شهروند بریتانیا شد و در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن به تدریس پرداخت. اما در مورد پوپر ترک وطن اختیاری نبود، بلکه برآمدن فاشیسم در دهه 1930 در اروپای مرکزی او را مجبور به جلای وطن کرد. او در 1937 اتریش را ترک کرد؛ نخست به نیوزیلند رفت و در آنجا اقامت گزید تا آنکه در سال 1946 در لندن به چهرهای جنجالی تبدیل شد. شخصیتهای هردو جناح چپ و راست میانه به تأثیرپذیری از او اعتراف کردندهاند. پوپر به عنوان مدافع سرسخت دموکراسی لیبرال شهره شد و بنابراین جای شگفتی نست که در سال 1965 از دولت بریتانیا لقب «سِر» گرفت
https://rahbord.csr.ir/article_124095_d3c89b22a93fc48953f5049f45d39b2f.pdf
2005-03-21
جهانگیر
باقری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چشمانداز کلی به اجتماعگرایی
تأملات دربارهی ماهیت و اهمیت اجتماع نقش بارزی در تاریخ فلسفهی اخلاق و فلسفهی سیاسی غربی (اعم از فلسفهی سکولار و فلسفهی دینی) دارند. در فلسفهی اخلاق و فلسفهی سیاسی، اصطلاح اجتماع به شکلی از اتصال بین افراد اشعار دارد که از لحاظ کیفی قویتر و عمیقتر از صرف یک انجمن است. مفهومی از یک اجتماع حداقل شامل دو عنصر میباشد؛ (1) افراد متعلق به یک اجتماع، اهدافی دارند که عمدتاً میان اعضاء مشترکاند؛ این اهداف صرفاً اهداف تماماً خصوصیاند و هنچنین از سوی اعضای گروه به عنوان اهداف مشترک شناخته ارزشمند دانسته میشوند. (2) آگاهی افراد عضو از تعلقشان به گروه، بخش مهمی از هویتشان (تلقیشان از اینکه که هستند) را میسازد
https://rahbord.csr.ir/article_124096_f3c73c56b0e46fbf98be62d8855c23c8.pdf
2005-03-21
حامد
حاجی حیدری
hajiheidari@philosociology.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
منظر فلسفی چارلز تیلور
چارلز تیلور(1931)، از جملهی متنفذترین فلاسفهی قرن بیستم است. او در زمینهی عاملیت انسانی، هویت و موضوع «خویشتن» (self) زبان، محدودیتهای معرفتشناسی، تفسیر و تبیین در علوم اجتماعی، اخلاق و سیاست دموکراتیک قلم زده است. مساعی او به دلیل پرداخت خلاقانهاش به مسائل فلسفی دیرپا (خصوصاً مسائلی که ناشی از کار بست معرفتشناسی روشنگری در تئوریهای زبان، «خویشتن» و کنش سیاسی بودند) ممتاز و برجسته است. او معمولاً در آثار خود ترکیبی از گرایشها و رویکردهای فلسفی «تحلیلی» و چشماندازهای «اروپای قارهای» (غیر آنگلوساکسون) را به کار میبرد و این نیز وجه شاخص کارهای اوست
https://rahbord.csr.ir/article_124097_e26f08524258f1cdc0f2fffccb5c7eee.pdf
2005-03-21
کرایج
کالهون
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فصلی از کتاب «خاستگاههای خویشتن»؛ تیلور، خاستگاههای اخلاقی خویشتن مدرن
از یک جهت این سؤال مطرح است که چه نوع دیدگاه تبیینی درباره «خیر» و جود دارد؟ ما در فرهنگمان گرایشی نسبت به تبیین داریم (دست کم در سطح آکادمیک) و لذا پرسش مذکور ممکن است بینیاز از پاسخ به نظر آید. اما در واقع دلایل متقاعدکنندهای برای توجه به تبیینناپذیری در این حوزه مطرح شدهاند. شاید برخی چیزها بایستی مسکوت گذاشته شوند. از بین فلاسفه، لودویک و یتگنشتاین قطعاً چنین فکر میکرد
https://rahbord.csr.ir/article_124098_78a110d1f150d92ff4598df15f0dc06b.pdf
2005-03-21
حمید
پورنگ
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از منظر چارلز تیلور؛ نقد رویکرد مدرن در فلسفه اخلاق بینالملل
در ابتدای دههی 1990، به هنگام آغاز رشد بیسابقهی نظریهپردازی هنجاری دربارهی سیاست جهانی در رشتهی روابط بینالملل، رابرت جکسون رابطهای شفاف بین سؤال از «خیر» و حوزهی اخلاق بینالملل برقرار ساخت. از نظر او دلیل غفلت سنتی نظریهی بینالمللی از سؤالاتی در مورد زندگی خوب بدین علت است که «کلاً دیپلماسی و حقوق بینالملل از آن غفلت ورزیدهاند». البته جکسون سؤالاتی را در دستور کار نظریهی بینالملل دربارهی زندگی خوب مطرح کرده است: بی تردید، امروزه به دلیل تأثیر روزافزون رخدادهای بیرون از حکومتها، نظریهپردازی سیاسی و اخلاقی در مورد روابط بینالملل در حال گسترش است. بهعنوان شاهدی براین ادعا میتوان از گسترش توجه به اخلاق بینالملل نام برد که شامل سؤالاتی در مورد جنگ هستهای، عدم مداخله، حق تعیین سرنوشت، حقوق بشر، توزیع جهانی اقتصاد و محیط زیست است
https://rahbord.csr.ir/article_124099_ae1a9250dba15dc33f45b767a12e2b0d.pdf
2005-03-21
مارک
نیوفلد
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر «هگل و جامعه مدرن»
چارلز تیلور در کتاب مهم «هگل و جامعه مدرن»، به دنبال این است که بازخوانی تازهای از نظام اندیشهی هگل ارائه دهد. برای این کار، او در بخش اول کتاب، به شرح برخی جنبههای منظومه نظری هگل میپردازد که با توجه به رویه دشوارنویسی هگل، جالب توجه مینماید. او ادعا میکند که مضامین هستی شناختی هگل، امروزه، کاربرد چندانی ندارد؛ لکن فلسفه هگل قابل بازیابی است. در ادامه نیز تیلور به دنبال آن است که برخی از مضونهای فلسفی او با برخی از پرسشها و خواستهای مطرح در فلسفه اجتماعی و سیاسی زمان ما هماهنگی دارد و سعی میکند که به بررسی برخی از این پرسشها بپردازد
https://rahbord.csr.ir/article_124100_99c2c784f2df6720339e02ca24a6ec49.pdf
2005-03-21
قاسم
زائری
qasem.zaeri@ut.ac.ir
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر اخلاق اصالت
اصطلاح «اصالت» از طریق آثار اگزیستانسیالیست، بهویژه آثار هایدگر و سارتر مشهور شد. هایدگر به بحث «اصالت» (و به تعبیر آلمانی، آیگنتلیخکیت) بسیار پرداخت و آن را برجسته ساخت. او در کتاب معروف خود «هستی و زمان» «دازاین» را بر دو نوعِ اصیل (با اصالت) و غیر اصیل (بیاصالت) تقسیم کرد و در سرتاسر کتاب به بحث از آن پرداخت. واژه «آیگن» به معنای «خود» و «آیگنتلیخ» به معنای «آنچه از آنِ خود فرد است» و «آیگنتلیخکیت» مصدر و به معنای «تعلق به خود فرد یا از آنِ خود فرد بودن» است. سارتر نیز این بحث را از هایدگر اقتباس کرده است
https://rahbord.csr.ir/article_124101_6db9b8c5c4a5935cd8c6708e0776539a.pdf
2005-03-21
منصور
نصیری
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تیلور؛ جامعهشناسی فرهنگ و مدرنیسم
اندرو لاو، استادیار کرسی «زبان انگلیسی علوم انسانی» در دانشگاه کلمسون است. پژوهشهای او در موضوعات مرتبط با ادبیات، فلسفهی اخلاق، علوم سیاسی، رمانتیسم و مدرنیسم انجام گردیده است. لاو دراین مقاله تفسیر چارلز تیلور دربارهی مدرنیسم ادبی را توضیح میدهد. گرچه اصالت میتواند مفهومی انتقادی مفیدی باشد، اما در عین حال ربطی که تیلو میان مدرنیسم و فلسفهی اخلاق برقرار میکند سؤال برانگیز است
https://rahbord.csr.ir/article_124102_f260967cf6d0fdae5227d7cb67a0da84.pdf
2005-03-21
اندرو
لاو
1
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رهآورد یک مطالعه میدانی از مونیخ تا لندن؛ مونیخ: توجه به خاورمیانه و تغییر ساختار سازمان ملل متحد
چهل و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ در روزهای 11 تا 13 فوریه 2005 در شهر توریستی و پر جاذبهی مونیخ برگزار شد. آلمانها به دلایل سنتی به این کنفرانس افتخار میکنند و سعی دارند آن را با کمترین دردسر و بالاترین شکوه ممکن برگزار کنند. چند نکته در این کنفرانس مهم و با سابقه که در سطحی بالا برگزار شد به چشم میخورد. نخست آنکه تمامی حاضران در پنلهای پرسش و پاسخ به فعالیتهای هستهای ایران اشاره میکردند و پس از آن توجه ویژهای که به خاورمیانه و همچنین تغییرات در سازمان جلب شده بود. بیشتر حاضران در این کنفرانس موافق این بودند که تعداد اعضای شورای امنیت سازمان ملل افزایش یابد و علاوه بر آن خط رادیکال اروپا مایل بود که ناتو را بیش از پیش تقویت کرده و خط سیاسی پررنگتری برای آن قائل شود
https://rahbord.csr.ir/article_124103_01e7b36bacd0675d435d2d9c000b8216.pdf
2005-03-21
کامبیز
توانا
1
AUTHOR