ORIGINAL_ARTICLE
همکاری راهبردی شرکتهای صنعتی و بنگاههای جدید فناوری نانو، چالشها و راهکارها
دستیابی به اقتدار، رفاه و تولید ثروت از طریق بهکارگیری فناوریهای پیشرفته مانند فناوری نانو، از راهبردهای کلان کشور محسوب میشود. این تحقیق با هدف واکاوی چالشهای همکاری راهبردی شرکتهای صنعتی و بنگاههای جدید فناوری نانو در فرایند توسعه محصول جدید و راهکارهای رفع آنها انجام شده و با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه طولانیمدت به بررسی پنج فرایند همکاری میان شرکتهای صنعتی و بنگاه جدید فناوری نانو از سال 1389 تا 1396، پرداخته شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران بنگاههای جدید و شرکتهای صنعتی و بررسی مستندات مانند توافقنامهها و صورتجلسات و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برخی از چالشهای همکاری عبارتند از عدم شناخت بنگاه جدید و شرکت صنعتی از یکدیگر و تفاوت نگاه دانشگاهی بنگاه و بینش سنتی شرکت صنعتی به نوآوری، طولانیشدن فرایند توسعه محصول جدید و پیچیدگیها و هزینههای آن، سادهانگاری تولید محصولات مبتنیبر فناوری پیشرفته، ریسکها و عدم اطمینانها، بیعدالتی در تقسیم منافع حاصل از همکاری و عدم رغبت شرکت صنعتی به توسعه فناوری به حوزههای دیگر. مبتنیبر این چالشها، راهکارهایی برای همکاری مؤثرتر ارائه شد.
https://rahbord.csr.ir/article_117659_25c093adcad3d41d0bcfbad4164dea31.pdf
2018-11-22
5
32
همکاری راهبردی
بنگاه جدید
شرکت صنعتی
توسعه محصول جدید
فناوری نانو
چالشها و راهکارها
علی
مبینی دهکردی
mobini@ut.ac.ir
1
AUTHOR
محمدرضا
میگون پوری
meigounpoory@ut.ac.ir
2
AUTHOR
محمدعلی
بحرینی زارج
bahreini@ut.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی مفهومی و راهبردی حکومت قانون در جمهوری اسلامی ایران
حکومت قانون یکی از آرمانهای تاریخی ملت ایران است. هدف اصلی نهضت مشروطه در یک کلمه و آنهم «قانون» خلاصه میشد. روشنفکران ملی، دینی و مردم، ریشهکن کردن استبداد و ظلم و دستیابی به پیشرفت را در چشمانداز «حکومت قانون» جستجو میکردند. حکومت قانون از مشروطه تا امروز با فراز و نشیبهای گوناگون مواجه بوده است. قانون اساسی یکی از دستاوردهای نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی بهحساب میآید که نقش برجسته روحالقوانین را دارد. در قانون اساسی حقوق مدنی، حقوق عمومی و حقوق عام بینالملل مشخص و تثبیت میشود. باوجود اینکه تفکیک قوا و حقوق ملت در قانون اساسی پیشبینی شده، حکومت قانون با چالشهای جدی روبهرو بوده است. به نظر میرسد حتی اگر پیشرفت و توسعه کشور با موانع و چالشهایی روبهرو است، به ضعف و آسیبهای حکومت قانون و نظام حقوقی برخاسته از آن برمیگردد. هدف مقاله این است که با استفاده از سیر تطور نظریههای حقوقی و تجربیات بشری، ازجمله تجربههای خودمان، به یک الگوی مفهومی و یک الگوی راهبردی برای «حکومت قانون» در جمهوری اسلامی ایران دست یابیم تا بتوانیم هم از جنبههای نظری و هم ازنظر عملی، نقاط ضعف و چالشهای «حکومت قانون» را تشخیص داده و در رفع آنها تلاش کنیم. امید است این تلاش به پیشرفت ملی و برنامههای توسعه کمک کند.
https://rahbord.csr.ir/article_117668_a0e0f35d0900416279dfdfb16286478a.pdf
2018-11-22
33
60
قانون
حکومت قانون
دولت حقوقی
الگوی راهبردی
سیدعلی
مرتضویان
a_mortazav@yahoo.com
1
AUTHOR
سیدمرتضی
نبوی
yas8911210@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی امکان سناریوپردازی برای مدیریت بحران در شهر تهران (مورد مطالعه: زلزله)
زلزله ازجمله حوادث خانمانبرانداز شناختهشده در حیات بشر است و ایران نسبت به آن آسیبپذیر است. با توجه به موارد متعدد وقوع زلزله در ایران، لازم است که از سوی دولت و متخصصان، توجه بیشتری به بحث مدیریت بحران زلزله معطوف شود؛ بهویژه تهران که بهمنزله پایتخت ایران از اهمیت راهبردی برخوردار است و بهطور جدی در معرض این تهدید طبیعی قرار دارد. سناریوپردازی بهمنزله ابزاری برای برنامهریزی راهبردی در مواجهه با عدم اطمینانهای آینده، چند دههای است که مورد توجه قرار گرفته است. به همین منظور، با توجه به نارساییهای موجود در مدیریت بحران شهر تهران، بر ضرورت اتخاذ رویکرد سناریوپردازی برای مهار زلزله تهران تاکید میشود. در این پژوهش ضمن مصاحبه عمیق با ده نفر از خبرگان علمی و اجرایی برای تحلیل دادههای به دست آمده، تکنیک تحلیل تم استفاده شد و درنهایت پنج تم مهم شامل تمهای ضرورت سناریوپردازی، موانع و چالشهای سناریوپردازی، راهکار ایجاد زمینه سناریوپردازی، الزامات سناریوپردازی و پیامدهای سناریوپردازیشناسایی شدند. بررسی این تمها نشان میدهند که توسعه سیستمی یکپارچه، با هدف حمایت از سناریوپردازی، تلاش برای مستندسازی و تسهیم اطلاعات، هماهنگساختن مجموعه سازمانهایی که میتوانند به بهبود مدیریت بحران کمک کنند و تاکید بر اهمیت تخصصگرایی بهمنزله عاملی مهم در سناریوپردازی، ضرورت داشته و باید کارهای گسترده و مطالعات عمیقی برای ایجاد ملزومات و زیرساختهای آن برای کاربست در مدیریت بحران کشور و شهر تهران صورت پذیرد. لذا در انتهای پژوهش، مجموعهای از پیشنهادهای اجرایی ارائه شدهاند که بهطور عمده معطوف به سناریوپردازی هستند.
https://rahbord.csr.ir/article_117670_4eb06a596b32bf10d0d406e28fe19b06.pdf
2018-11-22
61
81
مدیریت بحران
زلزله تهران
سناریو
سناریوپردازی
ORIGINAL_ARTICLE
راهبرد ارتقای کیفیت آموزشی در نظام آموزش عالی ایران اسلامی
در دهه اخیر عواملی مانند بحرانهای اقتصادی، رشد سریع جمعیت، تقاضا برای آموزش بیشتر، رابطه بین آموزش و اشتغال و تغییرات سریع فناوری و اطلاعرسانی بر روی اشتغال و مهارتهای لازم برای بازار کار اثر گذاشته است. همچنین با تغییر نگاه قدرت از مقوله سختافزاری به سمت قدرت هوشمند و نرم سبب شده است که کیفیت آموزش و پژوهش، ازجمله دغدغههای اصلی نظامهای آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان باشد. برخی از کشورها در دو دهه اخیر، از طریق ارزیابی و ارتقای مستمر کیفیت آموزشی، این تشویش را کاهش داده و در جهت رفع آن کوشیدهاند؛ چراکه موفقترین بازیگران در عرصه رقابت آنهایی هستند که هرچه سریعتر و باکیفیتی مناسب خود را به سطح استانداردهای مطلوب در گستره جهانی برسانند؛ بنابراین در میدان رقابت، عنصر وقت و زمان از جایگاه ویژهای برخوردار است و هرگونه اتلاف زمان به معنای عقبماندن و شکست است. در این مقاله، ضمن اشاره بهضرورت ارتقای نظام کیفیت آموزشی مستمر آموزش عالی، ابتدا تجربههای به دست آمده برای ظرفیتسازی ارتقای نظام کیفیت آموزشی مورد تحلیل واقع شده است. همچنین با توجه به ملاکهای موجود، به موفقترین کوششهای مربوط به ظرفیتسازی اشاره شده است. بر این اساس راهبردهایی برای بهبود کیفیت آموزش عالی در سطح کشور، مورد بحث قرار گرفته است که ازجمله آنها میتوان به تغییر در نگرشها و بینشها، مدیریت علمی، تمرکززدایی، نظام رقابتی برای جذب اساتید دانشگاه، پیوند دانشگاه و صنعت و فناوری، تعامل و توسعه علمی، ایجاد ساختار ارتباط دانشگاه با نهادها و سازمانهای اجتماعی و... اشاره کرد.
https://rahbord.csr.ir/article_117673_ee704250150c575ff480fc85e58d8cf2.pdf
2018-11-22
83
97
کیفیت آموزشی
ارزیابی آموزشی
نظام آموزش عالی
راهبرد
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی نظام معنایی شهرنشینان از زمانمندی در زندگی روزمره: تحلیل زمانمندی توسعه مدار بهمثابه راهبردی نوین در چشمانداز توسعه ایران
زمان، مقوله و بستری است که فعالیت اجتماعی و فردی انسان در آن روی میدهد و از جایگاهی مرکزی در انتظام و ساماندهی زندگی روزمره کنشگران، تحقق فرایندهای اجتماعی، توسعه برنامهریزیشده و مدیریت جوامع برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، واکاوی نظام معنایی شهروندان اصفهانی از زمان، برحسب فهم و تجربه آنها از زمان و زمانمندی در زندگی روزمره است. روش مطالعه، کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری است. پس از انجام مصاحبههای عمیق با 26 نفر و کشف مفاهیم اولیه و مقولات مهم از طریق کدگذاری به شیوه کولایزی، 7 مقوله اصلی حاصل شد: غلبه بیتعادلی بر تعادل در سرعت؛ حرکتهای توسعهمدار/ توسعهزدا در مسیر زندگی؛ جهتگیریهای ذهنی و کنشهای عینی پیشبرنده/ بازدارنده توسعه؛ تلفیق زمانی ناکارآمد حوادث در مسیر؛ سازمان زمانی رکودآور، غلبه زمانمندی دگرراهبر بر زمانمندی خودراهبر؛ غلبه حال بر گذشته و آینده. تمامی این مقولهها فضای مفهومی مقوله هستهای دوگانه «زمانمندی توسعهمدارانه/ توسعهزدا» را به تصویر میکشند. تجربه زیسته کنشگران، بازگوی آن است که حالگرایی، عدم قطعیت و کنشهای خودمدارانه با ریتم نامنتظم در مسیر زندگی بر آیندهگرایی، قطعیت و کنشهای توسعهمدارانه با سرعت اجتماعی متعادل غلبه یافته است. پیامد این امر، شکلگیری یک زمانمندی ناکارآمد است که مانع تحقق فرایندهای توسعه در پرتو افق و انتظارات مشترک میشود.
https://rahbord.csr.ir/article_117677_56f3555dcabcb916fccca9899dcb88a8.pdf
2018-11-22
99
131
جامعه شناسی زمان
زمان بیوگرافیکی
جهتگیری زمانی
پدیدارشناسی تفسیری
ORIGINAL_ARTICLE
سیاستهای منطقهای ستیزهجویانه عربستان سعودی در قبال ج.ا.ایران (2017-2003): دلایل، اهداف و پیامدها
پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی سیاستهای منطقهای عربستان سعودی از سالهای 2003 تا 2017 در تقابل و رویارویی با جمهوری اسلامی ایران میپردازد. عربستان سعودی که تا قبل از سال 2003 بهعنوان یک کشور محافظهکار و حافظ وضع موجود در منطقه شناخته میشد، از این دوره به بعد در سیاست منطقهای خود تغییر ایجاد کرده و سیاستی تهاجمی و کنشگرایانه در پیش گرفته و به رویارویی و تقابل با جمهوری اسلامی ایران پرداخته است که با یک روند صعودی تا به امروز ادامه یافته است. نفت که همواره ستون فقرات اقتصاد عربستان بوده است، در تحکیم پایههای اقتصاد این کشور و فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم برای پیگیری راهبردها و اهداف سیاست خارجی از جانب ریاض، نقش کلیدی را ایفا میکند. به همین دلیل سیاستهای عربستان در منطقه و در قبال ایران در سه دوره (2006-2003)، (2011-2006) و (2016-2011)، واکاوی و رفتارشناسی میشود. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش اینگونه مطرح میشود که چرا سیاست منطقهای عربستان سعودی از 2003 تاکنون روند تهاجمی فزایندهای داشته است؟ برای یافتن چرایی مسئله و پاسخ به پرسش حاضر، در پژوهش ابتدا این مطلب بیان میشود که سیاستهای عربستان سعودی بعد از 2003 در منطقه و در مقابل ایران روند تهاجمی فزایندهای داشته و سپس با ذکر دلایل تهاجمی شدن سیاستهای عربستان، روند تهاجمی شدن این سیاستها را بعد از 2003 و سقوط صدام تا سال 2017 بررسی و تحلیل میکنیم. پژوهش حاضر در چهارچوب نظریه واقعگرایی تهاجمی و با استفاده از دادههای کتابخانهای و اینترنتی به روش تحلیلی-توصیفی به نگارش درآمده است.
https://rahbord.csr.ir/article_117679_0cd5f130be535677c78c51c6c8203b8b.pdf
2018-11-22
133
159
عربستان سعودی
سیاستهای تهاجمی
تقابل
ج.ا.ایران
نفت
هلال شیعی
بیداری اسلامی
ORIGINAL_ARTICLE
بازشناسی مولفههای فرهنگ دفاعی و قدرت ملی در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
هدف این تحقیق در زمینه مطالعات راهبردی و با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای فرهنگ دفاعی و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران از منظر مقام معظم رهبری انجام شده است. از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، کمی و کیفی به روش توصیفی- پیمایشی است. تجزیهوتحلیل یافتهها به روش تحلیل ماتریس و فرایند تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از AHP انجام شده است. ابزار جمعآوری دادهها در بخش مطالعات نظری شامل بیانات مقام معظم رهبری، کتابها، مقالهها، رسالهها و منابع علمی مرتبط با موضوع تحقیق و در بخش میدانی شامل: مصاحبه کیفی با خبرگان و ابزار مشاهده است. جامعه آماری شامل خبرگان قدرت ملی، فرهنگ دفاعی، علوم سیاسی و مطالعات راهبردی با حجم نمونه 15 نفر با نمونهگیری به روش گلوله برفی است. تجزیهوتحلیل یافتهها نشان میدهد فرهنگ دفاعی و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران از جنبه ساختاری و مادی شامل هفت مولفه عزم ملی و عزتمندی ملت، توان دفاعی، اقتدار اقتصادی، وسعت و موقعیت ژئوپلیتیک، تنوع جمعیتی و قومیتی، پیشرفت علمی، انرژی و ذخایر طبیعی است. همچنین از جنبه محتوایی و معنوی شامل شش مولفه تقویت روحیه ملی، مشارکت مردمی، خوداتکایی و نگاه به درون، اعتمادبهنفس، فرهنگ جهاد و شهادتطلبی، بصیرت و دشمنشناسی است. مولفههای فرهنگ دفاعی موثر بر استحکام قدرت ملی از منظر مقام معظم رهبری چارچوبی را شامل میشود که ظرفیتهای فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در آن نهفته است و براساس نتایج بهدست آمده، مولفههای پیشرفت علمی و بصیرت و دشمنشناسی دارای اهمیت بیشتری هستند.
https://rahbord.csr.ir/article_117683_f39161963fc09175968d7ab4a9362f04.pdf
2018-11-22
161
183
فرهنگ دفاعی
قدرت ملی
هویت فرهنگی
مقام معظم رهبری
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی الگوی موانع اجرای سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر در ایران
یکی از مهمترین بحثهای حوزه آسیبهای اجتماعی، اعتیاد و مواد مخدر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع اجرای سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه مبارزه با مواد مخدر و در راستای آسیبشناسی حوزه اجرای خطمشی عمومی انجام شده است. بدینمنظور با 18 نفر از متخصصان مرتبط با این سیاستها و با استفاده از راهبرد مطالعه موردی، مصاحبه شد و مبتنیبر روش تحلیل مضمون، شبکه مضامین موانع اجرای سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر ظهور یافت. یافتههای این پژوهش، حاکی از تاثیر بازیگران، فرایند، ساختار و محیط خطمشیگذاری در اجرای این سیاستها است. در گام بعد، عناصر شبکه مضامین، در قالب الگوی CIPP سازماندهی شدند و روابط بین آنها برقرار شد. در این الگو، سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر در بخش ورودیها، بازیگران، فرایند و ساختار خطمشیگذاری در بخش پردازش و محیط خطمشیگذاری در بخش زمینه جایابی شدند و درنهایت، عدم اجرای اثربخش، کارآمد و مطلوب سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر، بهعنوان محصول و برونداد این الگو در نظر گرفته شد.
https://rahbord.csr.ir/article_117686_737d95cf80bc4abf50becdb1c1f02e39.pdf
2018-11-22
185
215
خطمشی عمومی
سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر
اجرای خطمشی عمومی
موانع اجرا
حسن
دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
1
AUTHOR
سلمان
زالی
zali_salman@hotmail.com
2
AUTHOR
محمدرضا
عطاردی
ratarodi@gmail.com
3
AUTHOR