@article { author = {حاجیانی, ابراهیم}, title = {Strategic Research Methodology to Design and Develop the Desired Pattern}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {One of the main functions of strategic and political research institutes is assisting decision making system through designing desired objectives. The main question of this article is that what are the processes and methodological stages of developing the desired pattern or defining objectives or formulating general policies. From methodological point of view, this article tries to provide a rather precise methodological framework for cunducting strategic research with the content of defining objectives and designing the desired model. In this context, the author intends to explain ideals and expectations and to give a coherent description of goals. In fact, the envisaged model aims at predicting future events which include concrete outputs, general policies, strategies and plans. The process of formulating the model contains eleven stages including describing the current situation, studying experiences, developing input values, calculating the gap between the current situation and the desired situation, etc.}, keywords = {developing the desired pattern,؛ strategic research,؛ goal-setting,؛ future studies؛ strategic management,؛ methodology؛ political research,؛ policy making}, title_fa = {روش‌شناسی طراحی و تدوین الگوی مطلوب در پژوهش‌های راهبردی}, abstract_fa = {یکی از وظایف اصلی مراکز مطالعاتی راهبردی و سیاست‌پژوهی، مساعدت به نظام تصمیم‌گیری از حیث طراحی اهداف مطلوب و هدف‌گذاری است. این نوع از پژوهش‌های راهبردی در حوزه تحقیقات و سیاست‌پژوهی قرار می‌گیرد. بنابراین پرسش اصلی این مقاله فرایند یا مراحل روش‌شناختی تدوین الگوی مطلوب یا همان هدف‌گذاری یا تدوین سیاست‌های کلی است. از نظر روش‌شناسی، این مقاله درصدد ارائه یک چارچوب روش‌شناختی نسبتاً دقیق برای نحوه انجام تحقیقات راهبردی با مضمون هدف‌گذاری و طراحی الگوی مطلوب می‌باشد. در اینجا تأکید شده است که غرض از طراحی و تدوین الگوی مطلوب تدقیق آرمان‌ها و انتظارات و انسجام‌بخشی میان اهداف است که با الگوی جاری یا رایج متفاوت است. به‌عبارتی الگوی مطلوب معادل آینده‌نگاری در نظر گرفته شده است که مشتمل بر خروجی‌های ملموس، سیاست‌های کلی راهبردهای برنامه‌ها است. فرایند تدوین الگو دارای یازده مرحله است که از توصیف وضع موجود، بررسی تجارب، تدوین ارزش‌های ورودی، محاسبه شکاف یا ناهمخوانی وضع موجود و وضع مطلوب محیط‌شناسی بررسی منابع، تعیین خروجی‌ها، پیشنهاد نظام ارزیابی یا پایش و در نهایت نگاشت‌ نهادی می‌باشد. در ادامه روش‌های پژوهشی و گردآوری اطلاعات در هرکدام از مراحل یازده‌گانه آمده است که شامل‌ روش‌های کمّی و کیفی است. به نظر می‌رسد این مقاله بتواند زمینه مساعدت لازم را به محققان جوان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مدیریت استراتژیک، علوم امنیتی، نظامی، دفاعی و راهبردی ارائه کند.}, keywords_fa = {تدوین الگوی مطلوب پژوهش راهبردی هدف‌گذاری}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124578.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124578_67f1f64752531b7112687d8fefc5e2cb.pdf} } @article { author = {باقری, ابراهیم and آقایی, سیدداوود and ثمودی, علیرضا and نورعلی وند, یاسر}, title = {Public Diplomacy Strategies of the United States in the Middle East: Comparative Assessment under Bush and Obama Administrations}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {This article reviews the comparative public diplomacy policy of the United States under Bush and Obama administrations in the Middle East. The main question in this article is that what are the differences of public diplomacy of the US under Bush and Obama administrations? In this regard, it is hypothesized that the September 11 attacks have increased the importance of the public diplomacy in the foreign policy of the US in the Middle East. According to the findings of this article, during the Bush administration, the foreign policy was based on the logic of unilateralism and warmongering and Mr. Bush did not believe in soft diplomacy and the usefulness of public diplomacy. Therefore, the public diplomacy was interpreted in the context of "war of ideas ". Hence, to win this war, the main aim of the mass media in this regard was not engagement, rather it was introducing American values and ideas to ensure the national interests of the United States. In contrast, during the Obama presidency, although the main purpose was the same, but he preferred to change the previous approach and advocated an idea based on multilateralism and engagement. Interaction and direct dialogue adopted by Obama have been showed through messages like the congratulation of Nowruz and Ramadan.}, keywords = {public diplomacy,؛ soft power ؛ foreign policy,؛ Middle East,؛ United States}, title_fa = {راهبردهای دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه؛ ارزیابی تطبیقی دوران بوش و اوباما}, abstract_fa = {در منطقه خاورمیانه می‌پردازد. پرسش اصلی مقاله این است که دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا در دوران بوش و اوباما در قبال خاورمیانه چه تفاوت‌هایی دارد؟ در این راستا فرضیه‌ای که طرح می‌شود این است که وقوع حادثه 11 سپتامبر سبب افزایش اهمیت نقش دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه شده و این سیاست در دوران بوش و اوباما از رویکردهای متفاوتی برخوردار بوده است. طبق یافته‌های این مقاله، در دوران بوش که سیاست خارجی ایالات متحده بر منطق یک‌جانبه‌گرایی و سیاست جنگ‌طلبی استوار بود، اعتقاد قلبی چندانی به قدرت نرم و کاربرد دیپلماسی عمومی وجود نداشت. بنابراین، دیپلماسی عمومی در این چارچوب به «جنگ ایده‌ها» تعبیر شد. از این‌رو، برای پیروزی در این جنگ هدف اصلی رسانه‌ها نه تعامل، بلکه جنگ رسانه‌ای برای معرفی ارزش‌‌ها و ایده‌‌های آمریکایی به‌منظور تأمین هر چه بهتر منافع ملی ایالات متحده آمریکا بود. در مقابل، در دوران اوباما اگرچه هدف اصلی که همان معرفی ارزش‌ها و ایده‌های آمریکایی است، همچنان پا بر جاست، اما با تغییری رویکردی این هدف نه از طریق جنگ ایده‌ها، بلکه بر پایه منطق چندجانبه‌گرایی و تعامل دنبال شده است، تعامل و گفتگوی مستقیمی که در قالب ارسال پیام‌هایی همانند تبریک نوروز و تبریک حلول ماه رمضان نمود یافته است.}, keywords_fa = {دیپلماسی عمومی,قدرت نرم,سیاست خارجی,خاورمیانه,ایالات متحده آمریکا}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124579.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124579_ef17041b55fe97dbb216063027a0cd82.pdf} } @article { author = {عرفانی, محمدسعید}, title = {Moral Guidelines in Dealing with Cyberspace: Relationship between Cultural and Moral Relativism in Communication Age}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Cultural relativism is one of the well-known arguments of those who believe in moral relativism; different morals existing among diverse cultures indicate that moral absolutism has no value. Hence, there is no single origin as wisdom or human nature for common moral judgment .On the other hand, according to moral absolutism, moral precepts are universal and considered the antithesis of moral relativism. We show in this article that encounter between these two theories before and after the appearance of communication age and cyberspace have serious consequences and previous moral and cultural achievements are to be undermined. This article argues that cultural relativism does not necessarily lead to moral relativism without taking information era into consideration. That is to say, cultural relativism interrelates with moral absolutism. Afterwards, we indicate that cultural relativism is more connected with moral relativism by considering communication in the context of information era. That is why cyberspace plays a key role in creating values and modern cultural and moral phenomena. It provides a new version of the relationship between culture and morality, so that we can call it a new theory that is "cyber moral and cultural relativism".}, keywords = {cultural relativism,؛ moral relativism,؛ moral absolutism,؛ cyberspace}, title_fa = {راهبردهای اخلاقی در مواجهه با فضای سایبری: تعامل نسبیت‌گروی فرهنگی با نسبیت‌گروی اخلاقی در عصر اطلاعات}, abstract_fa = {نسبیت فرهنگی یکی از استدلال‌های مشهور کسانی است که به نسبیت‌گروی اخلاقی معتقدند. به‌نظر این عده، باورهای متفاوت اخلاقی در میان فرهنگ‌های مختلف نشان می‌دهد که مطلق‌گروی اخلاقی پشتوانه‌ای ندارد و بنابراین نمی‌توان به منشأ واحد مانند عقل یا فطرت برای داوری‌های اخلاقی مشترک فکر کرد. از طرف دیگر، مطلق‌گروی اخلاقی معتقد است که قواعد اخلاقی جهان‌شمول هستند و نقطه مقابل نسبیت‌گروی اخلاقی محسوب می‌شود. در این مقاله استدلال خواهیم کرد که رویارویی این دو نظریه قبل و بعد از پیدایش عصر اطلاعات و فضای سایبری، مرزبندی‌های متفاوتی خواهند داشت و دستاوردهای اخلاقی و فرهنگی قبلی دچار تزلزل خواهند شد. ما در این نوشته توضیح می‌دهیم که بدون در نظر گرفتن عصر اطلاعات، نسبیت‌گروی فرهنگی ضرورتاً به نسبیت‌گروی اخلاقی نمی‌انجامد و یا به تعبیر بهتر، نسبیت‌گروی فرهنگی با مطلق‌گرایی اخلاقی قابل‌جمع است. سپس توضیح خواهیم داد که با لحاظ‌کردن شرایط ارتباطی عصر اطلاعات و فضای سایبری، نسبیت‌گروی فرهنگی با نسبیت‌گرایی اخلاقی بیشتر قابل‌جمع است. به همین دلیل نشان خواهیم داد که فضای سایبری در آفرینش ارزش‏ها و پدیده‌های نوین فرهنگی و اخلاقی ابتکار عمل را به‌دست گرفته و گونه‌ای جدید از تعامل بین اخلاق و فرهنگ را رقم خواهد زد که ما آن را تحت یک نظریه جدید، «نسبیت‌گرایی فرهنگی و اخلاقی سایبری» می‌نامیم.}, keywords_fa = {نسبیت‌گروی فرهنگی,نسبیت‌گروی اخلاقی,مطلق‌گروی اخلاقی,فضای سایبری}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124580.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124580_2730cd234be7f661c157e354d32a49ff.pdf} } @article { author = {اسلامی, روح‌الله}, title = {Requirements of Political Science Education in Iran in the Information Age}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Without education, all experiences and ideas which constitute the heritage of human life will be destroyed. Political education is the sign of civilization and high culture because organizing and conducting human affairs are only possible by educated people involved in this field. This article studies political education in Iran with an emphasis on information age. Iranians have been very active in acquiring knowledge in politics, for example, we can mention saadi, Farabi and Nizam al-molk. In the first section of this article, we analyze traditional political education in Iran, which was based on oral culture within a patrimonial system. The second section is devoted to modern and bureaucratic education which started with the constitutional revolution. Finally, we discuss political education in the post-modern era which started in 1990 characterized by cyber facilities providing many opportunities and challenges through virtual policy networks. The author tries to describe the specifications of a standard political education which is compatible with information age.}, keywords = {political؛ science education؛ Iran,؛ information age}, title_fa = {الزامات آموزش دانش سیاست در ‌ایرانِ عصر اطلاعات (تکنولوژی زیربنای شکلی و محتوایی آموزش علم سیاست)}, abstract_fa = {‌این مقاله با تمرکز بر آموزش سیاست در ایران قصد دارد تکوین شیوه‌های آموزشی و تکامل آنها در تاریخ سنتی، مدرن و پسامدرن را مورد واکاوی قرار دهد. دوره سنتی آموزش دانش سیاسی در ایران وجهی اندرزی و کیفی داشت که با روش‌های قیاسی و کلی می‌توان رگه‌های عمیق آن را در اندیشه‌های سعدی و خواجه نظام الملک پیدا کرد. دوره دیگر آموزش دانش سیاست در ایران با انقلاب مشروطه وجهی بوروکراتیک و نهادینه پیدا می‌کند که از مدرسه علوم سیاسی تا دانشکده حقوق و علوم سیاسی قابل‌پیگیری است و مبانی اندیشه‌ای آن را در اندیشه‌های پیشگامان مشروطه می‌توان پیدا کرد. دوره آخر بعد از سال 1990 و مربوط به آموزش پسامدرنیستی دانش سیاست در ایران می‌باشد که سازه‌های جدید در قالب فضای مجازی و شیوه‌های الکترونیکی آموزش علم سیاست به عرصه آمده است. ‌این مقاله تحول آموزش دانش سیاست در ایران را در سه دوره مورد واکاوی و ارزیابی قرار می‌دهد، اما تأکید نهایی نوشتار بر دوره معاصر و الزامات آموزش سیاست در عصر اطلاعات است. ‌این مقاله، تکنولوژی را مبنای تغییر شکل و محتوای آموزش علم سیاست قلمداد می‌کند و قصد دارد مشکلات و راه‌حل‌های آموزش علم سیاست در عصر اطلاعات را مورد واکاوی قرار دهد.}, keywords_fa = {آموزش,دانش سیاست,‌ایران,عصر اطلاعات}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124581.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124581_c2c12f10b5ebb26682adcf82f85567e2.pdf} } @article { author = {بزرگ دعاگو, آرزو and حکاک‌زاده, محمدرضا}, title = {Exploring the Challenges and Solutions of Legal Regime of the Caspian Sea}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The Caspian Sea is the largest lake in the world and despite its size, it is not covered by the Law of the Sea Convention. Regarding the specific characteristics of the Caspian Sea, it is ruled by a special regime which is on the basis of the Soviet-Iranian agreements of 1921 and 1940 but the collapse of the Soviet Union in 1991 and increase in the number of littoral states from two to five, i.e, Iran, Russian Federation, Azerbaijan, Kazakhstan and Turkmenistan have made necessary a new order based on a fair partition of the sea. These arrangements should include commuter ships, fishing and fisheries, environmental protection and exploration of the sea bed. The legal regime of the Caspian Sea was affected by a variety of economic, political, geopolitical, strategic and energy security considerations during the last decades. Also, due to activities made by important oil and gas multinational consortia, the presence of the trans-regional powers as a result of investment contracts and exploration and exploitation of natural resources under the Caspian Sea by littoral emerging countries, this debate has attracted the broad political and legal circles at the international level. Three newly independent countries are seeking to determine a new legal regime for the Caspian sea. Thus the Caspian sea has found a special place in the region and provided many grounds for conflict and cooperation among the littoral states.}, keywords = {؛ challenges and solutions}, title_fa = {بررسی چالش‌ها و راهکارهای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر}, abstract_fa = {دریاچه خزر بزرگ‌ترین دریاچه دنیاست و باوجود وسعتی که دارد، مشمول کنوانسیون حقوق دریاها نمی‌شود و تابع یک رژیم حقوقی مخصوص به خود است که در گذشته مبنای آن قراردادهای 1921 و 1940 ایران و شوروی سابق بوده است. از سال 1991 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و افزایش کشورهای ساحلی دریای خزر از دو به پنج کشور یعنی ایران، فدراسیون روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان باید نسبت به ایجاد ترتیبات جدید بر اساس الگوی جدید بین کشورهای مذکور اقدامات لازم صورت گیرد. رژیم حقوقی دریای خزر از عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، ژئوپلیتیک و امنیت انرژی در جهان متأثر شده ‌است و با ورود کنسرسیوم‌های نفتی و گازی چندملیتی و بازشدن پای قدرت‌های فرامنطقه‌ای جهت استخراج نفت، بحث تعیین رژیم حقوقی جدید، توجه گستردۀ محافل حقوقی‌ـ سیاسی را در سطح بین‌المللی به خود معطوف داشته ‌است. سه کشور تازه استقلال‌یافته به‌دنبال تعیین رژیم حقوقی جدیدی برای خزر هستند. بدین‌ترتیب خزر جایگاهی ویژه در منطقه پیدا کرد و به‌تبع آن باعث بروز مشکلات جدید در تعامل در درون منطقه شده است که زمینه تعارضات و همکاری‌ها میان کشورهای حوزه خزر را فراهم کرد.}, keywords_fa = {دریاچه خزر,رژیم حقوقی خزر,کشورهای حوزه خزر,قدرت‌های فرامنطقه‌ای,چالش‌ها و راهکارها}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124582.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124582_8b2ee73344ad33f3463efdff7b852430.pdf} } @article { author = {رستمی, فرزاد and ایومن, محمدصالح and ایومن, محمدصالح and رضا یان هابیلی, کرم}, title = {Regional Security System in the Persian Gulf and its Impact on National Security of Post-Saddam Iraq}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The collapse of the bipolar system made necessary the revision of the concept of security. The inability of the mainstream thoughts to define the concept of security in a broad and multi-dimensional manner, led to the emergence of new theoretical schools in the field of international relations. The Copenhagen School is one of these theoretical schools. This school studies the national security of countries at the regional level. One of the things that will have a major impact on national security, is the regional security system quality. The regional security structure of state is formed within a particular geographic area with the aim of securing the region. The formation of regional security structures can also promote actors, national security. This article adopts constructivist approach in the context of a regional security system and applies the security theory developed "Barry Buzan". It uses causal explanation to explore the Persian Gulf regional security system in the post-saddam era and its effect on the national security of Iraq. It also examines the role of regional powers and the U.S. in createing this new order. Results reveal that regional security system in the post-Saddam period is based on the balance of power between Iran and Saudi Arabia. This new order intensified the ethno-religious competition in the domestic scene of Iraq and led to the failure of state-building process and foreign policy goals in Iraq. But the presence of extra-regional powers such as the United States, as the creator of the new balance of power in this country dealt a blow to its national security. The main objective of article is to show the trends and factors involved in the formation of a new security order and to examine the consequences of this order for the national security of Iraq.}, keywords = {Regional Security System,school of Copenhagen,Iraq,new order,constructivism}, title_fa = {نظام امنیت منطقه‌ای در خلیج‌فارس و تأثیر آن بر امنیت ملی عراق پساصدام}, abstract_fa = {فروپاشی نظام دوقطبی زمینه ورود به عرصه جدیدی از مطالعات امنیتی به‌شمار می‌رود. ناتوانی جریان غالب در تعریفی موسع و چندبعدی از مفهوم امنیت، منجر به پیدایش مکاتب نظری جدیدی در عرصه روابط بین‌الملل شد. مکتب کپنهاک از‌جمله این مکاتب نظری است. این مکتب با تحلیل در سطح منطقه‌ای به مطالعه امنیت ملی کشورها می‌پردازد. یکی از مواردی که بر امنیت ملی کشورها تأثیری عمده می‌گذارد، کیفیت نظام امنیتی منطقه‌ای است. ساختار نظام امنیت منطقه‌ای از سوی دولت‌های واقع در یک منطقه خاص جغرافیایی و با هدف تأمین امنیت در آن منطقه شکل می‌گیرد، چگونگی شکل‌گیری ساختارهای امنیت منطقه‌ای هم می‌تواند موجبات ارتقای سطح امنیت ملی بازیگران را فراهم کرده و هم کاهش ضریب امنیت ملی را موجب شود. مقاله حاضر با رویکردی سازه‌انگارانه و در چارچوب ساختار نظام امنیت منطقه‌ای که متکی بر نظریه امنیت مورد نظر «باری بوزان» است، با روش تبیین علّی به واکاوی این پرسش‌ها می‌پردازد که نظام امنیت منطقه‌ای خلیج‌فارس در دوره پساصدام چه تأثیری بر امنیت ملی این کشور داشته است؟ نقش قدرت‌های منطقه‌ای و آمریکا در ایجاد این نظم چه بوده است؟ یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که نظام امنیت منطقه‌ای در دوره پساصدام بر پایه توازن قدرت میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان شکل گرفته است. توازن جدید به تشدید رقابت‌های قومی- مذهبی در صحنه داخلی عراق و شکست فرایند دولت‌سازی و همچنین ناکامی در طرح‌ریزی سیاست خارجی و منطقه‌ای منظم و مدون در این کشور انجامیده است که با حضور قدرت فرامنطقه‌ای چون ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بازیگری موازنه‌بخش بر کاهش ضریب امنیت ملی این کشور بیش از پیش افزوده است. هدف اصلی نوشتار حاضر این است که روندها و عوامل مؤثر در شکل‌گیری نظم امنیتی نوین را تشریح کرده و پیامدهای این نظم بر امنیت ملی عراق را مورد بررسی قرار دهد.}, keywords_fa = {نظام امنیت منطقه‌ای,مکتب کپنهاگ,عراق,نظم نوین,سازه‌انگاری}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124583.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124583_feaf9dd6787d109f9d2a391a8a7053e3.pdf} } @article { author = {قربانی, سعید and دهنوی, مهدی}, title = {Forward Deployed Status of US Nuclear Weapons in the Context of the Universality of American Interests}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {This article investigates the forward deployed status of US nuclear weapons in the context of universality of American interests in the world. The United States as the sole superpower emerged from the Cold War has always tried to be a leader in setting the broad geopolitical agenda. Along these lines, the US has an interest in the deployment of tactical nuclear weapons around the world. One of the regions which plays an indispensable role in global security and political trends is Europe. The United States during the 1960s under the presidency of General Eisenhower, deployed a substantial number of its nuclear weapons according to the policy of "nuclear sharing" in the territory of NATO member countries. This article attempts to identify the benefits of the deployment of these weapons. Our research methodology is descriptive based on library sources and documents to collect data}, keywords = {United States,NATO,nuclear weapons forward deployment,tactical nuclear weapons,Soviet Union,Russia}, title_fa = {بررسی جایگاه استقرار فراسرزمینی سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا (مطالعه موردی اروپا)}, abstract_fa = {ما در نوشتار پیش‌رو، به واکاوی جایگاه اسقرار فراسرزمینی سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده در بستر منافع گسترده این کشور در جهان پرداخته‌ایم. ایالات متحده آمریکا به‌عنوان یگانه ابرقدرت برآمده از رقابت جنگ سرد، همواره کوشیده است تا مناطق ژئوپلیتیکی گسترده‌ای را زیر نگین رهبری خود داشته باشد. در همین راستا، بر اساس تعریف فـراخی که از منافع پراکنده خود در پهنه گیتی داشته است، به استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود در گوشه و کنار جهان اقدام کرده است. یکی از این مناطق که نقش غیرقابل انکاری در روندهای امنیتی و سیاسی جهان ایفا می‌کند، اتحادیه اروپا است. ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری آیـزنهاور تعداد متنابـهی از سلاح‌های هسته‌‌ای خود را تحت پوشش سیاست اشتراک‌گذاری هسته‌ای در خاک کشورهای اروپایی عضو ناتو مستقرکرد. از این‌رو، ما در مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش بوده‌ایم که مبانی استقرار فرا سرزمینی تسلیحات هسته‌ای در ایالات ‌متحده آمریکا چیست؟ فرضیه مقاله حاضر بر این امر ابتناء یافته است که ایالات متحده برای نگه‌داشت قابلیت تحرک عملیاتی بالا و اطمینان به متحدان در رابطه با «چتر هسته‌ای» و تأمین امینت آنها در بـرابر نیروی متعارف عظیم شوروی اقدام به استقرار سلاح‌های مذکور در خاک کشورهای عضو ناتو کرده است. روش ما برای بررسی این امر، توصیفی-تحلیلی بوده و از ابزار کتابخانه‌ای و اسنادی برای گردآوری اطلاعات بهره برده‌ایم.}, keywords_fa = {ایالات متحده,استقرار فراسرزمینی,سیاست اشتراک‌گذاری هسته‌ای,اروپا,شوروی}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124584.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124584_db86a69218915748290a7ff343365999.pdf} } @article { author = {خاکپور, براتعلی and صیامی, قدیر and رهنما, محمدرحیم}, title = {Strategic Analysis of New Approaches to Governance in Metropolitan Areas in Europe: the Case of Barcelona and London}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {"Metropolitan Governance regions" is the mechanism of creating flexible types of efficient institutional – organizational arrangements within metropolitan regions with the aim of goal-oriented collaboration among different actors, including public authorities, governments metropolitan, private and civil societies. Based on the above conceptual framework, this article aims to represent strategies in some regions in the twenty-first century. In Europe, two metropolitan regions of "Barcelona" and "London" was chosen with a descriptive analytical and comparative perspective, to provide answers to the following two fundamental questions. First, what are the concept and statement discourse of "Metropolitan Governance regions"? And what are the structures and strategies required for the abovementioned metropolitan areas (London & Barcelona) to take benefit from the waves of globalization? This article while explaining the background and structure of the governance of Metropolitan regions indicates that the coalition of different actors at different scales in a metropolitan area (despite political differences, such as Barcelona) and strengthening the political leadership of metropolitan area through the design of an efficient governance system are necessary. In that context, spatial and economic development strategies in the metropolitan area which are ratified by the direct vote of people (London Experience), can be a way out of the contemporary challenges facing metropolitan areas. On the other hand, the findings of this study indicate that, first, an important aspect of metropolitan areas due to its inherent complexity, is a kind of "multi-role task". To overcome challenges facing metropolitan governance, adopting policies and approaches to improve horizontal and vertical integration among regional, national and international actors in the new age is inevitable. Secondly, despite the "globalization of everything", governments and states have an important role in guiding, strengthening and facilitating the dynamics of governance metropolitan areas.}, keywords = {metropolitan orientation,Governance,metropolitan areas,Barcelona,London}, title_fa = {تحلیلی راهبردی از رویکردهای نوین حکمروایی در مناطق کلان‌شهری اروپا (مطالعه موردی بارسلونا و لندن)}, abstract_fa = {«حکمروایی مناطق کلان‌شهری» سازوکار ایجادِ انواعِ منعطف از ترتیبات نهادی- سازمانی کارامد، در گستره مناطق کلان‌شهری است که در راستای همکاریِ هدف‌دار میان بازیگرانی نامتجانس، چون نهادهای عمومی، حکومتی، خصوصی و جامعه مدنی صورت می‌پذیرد. مبتنی بر چارچوب مفهومی بالا، این مقاله با هدف بازنمایی راهبردهای حکمروایی برخی مناطق کلان‌شهری قرن بیست‌و یکم در اروپا؛ یعنی «بارسلونا» و «لندن»، با روشی تحلیلی- توصیفی و از منظری تطبیقی در جستجوی پاسخ به دو پرسش محوری است: نخست اینکه، گفتمان «حکمروایی مناطق کلان‌شهری» بر چه مفاهیم، اصول و گزاره‌هایی استوار است؟ و دوم، ساختارها، اقتضائات و استراتژی‌های مواجهه نظام حکمروایی دو منطقه کلان‌شهری فوق (لندن و بارسلونا) در بهره‌گیری از امواج خروشان جهانی‌شدن چه بوده است؟ این مقاله با تبیین زمینه‌ها و ساختار حکمروایی مناطق کلان‌شهری مذکور نشان داد که تشکیل ائتلافِ کنشگران مختلف در مقیاس‌های گوناگون در یک منطقه کلان‌شهری (باوجود اختلافات سیاسی همچون بارسلونا) و قدرت‌یابی رهبری سیاسی منطقه کلان‌شهری از طریق طراحی نظام حکمروایی کارامد و در چارچوب آن پی‌ریزی استراتژی‌های توسعه فضایی و اقتصادی منطقه کلان‌شهری منبعث از آرای مستقیم مردم (در تجربه لندن)، می‌تواند راه برون‌رفت از چالش‌های فراروی مناطق کلان‌شهری دوران معاصر باشد. از سوی دیگر، یافته‌های این پژوهش نشان داد که اولاً حوزه سیاست‌گذاری بسیار پراهمیت مناطق کلان‌شهری بنا به پیچیدگی‌های ماهوی، به‌نوعی «بازی چندنقشی» بدل شده و برای غلبه بر چالش‌های فراروی حکمروایی کلان‌شهری اتخاذ سیاست‌ها و رویکردهای همگرایانه افقی و عمودی میان کنشگران منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی در عصر جدید اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.دوم و باوجود «جهانی‌شدن همه‌چیز»، حکومت‌ها و در چارچوب آن، دولت‌ها هنوز هم سهم عمده‌ای در هدایت، بسترسازی، تسهیل، پویایی و نقش‌آفرینی حکمروایی مناطق کلان‌شهری برعهده و در اختیار دارند.}, keywords_fa = {کلا‌ن‌شهرگرایی,حکمروایی,مناطق کلان‌شهری,بارسلونا,لندن}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124585.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124585_ee45818e9b20b244767dcf07c83bd5a3.pdf} } @article { author = {شکوهیار, سجاد and احمدی, علی}, title = {The Strategies to Make Sanctions Ineffective (Case Study: Unit 106 of Phase 19 of South Pars Project)}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The concept of strategy was introduced when war tactics became increasingly important in the eighteen-century. In this regard, the concept of strategy as a scientific discipline owes to advances in military areas. Today, strategic concepts are used in various fields such as sport, politics, economics, etc. to achieve a defined goal. Among the success keys for any organization are the power of the organization in conducting analysis and proper interaction of its management with its internal and external environment. The implementation of oil and gas projects, especially projects relating to South Pars phases, is of great importance. The implementation of these projects in the framework of time, cost and high quality are among requirements of the contract. Unfair sanctions imposed by the United States, American Congress and European Union on the Islamic Republic of Iran as of 2011 has disrupted the trend of implementing the projects. In this article, by using External Factor Evaluation (EFE) and Internal Factor Evaluation (IFE) matrices, the most important internal and external factors are identified and by using SWOT matrix the type of strategy is determined. Finally, by using QSPM matrix, strategies are prioritized. This analysis is based on the strengths points and existing opportunities so that it aims to reduce internal weakness points and to move towards a direction that protects us against the future threats such as sanctions. In most cases that we use SWOT matrix, organization’s strategies are criticized and examined. Based on the results, five selected strategies were prioritized, including supporting Mapna Group Co. factories to improve the activities Mapna Group Co.; using alternative methods such as receiving Cheques and promissory notes instead of obtaining a guarantee from manufacturers; managing contracts of consultancy and contractor to reduce and rule out the possibility of their future claim; using international abilities of Mapna Co. to transfer exchange to foreign manufacturers; and using the capabilities of managers to order equipment from alternative manufacturers to neutralize sanctions.}, keywords = {strategic management,project,Sanction,efe,IFE,SWOT,QSPM}, title_fa = {استراتژی مقابله با تحریم‌ها در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی (مورد مطالعه: واحد 106 فاز 19 پارس جنوبی)}, abstract_fa = {اجرای پروژه‌های نفت و گاز به خصوص پروژه‌های مربوط به فاز‌های پارس جنوبی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اجرای پروژه‌های مذکور در چارچوب مدت‌زمان، هزینه و کیفیت بالا از الزامات قراردادی می‌باشد. تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا، قوانین کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران از سال 2011 باعث اخلال در روند اجرایی پروژه‌ها شده است. در این تحقیق با استفاده از ماتر‌یس عوامل خارجی(EFE)، ماتر‌یس عوامل داخلی (IFE)، مهم‌ترین عوامل خارجی و داخلی شناسایی و با استفاده از ماتریس سوات نوع استراتژی تعیین شده و درنهایت با استفاده از ماتر‌یس QSPM، استراتژی‌ها اولویت‌بندی شده است. اساس این تحلیل بر این پایه استوار شده که بر اساس نقاط قوت و فرصت‌های موجود‌، نقاط ضعف داخلی را کاهش داده و به سمتی پیش رویم که در مقابل تهدیدهایی همچون تحریم منزوی شویم. در بیشتر مواردی که از ماتر‌یس سوات استفاده شده‌، استراتژی سازمان‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. براساس نتایج‌، هفت استراتژی منتخب اولویت‌بندی شده شامل این موارد می‌باشد: استفاده از توانایی شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه و حمایت از آنها در جهت کاهش تاخیرات در بخش خرید تجهیزات و حمایت از تولید داخل، استفاده از توانایی مدیران مجموعه به‌منظور سفارش تجهیزات از سازندگان دیگر در برای خنثی‌سازی تحریم، مدیریت قرارداد مشاور و پیمانکار در جهت کاهش و بستن راه‌های ادعایی آنها، استفاده از توانایی‌های مپنا بین‌الملل در جهت انتقال ارز به سازندگان خارجی.}, keywords_fa = {مدیریت استراتژیک,پروژه,تحریم,ماتریس EFE و IFE,ماتریس سوات,ماتریس QSPM}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124586.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124586_dec442d06b6c4ecbce2d9ac4688c15d7.pdf} } @article { author = {دهشیری, آمنه and نوروزی, قدرت‌الله and شریف شاهی, محمد}, title = {Stolen Assets Recovery and International Anti-Corruption Law}, journal = {Strategy}, volume = {25}, number = {1}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Recovering stolen assets has become a vital factor in international anti- corruption efforts. The theft of public assets and resources by corrupt officials has enormous cost for victim countries, because it weakens confidence in public institutions, damages private investment climate, and reduces funds available for investment in public health, education and other poverty alleviation measures. Also achieving international cooporation on many aspects of identifying and recovering stolen assets is a major problem. Victim countries are facing many problems for recovering their stolen assets. These problems involve preventing assets from leaving the victim jurisdiction, preventing stolen assets from entering international financial centers, and indentifying and tracing assets. Given the billions of dollars stolen by political leaders and other high ranking officials, the United Nation initiated the anti- corruption initiative to assist countries with recovering and returning these stolen assets to victim jurisdiction. Under the United Nations Convention against Corruption, countries agreed on asset-recovery, which is stated explicitly as the fundamental principle of the Convention. Several provisions specify how cooperation and assistance will be rendered. The methodology of this study is based on the doctrinal, qualitative, and legal research. The authors use doctrinal data, normative sources, and information collected from scientific journals, legal reference system, the Internet, library, etc and conduct a descriptive-legal research by identifying, examining, describing and clarifying existing international legal standards on stolen assets recovery. This article applies international legal standards on national corruption cases. This can clarify how international cooporation can be used to return the Iranian stolen asset to the country.}, keywords = {Corruption,؛ stolen assets recovery؛ United Nations Convention against Corruption}, title_fa = {استرداد اموال تاراج‌شده در حقوق بین‌الملل مبارزه با فساد}, abstract_fa = {تاراج اموال گونه‌ای از فساد است که در آن بخشی از منابع و دارایی‌های عمومی ‌یا خصوصی توسط کارگزاران عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی تصرف شده و در جهت منافع نامشروع مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبعات منفی این پدیده و به‌کارگیری اموال تاراج‌شده در فرایندهای مجرمانه بین‌المللی نظیر، تروریسم، قاچاق و جنگ‌افروزی سبب جلب توجه حقوق بین‌الملل به این مقوله شده است. کنوانسیون ملل متحد برای مقابله با فساد به‌عنوان مهم‌ترین منبع هنجاری مبارزه با فساد، ضمن جلب توجه به ضرورت جرم‌انگاری حیف و میل، اختلاس و استفاده غیرمجاز از اموال عمومی، ثروت‌اندوزی نامشروع و اختفای اموال، دولت‌ها را به اقدامات عملی برای همکاری حقوقی متقابل و استرداد اموال دعوت می‌کند. در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی نهادهای بین‌المللی و با تأکید بر رویه‌ی عملی سوئیس و فرانسه، نظام حقوقی ناظر بر استرداد اموال تاراج‌شده مورد توجه قرار می‌گیرد. نتایج حاصل از این مقاله نشان می‌دهد که ضمن پایه‌گذاری راهکارهای مؤثر مبارزه با فساد، معاضدت قضایی در پرونده‌های استرداد اموال در حال توسعه است. همچنین لزوم انسداد دارایی‌های مشکوک، تصویب قوانین اعاده دارایی‌های تاراج‌شده، جرم‌انگاری ثروت‌اندوزی نامشروع و انعقاد معاهدات و موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ناظر بر استرداد اموال ضرورت توسعه نظام بین‌المللی مبارزه با فساد است. از نقطه نظر داخلی نیز با تمرکز بر موضوع استرداد دارایی‌های تاراج‌رفته در پرونده‌های فساد مالی در کشور، می‌توان نتایج موفقیت‌آمیزی کسب کرد.}, keywords_fa = {فساد,تاراج اموال,استرداد اموال,کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124587.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124587_bc144231d2c4add584d493d0134e5c47.pdf} }