@article { author = {زمانی‌نیا, امیرحسین and هاشمی, فاطمه}, title = {A World Free of Nuclear Weapons: New Reflections on Nuclear Weapons Free Zone in the Middle East}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The idea of establishing a Weapons of Mass Destruction or Nuclear Weapon Free Zone in the Middle East is not new; it dates back to 1970s. However, the security landscape of the Middle East today has compelled most analysts to look at the idea and the concept anew. This paper briefly explains the legal framework of general and complete nuclear disarmament, historical obstacles, and new hopes inspired by the new US president’s approach to disarmament, and the pioneer role that the United States and Russia should play for the elimination of nuclear weapons. The paper suggests that establishment of a nuclear weapon free zone is not only a constructive step in promoting nonproliferation, but also a measure, which if taken collectively, will create such political conditions in the world as a result of which nuclear-weapon states will find the idea of a world free from nuclear weapons plausible}, keywords = {: nuclear weapon free zone,Iran,Israel,Middle East,United States}, title_fa = {جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای: تأملات جدید در مورد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه}, abstract_fa = {ایده ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه فکر جدیدی نیست و سابقه آن به سال‌های دهه 70 میلادی باز می‌گردد. با وجود این، چشم‌انداز امنیتی خاورمیانه امروز اغلب تحلیلگران را بر آن داشته است که نگاه تازه‌ای به این فکر و مفهوم بیندازند. از نظر اغلب آنها، مسابقه تسلیحاتی بالقوه در خاورمیانه، چشم‌اندازهای ثبات و توازن بلندمدت قدرت در این منطقه را به مخاطره می‌افکند. ظاهراً اسرائیل، ایران و مصر از جمله بازیگران اصلی و تعیین‌کننده در میزان موفقیت یا شکست این نوع تفکر طی چهل سال آتی هستند. عدم پیشرفت واقعی در مناقشه اعراب و اسرائیل و تردیدهای بین‌المللی نسبت به هرگونه تحرکی در این جبهه و نیز توجه شورای امنیت سازمان ملل به برنامه هسته‌ای ایران، که در آن ایران تا زمان اثبات بی‌گناهی خود همچنان گناهکار فرض می‌شود، ممکن است فرصتی برای تفکر خلاق و برنامه‌ریزی با هدف پیشبرد ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه را فراهم کند}, keywords_fa = {ایالات متحده}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124427.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124427_e72b928ac294a7bd1385f2d44a8bca08.pdf} } @article { author = {دولت‌خواه, زهرا and امام جمعه زاده, سیدجواد}, title = {International Nuclear Fuel Bank: Obstacles and Outlooks}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {International concerns about proliferation of nuclear weapons following the Cold War and possible smuggling of nuclear material as well as enrichment and reprocessing technologies by illegal groups, have given rise to efforts to invoke effective international measures. Meanwhile, nuclear-weapon states with dominant political, military and economic power play a more important role in this respect to shape the international norms and regulations. While maintaining their nuclear monopolies, such states have decided to promote establishment of a world bank of nuclear fuel in order to ensure international supply of nuclear fuel to countries without a nuclear fuel cycle. Endeavors and lobbying by nuclear states to discourage development of local nuclear capabilities by other countries through offering various alternatives finally prompted International Atomic Energy Agency to give the green light for the establishment of the nuclear fuel bank in 2010. The present paper discusses background of the international nuclear fuel bank while focusing on the existing barriers and future outlooks.}, keywords = {local fuel cycle,enrichment and reprocessing technology,world fuel bank,nonproliferation regime,fuel supply guarantee mechanisms,International Atomic Energy Agency}, title_fa = {بانک جهانی سوخت هسته‌ای: موانع و چشم‌اندازها}, abstract_fa = {نگرانی‌های جامعه جهانی در دوران بعد از جنگ سرد در مورد اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان و احتمال قاچاق مواد و فناوری‌های غنی‌سازی و بازفرآوری توسط گروه‌های غیردولتی، تلاش جدی برای اتخاذ اقدامات مؤثر بین‌المللی را به دنبال داشت. در این رابطه، نقش کشورهای هسته‌ای برخوردار از قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در شکل‌دهی به مقررات و هنجارهای بین‌المللی بیش از پیش قابل ملاحظه است. این گروه از کشورها ضمن حفظ انحصار هسته‌ای خود درصدد برآمدند تا با استفاده از موقعیت بین‌المللی، تمایل جامعه جهانی برای طرح پیشنهادات مختلف به منظور تشکیل بانک جهانی سوخت با هدف تضمین عرضه بین‌المللی سوخت هسته‌ای به کشورهای فاقد چرخه سوخت را بیش از پیش افزایش دهند. تلاش و لابی گسترده کشورهای هسته‌ای برای ترغیب کشورها به عدم توسعه توانمندی‌های تولید سوخت بومی از طریق ارائه جایگزین‌های متعدد در نهایت با تصویب تشکیل بانک سوخت از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال 2010 به نتیجه رسید. در این پژوهش سعی بر ‌آن است تا ضمن بررسی زمینه‌های تشکیل بانک بین‌المللی سوخت هسته‌ای، موانع و چشم‌اندازهای آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.}, keywords_fa = {چرخه سوخت بومی,فناوری غنی‌سازی و بازفرآوری,بانک جهانی سوخت,رژیم عدم‌ اشاعه,سازوکارهای تضمین عرضه سوخت,آژانس بین‌المللی انرژی اتمی}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124428.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124428_21a1dfa261a3fd7c85185b2b8b3864a4.pdf} } @article { author = {قربانی شیخ نشین, ارسلان and قدیمی, اکرم}, title = {Strategic Study of US Foreign Policy in Iraqi Kurdistan and National Security of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The United States foreign policy and strategy in the Iraqi Kurdistan has been a constant concern for Iraq’s neighboring countries, including Iran, Turkey and Syria. Assessment of the US Foreign policy in the strategic region of Iraqi Kurdistan becomes more important in view of the impact of those policies and resultant developments in Kurdish areas on Iran, Turkey and Syria. The main goal of this paper is to conduct a strategic research based on factors determining US foreign policy in northern Iraq from 2003 to 2011 (including subject of decisions, officials involved, the process and implementation of decisions, and their results) and review the impact of those policies on the national security of Iran. Using an analytical-descriptive method, this study will try to answer the following questions. What strategic goal is pursued by US foreign policy in the Iraqi Kurdistan? What are positive or negative consequences of those policies on the security of the Islamic Republic of Iran? The findings show that the US foreign policy in Iraqi Kurdistan is vacillating between “minimal maximums” and “maximal minimums” as well as between rational and satisfactory decision-making models. This foreign policy does not necessarily end in the adoption of a suitable strategy accompanied with suitable policies and tactics and is full of ambiguities and contradictions. The contradictions result from complex system of decision-making in the United States and adoption of domestic, regional and international approaches in the heterogeneous political environment of Iraq. Finally, these strategies have had minimal effects on the national security of the Islamic Republic of Iran.}, keywords = {: foreign policymaking,Iraqi Kurdistan,National Security,Decision-Making Models}, title_fa = {بررسی راهبردی سیاست خارجی امریکا در کردستان عراق و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {سیاست‌ خارجی و استراتژی‌ ایالات متحده ‌امریکا در کردستان ‌عراق همواره یکی از دغدغه‌های‌ کشورهای پیرامونی‌ عراق، از جمله ایران، ترکیه و سوریه بوده است. ارزیابی این سیاست‌ در منطقه استراتژیک کردستان عراق‌، با این تصورکه مناطق‌کردنشین ‌سه‌کشور‌ دیگر این منطقه (ایران، ترکیه و سوریه) از این سیاست‌ها و تحولات متأثر می‌شوند، ‌به موضوع مورد مطالعه، اهمیتی دو چندان می‌بخشد. کاوشی راهبردی و آسیب‌شناسانه براساس عوامل مؤثر بر دستگاه تصمیم‌گیری سیاست ‌خارجی‌ امریکا (مسئله مورد ‌تصمیم، دست‌اندرکاران، ‌فرآیند‌ و ‌اجرای تصمیم و نتیجه تصمیم‌گیری) در شمال عراق طی سال‌های 2003 تا 2011 و بررسی تأثیرات این سیاست‌ها بر امنیت ‌ملی ایران هدف اصلی مقاله است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی تلاش می‌شود به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که سیاست‌خارجی ایالات متحده امریکا در کردستان‌ عراق، چه اهداف راهبردی را دنبال می‌کند؟ و «چه پیامدهای مطلوب و یا نامطلوبی ‌بر امنیت‌ ملی ج.ا. ایران داشته است‌؟» با توجه به یافته‌های به دست‌آمده، به نظر می‌رسد «سیاست‌خارجی امریکا در‌ کردستان ‌عراق بر روی محور‌«حداقل‌حداکثرها» و‌«حداکثر‌حداقل‌ها» و میان مدل‌های ‌‌تصمیم‌گیری ‌عقلایی و رضایت‌بخش‌ در‌ نوسان ‌بوده است. این سیاست ‌خارجی لزوماً به معنای اتخاذ یک استراتژی مناسب که همواره با سیاست‌ها و تاکتیک‌های مناسب همراه باشد، نبوده و ابهامات و تناقضات بسیاری دارد}, keywords_fa = {سیاست&#172گذاری خارجی,&#172کردستان &#172عراق,امنیت ملی,مدل‌های تصمیم‌گیری}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124429.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124429_16a8037d3ea406de5f8a8c94650a9c1e.pdf} } @article { author = {زردار, زرین and فرقانی, محمدمهدی}, title = {Analyzing the Discourse of Obama’s New Year Messages to Iranians (2009-2010)}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {This paper aims to analyze the relationship between US President Barack Obama’s New Year messages to Iranians and his “change” motto and also to discuss the evolution of Obama’s discourse on Iran and the approach he has chosen to resolving the differences. Therefore, discourse analysis has been used to study Obama’s New Year messages to Iran. Analysis of his messages proves that like previous presidents of the United States, Obama’s discourse aims to maintain and strengthen the United States hegemonic power. In fact, Obama’s “change” only applies to methods that he uses to achieve those goals. Therefore, Obama’s discourse is an instance of Foucault’s interpretation of power relations which he believes are “purposive and without an actor,” and his discourse is actually shaped by objective conditions. Since Obama has the upper hand because of his discourse, he can use linguistic means to establish his dominant position. By banking on that dominant position, he can align the public opinion with his effort to take advantage of such means as control, pressure, and coercion.}, keywords = {discourse analysis؛ global rights؛ responsibility؛ Obama؛ Iran,US}, title_fa = {تحلیل گفتمان پیام‌های نوروزی اوباما (2009 و 2010)}, abstract_fa = {این مقاله با هدف بررسی میزان تطابق پیام‌های نوروزی باراک اوباما با شعار تغییر، به سیر تحول گفتمان اوباما در زمینه رابطه با ایران و حل و فصل اختلافات میان آنها می‌پردازد. به این منظور پیام‌های نوروزی اوباما به ملت ایران به روش تحلیل گفتمان مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بررسی پیام‌ها حاوی این نکته است که گفتمان اوباما در محورها و اصول همانند رؤسای جمهور سابق ایالات متحده، هدف حفظ و تقویت قدرت هژمونیک امریکا را دنبال می‌کند. در حقیقت، «تغییر» مورد نظر اوباما، تنها در شیوه‌هایی تجلی پیدا کرده که برای تحقق این هدف به کار گرفته شده‌اند. از این منظر می‌توان گفتمان اوباما را مصداق تعبیر فوکو از روابط قدرت دانست که به اعتقاد او «نیت‌مند و فاقد فاعل» هستند و این شرایط عینی هستند که گفتمان او را تعین بخشیده‌اند. اشغال موضع فرادست به دلیل قدرت دسترسی به گفتمان به اوباما این امکان را می‌دهد که با استفاده از ابزارهای زبانی، جایگاه مسلط خود را تثبیت کند و به مدد همین برتری، افکار عمومی را برای استفاده از ابزارهای کنترلی، فشار و اجبار با خود همراه سازد}, keywords_fa = {تحلیل گفتمان حقوق جهانی مسئولیت,اوباما ایران امریکا}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124430.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124430_ef3d6138ab630d676732339a29eddabe.pdf} } @article { author = {عباسی اشلقی, مجید}, title = {The Ideation “Reflections of the Islamic Revolution in Iran on Islamism in the Middle East}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The Islamic Revolution of Iran in 1979, like all other phenomena, had various impacts on its immediate neighborhood. The powerful discourse of the revolution has increased importance of the study of its influences beyond the borders of the Islamic Republic. Since the second half of the 20th century, the Islamic world has been witnessing an upsurge in Islamist movements and tendencies, which seek to revive Islam in various social areas. After victory of the Islamic Revolution in Iran, such movements have been greatly influenced by the Islamic uprising of the Iranian nation, which is manifested in the Islamic Revolution and the political system arising from it. That influence has been seen again in the wave of the Islamic Awakening in the early months of the second decade of the new century. As a result, the main ideas embedded in the general discourse of the Islamic Revolution can now be seen among the dominant concepts which characterize various Islamist movements. This situation has caused the Islamic Revolution to emerge as new enemy of the West following demise of Communism, which has given birth to a rival discourse as counterweight to the liberal democracy; a discourse whose aftereffects can be seen in the form of the Islamic Awakening in regional Arab countries}, keywords = {Discourse,Islamic Revolution,Islamic awakening,Islamic world,Islamism}, title_fa = {بازتاب‌های معناگرایانه انقلاب اسلامی ایران بر اسلام‌گرایی در خاورمیانه}, abstract_fa = {وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979 میلادی، مانند پیدایش هر پدیده دیگری، در فضای پیرامونی خود موجد اثراتی بوده است. وجه قوی گفتمانی در این انقلاب باعث می‌شود تا بررسی تأثیرات آن در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران، از منظری معناگرایانه، حائز اهمیت ویژه باشد. بیش از هر زمان، از نیمه دوم قرن بیستم تاکنون جهان اسلام متشکل از کشورهای اسلامی، شاهد بروز جنبش‌ها و تمایلات اسلام‌گرایانه است که خواهان بازگشت به اسلام در حوزه‌های مختلف اجتماعی هستند. این تحرکات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از حیث مفاهیم محوری، به میزان قابل توجهی متأثر از نهضت اسلامی ملت ایران به حساب می‌آیند، که در پدیده انقلاب اسلامی و نظام سیاسی مستقر در تعاقب آن تجلی یافته است. این تأثیرپذیری همچنین در بیداری اسلامی که از روزهای آغازین دهه دوم قرن جاری، جانی تازه یافته، قابل مشاهده است؟ به طوری که انگاره‌های اصلی در گفتمان کلی انقلاب اسلامی را می‌توان در مجموعه مفاهیم غالب در جنبش‌های اسلام‌گرای گوناگون مورد پیگیری و مطالعه قرار داد. این وضعیت باعث شده تا انقلاب اسلامی ایران در تحول دشمن انگاری غرب از کمونیسم به اسلام‌گرایی، و ایجاد گفتمان رقیب در مقابل لیبرال دموکراسی از نقشی محوری برخوردار گردد؛ گفتمانی که پیامدهای معناگرایانه آن را می‌توان در بیداری اسلامی در کشورهای عربی منطقه مشاهده نمود.}, keywords_fa = {گفتمان,انقلاب اسلامی,بیداری اسلامی,جهان اسلام,اسلام‌گرایی}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124431.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124431_f4c3e43ed71c4ec77718ab98bbe804a0.pdf} } @article { author = {آدمی, علی}, title = {Bahrain Crisis and Regional Security of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Ongoing developments in the Middle East and North Africa, especially in the Persian Gulf, are subject of international debates. The situation in a number of regional countries has become unstable and chaotic, which has had certain consequences at regional and international levels. These profound developments, whose various dimensions grow every day, are taking place in a region of high importance to international politics, and they will have significant short- and long-term effects on international system. The Islamic Republic of Iran as one of the major powers in this region can both affect and be affected more than other countries by unrest in the neighboring states (including Bahrain). During the past century, especially following the victory of the Islamic Revolution, Iran has been trying to boost its regional role and status. Therefore, it has regularly defended regional arrangements which would guarantee the status and role that the Islamic Republic of Iran deserves. To what extent these developments may shape a new order which may define the status of each regional player in a new way? The main question of this study is what effect, from the viewpoint of Iran, can the crisis in Bahrain have on the security of the Persian Gulf and regional status of Iran? The most important presumption is that such crises (like the fall of the Baathist regime in Iraq and the crisis in Bahrain) which affect Arab countries that are allies of the West, will change the power of the existing regional players in the Persian Gulf, including Iran, Saudi Arabia and Iraq, and increase the regional clout of the Islamic Republic of Iran}, keywords = {Bahrain crisis؛ regional security؛ foreign policy؛ Shias,(Persian) Gulf Cooperation Council؛ Iran؛ Iraq؛ Saudi Arabia؛ the United States}, title_fa = {بحران بحرین و امنیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {در حال حاضر یکی از بحث‌های بین‌المللی، تحولات خاورمیانه و شمال افریقا به‌خصوص در حوزه خلیج فارس می‌باشد. چندین کشور در این منطقه دچار بی‌ثباتی و ناآرامی شده‌اند که آثار و پیامدهای خاص خود را در سطح منطقه و در عرصه بین‌المللی برجا گذاشته است. این تحولات شگرف که هر روز ابعاد و گستره آن افزوده می‌شود، در منطقه‌ای رخ می‌دهد که در سیاست جهانی بسیار مهمی بوده و تأثیرات آن در کوتاه و بلندمدت بر نظام بین‌الملل بسیار عمیق خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای بزرگ و مؤثر منطقه است، که می‌تواند تأثیرپذیری و بالطبع تأثیرگذاری بیشتری نسبت به این تحولات داشته باشد. ایران در یک قرن اخیر به‌ویژه در دوره پس از انقلاب اسلامی در صدد افزایش نقش و جایگاه منطقه‌ای خود بوده است. سؤال اصلی مقاله حاضر این است که از منظر ایران، بحران بحرین چه تأثیری بر امنیت خلیج فارس و جایگاه منطقه‌ای ایران دارد؟ مهم‌ترین فرض آن است که بحران‌هایی نظیر سقوط رژیم بعث عراق و بحران بحرین در اردوگاه کشورهای عربی طرفدار غرب با تغییر قدرت بازیگران کانونی منطقه‌ای خلیج فارس (یعنی ایران، عربستان و عراق) به افزایش قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران کمک خواهد نمود.}, keywords_fa = {بحران بحرین,امنیت منطقه‌ای,سیاست خارجی,شیعیان,شورای همکاری خلیج فارس,ایران,عراق,عربستان,ایالات متحده}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124432.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124432_10eaa24d8fbc1c9818ace7c6717c175a.pdf} } @article { author = {خوش‌چهره, محمد? and بخش حبیبی, نیک}, title = {Basic Principles and Key Elements of Islamic-Iranian Progress Model from Viewpoint of Large-Scale Instruments of the Islamic Republic of Iran}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Progress means a movement from the existing situation to an overall desirable situation which covers all social dimensions of human life as a result of which the society does away with material and spiritual poverty, social maladies, injustice and lack of freedom, absence of security and welfare, and absence of independence and national dignity. Any model for progress of a country can only last in a structured manner if it has an epistemological system. Understanding the underlying epistemological system for any model is essential to formulation of that model. Basic principles and key elements of Islamic-Iranian model for national progress of the Islamic Republic of Iran have been taken from epistemological system governing such basic strategic instruments as the Constitution, 20-Year Vision Plan, and general policies of the Islamic Republic. This study reviews these instruments in a bid to discover and present basic principles and key elements of this model through a data-based qualitative theorization method.}, keywords = {Islamic-Iranian model,Progress,Justice,Basic Principles,Key elements,data-based theorization}, title_fa = {اصول پایه‌ای و عناصر کلیدی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از منظر اسناد فرادستی نظام ج.ا.ایران}, abstract_fa = {پیشرفت عبارت است از فرآیند بهبود یعنی حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوبی همه‌جانبه و فراگیر در همه ابعاد اجتماعی اقتصادی که برای رسیدن به جامعه مطلوب در این مسیر و در نتیجه این فرایند می‌بایست جامعه به سمت از میان برداشتن مواردی مانند فقر مادی و حتّی فقر معنوی، تبعیض و بی‌عدالتی، عدم امنیت مادی و معنوی و (حتی مواردی مانند کاهش وابستگی‌های نافی استقلال و عزت ملی و ...) نهایتاً ارتقاء سطح رفاه، بهبود سطح عمومی زندگی و تعالی معنوی حرکت کند. هر الگویی برای مدل‌سازی پیشرفت، زمانی می‌تواند به صورت ساختارمند ماندگار شود که دارای یک چارچوب معرفت‌شناختی باشد. فهم این نظام معرفتی، کلید شکل‌گیری این الگو به شمار می‌رود. اصول پایه‌ای و عناصر کلیدی مرتبط با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، برگرفته از نظام معرفتی و احکام حاکم بر اسناد فرادستی و راهبردی همچون قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام اسلامی است. در این پژوهش با بررسی این اسناد، تلاش خواهد شد تا با روش کیفی نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، اصول پایه‌ای و عناصر کلیدی این الگو کشف و ارائه گردد}, keywords_fa = {الگوی اسلامی ایرانی,پیشرفت,عدالت,اصول پایه‌ای,عناصر کلیدی,نظریه‌پردازی داده‌بنیاد}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124433.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124433_5556c6ac30dd666713977a930982a7c0.pdf} } @article { author = {کاظمی, سیدحسن and نظامی پور, قدیر}, title = {Analysis of Relations among Variables Affecting Strategy Formulation in the State Sector}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {The present paper briefly introduces theoretical fundamentals of strategy formulation in organizations. It points out that realization of three stages of strategic management cycle is an effective factor for the success of strategy formulation. Using this approach, it identifies a comprehensive process for the strategy implementation in the state sector. It also uses a field study to explain the model used for the implementation of national strategies in the Executive Branch of the Islamic Republic of Iran, regarding it as a requisite stage in the realization of strategic management cycle. In terms of goals, the present study is an applied, developmental study, while in terms of methodology; it uses a descriptive method to explain subject matters of the study through survey. Then, it expounds relations among variables of the proposed model using co-variance correlation matrix analysis. General structure of the research model is based on the model of structural equations using score card simulation model in the state sector. Findings show that implementation of national strategies in the Executive Branch should take place in two stages. The first stage is preparation by the government, while the second stage deals with operations of executive bodies, which requires appropriate adjustments in the structure, human resources, internal processes, distribution of financial resources for implementation of the adopted strategies. In addition, the proposed model allows for analysis of relations among its variables, prediction of the effect of each variable, as well as for determination of the quality of their relation to national development variable.}, keywords = {Implementation,Execution,strategy,Government,branch of government,Executive Branch,National Development}, title_fa = {تحلیل روابط متغیرهای مؤثر در پیاده‌سازی راهبرد در بخش دولتی}, abstract_fa = {مقاله حاضر ضمن بررسی مختصر مبانی نظری پیاده‌سازی راهبرد در سازمان‌ها، تحقق مراحل سه‌گانه چرخه مدیریت راهبردی را نیز از جمله عوامل مؤثر در موفقیت سازمان برای پیاده‌سازی مطرح می‌سازد و با این رویکرد، فرایند جامع مدیریت اجرای راهبرد در بخش دولتی را شناسایی می‌کند و در مطالعه‌ای میدانی به تبیین مدل پیاده‌سازی راهبردهای ملی در قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و از آن به مثابه یکی از مراحل تحقق چرخه مدیریت راهبردی یاد می‌کند. تحقیق حاضر به اعتبار هدف‌ها، از نوع کاربردی و توسعه‌ای است و به لحاظ روش‌شناسی، با روش توصیفی، زمینه‌های مورد تحقیق را با استفاده از پیمایش توصیف کرده و سپس روابط بین متغیرهای مدل طراحی‌شده را با استفاده از تحلیل ماتریس همبستگی کواریانس تبیین می‌کند. ساختار کلی مدل تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری با شبیه‌سازی مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دولتی انجام گرفته است. بررسی نتایج کلی مدل نشان می‌دهد پیاده‌سازی راهبردهای ملی در قوه مجریه مستلزم اقدام در دو مرحله است که مرحله اول، مرحله آماده‌سازی در سطح ستاد دولت و سپس در مرحله دوم، عملیات دستگاه‌های اجرایی، متناسب کردن ساختار، منابع انسانی، فرایندهای داخلی و توزیع منابع مالی با راهبردهای ابلاغی برای پیاده‌سازی را نیاز دارد. علاوه بر آن مدل طراحی‌شده امکان تحلیل روابط بین متغیرهای مدل و پیش‌بینی میزان اثر هر یک از آنها را فراهم و چگونگی ارتباط آنها با متغیر توسعه ملی را نیز مشخص می‌سازد}, keywords_fa = {پیاده‌سازی,اجرا,راهبرد,استراتژی,دولت,قوه مجریه,توسعه ملی}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124434.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124434_996a9b656934825a27acb6532c95f3cf.pdf} } @article { author = {داداندیش, پروین}, title = {Developments in Libya and Doctrine of Responsibility to Protect}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Recent developments and popular uprisings in the Middle East and North Africa and the approach taken by international community to support or not to support civilians against irresponsible and violent behavior of their rulers have led to renewed attention to humanitarian intervention according to doctrine of “responsibility to protect.” The question is why, in view of similarities between developments in Libya and other regional countries like Bahrain, Yemen, and Syria, the international community is only protecting civilians in Libya and no such approach is seen toward other countries?; Analysts believe the doctrine of responsibility to protect is the main ground for international community’s intervention in Libya. This doctrine has been applied in past years to prevent repetition of deadly conflicts and violation of basic human rights as those which took place in Bosnia and Herzegovina, Congo, Kosovo, Rwanda, Sudan, and Uganda. At least parts of the international community have recognized this doctrine to constitute a norm of international law. The present paper briefly discusses this doctrine in the light of recent regional and international trends and concludes that the doctrine of "Responsibility to Protect" is gradually rising as a concept of customary international law;}, keywords = {humanitarian international law,Organization of Islamic Cooperation؛ North Atlantic Treaty Organization (NATO}, title_fa = {تحولات لیبی و دکترین مسئولیت حمایت}, abstract_fa = {تحولات شمال افریقا و خاورمیانه و خیزش مردمی در ماه‌های اخیر در این منطقه و به دنبال آن نحوه برخورد و اقدام جامعه بین‌المللی در حمایت یا عدم حمایت از غیر نظامیان در برابر سرکوب و رفتارهای غیرمسئولانه حکام و رهبران کشورهایی که با خیرش‌های مردمی مواجهه هستند، موجب طرح مجدد بحث مداخلات بشردوستانه در قالب دکترین"مسئولیت حمایت" و همچنین مبانی حقوقی آن گردیده است. به‌علاوه این بحث مطرح است که با توجه به مشابهت آنچه که در لیبی و کشورهای دیگر منطقه چون بحرین، یمن و سوریه روی می‌‌دهد، چرا حمایت از غیرنظامیان تنها در لیبی در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار دارد و رویکردی واحد و هماهنگ در رابطه با دیگر کشورها مشاهده نمی‌شود؟ به ‌باور بسیاری، مبنای حقوقی اقدامات جامعه بین‌المللی در لیبی، دکترین «مسئولیت حمایت» است که در سال‌های اخیر به منظور جلوگیری از تکرار مناقشات مرگبار و نقض حقوق بنیادین مردم و غیر نظامیان در بوسنی، کنگو، کوزوو، رواندا، سودان و اوگاندا، به عنوان یک هنجار، مورد شناسایی و قبول حداقل بخش‌هایی از جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. هدف این نوشتار بررسی اجمالی تحولات دکترین "مسئولیت حمایت" در پرتو جریانات منطقه‌ای و بین‌المللی اخیر و تبدیل تدریجی آن به یک هنجار بین‌المللی می‌باشد.}, keywords_fa = {مسئولیت حمایت لیبی}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124435.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124435_00870d8d24586b35c402ec8da8f4832f.pdf} } @article { author = {اکرامی, عطیه and احتشامی, مجید}, title = {Using “Strategic Environmental Assessment” as a Managerial Means in Sustainable Development}, journal = {Strategy}, volume = {21}, number = {1}, pages = {-}, year = {2012}, publisher = {پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام}, issn = {1028-3102}, eissn = {2588-6525}, doi = {}, abstract = {Iran is currently in transition to industrialization. Therefore, if careful attention is not paid to strategic environmental effects of large-scale plans and national policies, the country will be facing great environmental problems in not-so-a distant future which will prove hard to resolve. Strategic environmental assessment is an acceptable method to achieve sustainable developmental goals by frequent and regular assessment of environmental impact of various developmental policies, plans and projects. This assessment can be also used as an important means of planning by policymakers through which they will be able to identify potential environmental impact of developmental and civil projects and find logical options to eliminate or reduce them.; Therefore, the importance of complying with rules and regulations requiring strategic environmental assessment cannot be over emphasized. It helps to prevent untoward consequences of development. ; The present paper introduces the principles of strategic environmental assessment and then explains its applications and advantages as well as the existing obstacles and limitations. Finally, it draws some mechanisms to bolster scientific, legal and executive foundations of strategic environmental assessment in Iran.;}, keywords = {Strategic Environmental Assessment,managerial means,sustainable development}, title_fa = {به‌کارگیری ابزار مدیریتی «ارزیابی راهبردی محیط زیست» در مسیر توسعه پایدار}, abstract_fa = {جمهوری اسلامی ایران در حال‌گذار از مرحله صنعتی شدن است و اگر در فرایند رشد اقتصادی خود به تأثیرات زیست‌محیطی سیاست‌ها، تصمیمات و طرح‌های کلان توجه نکند، در آینده‌ای نه چندان دور با چالش‌های زیست‌محیطی متعددی مواجه خواهد شد که رفع آنها تقریباً غیرممکن خواهد بود. بر این اساس، ارزیابی راهبردی محیط زیست یکی از روش‌های مقبول برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است که در آن به طور منظم و گسترده اثرات زیست‌محیطی سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌های مربوط به توسعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین ارزیابی راهبردی محیط زیست می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برنامه‌ریزی، در دسترس برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران قرار گیرد تا بر اساس آن بتوانند اثرات بالقوه زیست‌محیطی را که در نتیجه اجرای طرح‌های توسعه‌ای و برنامه‌های عمرانی پدیدار می‌شوند، شناسایی کرده و گزینه‌های منطقی جهت رفع یا کاهش آنها را پیشنهاد نمایند. در این میان، اهمیت و ضرورت وجود قوانین و مقررات ارزیابی راهبردی محیط زیست، که پیشگیری بسیاری از این تبعات نامطلوب را امکان‌پذیر می‌نماید، بیش از پیش احساس می‌شود .با عنایت به اهمیت موضوع، این مقاله سعی دارد تا با معرفی اصول ارزیابی راهبردی محیط زیست و تبیین مزایا و کاربردهای رویکرد مذکور، موانع و محدودیت‌های توسعه و اجرای آن را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت، جهت تقویت مبانی علمی، حقوقی و اجرایی ارزیابی راهبردی محیط زیست در کشور، راهکارهایی را پیشنهاد می‌نماید}, keywords_fa = {ارزیابی راهبردی محیط زیست,ابزار مدیریتی,توسعه پایدار}, url = {https://rahbord.csr.ir/article_124436.html}, eprint = {https://rahbord.csr.ir/article_124436_863ca4c129cdf188c9a4a6e62be517ae.pdf} }